Autoprezentacja.docx

(24 KB) Pobierz

                                                                        Autoprezentacja

 

 

    Nazywam się…………………………., jestem nauczycielem z 17 letnim stażem pracy. W 1995 r. ukończyłam  5 letnie studia w Akademii  Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, na Wydziale  Rewalidacji i Resocjalizacji, o kierunku pedagogika specjalna w zakresie surdopedagogiki. Pracę podjęłam w 1991r. w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym  dla dzieci niedosłyszących w Warszawie, w roku 1997 rozpoczęłam  pracę w Szkole Podstawowej NR 79 w Warszawie na stanowisku nauczyciela nauczania początkowego. Od roku 2006 pracuję w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi  NR 223 w Warszawie na stanowisku nauczyciela wspomagającego w klasie integracyjnej. Bardzo trudnym zadaniem jest obiektywne ocenienie stanu własnych kompetencji oraz pracy edukacyjno-wychowawczej, wszędzie bowiem wkrada się subiektywna recenzja, nie zawsze zgodna z realnym stanem rzeczywistych postaw i przedsięwziąć, jednak pomimo to postaram się dokonać autoprezentacji (autorefleksji i samooceny). Jak wspominałam wcześniej, nie mogę poszczycić się znaczącym stażem pracy jako nauczyciel. Mimo tego jednak, zdarzały się w niej różne sytuacje; i te pozytywne, optymistyczne jak również skłaniające do zweryfikowania własnych działań i poczynań. Jak wyżej wspomniałam, jestem nauczycielem wspierającym stykającym się na co dzień z podobnymi problemami co nauczyciele innych specjalności. Jednakowoż skłonię się w tym momencie do stwierdzenia, że specyfika przedmiotu, który stanowi obszar moich działań, ukazuje często skrajne, bywa, że dalece negatywne zachowania dzieci.
   Starałyśmy się z koleżanką ,aby nasza klasa funkcjonowała jako grupa o silnym poczuciu przynależności do zespołu, miała poczucie więzi emocjonalnej.

  Stanowiliśmy jako klasa dość zróżnicowaną pod względem potrzeb grupę. Złożoność naszego zespołu klasowego to nie tylko fakt obecności w nim dzieci  zdrowych ,ale też ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z wadami wzroku i słuchu, zaburzeniami zachowania, wadami wymowy, zaburzeniami systemu percepcji wzrokowo-słuchowej, wolniejszym tempem rozwoju intelektualnego. Każde z naszych dzieci było inne, każde na swój sposób wyjątkowe i niepowtarzalne.   Wymagało to od nas – nauczycieli daleko idącego zindywidualizowania procesu kształcenia, czyli doboru oddziaływań autentycznie wspierających rozwój każdego z naszych dzieci. Nasze działania wspomagane były pracą specjalistów prowadzących zajęcia dodatkowe: logopedią, terapią, rehabilitacją, socjoterapią czy też zajęciami z psychologiem.

Specyfika edukacji wczesnoszkolnej polega między innymi na tym, że w toku trzyletniej nauki mamy sprawić, aby dziecko opanowało podstawowe umiejętności szkolne, tj. czytanie, pisanie, mówienie i liczenie.
Dlatego też naszą klasę traktowałyśmy jako jedną grupę pracującą w oparciu o jeden i ten sam program nauczania i wychowania.

      Jednak ze względu na duże zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych program ten – wspólnie z nauczycielem prowadzącym – modyfikowałyśmy pod względem doboru form i metod oraz dostosowywałyśmy do możliwość i potrzeb oraz tempa pracy naszych dzieci. 

      W przypadku naszego tandemu, wychowawca – nauczyciel wspomagający, współpraca dotyczyła wszystkich obszarów naszej pracy z klasą. Wspólnie planowałyśmy zajęcia, projektowałyśmy działania wychowawcze, przygotowywałyśmy pomoce dydaktyczne, dbałyśmy o naszą pracownię, wspólnie dokonywałyśmy bieżącej, śródrocznej i końcowo rocznej oceny postępów ucznia. Również taka sama była nasza funkcja wychowawcza w kontaktach z rodzicami.

     Czasami zamieniałyśmy  się  rolami  w  czasie  trwania  zajęć, bardzo często nasze działania miały charakter wzajemnie uzupełniający się.

 

 

   

     Myślę, że to doświadczenie dużo mnie nauczyło i sprawiło, że jestem bardziej otwarta na ucznia i jego potrzeby. Moja praca nauczyła mnie pewnego rodzaju elastyczności.
      Swój plan rozwoju zawodowego realizowałam w sposób aktywny i rytmiczny. Zadania wykonane przeze mnie w czasie trwania stażu przedstawię w odniesieniu do wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego wg rozporządzenia z 1 grudnia 2004r. i nowelizacji z dnia 14 listopada 2007r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.

 

Wymaganie 1 (§ 7 ust.2 pkt.5)

Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.

 

 

Ø      Sformułowałam i napisałam wniosek o rozpoczęcie stażu. (wrzesień 2006r.)

Ø      Opracowałam i sporządziłam plan rozwoju zawodowego. (wrzesień 2006r.)

Ø      Zapoznałam się z literaturą odnoszącą się do awansu zawodowego, a także przestudiowałam publikacje dotyczące awansu umieszczane na stronach internetowych.

Ø      Zapoznałam się z dokumentacją szkoły: Statutem Szkoły, WSO, Regulaminem Rady Rodziców, Regulaminem Ucznia, Regulaminem Samorządu Szkolnego, Planem Rozwoju Szkoły, Planem Wychowawczym Szkoły, Planem Profilaktycznym Szkoły (wrzesień/ październik 2006r.)

Ø      Nawiązałam współpracę z opiekunem stażu. Na bieżąco przeprowadzałam rozmowy, ustaliłam plan działania i zasady współpracy. (pierwsze półrocze roku szkolnego 2006/2007)

 

 

 

 

Wymaganie 2 (§7 ust.2.pkt.1)

 

Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.

 

 

Ø      Stosowałam aktywne metody nauczania.

Ø      Przygotowywałam gazetki, pomoce dydaktyczne, sprawdziany, karty pracy dla dzieci.

Ø      Dobierałam różnorodne metody i narzędzia w procesie sprawdzania i oceniania.

Ø      Na bieżąco gromadziłam i aktualizowałam własną bibliotekę przedmiotu oraz organizowałam zaplecze samodzielnie przygotowanych trwałych środków dydaktycznych.

Ø      Opracowałam Kodeks Honorowy klasy, Zasady Klasowe, System motywacyjny, System Konsekwencji i Nagród związanych z zachowaniem, Plan integrowania się uczennicy z zespołem klasowym, Kodeks Złości. Wszystkie materiały dydaktyczne tworzę za pomocą komputera. (scenariusze, konspekty itp.)

Ø      Opracowywałam IPET-y w oparciu o orzeczenia i program nauczania zintegrowanego dopuszczonego do użytku w Szkole Podstawowej z OI nr.223.

Ø      Prowadziłam dziennik pedagoga wspierającego oraz karty obserwacji osiągnięć szkolnych uczniów.

Ø      Na bieżąco współpracowałam z gronem pedagogicznym oraz zespołem klasowym. W celu podejmowania właściwych działań konsultowałam się z pedagogiem i psychologiem szkolnym .

Ø      Podjęłam współpracę z rodzicami dzieci.

Ø      Angażowałam rodziców do pracy na rzecz klasy i szkoły:

              - przygotowywanie pomocy do zajęć,

              - przygotowanie rekwizytów na występy i przedstawienia,

              - organizowanie poczęstunków

Ø      Rodzice aktywnie uczestniczyli w organizacji uroczystości klasowych : pasowaniu na ucznia, wigiliach klasowych, Dniach Babci i Dziadka, Dniach Mamy i Taty.

Ø      Rodzice uczestniczyli w zebraniach z rodzicami.

Ø      Kontaktowałam się z rodzicami w ramach prowadzonych konsultacji.

Ø      Dokonałam oceny własnych umiejętności na zasadzie autorefleksji i autoanalizy co było i jest wskazówką do podejmowania samodoskonalenia i uczestniczenia w kursach, warsztatach.

Ø      Pogłębiałam swoją wiedzę studiując literaturę fachową. W swojej pracy edukacyjnej wykorzystywałam wiedzę z zakresu literatury zwodu takiej jak: „ Gry i zabawy rozwijające dla dzieci młodszych” J. Adrychowska- Biegacz, „Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka” M. Bogdanowicz, „Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo, zaburzenia w zachowaniu i trudności szkolne” H. Nartowska, „Najpierw wytresuj kurczaka” K.Pryor.

 

             

 

Wymaganie 3 (§7 ust. 2 pkt.2)

 

Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.

 

 

 

Ø      Współorganizowałam i przeprowadzałam uroczystości:

             -pasowanie na ucznia (wrzesień 2006r.)

             -uroczystości z okazji Dnia Babci i Dnia Dziadka

             - przedstawienie dla dzieci sześcioletnich z okolicznych przedszkoli ( maj 2007r.)

               -przeprowadziłam imprezę integracyjną dla zerówek z okolicznych przedszkoli i pierwszej

             klasy  I ( maj 2008r.)

             -uroczystości z okazji Dnia Matki i Dnia Ojca

            -Wigilie klasowe

            -przeprowadziłam konkursy: „Tradycje Świąt Wielkanocnych”„ Mistrz Matematyki ”

              „ Mistrz  Ortografii”, „ Barwy Jesieni”

            - konkursy podczas balu karnawałowego dla klas 0-3

            -współorganizowanie wycieczek  jednodniowych do Mostówki, Kawęczyna, Żelazowej Woli

            -współorganizowanie wyjść do kin, teatrów, na zajęcia do MDK-u Muranów i Goldoniego.

Ø      Współpracowałam z pracownikami PPP, specjalistami ze Stowarzyszenia Usłyszeć Świat oraz fundacji Synapsis, a także pracownikami Domu Dziecka  i opiekunami z Rodzinnego Domu Dziecka.

Ø      Nawiązałam współpracę z rodzicami. Rodzice aktywnie uczestniczą w życiu klasy i szkoły, biorą udział oraz pomagają w przygotowaniu wielu imprez okolicznościowych w naszej klasie.

Ø      Podczas trwania stażu na bieżąco prowadziłam spotkania z rodzicami, informowałam ich o życiu klasy i szkoły, postępach oraz trudnościach dzieci, o pojawiających się trudnościach wychowawczych, starałam się na bieżąco rozwiązywać problemy zaistniałe w klasie.

Ø      Prowadziłam spotkania indywidualne z rodzicami podczas których informowałam ich o życiu klasy i szkoły, postępach oraz trudnościach dzieci, o pojawiających się trudnościach wychowawczych, starałam się na bieżąco rozwiązywać problemy zaistniałe w klasie.

Ø      W każdy czwartek  ( w tym roku szkolnym) prowadziłam konsultacje, gdzie rodzic mógł przyjść z problemami. W ciągu trzech lat prowadziłam systematyczne rozmowy z rodzicami dzieci na temat ich postępów oraz trudności, udzielałam także porad w ramach konsultacji. Mogłam dzięki temu lepiej poznać potrzeby dzieci, przyczyny ich zachowań , zainteresowania czy frustracje i niezadowolenia.

Ø      Starałam się dostrzegać zarówno potrzeby i zdolności, pracując zarówno z dzieckiem zdolnym jak i potrzebującym specjalnej pomocy, troski i zrozumienia.

Ø      Zgromadziłam karty obserwacji osiągnięć uczniów.

Ø      W prowadzonych działaniach edukacyjnych uwzględniałam rozwój psychofizyczny dziecka, możliwości  i potrzeby, potencjał rozwojowy i zainteresowania. Pomagałam swoim wychowankom w pokonywaniu trudności (nieufność, lęk, strach, nieśmiałość i etc).Bardzo ważnym elementem mojej pracy, były podejmowane przeze mnie działania w zakresie pracy indywidualnej.

Ø      Prowadziłam je z dziećmi z zaburzeniami emocjonalnymi, z dzieckiem niedosłyszącym, z dzieckiem autystycznym i dzieckiem z problemami grafomotorycznymi. Tak np. prowadziłam gry i zabawy mające na celu integrowanie się zespołu klasowego, budowaniu rodzinnego klimatu i bezpieczeństwa, zajęcia mające na celu wprowadzanie dzieci w normy panujące w grupie.

 

Wymaganie 4 (§7 ust. 2 pkt.3)

 

Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

 

Ø      Opracowałam plan rozwoju zawodowego po konsultacjach i poradach udzielonych przez opiekuna stażu. (wrzesień 2006 r.)

Ø      Założyłam i prowadziłam teczkę z dokumentami prawa oświatowego ( na bieżąco); odwiedzałam  portale zawierające wiadomości z prawa oświatowego: http://www.literka.pl, http://www.szkolnictwo.pl .

               http://www.men.gov.pl/ , http://www.profesor.pl,

Ø      Opracowywałam i wykonywałam pomoce dydaktyczne za pomocą programów graficznych, komputerowych.

Ø      Wykorzystywałam w pracy encyklopedie multimedialną i Internet.(na bieżąco).

Ø      Opracowywałam dyplomy, zaproszenia na uroczystości, scenariusze uroczystości, karty pracy dla dzieci za pomocą programów graficznych, komputerowych.

 

Wymaganie 5 (§7 ust.2 pkt.4 )

 

 

Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań

 

 

 

 

Ø      Uczestniczyłam w radach szkoleniowych, skończyłam kursy i warsztaty pogłębiające moją wiedzę i umiejętności między innymi: „Konstruowanie programu efektywności wychowania i kształcenia w szkole”, „Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjnych”, Działania profilaktyczno-wychowawcze w różnych grupach wiekowych dzieci i młodzieży. Zapobieganie agresji , przemocy oraz sytuacjom konfliktowym w szkole”, „Praca z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej w klasie i szkole ”, Stosowana Analiza Zachowania w pracy terapeutycznej z osobami autystycznymi”, „Terapia dziecka z uszkodzonym narządem słuchu”, „ Akademia pedagoga specjalnego”.

Ø      Istotnym elementem doskonalenia mojego warsztatu pracy były obserwowane działania edukacyjne prowadzone przez moje koleżanki. Hospitacje zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli umożliwiły mi poznanie ciekawych metod i form pracy z dzieckiem.

Ø      Korzystałam ze zbiorów biblioteki publicznej, szkolnej i  pedagogicznej. Czytałam nowości wydawnicze, korzystałam z rad doświadczonych koleżanek, opiekuna stażu.

Ø      Cały czas pracowałam nad samokształceniem poprzez studiowanie  literatury przedmiotu, korzystałam z wiedzy innych koleżanek, dzieliłam się także spostrzeżeniami z nauczycielami z innych placówek, czerpałam wiedzę także od nich.

 

 

Praca z dziećmi i dla dzieci daje mi ogromną satysfakcję, ale także zobowiązuje do podnoszenia własnych umiejętności, oraz poziomu pracy na rzecz całego środowiska szkolnego.  Realizując plan rozwoju zawodowego na awans zawodowy nauczyciela mianowanego dało mi to dużo satysfakcji i dostarczyło wiele cennych doświadczeń. Myślę, iż wszelkie działania, jakie zostały przeze mnie podjęte w okresie stażu przyczyniły się do wzrostu jakości mojej pracy oraz lepszego funkcjonowania niektórych obszarów z życia szkoły. W przyszłości nadal pragnę podnosić swoje kwalifikację i jakość mojej pracy, tak, aby nie tylko dobrze realizować zadania szkoły, ale również doskonalić swój warsztat pracy, podnosić go o nowe, ciekawe formy i metody pracy. Praca nad realizacją planu rozwoju zawodowego miała znaczny wpływ na mój rozwój zawodowy. Podejmowanie nowych wyzwań i wykonanie założeń wzbogaciło mnie o nową wiedzę merytoryczną i pedagogiczną. Realizacja planu rozwoju zawodowego nauczyła mnie przede wszystkim wytrwałości w dążeniu do zamierzonego celu, podejmowania decyzji, oraz wzbogaciła mój warsztat pracy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin