blisko_dalej.pdf

(338 KB) Pobierz
81716721 UNPDF
B LISKO , DALEJ , CORAZ DALEJ ...
BLISKO, DALEJ, CORAZ DALEJ...
MOJA RODZINA
Maria ¸ata
Cele:
– kszta∏cenie logicznego myÊlenia,
– rozwijanie umiej´tnoÊci budowania wypowie-
dzi wielozdaniowej,
– rozwijanie inwencji twórczej w zakresie kom-
pozycji ruchowej,
– wzbogacanie s∏ownictwa czynnego i biernego
na temat pokrewieƒstwa,
– çwiczenia w czytaniu.
mama,tata,babcia,dziadek,ciocia,wuj
Zadaje pytania:
l Jakim jednym wyrazem mo˝emy nazwaç
wszystkie osoby wymienione na tablicy?
Dzieci odpowiadajà,˝e ten wyraz to rodzina.
Mo˝e u˝yjà te˝ s∏owa krewni (jeÊli nie,
warto je z nim zapoznaç).
l Kto jeszcze jest cz∏onkiem rodziny?
Dzieci wymieniajà: brat,siostra,syn,
córka itd.
Metody pracy: pogadanka,pantomima,zabawa.
Formy pracy: grupowa,zbiorowa.
Ârodki dydaktyczne: kolorowe znaczki dla ka˝-
dego dziecka w czterech kolorach,kartki z na-
zwami cz∏onków rodziny,ilustracja w kszta∏cie
drzewa genealogicznego,Karta pracy z drze-
wem genealogicznym dla ka˝dego dziecka,
wiersz J. Ja∏owiec pt. „Twoje rodzinne drze-
wo”.
Nauczycielka wiesza na tablicy wymienione
przez dzieci nazwy.
3. Zabawa pt. „Rodzina”.
Nauczycielka przygotowuje ma∏e kartki
w czterech kolorach – po jednej dla dziecka. Ka˝-
dy kolor to inna rodzina. Na kartkach zosta∏y za-
pisane nazwy cz∏onków rodziny. Dzieci losujà po
jednej kartce,odczytujà napis,ale nie zdradzajà
kolegom,jaka rola im przypad∏a.
Nauczycielka wydaje polecenia:
Grupa: dzieci szeÊcioletnie.
Przebieg zaj´ç
1. Dzieci Êpiewajà „Piosenk´ dla babci” – muz.
E. Pa∏∏asz,s∏. M. Terlikowska (str. 32).
Nauczycielka rozmawia z dzieçmi o tym,jaka
jest babcia przedstawiona w piosence. Przed-
szkolaki zauwa˝ajà,˝e zosta∏a porównana do
wró˝ki,˝e jest kochana i ˝e dla wnuczàt zrobi
wszystko. Nale˝y wyjaÊniç dzieciom,co to zna-
czy,˝e wszystko,czego dotknie si´ babcia „jak
zegarek b´dzie sz∏o”.
Nauczycielka prosi dzieci,˝eby opowiedzia∏y
o swoich babciach,o tym,jak sp´dzajà czas
z babcià albo z dziadkiem. Pyta,jak wnuki mogà
si´ odwdzi´czyç babci i dziadkowi za ich mi∏oÊç,
dobroç i poÊwi´cenie.
l Po∏àczcie si´ w rodziny zgodnie z kolorami
kartek.
l Usiàdêcie sobie na kolanach,przestrzegajàc
zasady,˝e m∏odsze pokolenie siada na
kolanach starszemu,np. prababcia – babcia –
tata – syn i córka taty.
Dzieci ustalajà,kto jest kim w rodzinie i sia-
dajà zgodnie z poleceniem. Nast´pnie wyjaÊnia-
jà kolejnoÊç,np. pradziadek to tata babci lub
dziadka.
Nauczycielka wydaje nast´pne polecenie:
l Zamieƒcie si´ rolami i odegrajcie pantomim´
pt. „W domu”,w której poka˝ecie,co robià
cz∏onkowie rodziny.
2. Nauczycielka ods∏ania powieszone na tabli-
cy wyrazy:
Wychowanie Przedszkolne 6/2005
31
81716721.025.png 81716721.026.png 81716721.027.png 81716721.028.png
B LISKO , DALEJ , CORAZ DALEJ ...
Dzieci odgrywajà scenki,wszyscy zgadujà,
o jakà osob´ chodzi. Zabawa stwarza okazj´ do
zastanowienia si´ z dzieçmi,czy istnieje trady-
cyjny podzia∏ obowiàzków,czy tata na przyk∏ad
zmywa,prasuje,gotuje.
6. Nauczycielka pyta,czy wyraz rodzina odnosi
si´ tylko do ludzi. Mo˝na pokazaç dzieciom ró˝ne
inne rodziny: roÊlin lub zwierzàt (np. ilustracje
przedstawiajàce rodzin´ kotowatych: lwa,lam-
parta,rysia,kota domowego),a tak˝e rodzin´
wyrazów (np. dom,domek,domowy,domownik).
4. Nauczycielka ods∏ania ilustracj´ przedsta-
wiajàcà drzewo genealogiczne i recytuje wiersz
Jadwigi Ja∏owiec pt. „Twoje rodzinne drzewo”.
Ods∏ania okienka,w których widaç portrety
osób.
7. Podsumowanie zaj´ç – çwiczenia utrwalajà-
ce umiej´tnoÊç nazywania cz∏onków rodziny.
5. Nauczycielka wyjaÊnia,˝e drzewo genealo-
giczne pokazuje powiàzania mi´dzy cz∏onkami
rodziny. Na pniu i ga∏´ziach umieszcza si´ imio-
na,nazwiska,zdj´cia osób nale˝àcych do tej sa-
mej rodziny.
Nast´pnie rozdaje dzieciom Karty pracy
z drzewem genealogicznym (str. 33),aby uzupe∏-
ni∏y je wspólnie z rodzicami portretami i imiona-
mi swoich krewnych.
Babcia to ................... dziadka.
Dziadek to ................. babci.
Mama to .................... babci i dziadka.
Tata to ....................... babci i dziadka.
Mama to .................... taty.
Tata to ....................... mamy.
Moja siostra to ..................... babci i dziadka.
A ja jestem babci i dziadka ........................ .
Piosenka dla babci
Twoje rodzinne drzewo
Twoje rodzinne drzewo
wyrasta z ziemi zielonej.
Twoje rodzinne drzewo
wyrasta z ziemi polskiej.
Twoje rodzinne drzewo
ma tyle lat,
˝e trudno zliczyç.
Ty jesteÊ ma∏à ga∏àzkà,
na której listków osiem.
A twoja m∏odsza siostra
dopiero listki dwa.
Ojciec,mama,
a wczeÊniej dziadkowie
tworzà mocne ga∏´zie.
Nie z∏amie ich wiatr.
Pradziadek – pieƒ drzewa.
Twoje rodzinne drzewo
ma wiele razy prapra...
Rodziców i dziadków znasz,
od nich si´ uczysz
Êwiat rozumieç.
A co wiesz o swoich prapra...
schowanych
w rodzinnym albumie?
Muzyka: E. Pa∏∏asz
S∏owa: M. Terlikowska
1. Nasza babcia umie tyle,
˝e uwierzyç trudno w to.
Czego dotknie si´ na chwil´,
jak zegarek b´dzie sz∏o.
2. Babcia jest jak dobra wró˝ka,
co otwiera bajkom drzwi,
bo,gdy k∏adzie nas do ∏ó˝ka,
mamy potem pi´kne sny.
3. Babcia wszystko zrobi dla nas,
z jej pomocy ka˝dy rad.
Babcia strasznie jest kochana,
wi´c niech ˝yje nam sto lat.
Jadwiga Ja∏owiec
32
Wychowanie Przedszkolne 6/2005
81716721.001.png 81716721.002.png 81716721.003.png 81716721.004.png 81716721.005.png 81716721.006.png 81716721.007.png 81716721.008.png 81716721.009.png 81716721.010.png 81716721.011.png 81716721.012.png
B LISKO , DALEJ , CORAZ DALEJ ...
KARTA PRACY
To jest drzewo genealogiczne twojej rodziny. Narysuj na nim lub wklej swój portret oraz
portrety twoich przodków i rodzeƒstwa. PoproÊ rodziców o pomoc we wpisaniu imion.
Rysowa∏ Marek ¸ukasik
Wychowanie Przedszkolne 6/2005
33
81716721.013.png 81716721.014.png 81716721.015.png
B LISKO , DALEJ , CORAZ DALEJ ...
MOJA MA¸A OJCZYZNA
Barbara Hebel,Lidia Tarasiewicz
Budzenie ÊwiadomoÊci narodowej dzieci w wie-
ku przedszkolnym rozpoczynamy od pokazania
im tego,co jest najbli˝ej. Ich ojczyzna to dom ro-
dzinny,przedszkole,podwórko,ulica,na której
mieszkajà,w∏asne miasto lub wieÊ. Wiedza o naj-
bli˝szym Êrodowisku jest wst´pem do powstania
wi´zi z ojczyznà.
G∏ównym celem edukacji regionalnej w na-
szym przedszkolu by∏o poznanie rodzinnego mia-
sta. Aby umo˝liwiç to dzieciom,przygotowaliÊmy
projekt edukacyjny zatytu∏owany „Sieradz – mo-
ja ma∏a ojczyzna”. W cyklu zaj´ç,które przepro-
wadziliÊmy,uczestniczyli równie˝ rodzice. Wyni-
kiem naszej pracy sà albumy,fotografie,gazetki
oraz wiadomoÊci i postawy dzieci. Artyku∏ po-
wsta∏ na podstawie zdobytych podczas tych dzia-
∏aƒ doÊwiadczeƒ i zgromadzonych materia∏ów.
Rozmawiajà o nich z nauczycielkà. Zwracajà
uwag´ na ich wyglàd i ró˝nice w budowie. Dowia-
dujà si´,jak dawno powsta∏y. Nauczycielka pod-
kreÊla,˝e stare zabytkowe domy to Êlady prze-
sz∏oÊci,oglàdajàc je,mo˝na wiele nauczyç si´
o dziejach miasta.
3. Zwiedzamy Muzeum Ziemi Sieradzkiej.
Wycieczk´ do muzeum,które znajduje si´
przy Rynku,poprzedzi∏y staranne przygotowa-
nia. Dzieci wczeÊniej w kàciku historycznym
gromadzi∏y zdj´cia,ró˝ne dokumenty,wycinki
z gazet. Pomagali im w tym rodzice,dziadko-
wie,starsze rodzeƒstwo. Oni te˝ opowiadali
o historii miasta. Dzieci stara∏y si´ przekazaç
wszystko swoim kolegom w przedszkolu. Roz-
mowom nie by∏o wi´c koƒca. Przedszkolaki
przynosi∏y z domu ró˝ne pamiàtki zwiàzane
z historià miasta. Razem z rodzicami przygoto-
wa∏y informacje o nich. Potem w przedszkolu
mówi∏y,skàd je majà i w jaki sposób wià˝à si´
one z miastem.
Zbiory muzeum okaza∏y si´ bardzo ciekawe.
Oprowadza∏ nas po nim kustosz. Przedstawiajàc
ciekawe fakty z historii Sieradza,pokazywa∏ ró˝-
ne eksponaty,opowiada∏,jak si´ je gromadzi
i przechowuje.
Cele:
– poznanie po∏o˝enia geograficznego Sieradza,
– poznanie historii miasta,jego herbu,zabytków,
wspó∏czesnej architektury i sztuki,
– poznanie instytucji miejskich,
– kszta∏towanie wi´zi z ojczyznà.
Grupa: dzieci szeÊcioletnie.
Historia mojego miasta
4. Wycieczka na Wzgórze Zamkowe.
Dzieci oglàdajà miejsce,w którym dawno te-
mu sta∏ warowny zamek otoczony fosà i fortyfi-
kacjami. Po powrocie do przedszkola zbierajà
zdj´cia,rysunki i widokówki przedstawiajàce
ró˝ne zamki. Zastanawiajà si´ wspólnie,jak wy-
glàda∏a warowna budowla na Wzgórzu Zamko-
wym i przygotowujà w∏asny jej projekt. Wresz-
cie nadchodzi dzieƒ,na który wszyscy czekamy
– budowanie zamku sieradzkiego. Ale nasz,za
radà nauczycielki,powstanie z surowców wtór-
nych – z kartonów,plastikowych butelek i pu-
szek.
Gromadzàc te materia∏y,dzieci pozna∏y podsta-
wowe cele ekologii,dowiedzia∏y si´ o konieczno-
Êci segregowania odpadków i zbierania surowców
wtórnych i o tym,˝e trzeba chroniç najbli˝sze Êro-
dowisko.
1. Po∏o˝enie geograficzne Sieradza.
Przedszkolaki na mapie Polski wskazujà swo-
je miasto i rzek´ Wart´,nad którà ono le˝y. Oglà-
dajà i opisujà herb Sieradza. Zastanawiajà si´,
dlaczego widnieje na nim zamek i orze∏. ˚eby
znaleêç odpowiedê na to pytanie,trzeba wi´cej
dowiedzieç si´ o historii naszego pi´knego mia-
sta. Herb ten b´dzie nam teraz towarzyszy∏,po-
staramy si´ zwracaç uwag´,gdzie mo˝emy go zo-
baczyç. Warto wi´c go zapami´taç. Ka˝de
dziecko otrzymuje czarno-bia∏y rysunek herbu
(str. 36) i koloruje go zgodnie z wiszàcym na ta-
blicy wzorem.
2. Spacer po starym Rynku.
Dzieci oglàdajà Rynek. Najbardziej podoba
im si´ zabytkowa pompa i stare kamieniczki.
34
Wychowanie Przedszkolne 6/2005
81716721.016.png 81716721.017.png 81716721.018.png 81716721.019.png
B LISKO , DALEJ , CORAZ DALEJ ...
Sieradz obecnie
2. Sieradz w obrazach – przedszkolne warszta-
ty artystyczne.
W czasie wizyty dzieci pokazujà goÊciowi
przedszkole i wystaw´ swoich prac. Nast´pnie
artysta rozstawia sztalugi i zach´ca do malowa-
nia razem z nim. Tematem b´dzie miasto,ulu-
bione zakàtki,domy,ulice,miejsca,gdzie
przedszkolaki chodzà na spacery i które lubià
oglàdaç. Dzieci malujà z zapa∏em pod bacznym
okiem goÊcia. Gdy prace sà gotowe,powstaje
wystawa zatytu∏owana „Sieradz w obrazach”,
na którà zapraszamy m∏odszych kolegów i ro-
dziców.
1. Instytucje w naszym mieÊcie.
Dzieci znajà swoje miasto. Wiedzà,gdzie jest
poczta,przychodnia,stra˝ po˝arna,szpital,teatr
i kino. Wiedzà te˝,jak wyglàda gmach Urz´du
Miasta,ale ma∏o kto tam kiedyÊ by∏. Ch´tnie
udajà si´ wi´c z wizytà do pani prezydent Siera-
dza,która tam w∏aÊnie urz´duje. Nauczycielka
wyjaÊnia,w jaki sposób urzàd s∏u˝y mieszkaƒ-
com. Dzieci oglàdajà wszystko z zaciekawieniem
i zadajà pani prezydent pytania. Bardzo powa˝-
nie traktujà has∏o tej wizyty,˝e dzisiaj „My rzà-
dzimy miastem”.
Na ochotnika przyjmujà rol´ prezydenta mia-
sta i mówià,co nale˝y zrobiç,aby Sieradz by∏ ∏ad-
niejszy. Chcia∏yby oczywiÊcie,˝eby powsta∏o jak
najwi´cej placów zabaw,basenów,boisk,lodo-
wisk i pi´knych parków.
Miasto, w którym chc´ mieszkaç
Okazuje si´,˝e historia inspiruje nowocze-
snoÊç. Przedszkolaki przygotowa∏y makiet´
miasta przysz∏oÊci,na której znalaz∏y si´
ró˝ne budowle wykonane dowolnà technikà.
Futurystyczne budynki dzieci malowa∏y,bu-
dowa∏y z kartonu,lepi∏y z plasteliny i masy
solnej. Nast´pnie umieÊci∏y je na makiecie
z planem miasta. Wkrótce pokaza∏y jà archi-
tektowi,którego zaprosiliÊmy do przedszkola.
Z zaciekawieniem przyglàda∏ si´ tej wizji pla-
stycznej,chwali∏ fantazj´ i pomys∏owoÊç. Przy-
rzek∏,˝e weêmie pod uwag´ niektóre pomys∏y
w planach rozbudowy Sieradza. Przestrzega∏
jednak dzieci,˝e gdy zostanà architektami,
muszà pami´taç o tym,by projektujàc nowo-
czesne budowle,chroniç jednoczeÊnie zabytki,
bo sà one skarbnicà wiedzy o dziejach miasta
i ojczyzny.
2. Zadanie domowe.
Dzieci losujà przygotowane przez nauczyciel-
k´ karteczki z nazwami zabytkowych budynków,
na przyk∏ad takich,jak: koÊció∏ farny,zespó∏
klasztorny,teatr miejski. W czasie najbli˝szego
spaceru z rodzicami dok∏adnie obejrzà wyloso-
wany budynek i jego otoczenie. Dowiedzà si´
o nim jak najwi´cej i narysujà go dowolnà tech-
nikà. Wszystkie prace zostanà wywieszone
w przedszkolnej galerii.
3. Uk∏adanie puzzli.
Nauczycielka dzieli dzieci na grupy i rozdaje
koperty,w których znajdujà si´ puzzle – poci´te
zdj´cia ró˝nych zabytkowych i nowoczesnych bu-
dynków Sieradza. Ka˝da grupa uk∏ada je,przy-
kleja na papier i odgaduje,co to jest. Prace zo-
stajà zawieszone w przedszkolnej galerii.
Przedszkolny festyn
Na zakoƒczenie projektu w pi´knie udekoro-
wanym amfiteatrze miejskim zorganizowaliÊmy
festyn,w którym uczestniczy∏o wielu goÊci. Dzie-
ci razem z nauczycielkà tydzieƒ wczeÊniej wyko-
na∏y na komputerze pi´kne zaproszenia,które
same wr´cza∏y podczas spaceru mieszkaƒcom
miasta i przedstawicielom w∏adz.
Najwi´kszà atrakcjà festynu by∏ turniej wie-
dzy o Sieradzu „Dzieci kontra Rodzice”. Przed-
szkolaki wypad∏y w nim bardzo dobrze. Zwyci´z-
cy dostali pyszne s∏odycze. Potem wszyscy bawili
si´ weso∏o przez kilka godzin pod go∏ym niebem
Sieradza.
W atelier artysty malarza
1. Przedszkolaki udajà si´ z wizytà do pracow-
ni artysty malarza,który wita ich serdecznie
i opowiada,jak powstajà jego obrazy,co go inspi-
ruje,co najbardziej lubi malowaç. Dzieci pozna-
jà nowe techniki artystyczne,przyrzàdy i mate-
ria∏y malarskie. Z ogromnym zainteresowaniem
oglàdajà obrazy przedstawiajàce ró˝ne zakàtki
Sieradza. Zapraszajà artyst´ do przedszkola
i proszà go o udzielenie im lekcji malowania.
Wychowanie Przedszkolne 6/2005
35
81716721.020.png 81716721.021.png 81716721.022.png 81716721.023.png 81716721.024.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin