Miejskie Przedszkole nr 8
MONTESSORI
w Jarosławiu
os. Słoneczne 6
37-500 Jarosław
www.montessori.jaroslaw.pl
montessori@jaroslaw.pl
RODZICE
Ogromny wpływ na odpowiedni i nieskrępowany rozwój dziecka mają przede wszystkim Rodzice. Dlatego też w placówkach typu Montessori ogromną wagę przypisuje się współpracy z rodzicami. Chodzi bowiem o to, aby rodzina i przedszkole starały się wspólnymi siłami prowadzić dziecko ku normalizacji. Ważną przesłanką dla pozytywnego rozwoju dziecka jest fakt, że obdarzy się je zaufaniem odnośnie tego, że pójdzie swoją drogą i samodzielnie będzie dysponowało swoimi siłami, ażeby rozwinąć swoją osobowość. Ono będzie formułowało potrzeby i dokładnie przyswajało sobie uzdolnienia i umiejętności, które będą potrzebne do poczynienia następnego kroku w rozwoju.
Stąd w domu dziecko powinno mieć „przygotowane otoczenie” do zabawy i nauki, a rodzice i najbliżsi krewni poprzez miłość i troskliwą pomoc by mogli wprowadzić je w skomplikowany świat kultury i cywilizacji.
Na uwagę zasługuje aktywna współpraca z rodzicami. Kontakt nauczyciela z rodzicami opiera się na rozmowach indywidualnych w celu informowania ich o postępach dzieci oraz pomoc w edukowaniu dzieci w domu jako przedłużenie pracy w przedszkolu.
Rodzice deklarują się pisemnie lub poprzez ankietę i wybierają formę współpracy z placówką m. in. prezentacja swojego hobby, możliwości i umiejętności zawodowe, sponsorowanie materialne i niematerialne itp.
Nauczyciele organizują zajęcia otwarte dla rodziców z wykorzystaniem innych metod aktywizujących, np. metodami pedagogiki zabawy, Weroniki Sherborn itp.
Organizowane są wieczorki, pogadanki dla rodziców.
W przedszkolu funkcjonują Zespoły, do których należą rodzice z poszczególnych pięciu grup. Nauczyciele są opiekunami i koordynatorami w tych Zespołach.
* ZESPÓŁ DO SPRAW PROMOCJI PRZEDSZKOLA
Zakres działań: informator przedszkola, opracowanie materiałów dla Internetu, przygotowanie filmu video obrazującego pracę z dziećmi prowadzoną zgodnie z koncepcją pedagogiczną Marii Montessori.
* ZESPÓŁ WSPÓŁPRACY Z PLACÓWKAMI MONTESSORI ZA GRANICĄ
Zakres działań: opracowanie listów do placówek w Niemczech i Holandii, tłumaczenie tekstów obcojęzycznych, przygotowanie materiałów do Internetu, kontakty z firmą w której dokonujemy zakupów materiałów rozwojowych, przygotowanie listy materiałów Montessori, które należy zakupić w najbliższym czasie.
* ZESPÓŁ GOSPODARCZY
Zakres działań: renowacje i modernizacje sprzętów w ogrodzie, w salach dziecięcych, wykorzystanie materiałów z zasobów przedszkolnych i pozyskanych dla poprawienia miejsc pracy dzieci i nauczycieli, zabezpieczenie ogrodzenia terenu przedszkolnego.
* ZESPÓŁ PRZYRODNICZY
Zakres działań: zaprojektowanie zagospodarowania ogrodu np. oczko wodne, mostek, wysepki kwiatowe.
* ZESPÓŁ ARTYSTYCZNY
Zakres działań: elementy dekoracyjne wnętrza przedszkolnego zgodnie z konwencją „montessoriańską", kultywowanie tradycji ludowych, kultury materialnej regionu, pomoc nauczycielom w przygotowaniu dekoracji, reklama na potrzeby rodziców stosowania w przedszkolu...
* ZESPÓŁ SERDECZNY
Zakres działań: obrzędy religijne, spotkania z animatorami grup oazowych działających w parafiach, oprawa artystyczna świąt.
Przedszkole nr 8 w Jarosławiu od siedmiu lat prowadzi nowoczesną metodę wychowania dzieci opartą na teorii pedagogicznej Marii Montessori. Jarosławskie przedszkole jest jedynym w Polsce, które podjęło się tej pedagogice we wszystkich swoich oddziałach i objęło tym programem 160 dzieci. W Lublinie, Łodzi, Stalowej Woli, Krakowie, Poznaniu i innych metoda ta została wprowadzona w niektórych przedszkolach, ale tylko w wybranych oddziałach. Włączenie się do mało znanego w Polsce programu wymagało głębokiego przemyślenia i odpowiedniej decyzji ze strony dyrekcji i personelu przedszkola. Przede wszystkim wymagało to zgody władz samorządowych miasta, władz oświatowych, rodziców oraz samego personelu.
Maria Montessori powiedziała o sobie i o wszystkich, którzy podążają tą drogą pracy z dzieckiem „Jesteśmy pielgrzymami. Celem tej pielgrzymki jest dziecko. Dziecko w wymiarze swojej ludzkiej godności, której nigdy dość nie zgłębimy. Ta godność wyposaża go w wewnętrzny autorytet”. Rozpoznawanie i postępowanie w zgodzie z tym autorytetem, staje się głównym zadaniem nauczyciela Montessori.
justynak5