Pamięć
- nie wiadomo na czym polega proces pamięciowy
- pamięć jest związana z układem nerwowym
- proces pamięci przebiega w 3 fazach:
- zapamiętywanie a)
- przechowywanie b)
- przypominanie c)
a) zapamiętywanie: (dwie fazy)
- odbiór informacji albo bodźców
człowiek musi być w stanie czuwania
żeby odebrać inf musimy uaktywnić odpowiedni receptor
- kodowanie albo rejstracja informacji
nie wiemy na czym ten proces polega
z kodowaniem wiąże się koncentracja uwagi
3 zabiegi psychologiczne które ułatwiają kodowanie:
a) przy materiale obrazowo-wizualnym:
werbalizacja wykonywanej czynności
b) przy materiale słownym
wyobrażanie, wizualizacja
c) organizacja materiału
należy pogrupować, segregować, wypunktować według własnych kryteriów.
- 3 czynniki wpływające na zapamiętywanie:
- sytuacja zapamiętywania
- właściwości jednostki
- zainteresowania
- właściwości gatunkowe
- właściwości rozwojowe
- właściwości indywidualne
- aktywność jednostki
- nastawienie pozytywne
- emocje pozytywne
- organizacja materiału według własnego kryterium
b) przechowywanie:
- następuje bezpośrednio po zapamiętywaniu
- ujawnia się dopiero w przypominaniu
- jest procesem wybiórczym
- w tej fazie pojawią się ubytki pamięciowe
- w przechowywaniu najważniejsze jest powtarzanie materiału
- sen wpływa bardzo korzystnie na przechowywanie
- najwięcej ubytków pojawia się w ciągu 2h snu
- najkorzystniej zaraz po zapamiętywaniu iść spać lub relaksować się w stanie bezczynności
- czuwanie ma niekorzystny wpływ na przechowywanie
c) przypominanie:
- w danej chwili nie jesteśmy w stanie sobie przypomnieć wszystkiego
- duże znaczenie ma koncentracja uwagi
- 4 wskaźniki przypominania:
- odtwarzanie (reprodukcja)
- rozpoznawanie
- rekonstrukcja
- oszczędność czasu
- korzystnie na przypominanie wpływa:
- rozgrzewka – polega na tym, że maksymalna zdolność przypominania nie następuje w momencie startu, ale po pewnym czasie. (do 5 min)
- pozytywna atmosfera
- poczucie bezpieczeństwa
- czynniki motywacyjne i emocjonalne
Cechy pamięci:
- trwałość pamięci
- szybkość pamięci
- dokładność pamięci
- gotowość pamięci
- pojemność pamięci
Zaburzenia pamięci:
- amnezja (niepamięć)
- nagłe pojawienie się luk w pamięci
- może być objawem krótkotrwałym, rzadziej długotrwałym
- może być wywołana przez następujące czynniki:
- uraz mózgu
- neuroinfekcje
- zatrucia
- własna cenzura emocjonalna
- dwa rodzaje amnezji:
- retrograda (następcza)
- jest wtedy kiedy osoba nie pamięta nic co miało miejsce po urazie
- anterograda (uprzednia)
- osoba nie pamięta nic co przeżyła wcześniej i po urazie
- konfabulacje
- wypełnianie luk w pamięci fantazjowaniem
- osłabienie pamięci
- zaburzenie orientacji co do miejsca, czasu, co do własnej osoby
Myślenie
problem -rodzaj zadania, bądź sytuacji której człowiek nie może rozwiązać za pomocą swoich wiadomości i umiejętności.
3 cechy problemów:
- problemy mają zawsze charakter podmiotowy
- jest zawsze relacją między zadanie problemowym, a zasobem wiedzy
- w problemie biorą udział następujące procesy:
fazy rozwiązywanie problemów:
- dostrzeżenie problemu
- analiza sytuacji problemowej
- wysuwanie pomysłów na rozwiązanie problemów
- weryfikacja pomysłów
- weryfikacja sukcesywna
- od razu weryfikacja wysuniętego pomysłu
- weryfikacja jednoczesna
- najpierw wysunięcie dużo pomysłów, a dopiero potem weryfikacja
Uczenie się
System karania i nagradzania:
a) stosowanie kar:
- kary krótkie
- konsekwencja
- dostosowanie do poziomu wiekowego
- najlepszymi karami są zakazy „szlabany” (krótkie i dokuczliwe)
b) 4 warunki które muszą być spełnione żeby kara była skuteczna:
- natychmiastowe wykonanie kary
- kara musi być adekwatna do wykroczenia
- wysokie prawdopodobieństwo, że przewinienie lub przestępstwo zostaną wykryte
- możliwość publicznego procesu karnego
c) następstwa niewłaściwego stosowania kar:
- zaburzenia emocjonalne
- generalizacja hamowania
- unikanie źródeł karania
- niewłaściwa kara dostarcza wzorców jak karać innych
Ciemna_dusza