Instalacja ogrzewania postojowego Webasto.doc

(2380 KB) Pobierz
Instalacja ogrzewania postojowego Webasto

Instalacja ogrzewania postojowego Webasto

 

Jaki masz piec - dogrzewacz (Thermo Top Z) czy ogrzewanie postojowe (Thermo Top C)

Zasadniczą różnicą pomiędzy dogrzewaczem a ogrzewaniem postojowym jest brak pompy obiegu wody w dogrzewaczu. Dogrzewacz pracuje przy włączonym silniku, więc nie potrzebuje dodatkowej pompy cyrkulacyjnej. Dlatego też pompa obiegowa w dogrzewaczach nie występuje (w niektórych instalacjach na piecu w miejscu pompy obiegu wody może być zainstalowany tłumik/filtr powietrza dolotowego).

Najprostszym sposobem identyfikacji typu pieca jest etykieta naklejona na korpusie pieca.

 

Piec Thermo Top C (ogrzewanie postojowe)

    Piec Thermo Top Z (dogrzewacz)

Dogrzewacze nie posiadają i nie potrafią wysterować pompą obiegową cieczy chłodzącej, dlatego też moc pobierana przez TTZ jest 26W (patrz etykieta) jest mniejsza niż moc 40W pobierana przez Piec Thermo Top C, który posiada pompę obiegową. Moc którą znajdziesz na etykietach może nieznacznie odbiegać od tych podanych powyżej. Jednak generalnie, dogrzewacze pobierają poniżej 30W a ogrzewania postojowe powyżej 40W.

Jednak identyfikacja pieca na podstawie etykiety nie jest pewna, zwłaszcza na rynku wtórnym i piecach oferowanych na popularnych serwisach aukcyjnych. Jest wielu nieuczciwych sprzedawców, składających piece z kilku, podmieniając uszkodzone sterowniki na łatwiej dostępne i mało przydatne wersje cyfrowe.

Pewniejszą metodą identyfikacji pieca są oględziny płytki sterowania pieca, po zdjęciu pokrywy pieca.

Patrząc na płytkę sterowania pieca, jeżeli nie ma pinów w gnieździe X5 to na pewno jest to dogrzewacz, do gniazda tego w piecu do ogrzewania postojowego jest podłączona pompa obiegowa płynu chłodzącego. Na płytce dogrzewacza nie będzie również tranzystorów sterujących pompą cyrkulacyjną i wentylatorami w kabinie.
Jeżeli masz do czynienia z piecem zainstalowanym w samochodzie, dogrzewacz nie będzie miał przewodów w pinach 4 i 5 gniazda X1. W zależności od wersji sterowania pin 1 lub 3 również nie będzie okablowany.



Ponadto dogrzewacze nie posiadają funkcji charakterystycznych dla pieców do ogrzewania postojowego, takich jak zmiana trybu pracy lato/zima oraz sterowanie wentylatorem w kabinie. Jednak posiadając piec Thermo Top Z (dogrzewacz) istnieje możliwość zainstalowania go w samochodzie jako ogrzewanie postojowe. Będzie wówczas potrzeba dołożenia do instalacji pompy obiegu wody i połączenia wszystkich elementów, łącznie z wentylatorem w kabinie odpowiednią instalacja elektryczną.
Oczywiście jest możliwość wymiany samego sterownika w piecu Thermo Top Z na sterownik z pieca Thermo Top C, ale zakup takiego sterownika nie jest łatwy a przede wszystkim kosztowny. Dlatego też większość instalatorów i użytkowników decyduje się na opcje tańszą, czyli doposażenie dogrzewacza w pompę obiegową i wysterowanie ją odpowiednia instalacją elektryczną.

Uwaga:

zdarzają się instalacje w samochodach gdzie pomimo, że piec pracuje jako dogrzewacz, zainstalowany jest piec z obsługą ogrzewania postojowego.

piec posiadający piny w gnieździe X5 wcale nie musi być piecem TTC - piny są, ale nie są aktywne

spotkać również można piece Thermo Top C które nie mają opcji przełączania trybu lato/zima oraz sterowanie wentylatorami

Piec z oznaczeniem Thermo Top Z/C lub Thermo Top C może być dogrzewaczem jak również ogrzewaniem postojowym


 


Jaki masz piec - cyfrowy czy analogowy?

Jak wiadomo, na rynku wtórnym w ofercie znajdziecie piece ze sterowaniem cyfrowym i analogowym. Piece analogowe są bardziej użyteczne ze względu na prostotę i możliwość uruchomienia w każdym samochodzie, jak również na łodzi czy przyczepie kempingowej. Niestety piece i sterowniki analogowe są rzadsze i dużo droższe. Wielu sprzedawców umyślnie lub nie, wprowadza kupujących w błąd, sprzedając piec sterowany cyfrowo jako analogowy. Odróżnienie pieców z zewnątrz jest niemożliwe. Aby być pewnym należałoby piec zdiagnozować oprogramowaniem Webasto Thermo Test

http://www.techwebasto.com/heater_thermo_test.htm

Istnieje metoda inwazyjna, poprzez odkręcenie pokrywy płytki sterowania
i przekonaniu się samemu z jakim piecem mamy do czynienia. Poniżej znajdziesz porównanie sterowników cyfrowych i analogowych.

 

 
Sterowniki cyfrowe

    
Sterowniki analogowe
 

 Jakich pieców możesz się spodziewać w samochodach.

Poniżej jest lista modeli samochodów i typ fabrycznie montowanego w nich  pieca. Oczywiście jeżeli piec był zainstalowany, ponieważ dogrzewacz czy ogrzewanie postojowe w większości przypadków był opcją dodatkową.




 


 Opis gniazd w piecu Webasto Thermo Top Z, C, E, P

Gniazdo X1 - sterowanie pieca

Timer lub telestart

Diagnostyka

Czujnik temperatury zewnętrznej (termo-włącznik)

Wentylator w kabinie

Przełącznik Lato/zima

Pompa paliwa


Gniazdo X2 - zasilanie pieca
Gniazdo X3 - świeca żarowa/czujnik płomienia
Gniazdo X4 - dmuchawa powietrza
Gniazdo X5 - pompa cyrkulacyjna cieczy chłodzącej - (w piecu Thermo Top Z (dogrzewacz) gniazdo nie jest używane, brak pinów lub piny są ale są nieaktywne)
 

 

UWAGA:

Powyższy schemat podłączenia do gniazda X1 jest w pełni prawdziwy tylko dla pieców analogowych Thermo Top C (ogrzewanie postojowe)

Tylko pin 2 i 6 w każdym piecu jest aktywny.

W piecach TTZ, czyli dogrzewaczach - piny 1, 4, 5, w większości przypadków są nieaktywne (brak funkcji)

Złącza pieca Thermo Top

Wtyczka gniazda X1 - złącze sterowania agregatem, wentylatorami oraz pompą paliwa.
 

Procedura wpinania pinów w złączu gniazda X1

Aby wyjąć lub włożyć piny w złączu, należy je najpierw odblokować.
W tym celu należy:

Odgiąć dźwignię 1 w kierunku (1) jak na rysunku o około 1mm

Trzymając wcześniej odgiętą dźwignię przesunąć blokadę w kierunku (2) (2mm), aż usłyszysz klik. Uwaga: przesunąć ją o jedną podziałkę (połowa odległości pomiędzy pinami). W nowej wtyczce blokada jest już otwarta.

Pin posiada zadzior (zatrzask), nacisnąć na niego (3).

Trzymając wcześniej wciśnięty zatrzask na pinie, pociągnąć za kabel aby wyjąć go z obudowy razem z pinem.

Aby włożyć pin, przesunąć blokadę i wsunąć pin aż usłysz kliknięcie zatrzasku.

Aby zablokować piny przesunąć blokadę z powrotem.
Próba wyjęcia lub włożenia pinów bez odsunięcia blokady uszkadza pin.

Wtyczka X1 6-pin agregatu - złącze sterowania piecem, wentylatorami oraz pompą paliwa.

 

 

 
Wtyczka zasilania pieca X2 

   
Wtyczka pompy paliwa oraz czujnika temperatury



   Wtyczka pompy wody (pompa obiegowa)

   Wtyczka pompy paliwa - dla Thermo Top V

Wszystkie złącza powyżej są szczelne - należy więc pamiętać o uszczelkach, które powinny być w zestawie z obudową złącza

       
Wtyczka centralki Telestart  T70,80, 90 91, 91R                     Gniazdo centralki Telestart z logo VW

Wtyczka powyżej dedykowana jest do centralek montowanych w samochodach grupy VWAG (VW, Audi, Skoda, Seat)



                          
Wtyczka centralki Webasto Telestart                             Gniazdo centralki Webasto Telestart T90

Wtyczka powyżej dedykowana jest do oryginalnych centralek Webasto. Centralki z tym złączem montowane są również fabrycznie w samochodach.

Centralki telestart jak również ich złącza nie są uszczelnione - należy je instalować tylko wewnątrz kabiny

Szukasz wtyczek do systemów Thermo Top, kliknij poniższy link
Wtyczki - Ogrzewanie postojowe Thermo Top

Czujnik temperatury zewnetrznej (termo-włącznik)

Aby piec pracował jako dogrzewacz i uruchamiał się automatycznie po uruchomieniu silnika i poniżej określonej temperatury (zwykle jest to 5 stopni), instalacja musi być wyposażona we włącznik termiczny. Czujnik wyposażony jest w element zamykający obwód elektryczny poniżej granicznej temperatury. Jeden pin czujnika podłączany jest do pieca drugi do linii 61 instalacji samochodowej (alternator lub sygnał z ECU).
Instalacja czujnika dotyczy pieców analogowych. Piece cyfrowe sterowane są poprzez magistralę komunikacyjną pojazdu i wykorzystują do tego celu czujnik temperatury zewnętrznej samochodu.



Czujnik temperatury zewnętrznej (termo-włącznik)

Często użytkownicy zgłaszają, że piec uruchamia się w innej temperaturze niż deklarowana, patrząc na wskazywana temperatury na kokpicie samochodu. Przełącznik termiczny uruchamiający piec jest niezależny i dodatkowo posiada dość szeroką tolerancję temperatury załączania. Nominalnie skalibrowane są one na +5°C, ale w praktyce może to być zakres +(2÷10)°C. Czujnik zwykle zainstalowany jest w przednim zderzaku, przy kratce wlotu powietrza. W niektórych autach pod podszybiem (VW sharan, Seat Alhambra) Wtyczka taka sama jak dla pompy paliwa.
 

Numery czujników OEM

VWAG (VW, Skoda , Seat, Audi) 701 959 625
Rover JWL100030A
Land Rover JWL000020

zamienników nie spotkałem

Programator czasowy - Timer             

Rysunek poniżej przedstawia panel tylny zegarka 1530

pin "+" - zasilanie +12V
pin "-" - masa
pin "OUT" sterowanie analogowe piecem +12V
pin "+15" - wykorzystywany w przypadku stosowania "Y-cable" w zegarku 1530.
W zegarku 1533 pin ten jest opisany W-bus, czyli sterowanie cyfrowe opiecem.

 

 

Sterownik radiowy - Telestart

Widok na gniazdo sterownika Telestart T91 (rysunek przedstawia centralkę z logo VW)
 

zasilanie sterownika +12V

sygnał cyfrowy W-bus

sygnał analogowy +12V  (nie ma w wersji T91R)

"Y-cable" - patrz w dalszym opisie 

przełącznik lato/zima (centralka z logo VW nie posiada takiej opcji)

zasilanie sterownika - masa

UWAGA:

Kształt gniazda w oryginalnych centralkach Webasto jest inny niż na rysunku powyżej. Numeracja pinów jest odwrotna (PIN1 od strony gniazda anteny).

Sterownik T91R nie posiada sygnału analogowego

Zdarzają się piece cyfrowe, kodowane indywidualnie pod konkretną magistralę samochodu, których centralką Telestart nie da się uruchomić.

Centralka Telestart z logo VW nie jest kompatybilna ze wszystkimi piecami cyfrowymi.

Przyuczanie pilotów do centralek Telestart

1. Odłączyć zasilanie centralki Telestart na minimum 10 sekund.
2. Po podłączeniu zasilania w ciągu 5 sekund nacisnąć na pilocie przycisk "OFF" na co najmniej 1 sekundę.
3. Przyuczanie 2-go lub 3-go pilota następuje analogicznie.
4. Przyuczania można dokonywać wielokrotnie. przy dodawaniu kolejnego pilota, kasuje się w pamięci centralki najstarszy wpis.

Inne sterowniki radiowe i GSM

W przypadku pieców cyfrowych jest możliwość sterowania sygnałem analogowym jeżeli masz zegar 1533. Do przycisku z płomieniem podłączasz sygnał (masa) z modułu GSM lub sterownika bramowego.
Poniżej znajdziesz informacje o przeróbce
www.disco3.co.uk/forum/topic16361.html

Niektórzy użytkownicy zamiast centralki Telestart instalują sterowniki bramowe lub moduły GSM, dotyczy to oczywiście pieców analogowych.
Istnieje również możliwość sterowania analogowego modułami do centralek alarmowych np. MGSM Ropam , GSM2 Elemes i inne. Większość tego typu centralek ma sterowane wejścia przekaźnikowe za pomocą sms lub clip (dzwonienie). Funkcje załączania wyjść trybach monostabilnym lub bistabilnym. Ponadto masz kilka kanałów wejściowych do powiadamiania o dowolnych zdarzeniach.

"Y-cable" - Podłączenie sterownika radiowego Telestart oraz Timera 1530 jednocześnie

Aby połączyć do instalacji ogrzewania postojowego Timer i Telestart jednocześnie musimy się zaopatrzyć w tzw. "Y-cable", dostępny w serwisie Webasto.

 

"Y-cable" do podłączenia Timera i Telestart jednocześnie (patrz niżej schemat "Y-cable"). 

Jeżeli natomiast chcesz sobie go sam wykonać, poniżej jest schemat.

 
UWAGA:

Y-cable współpracuje tylko z oryginalnymi centralkami Webasto

Dla prostych centralek typu włącz i wyłącz (z logo VW) łączymy się równolegle.

Skrzynka przekaźników i bezpieczników

Zaleca sie instalować skrzynkę przekaźników oraz bezpieczników w miejscu osłoniętym od wpływu warunków atmosferycznych. Najlepiej będzie jak zainstalujemy je w kabinie samochodu.
Przewody poza kabiną poprowadzić w rurach PCV, z dala od źródeł ciepła, takich jak układ wydechowy itp.

Przewody elektryczne

Najczęściej spotykanymi przewodami w sklepach są przewody LGY. Można je kupić w popularnych marketach budowlanych w postaci jednożyłowych linek jak również w postaci wielożyłowej. Można je stosować w instalacjach samochodowych ale nie zaleca się, głównie ze względu na grubą izolację, która powoduje że przewód jest za gruby do złącz, pinów i uszczelek nie projektowanych pod ten typ przewodu.

Należy stosować przewody tzw. samochodowe FLRY.

Grubości przewodów oznaczone są przekrojem czynnym rdzenia, przeważnie w mm2
Często grubość przewodu podana jest w skali AWG (American wire gauge)
Tutaj znajdziesz pełną tabelę pl.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge

Najpopularniejsze grubości

AWG11 - 4.17 mm2
AWG13 - 2.62 mm2
AWG15 - 1.65 mm2
AWG17 - 1.04 mm2
AWG20 - 0.518 mm2

Moduł IPCU sterowania prędkością obrotową wentylatora w kabinie

W niektórych nowszych autach nie wyposażonych fabrycznie w ogrzewanie postojowe ale wyposażonych w klimatyzację automatyczną, uruchomienie wentylacji w kabinie w trybie ogrzewania postojowego powoduję, że wentylatory kręcą się z maksymalną prędkością obrotową i nie ma możliwości sterowania nimi.
Firma Webasto opracowała specjalny moduł, który powoduje, że wentylatory będą dmuchały z optymalną wydajnością.

numer katalogowy modułu 9013645A

 

Moduł musi być zaprogramowany pod konkretny model samochodu. Programowanie w serwisie lub we własnym zakresie za pomocą oprogramowania diagnostycznego Webasto Thermo Test.
W momencie zakupu modułu należy zapytać o zaprogramowanie go pod dany model samochodu.

Problem dotyczy między innymi:

Skoda Octavia II
VW passat B6, Golf V, VI, VII, Jetta, Tiguan
Seat Altea, Toledo
Ford Focus C max
Alfa Romeo 159

Oraz inne, o których nie wiem


...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin