Struktury pionowe-wg. Konikowski.docx

(38 KB) Pobierz

Struktury pionkowe

 

    Francuski mistrz szachowy i kompozytor Francois Andre Danican Philidor (1726-1795) napisał w swojej książce pt. "Analiza gry szachowej", Londyn 1749, że "pionki są duszą szachów". Od tego czasy minęły już przeszło dwa stulecia, ale stwierdzenie to, mimo iż wiele poglądów o strategii i taktyce szachów uległo w międzyczasie rewizji, nie straciło na swej aktualności. Pionki odgrywają bardzo ważną rolę w partii i z tego musi zdawać sobie sprawę każdy szachista. Bowiem od pozycji pionków zależy, jakie plany strategiczno-taktyczne będą w partii realizowane.

    W tym miejscu omówię różne struktury pionkowe, które występują najczęściej w partii szachowej. Wykorzystam tutaj moje artykuły, które w latach 1999-2006 opublikowałem w miesięcznikach "Szachista" i "Magazyn SZACHISTA".

 

Izolowany pionek w centrum

 

    Zagadnienie izolowanego pionka w centrum (izolaka) jest od wielu lat przedmiotem sporów wśród badaczy teorii szachów. Jedni twierdzą, że jest to poważna słabość dająca stronie przeciwnej zdecydowaną przewagę pozycyjną. Drudzy są z kolei zdania, iż z gra z izolakiem daje duże szanse na szybkie rozwinięcie inicjatywy i przeprowadzenie z powodzeniem ataku na nieprzyjacielskiego króla. Uważam, że prawda leży pośrodku i w dalszym ciągu aktualna jest teza Nimzowitscha: "Problem izolowanego pionka w centrum należy do najważniejszych zagadnień gry pozycyjnej. Chodzi o to, że ta statyczna słabość zawiera w sobie wiele dynamicznej siły...". Spróbujmy ująć tę problematykę w kilku punktach.

 

    Dynamiczna siła izolaka (na polach d4 lub d5) wyraża się poprzez:

 

1. Otwarte i półotwarte linie c i e oraz opanowanie ważnych punktów w centrum (placówek) c5 i e5 (białe) lub c4 i e4 (czarne), co gwarantuje więcej przestrzeni oraz ułatwia szybki rozwój i manewrowanie sił.

2. Zajęcie pola e5 (lub e4) przez figury (przeważnie przez skoczka), co można wykorzystać w bezpośrednim ataku na królewskim skrzydle.

3. Możliwość awansu pozornie pasywnego izolaka w dogodnym momencie, co stwarza w centrum wygodne powikłania taktyczne.

 

    Słabość izolowanego pionka uwidacznia się natomiast w końcówce, gdyż może być broniony tylko przez figury. Wymóg stałej ochrony daje stronie przeciwnej wyraźną przewagę.

 

    Strategia gry obu stron jest jasna - gracz mający izolaka dąży do ataku na króla, natomiast przeciwnik stara się uprościć pozycję i sprowadzić grę do końcówki. W ten sposób powstaje skomplikowana gra z obustronnymi szansami.

 

A. Aktywny plan

 

Jak wspomniałem, strona mająca izolaka powinna dążyć do rozstrzygnięcia partii co najmniej w grze środkowej. Wieloletni mistrz świata Michaił Botwinnik należał chyba do największych wirtuozów w rozgrywaniu tego typu pozycji. Poniższy przykład zalicza się już do klasyki.

 

Partia 1

 

Gambit hetmański [D60], Botwinnik Vidmar, Nottingham 1936, [Jerzy Konikowski]

 

1.c4 e6

2.Sf3 d5

3.d4 Sf6

4.Sc3 Ge7

5.Gg5 0-0

6.e3 Sbd7

7.Gd3 c5

8.0-0 cxd4

9.exd4 dxc4

10.Gxc4

 

Powstała typowa pozycja z izolowanym pionkiem d4 w centrum.

 

10...Sb6

 

Czarne biorą pod kontrolę punkt d5 i tym samym dążą do blokady izolaka. Według Botwinnika silniejsze było 10...a6, aby sprowokować po 11.a4 osłabienie pola b4.

 

11.Gb3 Gd7

12.Hd3

 

Można grać też od razu 12.Se5!?

 

12...Sbd5?

 

Zgodnie z zasadą gry przeciwko izolakowi czarne powinny teraz wybrać 12...Sfd5! aby wymianami uprościć pozycję. Błąd czarnych ułatwi białym elastyczną mobilizację figur do ataku na skrzydle królewskim.

 

13.Se5

 

Skoczek zajmuje ważną placówkę w centrum.

 

13...Gc6

14.Wad1 Sb4

 

Strata czasu. Botwinnik polecał 14...Ha5!?

 

15.Hh3 Gd5

16.Sxd5 Sbxd5?

 

Niezrozumienie istoty pozycji. Oczywiście należało odpowiedzieć 16...Sfxd5!

 

17.f4!

 

Jedna z metod ataku w tego rodzaju pozycjach. Białe zamierzają otworzyć linię f, aby tym samym wprowadzić do gry wieżę.

 

17...Wc8

 

Inne kontynuacje nie były lepsze. Jeśli 17...Se4, to 18.Sxf7! Kxf7 (18...Wxf7 19.Hxe6+-) 19.Wde1! z wygraną białych, a po 17...g6 18.Gh6 We8 19.Ga4 białe zdobywają przewagę materialną.

 

18.f5 exf5

19.Wxf5 Hd6

 

Umożliwia przeprowadzenie ładnej kombinacji. Większy opór stawiały czarne grając 19...Wc7, chociaż wtedy po 20.Wdf1 przewaga pozycyjna białych byłaby wyraźna.

 

20.Sxf7!

 

Typowa ofiara skoczka umożliwiająca białym przeprowadzenie rozstrzygającego ataku.

 

20...Wxf7

 

Po 20...Kxf7 wygrywa 21.Gxf6!

 

21.Gxf6 Gxf6

 

Lub 21...Sxf6 22.Wxf6! Gxf6 23.Hxc8+ z wygraną.

 

22.Wxd5 Hc6

23.Wd6!

 

Ale nie 23.Wc5? wobec 23...Gxd4+!

 

23...He8

24.Wd7

1-0

----------------------------

W tym przykładzie białe wykorzystały pionka h w akcji na skrzydle królewskim.

 

Partia 2

 

Obrona Nimzowitscha [A50], Georgadze Makaryczew, Mistrz. ZSSR 1980/81, [Jerzy Konikowski]

 

1.d4 Sf6

2.c4 e6

3.Sc3 Gb4

4.e3 0-0

5.Gd3 d5

6.Sf3 c5

7.0-0 cxd4

 

W partii czarne rezygnują z utrzymania napięcia w centrum i operacją wymienną stwarzają w obozie białych izolowanego pionka. Częściej grywa się w praktyce turniejowej 7...Sc6.

 

8.exd4 dxc4

9.Gxc4 b6

 

Czarne rozwijają gońca na diagonali a8-h1, aby wzmocnić kontrolę nad punktem d5.

 

10.We1

 

Więcej zwolenników ma ruch 10.Gg5.

 

10...Gb7

11.Gd3 Sc6

12.a3 Ge7

13.Gc2 We8

14.Hd3 g6

 

Białe osiągnęły aktywną pozycję, ale w obozie przeciwnika nie ma słabości, które można by zaatakować. Trzeba więc je stworzyć i to ruchem...

 

15.h4!

 

Tak więc nie tylko pionek f może być użyty w akcji przeciwko nieprzyjacielskiemu monarsze. Plan białych jest prosty - przy pierwszej okazji zagrać h4-h5 i stworzyć słabości w obozie królewskim czarnych.

 

15...Wc8

16.Gg5 Sd5

17.Wad1 Gxg5

18.Sxg5 Sxc3

19.bxc3 Sa5

 

Na grę białych na skrzydle królewskim, czarne słusznie odpowiadają kontrakcją na przeciwległej flance.

 

20.Hh3 Hf6

21.Wd3

 

Białe wprowadzają dalsze siły do ataku.

 

21...h6

22.Se4 Gxe4

 

Poprzez wymiany czarne chcą osłabić oczywiście nacisk nieprzyjacielskich figur.

 

23.Wxe4 Hf5

24.He3 Sc4

25.He2 Sxa3

 

Czarne zdobyły pionka, ale białe zachowały inicjatywę.

 

26.Wf3 Hh5?

 

Poważny błąd, który ułatwi przeciwnikowi zadanie. Georgadze zaproponował w tej krytycznej sytuacji 26...Hd5! z szansami na równą grę, np. 27.Ga4 b5 28.We5 Hc4 29.Gxb5 Sxb5 30.Hxc4 Wxc4 31.Wxb5 itd.

 

27.We5!

 

Białe oddają jeszcze jednego pionka, ale uzyskują w zamian bardzo silny atak. W tej pozycji należy wziąć pod uwagę bardzo ważny aspekt - czarny skoczek oddalił się od centrum i praktycznie spełnia rolę statysty. Tymczasem wszystkie figury białych biorą udział w akcji.

 

27...Hxh4

 

Po 27...Hg4 28.Gxg6! fxg6 (28...Hxg6 29.Wg3+-) 29.Wf8+ białe zdobywają hetmana.

 

28.Gxg6!

 

Teraz następuje forsowna i kończąca kombinacja.

 

28...fxg6

29.Wxe6 Wf8

30.Wxg6+ Kh7

31.We6! Wxf3

32.Hxf3

 

Ogołocony z ochrony czarny król stanie się zaraz obiektem ataku matowego.

 

32...Wg8

33.Hf7+ Wg7

 

Nie ratuje także 33...Kh8 34.We7 Wxg2+ 35.Kxg2 Hg4+ 36.Kf1 Hd1+ 37.We1 Hd3+ 38.Kg2 i czarne mogą się poddać.

 

34.Hf5+ Kh8

35.We8+ Wg8

36.He5+ Kh7

37.We7+

1-0

--------------------------

W kolejnym przykładzie białe wykorzystały w pouczający sposób słabość białych pól w obozie przeciwnika.

Partia 3

 

Gambit hetmański [D58], Karpow Geller, Moskwa 1981, [Jerzy Konikowski]

 

1.d4 d5

2.c4 e6

3.Sc3 Ge7

4.Sf3 Sf6

5.Gg5 h6

6.Gh4 0-0

7.e3 b6

8.Wc1 Gb7

9.Gd3 Sbd7

10.0-0 c5

11.He2 Wc8

12.Gg3 cxd4

13.exd4 dxc4

14.Gxc4 Gxf3?!

 

Czarne oddają - za osłabienie królewskiego skrzydła przeciwnika - ważnego gońca. Później okaże się, iż białe rozstrzygną partię bazując właśnie na słabości białych pól w obozie czarnych. Dlatego na uwagę zasługiwało 14...Sh5!? np. 15.Ga6 Sxg3 16.hxg3 Gxa6 17.Hxa6 Wc7 18.Sb5 (18.d5 Sc5! ) 18...Sb8 19.Ha4 Wxc1 20.Wxc1 a6 21.Sc3 b5 z możliwą do obrony pozycją.

 

15.gxf3 Sh5

16.Ga6 Sxg3

17.hxg3 Wc7

 

Wieża musi bronić linii c. Po 17...Wa8 18.Wfd1 Sf6 19.d5! Sxd5 20.Sxd5 exd5 21.Gb7 Wb8 22.Gxd5 białe miałyby wyraźną przewagę pozycyjną.

 

18.Wfd1 Sf6

19.Sb5!

 

Manewr ten uniemożliwia białym opanowanie linii c. Należy zwrócić w tym momencie uwagę na to, że słabość pionka d4 nie ma większego znaczenia. Ważna jest aktywność wszystkich sił białych i to zadecyduje o losie partii.

 

19...Wxc1

20.Wxc1 Sd5

 

Pionka a nie można uratować: 20...Ha8 21.Wc7! Dlatego czarne przeciwdziałają wtargnięciu wieży na c7.

 

21.Sxa7 Sb4

22.a3 Ha8

 

Po 22...Sxa6 23.Hxa6 Ha8 (23...Hxd4 24.Sc6 Hd7 25.Sxe7+ Hxe7 26.Hxb6+-) 24.Wc7 Gd8 25.Wb7 biała wieża broni skoczka i pionka f3.

 

23.Wc7 Sd5

24.Wb7

 

Wobec braku białopolowego gońca czarnych wieża może zająć to pole.

 

24...Gf6

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin