zabawa rola rodzaje publikacja.pdf

(34 KB) Pobierz
Małgorzata Kłósek
Myszków 19.08.2004
Ul. Leśna 72
42 – 300 Myszków
„Rola zabawy, nauki i pracy w życiu dziecka”
Plan
1. Zabawa, nauka i praca , jako zjawiska charakterystyczne dla życia dziecka.
a) Rola i znaczenie zabaw ruchowo – manipulacyjnych.
b) Zabawy tematyczne jako źródło kształtowania wielorakich uczuć.
c) Znaczenie zabaw konstrukcyjnych i manipulacyjno – konstrukcyjnych.
2. Początki nauki i pracy, jako elementów wynikających z zabawy.
a) Uczenie się jako główna forma działalności dziecka w okresie szkolnym
b) Praca dziecka
3. Rozgraniczenie zabawy i pracy w wyniku wkroczenia dziecka w okres szkolny.
a) Znaczenie pracy w życiu „małego człowieka”
4. Zabawa, jako źródło pracy – teza Elizabeth Hurlock.
5. Stanowisko S. Szumana wobec w/w terminów.
6. Cechy wspólne, określające zabawę, naukę i pracę, a zarazem odmienny ich charakter.
2
Zabawa, nauka i praca to terminy odrębne, ale zarazem ściśle ze sobą powiązane i
nawzajem uzupełniające się. Odgrywają one w życiu dziecka doniosłą rolę oraz decydują o
jego rozwoju. Są to zjawiska bardzo charakterystyczne dla życia „małego człowieka”.
Dziecko łaknie zabawy, bo ona zaspokaja jego pragnienie działania i poznania rzeczywistości.
Charakterystycznym rodzajem zabaw dzieci w wieku poniemowlęcym są zabawy:
a) ruchowo – manipulacyjne. Mają one ogromne znaczenie dla wyćwiczenia ruchów
rąk, usprawnienia motoryki całego ciała oraz także dla rozwoju umysłowego dziecka.
W toku zabawy manipulacyjnej dziecko wykrywa znaczenie społeczne przedmiotów
służących do zaspokajania potrzeb ludzkich i uczy się używać rozmaitych rzeczy
zgodnie z ich przeznaczeniem.
Zabawa stanowi pole przeżywania i kształtowania uczuć, jest źródłem pozytywnych i
negatywnych przeżyć emocjonalnych. Sposobność do kształtowania wielorakich uczuć
nasuwają:
b) zabawy tematyczne. W związku z podejmowaną i odgrywaną rolą dziecko stara się
wczuwać w świat przeżyć osoby, którą się staje w wyobraźni. Tak więc zabawa
tematyczna staje się swoistą szkołą uczuć i umożliwia kształtowanie uczuć wyższych:
miłości, przywiązania, patriotyzmu. Dziecko odzwierciedla rzeczywistość społeczną i
ujmuje w treści tych zabaw istotę społecznej działalności człowieka, a przede
wszystkim jego pracę. Rozwinięte zabawy tematyczne pojawiają się dopiero w wieku
przedszkolnym. Ich zaczątki pojawiają się jednak już w okresie poniemowlęcym. Są
to proste zabawy naśladowcze i odtwórcze dzięki nagromadzonej wiedzy z zakresu
życia społecznego oraz dzięki rozwijającej się wyobraźni, dziecko zaczyna w
zabawach tematycznych „wczuwać się” w różne role i je odtwarzać.
c) Umiejętność pokonywania przeszkód, systematyczność, wytrwałość, rozwój uwagi,
wyobraźni, myślenia, precyzji ruchów – kształcą zabawy konstrukcyjne .
Małe dziecko nie tylko odtwarza w swym działaniu rozmaite składnie przedmiotowe i
społeczne otaczającej rzeczywistości, lecz także po dziecięcemu je przekształca zgodnie z
własnym doświadczeniem i możliwościami rozwojowymi. Wytwory dziecka powstają w toku
czynności zabawowych, jak rysowanie, lepienie lub wycinanie, tj. czynności o charakterze
manipulacyjno – konstrukcyjnym, mają często walory estetyczne i stanowią ekspresję przeżyć
ich autorów i twórców. Ten typ działalności dziecka nazywa się twórczością artystyczną.
Dziecko spostrzega otaczające je rzeczywistość. Twórczość artystyczna odzwierciedla
3
pragnienia i tęsknoty dziecka. Są to zarazem początki nauki i pracy (jako elementów
nierozerwalnie związanych z pracą). Dziecko uczy się, jak ma się posługiwać różnymi
przyborami. W wyniku tych czynności rączka dziecka staje się bardziej „elastyczna”,
„ruchliwsza”, dziecko pobudza wyobraźnię, myśli, decyduje. Twórczość artystyczna ma
również pewne znaczenie wychowawcze.
Wśród licznych rodzajów zabaw doniosłą rolę w życiu dziecka (w młodszym wieku
szkolnym), odgrywają również zajęcia i zabawy o charakterze warunkowym, a wśród nich
zabawy konstrukcyjne. Zabawy te doskonalą się i różnicują w tym okresie, przekształcają się
pod wpływem zajęć praktyczno – technicznych i kółek zainteresowań w majstrowanie
techniczne, w szycie użytkowe, itd.
Z chwilą wstąpienia dziecka do szkoły nauka i wychowanie stawianych przez nią
zadań staje się g ównym obowiązkiem i pracą ucznia oraz g ównym czynnikiem
psychicznego rozwoju. Należy tu jednak podkreślić, że nauczanie dziecka zaczyna się na
długo przed początkiem jego nauki w szkole. W wieku przedszkolnym uczenie się i
zdobywanie doświadczeń oraz wiadomości odbywało się w sposób okolicznościowy,
najczęściej przez otoczenie i przez samo dziecko. Uczenie się staje się z chwilą rozpoczęcia
przez dziecko nauki w szkole główną formą jego działalności, lecz nie jedyną wielka potrzebą
tego wieku jest w dalszym ciągu-bardzo silnie wyrażona w wieku przedszkolnym-potrzeba
aktywności o charakterze zabawowym.
W wieku przedszkolnym ważnym etapem aktywności ludycznej jest przejście od
zabaw indywidualnych do zespołowych. Zabawa w zespole spełnia istotną funkcję w procesie
socjalizacji jednostki : dziecko bawiące się w grupie uczy się podporządkowywać swe
osobiste dążenia i chęci wspólnym projektom oraz dostosowywać własne działania do
czynności rówieśników i do reguł postępowania ustalonych w zespole. W różnych zabawach
dzieci tkwią także elementy nauki i pracy. Pod koniec wieku przedszkolnego zastosują one
wyodrębnione w postaci specyficznych i autonomicznych czynności, takich jak pełnienie
dyżurów, ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania, pomoc w gospodarstwie domowym,
itd. Wszystkie te zajęcia dziecka stanowią teren oddziaływań wychowawczych w domu i
przedszkolu.
Można zaryzykować twierdzenie, iż w zagadkowym i dotąd nie wyjaśnionym
całkowicie zjawisku zabawy tkwi element swoistej autoedukacji, która ma odmienny
charakter niż świadomy i celowy proces samowychowania według przyjętych i założonych z
góry, wewnętrznych wzorów postępowania. Autoedukacja przez zabawę polega na tym, że
dziecko samodzielnie radzi sobie z problemami wyłaniającymi się w działaniu podjętym z
4
jego własnej inicjatywy. Bawiąc się, wypróbowuje swe siły i możliwości, pokonuje opór, jaki
stawiają mu materiał i tworzywo przekształcone w toku działania, rozwiązuje problemy
doboru odpowiednich akcesoriów i symbolów koniecznych do zainscenizowania i
udramatyzowania akcji: samodzielność i dowolność zabawy czyni z tej formy działalności
barierę ochronną przed nadmiarem zadań zewnętrznych, którym dziecko nie potrafiłoby
sprostać. Niezwykle istotną kwestią jest niemal nieograniczona możliwość ekspresji emocji i
uczuć podczas zabawy, wyładowania w niej napięć nerwowych i konfliktów wewnętrznych.
Zachowanie się dziecka podczas zabawy informuje, jaki jest jego świat wewnętrzny, sfera
uczuć i wartości. Zabawa jest sygnałem, znakiem, manifestacją obaw, lęków, stanów wrogich,
które mogą wypłynąć na powierzchnię zachowania się dziecka, gdy swobodne i
nieskrępowane przestawi się w zabawie.
Potrzeba zabawy, radosnego ruchu, stanowi nadal zdrową potrzebę dziecka. W okresie
młodego wieku szkolnego, występuje rozgraniczenie zabawy i pracy. Rozgraniczenie zabawy
i pracy nie oznacza, że czynności zabawowe, pozostając dalej źródłem radości dla dzieci, nie
przygotowują ich do życia i nie kształtują ich osobowości, w znacznym stopniu czynią to
dalej. Między zabawą i pracą nie ma tak wielkiej różnicy (jak sądzi wielu ludzi). W każdej
dobrej zabawie jest wysiłek fizyczny i wysiłek myśli. Tak, jak dziecko się bawi, tak będzie w
przyszłości pracowało. Wiele cech charakteru i nawyków potrzebnych (lub
przeszkadzających) w pracy szkolnej wytwarza się u dzieci w okresie przedszkolnym, w
okresie zabawy. Wiele czynności zabawowych dziecka przedszkolnego przechodzi w wieku
szkolnym w pracę, wiele jednak rozwija się dalej jako czynności zabawowe, rozrywkowe,
mające charakter odpoczynku i odprężenia po pracy szkolnej lub fizycznej. Praca dziecka (w
młodszym wieku szkolnym) składa się przede wszystkim z nauki szkolnej i z pomocy
rodzinie w gospodarstwie domowym. Praca szkolna, obfitująca w poważne obowiązki,
zaczyna wyraźnie zmieniać osobowość dziecka, zmienia także życie dziecka i jego sytuację w
rodzinie. Dziecko szkolne zaczyna samodzielnie wykonywać w rodzinie różne stałe prace i
dlatego staje się jej właściwym i potrzebnym członkiem.
Zdaniem Elizabeth Hurlock, zabawa „uczy dawać, brać, dzielić się, współpracować i
podporządkowywać swoją osobowość grupie”; jest czynnikiem kształtowania osobowości i
narzędziem przystosowania społecznego. Źródłem zabawy człowieka jest społeczna treść
pracy, dlatego zabawa może być uważana za „dziecko pracy” – zjawisko od niej pochodne.
Zabawa jest podobna do dobrej pracy i musi ją we właściwym czasie poprzedzać. A zatem –
zabawa wywodząc się z pracy, stanowi zarazem przygotowanie do niej. Zabawa kształtuje i
organizuje osobowość dziecka, wzbogaca i doskonali jego siły fizyczne i psychiczne,
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin