Linia rozwoju zawodowego jednostki – „Podstawy pedagogiki pracy”- Z.Wiatrowski
Etapy i okresy rozwoju
Lata życia
Właściwości działań
Wyniki w powiązaniu z pracą
Etap kształcenia i wychowania przedzawodowego
Okres przedszkolny
4-7
Wychowanie przez pracę w rodzinie i w przedszkolu
Poznawanie pracy ludzkiej, kształtowanie stosunku do pracy
Okres wczesnoszkolny
7-10
Wychowanie przez pracę, preorientacja zawodowa
Okres obowiązku szkolnego w tym gimnazjalny
10-16
Wychowanie przez pracę, kształcenie ogólnotechniczne, orientacja zawodowa
Zrozumienie istoty pracy ludzkiej, wybór zawodu i szkoły
Etap edukacji prozawodowej
Cd. Okresu obowiązku szkolnego – okres licealny
16-19
Wychowanie przez pracę, kształcenie ogólnotechniczne i kształcenie prozawodowe
Rozpoznanie ogólnych właściwości pracy zawodowej oraz kształtowanie ogólnych cech pracowniczych
Etap kształcenia zawodowego
Okres przygotowania zawodowego na poziomie pogimnazjalnym
16-18
Szerokoprofilowe przygotowanie zawodowe
I stopień kwalifikacji zawodowych w randze zawodu
Okres przygotowania zawodowego na poziomie policealnym
19-21
II stopień kwalifikacji zawodowych na poziomie średnim
Okres kształcenia zawodowego na poziomie wyższym
19-24
Specjalistyczne przygotowanie zawodowe
III stopień kwalifikacji zawodowych na poziomie wyższym
Etap aktywności zawodowej i dalszego kształcenia
Wczesny wiek dojrzewania zawodowego
18-21
Adaptacja społeczno – zawodowa oraz selekcja zawodowa
Wchodzenie w rolę pracownika
Średni wiek dojrzewania zawodowego
21-30
Identyfikacja z zawodem i z zakładem pracy, stabilizacja zawodowa
Stawanie się podmiotem pracowniczym
Zaawansowany wiek dojrzałości zawodowej
31-55
Dochodzenie do sukcesu zawodowego
Stawanie się inicjatywnym i niezawodnym pracownikiem
Okres przedemerytalny
55-60-65
Dochodzenie do mistrzostwa w zawodzie
Stawanie się mistrzem w zawodzie
Okres emerytalny
60-65
Służenie doświadczeniem zawodowym i społecznym innym
Satysfakcja z dobrze wypełnionej powinności zawodowej, reminiscencja zawodowa
spodpowieki