reklama_w_oczach_dziecka.pdf

(223 KB) Pobierz
82174467 UNPDF
R EKLAMA W OCZACH DZIECKA
REKLAMA W OCZACH DZIECKA
Iwona Samborska
Gwa∏towne przemiany, jakie ogarniajà wspó∏-
czesny Êwiat, powodujà ogromnà ró˝norodnoÊç
zjawisk kulturowych. Jednym z najistotniej-
szych êróde∏ kszta∏towania wzorów osobowych,
postaw, wartoÊci sta∏a si´ kultura popularna,
w tym najbardziej masowe medium, jakim jest
telewizja. Stanowi ona alternatyw´ dla edukacji
instytucjonalnej.
Badania wskazujà, ˝e kontakty dzieci z telewi-
zjà sà systematyczne, codzienne, wielogodzinne
i majà charakter wieloaspektowy. W takich oko-
licznoÊciach reklamy, które poprzedzajà niemal
ka˝dy program, a w stacjach komercyjnych stoso-
wane sà tak˝e jako swoiste przerywniki, sà stale
obecne w ˝yciu dziecka. Przedszkolak oglàda ka˝-
dego dnia od kilkunastu do kilkudziesi´ciu re-
klam telewizyjnych. Okazuje si´, ˝e ten typ komu-
nikacji spo∏ecznej bardzo dobrze trafia w dzieci´ce
upodobania. Jest êród∏em inspiracji i identyfika-
cji, kreuje styl i jakoÊç ˝ycia oraz mod´.W szerszym
kontekÊcie mo˝na powiedzieç, ˝e stanowi êród∏o
kszta∏towania postaw i dà˝eƒ ˝yciowych.
Przedmiotem moich zainteresowaƒ jest wp∏yw
reklam na dzieci w wieku przedszkolnym. Ana-
lizujàc ich upodobania reklamowe, zwraca∏am
uwag´ na stosunek emocjonalny dzieci do tej
formy przekazu, co pozwala na przedstawienie
dzieci´cej wizji bohaterów reklam. Badaniami
zosta∏a obj´ta grupa 120 pi´cio- i szeÊciolatków,
ucz´szczajàcych do kilku przedszkoli w jednym
z du˝ych osiedli Katowic.
klamie Êwiat nie ma wad, pe∏en jest ˝yczliwoÊci
i kochajàcych si´ ludzi. Ich spojrzenia, gesty, mi-
mika sà dla dzieci synonimem bezpieczeƒstwa
i spokoju. W tym Êwiecie dzi´ki reklamowanemu
przedmiotowi wszystko jest mo˝liwe, na przyk∏ad
zmiana kszta∏tu i wyglàdu w∏asnego cia∏a albo
rozwik∏anie skomplikowanej zagadki. Przedmiot
ten wprowadza ma∏ych odbiorców w Êwiat nie-
zwyk∏oÊci i czarów. Pragnà go mieç, gdy˝ w ich od-
czuciu jest to swoiste antidotum na codzienne
zmartwienia.
W reklamie bez trudu mo˝na odnaleêç cechy
rzeczywistoÊci typu mitycznego:
l odwo∏ywanie si´ do Êwiatopoglàdu
magicznego,
l jasnoÊç i wyrazistoÊç wartoÊci,
l niwelacja historii,
l epatowanie wiecznym trwaniem.
Dzi´ki temu reklama staje si´ zdarzeniem ma-
gicznym i sama uczestniczy w mityzacji obrazu
Êwiata. Ponadczasowe myÊlenie mityczne poma-
ga uwiarygodniç fikcj´ i tym samym wprowadziç
reklam´ w sfer´ ludzkiej egzystencji. Tego ro-
dzaju zabiegi majà du˝e znaczenie pragmatycz-
ne. Korzystanie z tego, co znane i zastane, to spo-
sób na oswojenie widza i ukrycie zmyÊlenia,
zbli˝enie Êwiata reklamy do rzeczywistoÊci.
Na skutek tego rodzaju zabiegów ulega zmia-
nie kulturowa wartoÊç codziennoÊci. Szczególne-
go znaczenia nabierajà reklamowane przedmio-
ty. Ulegajàc magicznej przemianie, wprowadzajà
magi´ w codziennoÊç. Staje si´ ona ogólnie do-
st´pna, a zarazem przyjazna dla ka˝dego, kto ku-
pi reklamowany przedmiot, z którym wià˝e si´
mo˝liwoÊç osiàgni´cia szcz´Êcia, obietnica pi´k-
na, sukcesu lub prze˝ycia wspania∏ej przygody.
Wyznacza on sens istnienia, staje si´ sposobem
na wytworzenie mitu nieskoƒczonoÊci (wiecznej
m∏odoÊci, màdroÊci, zdrowia, urody) i niezwyk∏o-
Êci bytu wspó∏czesnego cz∏owieka otoczonego
wynalazkami techniki i t´skniàcego za naturà.
W ten sposób reklama ju˝ od najm∏odszych lat
bezkrytycznie kreuje w ludzkich umys∏ach mit
cz∏owieka po˝àdanego w naszym spo∏eczeƒstwie:
Âwiat reklamy – Êwiatem baÊni?
W Êwiecie reklamy, podobnie jak w baÊni, od-
biorca obcuje z niezwyk∏oÊcià, doÊwiadcza tajem-
nicy. Sta∏ym sk∏adnikiem tego typu przekazów
medialnych pozostaje magia. Reklama, zawiera-
jàc i magi´, i naiwnoÊç – przemawia do ma∏ych
dzieci i zachwyca je, poniewa˝ ich myÊlenie jest
nacechowane animizmem 1 . Przedstawiony w re-
1 Animizm – sposób myÊlenia charakterystyczny dla dziec-
ka, polegajàcy na o˝ywianiu przedmiotów martwych; w umy-
Êle dziecka istnieje przekonanie o tym, ˝e wszystkie przed-
mioty, zwierz´ta i roÊliny sà istotami czujàcymi, myÊlàcymi
i obdarzonymi wolà.
Wychowanie Przedszkolne 5/2004
13
82174467.017.png 82174467.018.png 82174467.019.png 82174467.020.png
R EKLAMA W OCZACH DZIECKA
uÊmiechni´tego, przyjaznego, umiejàcego radziç
sobie z wszelkimi problemami, jednym s∏owem –
cz∏owieka sukcesu.
Dla reklamy promujàcej przede wszystkim
produkty dla dzieci i m∏odzie˝y charakterystycz-
ne jest wykorzystywanie mitów, których bohate-
rami sà postacie z komiksów, bajek i baÊni – fik-
cyjne, o nienaturalnych mocach, uczestniczàce
w walce dobra ze z∏em. O ich skutecznoÊci Êwiad-
czy to, ˝e sà znane i rozumiane przez konsumen-
tów ró˝nych kultur i w ró˝nym wieku (np. smok
reklamujàcy serki „Danonki” i soki „Pysio”, Te-
letubbisie i Bob Budowniczy w reklamie produk-
tów mlecznych, Królik Bugs reklamujàcy kakao
rozpuszczalne).
Zachowania prezentujàce magiczne, nadprzy-
rodzone zdolnoÊci, którymi nasycone sà rekla-
my, przemawiajà do wyobraêni dziecka, wywo∏u-
jà niewyobra˝alne zaciekawienie ukazywanym
Êwiatem. Z badaƒ wynika, ˝e bardziej podekscy-
towane tymi zjawiskami sà dzieci m∏odsze. Sze-
Êciolatki sà mniej podatne na tego rodzaju wp∏y-
wy, poniewa˝ w tym wieku poszerza si´ znacznie
kràg zainteresowaƒ poznawczych, wzrasta ch´ç
obserwacji otoczenia w realnym ˝yciu i zdobywa-
nia wiedzy o nim. Nie oznacza to oczywiÊcie, ˝e
dzieci szeÊcioletnie nie sà zainteresowane losa-
mi bohaterów reklamy telewizyjnej. One rów-
nie˝, choç w mniejszym stopniu, naÊladujà te po-
stacie i identyfikujà si´ z nimi, przenoszàc ich
fikcyjne przygody do Êwiata rzeczywistego.
dzy odbiorcà i jego pragnieniem. Umieszcza od-
biorc´ w Êwiecie przedstawionym, któremu nada-
je kszta∏t jego dà˝eƒ, czyniàc go bardziej bliskim,
wymarzonym, w∏asnym.
Postaç reklamowà cechuje typizacja i daleko
posuni´ta redukcja osobowoÊci polegajàca na
pozbawianiu imion, to˝samoÊci, okreÊlonych dys-
pozycji psychicznych, mentalnych, emocjonal-
nych. Pozbawiona jest ona cech indywidualnych.
Zamiast tego wyraênie zarysowujà si´ jej funkcje,
które ona pe∏ni w wykreowanym Êwiecie.
W naszych realiach kulturowych szczególnie
cenione sà funkcje spo∏eczne i rodzinne. Dlatego
te˝ cz´sto przedstawia si´ w reklamie obraz wie-
lopokoleniowej rodziny, szcz´Êliwy dom, ma∏˝eƒ-
stwo uznajàce tradycyjne wartoÊci. Odwo∏uje si´
do zwyczajów naszej kultury (np. do wspólnego
spo˝ywania posi∏ków). PodkreÊla si´ dba∏oÊç
o od˝ywianie rodziny.
Dzieci´ce upodobania reklamowe
Dzieci´ce upodobania dotyczàce reklam tele-
wizyjnych sà bardzo ró˝norodne, ale lokujà si´
w kilku zasadniczych grupach: artyku∏y spo˝yw-
cze (w tym s∏odycze i napoje), artyku∏y chemicz-
ne i zabawki.
Zaprezentowane wyniki Êwiadczà o tym, ˝e
przedszkolakom podoba si´ w zasadzie wszys-
tko, chocia˝ wi´kszoÊç badanych zdecydowanie
wskazuje na reklam´ artyku∏ów spo˝ywczych,
a w tej grupie na reklam´ czekolady Milka iser-
ków Danonków . O ich wyborze zadecydowa∏y
walory smakowe i atrakcyjnoÊç samej reklamy:
Bohater reklamy
Reklamowa postaç jawi si´ jako twór wielo-
znaczny i nieokreÊlony. Mogà nià byç zarówno re-
klamowane przedmioty, jak i byty antropomime-
tyczne, upersonifikowane przedmioty i zwierz´ta.
Z g∏´bszych analiz wynika jednak, ˝e w∏aÊciwym
bohaterem w reklamie sà pragnienia i dà˝enia od-
biorcy, którym dana postaç lub przedmiot jedynie
u˝yczajà swego wyglàdu 2 , stajà si´ ich znakiem.
Aby je zrealizowaç, wystarczy u˝yç reklamowane-
go produktu. Tylko on potrafi zaspokoiç pragnie-
nie zdrowia, szcz´Êcia, mi∏oÊci. Przyjmujàc status
„baÊniowego przedmiotu” u∏atwiajàcego osià-
gni´cie upragnionego celu, pe∏ni funkcj´ me-
dium, staje si´ magicznym poÊrednikiem pomi´-
To jest s∏odka, pyszna reklama.
W grupie artyku∏ów chemicznych dominujà
preparaty do czyszczenia, pasty do z´bów, myd∏a
i artyku∏y do piel´gnacji w∏osów. Âwiadczy to
o tym, ˝e przedszkolakom podobajà si´ równie˝
reklamy, które nie sà kierowane do nich, a ich te-
mat nie wià˝e si´ z dzieciƒstwem. Okazuje si´, ˝e
kilkulatek, wybierajàc danà reklam´, wcale nie
kieruje si´ produktem, ale przede wszystkim
jej atrakcyjnoÊcià. JeÊli jest ona atrakcyjna wi-
zualnie, zawiera ∏atwe do zapami´tania slogany,
weso∏e piosenki, wprowadza w pogodny nastrój,
wtedy istnieje du˝e prawdopodobieƒstwo, ˝e
spodoba si´ dziecku, a to oznacza, ˝e ono dosko-
2 E. Szcz´sna, Poetyka reklamy , PWN, Warszawa 2003.
14
Wychowanie Przedszkolne 5/2004
82174467.001.png 82174467.002.png 82174467.003.png 82174467.004.png 82174467.005.png 82174467.006.png
R EKLAMA W OCZACH DZIECKA
nale jà zapami´ta i nie b´dzie mia∏o ˝adnych
problemów z wiernym odtworzeniem zawartego
w reklamie sloganu i rozpoznaniem produktu:
mowych (jakie cechy bohatera reklamy przema-
wiajà najbardziej do dziecka: kszta∏tujà jego po-
trzeby, hierarchi´ wartoÊci, zachowanie si´) –
przeprowadzono badanie recepcji najbardziej
ulubionych przez nie reklam 3 .
Wynika z niego, ˝e dla dzieci nie jest wa˝ne,
kto czy te˝ co jest bohaterem reklamy. Najwa˝-
niejsza jest atrakcyjnoÊç postaci, a zw∏aszcza jej
aspekty wizualne. W du˝ym stopniu dzieci zwra-
cajà równie˝ uwag´ na zachowanie si´ postaci –
jej humor, dowcipny, zabawny tekst, a nawet sa-
mà sytuacj´, na tle której dana postaç zostaje
przedstawiona. Oto przyk∏ad jednego z dzieci´-
cych tekstów (dziewczynka, lat 5 i pó∏):
Hej, nudzisz si´, musuj z nami.To Zozol, to
Zozolka, mamy kumpla Zozololka. A to nasz
Êwiat, Êwiat Zozoli musujàcy a˝ do woli.
Czeka na ciebie super zabawa! Bàdê Zozolem
to fajna sprawa! Na podwórku, w domu,
w szkole, bàdê Zozolem, to fajna sprawa! Zo-
zole musujà najd∏u˝ej. A ja wol´ Zozole!
Dziecko z regu∏y wybiera te reklamy, których
produkty prezentowane sà na tle Êrodowiska ro-
dzinnego i dobrze mu znanego otoczenia. W je-
go oczach podwy˝sza to wartoÊç reklamowane-
go towaru.
Trzecie miejsce zajmujà reklamy zabawek.
Wszystkie badane dzieci wiedzà, ˝e królujà tutaj
dwa rodzaje produktów: zestawy klocków i ró˝ne
lalki. Wyraênie zaznaczajà si´ jednak ró˝nice po-
mi´dzy dziewczynkami a ch∏opcami, gdy˝ dziew-
czynki adorujà Barbie, Baby Born, Chou-Chou i ze-
stawy dla nich, a ch∏opcy zdecydowanie wskazujà
na klocki lego. Bardzo atrakcyjne dla ma∏ego od-
biorcy sà reklamy zabawek militarnych. Na uwag´
zas∏uguje to, ˝e dziecko, mówiàc o tego typu rekla-
mach, wcale nie myÊli o prezentowanych w nich
produktach jako o zabawkach. Jeden z pi´ciolet-
nich ch∏opców powiedzia∏:
Zozol to jest taka g∏owa, która opowiada,
jak to jest w tym Êwiecie zozolowym. Jest tam
trampolina, oni sobie skaczà na tej trampoli-
nie, razem wszyscy, on opowiada, jak si´ na-
zywajà te wszystkie Zozole. Zozol ma ˝ó∏tà
twarz, takie trzy w´ze∏ki-spr´˝ynki na g∏o-
wie, ma nó˝ki i ràczki, uÊmiech taki, dwa z´-
by, uszów nie ma. Bardzo go lubi´, bo jest ∏ad-
ny, bo jest on w zgodzie zawsze, tzn., ˝e nie
∏obuzuje, ˝e jest zawsze grzeczny, jest dobry –
po prostu wskoczy na ramionko i Êpiewa so-
bie, mo˝e zjeÊç cukierka i ja te˝.
Z badaƒ psychologicznych wynika, ˝e przed-
szkolaki, w porównaniu z dzieçmi w m∏odszym
wieku szkolnym, cechuje mniejsza zdolnoÊç ro-
zumienia i zapami´tywania g∏ównego wàtku
przekazu, lepiej natomiast od nich zapami´tujà
zdarzenia incydentalne. Cechà charakterystycz-
nà jest synkretyzm, czyli ca∏oÊciowe odbieranie
przedmiotów i zjawisk bez uchwycenia poszcze-
gólnych elementów sk∏adowych. Jednak dzi´ki
ciàg∏ej aktywnoÊci dziecka coraz bardziej rozwi-
jajà si´ Êwiadome czynnoÊci postrzegania, do-
skonali si´ zdolnoÊç do dokonywania analizy
i syntezy spostrze˝eniowej. Zwi´ksza si´ zakres
tego, co mo˝e byç przedmiotem analizy. Poprzez
bardzo wczesne obcowanie z audiowizualnà sfe-
rà mediów kilkulatek jest w stanie odró˝niç na-
... pami´tam Duszka, który prezentuje swój
pistolet, i ch∏opaka, który ju˝ koƒczy swoje
strzelanie i jedzie do supermarketu (...) ch∏o-
pak ma w r´ce pistolet”.
Grozà napawa wypowiedê innego pi´ciolatka,
który tak mówi o ulubionej reklamie zabawek
militarnych:
W telewizorze pokazali wojn´, strzelajà ˝o∏-
nierze z karabinu maszynowego do inwali-
dów, sà bomby i jeszcze granaty, strzelajà do
siebie.
Dzieci´ca wizja bohatera reklamy
3 Badanie przeprowadzono w oparciu o specjalnie skon-
struowanà ankiet´ zawierajàcà w wi´kszoÊci pytania otwar-
te. Jako uzupe∏nienie badaƒ zastosowano analiz´ wytworów
dzieci – prac plastycznych wykonywanych na temat ulubio-
nej reklamy.
Aby dowiedzieç si´, jakie znaczenie majà dla
dzieci poszczególne typy postaci filmów rekla-
Wychowanie Przedszkolne 5/2004
15
82174467.007.png 82174467.008.png 82174467.009.png 82174467.010.png
R EKLAMA W OCZACH DZIECKA
st´pujàce po sobie w bardzo szybkiej sekwencji
sceny telewizyjnych spotów. Dostatecznie szyb-
ko (szybciej od osoby doros∏ej) potrafi tym sa-
mym dostrzec znaczenia i wartoÊci prezentowa-
ne w reklamie. Stopniowo zaczyna ró˝nicowaç
przedmioty ze wzgl´du na ich cechy jakoÊciowe –
cz´Êciej przykuwa jego uwag´ jaskrawy kolor
lub dziwny, niespotykany dotàd kszta∏t, czyli ce-
chy rzadkie. Wynika z tego, ˝e dzieci oglàdajà re-
klamy w sposób bardzo uwa˝ny i dostrzegajà de-
tale, których oko osoby doros∏ej mo˝e nigdy nie
zobaczyç. Jako przyk∏ad mo˝e tutaj s∏u˝yç zapre-
zentowana powy˝ej wypowiedê dziecka, które
dostrzeg∏o du˝à ró˝norodnoÊç cech bohatera re-
klamy.
Przedszkolak przejawia swoiste myÊlenie ma-
giczne, które cechuje animizm (o˝ywianie
przedmiotów martwych) i antropomorfizm (nada-
wanie przedmiotom cech ludzkich).Wykorzystu-
jà to twórcy promujàcy produkty dla dzieci, co
znajduje odzwierciedlenie w sposobie konstru-
owania bohatera reklamy. Dziecko, podobnie
jak w ˝yciu codziennym, równie˝ w scenkach
reklamowych doskonale odczuwa fa∏sz, sztucz-
noÊç. Dlatego niekiedy wystarcza jedno jego
spojrzenie, aby oceniç bohatera – nie tylko na
podstawie wyglàdu i zachowania (które niejed-
nokrotnie ma miejsce jedynie w tle g∏ównego
wàtku akcji), ale tak˝e poprzez owà zdolnoÊç
„zobaczenia” pomys∏u ca∏ej reklamy. Dziecko
posiada intuicj´ pozwalajàcà mu na wyczucie,
jakie elementy reklamy wzruszajà, Êmieszà, iry-
tujà lub wzbudzajà inne emocje. Przedszkolaki
lubià humor i wszelkiego typu komedie. Ch´t-
nie wi´c oglàdajà reklamy z humorem. Cieszà
ich tak˝e bohaterowie bajek i znane fabu∏y. Pod-
stawowe znaczenie ma dla nich zewn´trzny wy-
glàd postaci – kszta∏t, kolorystyka i ca∏a stylisty-
ka. Zdecydowanie wolà kolory jaskrawe, ˝ywe:
˝ó∏ty, pomaraƒczowy, seledynowy, ró˝owy, czer-
wony, niebieski. Poza tym kochajà zwierz´ta,
zarówno w Êwiecie rzeczywistym, jak i na ekra-
nie. SpecjaliÊci od reklamy, wyposa˝eni w odpo-
wiednià wiedz´ z zakresu psychologii rozwo-
jowej dziecka i znajàcy psychologicznà mow´
barw, potrafià stworzyç odpowiednià atmosfer´,
która b´dzie kojarzy∏a si´ z produktem. Poni˝ej
przytaczam przyk∏ad wypowiedzi szeÊciolatki,
która opisuje zwierz´ta b´dàce bohaterami jed-
nej z reklam:
˚aba, tak jak ˝aba, ale ma uÊmiech i sobie
skacze. Ma przyjaciela Misia, a Misiu, tak
jak misie, ale ma grzywk´, uszy tak jak mi-
sie, ma r´ce tak jak my i bardzo go lubi´, bo
jest ∏adny, tzn., ˝e jest ktoÊ przystojny, jest
taki dostojny (to jest coÊ innego jak przystoj-
ny).
Kangur ma grzywk´ i uÊmiech, nosek czer-
wony, ma ∏apki, jak prawdziwe kangury, ma
uÊmiech czarny, tzn., ˝e nie ma warg ró˝o-
wych tylko czarne.
Hipopotam ma uÊmiech ró˝owy, tak jak
my, wargi ma ró˝owe, nie tak jak kangur, ma
g∏ow´, tak jak hipopotam, ale bardzo ma∏à
ma, stoi na czterech ∏apach, tak jak prawdzi-
we hipopotamy, ma uszy ma∏e i nie ma
zmarszczek, tak jak hipopotam.
Pies ma bia∏e futerko, ma pomaraƒczowy
nosek, uszy bia∏e, uÊmiech czarny, ma ∏apki,
tak jak psy.
Z jakim zatem bohaterem reklamy uto˝samia
si´ dziecko? To zale˝y od jego p∏ci, wieku oraz
indywidualnych predyspozycji percepcyjnych.
Mo˝na jednak wyró˝niç pewne tendencje:
l dzieci lubià oglàdaç w reklamach inne
dzieci, które stajà si´ dla nich modelami,
l pozytywnie odbierajà zwierz´ta w roli po-
staci reklamowych,
l podobajà im si´ osoby, rzeczy, które wpra-
wiajà w dobry nastrój,
l lubià oglàdaç bohaterów bajek, komiksów,
kreskówek lub inne znane im postacie,
l z du˝ym zainteresowaniem oglàdajà posta-
cie o niespotykanym wczeÊniej wyglàdzie
i zachowaniu;
l najwa˝niejszà dla nich cechà jest wyglàd
zewn´trzny postaci reklamowej.
Uzasadniajàc wybór ulubionej reklamy, dzieci
zwracajà uwag´ przede wszystkim na ich weso-
∏oÊç, podoba im si´ to, ˝e wszystko jest tam takie
kolorowe i pi´kne , a na pytanie:
l Czy podoba ci si´ Êwiat przedstawiony w rekla-
mach?
wi´kszoÊç odpowiada twierdzàco, mówiàc ˝e
jest fajny , Êmieszny , radosny . PodkreÊlajà przede
16
Wychowanie Przedszkolne 5/2004
82174467.011.png 82174467.012.png 82174467.013.png 82174467.014.png
R EKLAMA W OCZACH DZIECKA
wszystkim atrakcyjnoÊç linii melodycznych re-
klamowych piosenek i ÊmiesznoÊç sloganów, któ-
rych treÊç wywo∏ywa∏a ogólnà radoÊç w grupie
badanych.
Êci oddzielania faktycznych potrzeb od zachcia-
nek sztucznie stymulowanych bodêcami wizual-
nymi. Tego rodzaju doÊwiadczenia odgrywajà
w ˝yciu dziecka ogromnà rol´, a telewizja – z bo-
gactwem i ró˝norodnoÊcià przekazów reklamo-
wych – spe∏nia wiele funkcji: od opiekuƒczej,
przez edukacyjnà, po towarzyskà. Szczególne za-
niepokojenie pedagogów i psychologów budzi zja-
wisko sztucznej przyjaêni, która nie mo˝e prze-
cie˝ zastàpiç towarzystwa ˝ywych ludzi.
Najistotniejsze niebezpieczeƒstwa wynikajà-
ce z dzieci´cej fascynacji reklamà zwiàzane sà
z jej oddzia∏ywaniem perswazyjnym, co przeja-
wia si´ przede wszystkim w:
Wp∏yw reklamy na dzieci
Dzieci sà zachwycone reklamà telewizyjnà.
W ich odczuciu to jeszcze jedna bajka, niekiedy
bardziej atrakcyjna od dobranocki. W rzeczywi-
stoÊci jednak to nie bajka, lecz skrupulatnie
skonstruowany przekaz z umiej´tnym wykorzy-
staniem socjotechnik, kryjàcy wiele niebezpie-
czeƒstw.
Dziecko, oglàdajàc dziesiàtki reklam ka˝dego
dnia, nara˝one jest na ˝ycie w Êwiecie sztucznych
zale˝noÊci i ciàgle stymulowanych potrzeb, na
skutek czego zaczyna wierzyç, ˝e konsumpcja
i posiadanie to istotne wartoÊci.
Reklama to produkcja znaków i znaczeƒ w celu
handlu nimi, bez brania odpowiedzialnoÊci za ich
przekazywanie. Dekonstrukcja relacji znak – zna-
czenie w tego typu przekazach stanowi êród∏o
istotnych zagro˝eƒ dla rozwoju to˝samoÊci i roz-
woju moralnego. Dzieci nie potrafià w pe∏ni od-
ró˝niç fantazji od rzeczywistoÊci i sà sk∏onne do-
s∏ownie interpretowaç wszystko, co widzà na
ekranie. Z du˝à ∏atwoÊcià przyjmujà stereotypy
i uproszczony obraz telewizyjnej hiperrzeczywi-
stoÊci jako bardziej atrakcyjny i przekonujàcy ni˝
skomplikowane problemy otaczajàcego Êwiata
wymagajàce osobistych rozstrzygni´ç i aktyw-
noÊci. Oglàdanie reklam nie jest oboj´tne dla
postrzegania i rozumienia rzeczywistoÊci przez
dzieci. Przesy∏anie informacji marketingowych
i manipulowanie za pomocà wyrafinowanych so-
cjotechnik mo˝e prowadziç do zatracenia poczu-
cia wolnoÊci wyboru i zwiàzanej z nià umiej´tno-
l rozbudzaniu instynktu konsumpcji, pod-
trzymywaniu mitu o dobrym samopoczu-
ciu jako najwy˝szym celu ludzkiej egzy-
stencji,
l wykorzystywaniu naiwnoÊci i ∏atwowierno-
Êci dzieci, manipulowaniu ich uczuciami,
stymulowaniu pragnieƒ, marzeƒ i oczeki-
waƒ,
l ukazywaniu ˝ycia w fa∏szywym Êwietle
(przekazywanie stereotypów, typizacja
postaci),
l wciàganiu dziecka do walki o wp∏ywy na
wolnym rynku (dziecko jako konsument),
l inicjowaniu zmian na p∏aszczyênie j´zy-
kowej na skutek wkraczania j´zykowych
noÊników treÊci reklam w Êwiat dzieci´cych
zabaw, wyobra˝eƒ i pragnieƒ.
Wobec z∏o˝onoÊci tego typu przekazów me-
dialnych oraz ich wp∏ywu na najm∏odszych od-
biorców, nale˝y uznaç reklam´ za istotny czynnik
kszta∏tujàcy fa∏szywà ÊwiadomoÊç dziecka nazy-
wanà ÊwiadomoÊcià medialnà.
Wychowanie Przedszkolne 5/2004
17
82174467.015.png 82174467.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin