Kozacy Europejskie Boje - poradnik.pdf

(4214 KB) Pobierz
443421086 UNPDF
KOZACY: EUROPEJSKIE BOJE. PORADNIK DO GRY. ŚGK: WS 02 / 2005
Kozacy:
Europejskie Boje
PORADNIK DO GRY
AUTORZY:
Sebastian Hejankowski i Andrzej Nowakowski
(c) 2005 Świat Gier Komputerowych
Niniejszy poradnik chroniony jest prawami autorskimi. Prawa do wykorzystanych nazw,
znaków handlowych, zdjęć, należą do ich prawowitych twórców i zostały wykorzystane w
celach informacyjnych. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opracowanie graiczne: Andrzej Nowakowski na zlecenie “Studio DELFIN”
443421086.009.png 443421086.010.png
KOZACY: EUROPEJSKIE BOJE. SPIS TREŚCI. ŚGK: WS 02 / 2005
SPIS TREŚCI
Od autorów
I. Wstęp 4
- podstawy 4
- skróty klawiaturowe 4
- niszczyciele budynków wroga 5
- warto skorzystać 6
DISCLAIMER
Tytułem wstępu...
Mamy przyjemność zaprezentować
w pełni kompletny poradnyk do gry
Kozacy: Europejskie Boje. Chociaż
porusza wiele kwestii taktyczno
- jednostkowych, to zdajemy sobie
sprawę, iż niektóre z zagadnień (w
szczególności te, które odnoszą się do
konkretnych sposobów przejścia danej
misji) zostały pominięte.
II. Taktyka działań lądowych 7
- korzystaj z wojsk najemnych 7
- najemnicy - dowiedz się więcej 12
- lekka piechota 12
- łucznik 12
- grenadier 13
- kozak siczowy 13
- dragon 13
Podczas pisania tego poradnika,
kierowaliśmy się wyłącznie aspektami
najważniejszymi do łatwego i dość
przyjemnego obcowania z grą. Prosimy
wziąć pod uwag fakt, iż prezentowane
tutaj opinie są wyrazami ściśle
ukierunkowanymi na subiektywizm, w
związku z czym, podane tutaj sposoby
rozgrywki taktycznej, sprowadzają się
do sugestii i nie są jedynymi słusznymi
patentami na wygranie każdej misji.
III. Taktyka działań na morzu 8
- warto wiedzieć 8
IV. Piechota i lota 9
- chłop 9
- kapelan, pop, ksiądz 9
- pikinierzy 9
- oicer 9
- bardzo ciekawa jednostka 9
- muszkieter 10
- grenadier 10
- łódź 10
- barka 10
- jacht 10
- konnica - warto poznac 10
- jezdziec 10
- dragon 10
- kirazjer 11
- huzar 11
- galera 11
- fregata 11
- okret liniowy 11
- kuter 11
- wiktoria 11
Zdajemy sobie sprawę, iż każdy w
spoób indywidualny podchodzi do
zagadnień strategicznych, dlatego też
nie ujęliśmy w niniejszym poradniku
konkretnych sposobów przejścia
kolejnych misji. Jest to zadanie nie o tyle
trudne, co niemożliwe do obiektywnego
zaprezentowania, gdyż Kozacy są grą
strategiczną, akcja odbywa się w czasie
rzeczywistym, toteż błędem byłoby
publiczne prognozowanie zachowań
komputerowego przeciwnika.
Mamy nadzieję, iż niniejszy
poradnik pomoże Wam w rozwiązaniu
problemów, do czego pisząc go, usilnie
dążyliśmy. Staraliśmy się ująć kwestie
w jak najszerszym znaczeniu, w ściśle
określonych ramach statystycznych.
Podczas tworzenia poradnika
nie ucierpiało żadne zwierzę, co
najwyżej autorzy okupili go klikoma
nieprzespanymi nocami, opuchlizną
w okolicach gałek ocznych, litrami
wypitej kawy, że o innych używkach
wspominać po prostu z przyzwoitości
nie wypada. Jesteśmy jednak mądrzejsi
o jedno doświadczenie. Mianowicie
poradnika do Kozaków II pisać nie
V. Budynki 12
- ratusz 12
- dom 13
- młyn 13
- kopalnie 14
- magazyn 14
- katedra, kościół, świątynia 15
Kozacy: Europejskie Boje. Poradnik.
2
443421086.011.png
KOZACY: EUROPEJSKIE BOJE. SPIS TREŚCI. ŚGK: WS 02 / 2005
8
SPIS TREŚCI
SPIS TREŚCI
- kuźnia 16
- akademia 16
- koszary XVII wiek 17
- koszary XVIII wiek 17
- stajnia 18
- stocznia 19
- odlewnia armat 19
- ataszat wojskowy 20
- mur 21
- brama 21
- palisada 21
- obserwuj to się opłaca: wieża 21
- Polska 25
- Portugalia 25
- Prusy 25
- Rosja 25
- Saksonia 25
- Szwecja 26
- Turcja 26
- Ukraina 26
- Wenecja 26
- Kozacy w Kozakach 26
VII. Dodatki
- zasięg i częstotliwość strzału 27
- kody do gry 27
- koszt przejścia w XVIII wiek 27
- wynalazki - opis ulepszeń 28
- wynalazki dostępne w Akademii 28
- wynalazki dostępne w kopalniach 28
- ulepszenia możliwe do opracowania w
kopalniach 28
- ulepszenia możliwe do opracowania w
koszarach 29
- ulepszenia możliwe do opracowania w
stajni 29
- ulepszenia możliwe do opracowania w
kuźni 29
- ulepszenia możliwe do opracowania w
młynie 29
- ulepszenia możliwe do opracowania w
ratuszu 29
- ulepszenia możliwe do opracowania w
wieży 29
- szybka pomoc 28
- szybka pomoc - cd. 29
VI. Opisy broni 14
- broń biała 14
- berdysz 14
- buzdygan 14
- nadziak 14
- szponton 15
- partyzana 15
- sztylet 15
- pika 15
- łuk 16
- pałasz 16
- szabla 16
- miecz 16
- broń palna 17
- o broni słów kilka 17
- o ciężkim sprzęcie 18
- działo 18
- haubica 19
- moździerz 19
- działo wielolufowe 20
VII. Opisy państw 22
- Algieria 22
- Anglia 22
- Austria 22
- Bawaria 23
- Dania 23
- Francja 23
- Hiszpania 24
- Holandia 24
- Piemont 24
9
Kozacy: Europejskie Boje. Poradnik.
3
443421086.012.png
KOZACY: EUROPEJSKIE BOJE. WSTĘP
ŚGK: WS 02 / 2005
Kozacy: Europejskie boje to strategia czasu rzeczywistego o rozbudowanej
części bitewnej. Osoby przyzwyczajone do małych starć kilkudziesięciu jednostek
owocujących pewnym zwycięstwem tych potężniejszych z nich, mogą mieć z początku
pewne problemy z komputerowym przeciwnikiem. Przenosząc się w wieki XVII oraz
XVIII musimy pamiętać, że na polach ówczesnych bitew ogromną rolę odgrywały
taktyka oraz współdziałanie poszczególnych rodzajów wojsk. Aby wygrać starcie
należało poznać siły przeciwnika, wybrać odpowiedni teren, ale przede wszystkim
wiedzieć, do czego są zdolni nasi żołnierze. Aby pomóc Wam w przyjemnym graniu
opracowaliśmy ten oto poradnik, w którym postaramy się przedstawić większość
aspektów gry.
Po obejrzeniu krótkiego intra, w grze zobaczymy przyjemne dla oka menu. Możemy
wybrać grę jednoosobową, wieloosobową, wczytać uprzednio zapisaną rozgrywkę,
zmienić opcje, a jeśli było nam mało - kolejny raz przyjrzeć się początkowej animacji.
Możliwości zabawy dla jednej osoby jest całkiem sporo. Możemy zacząć jedną z pięciu
kampanii (w tym dobrze opracowany samouczek), zagrać w misję pojedynczą oraz
próbować zwyciężyć na losowo generowanej mapce. Dodając kilka stopni trudności,
daje nam to prawie nieograniczone możliwości zabawy. Zastanawiający jest tylko fakt,
dlaczego bitwy historyczne (z takich konliktów jak wojna trzydziestoletnia, północna,
siedmioletnia itd.) dostępne są tylko dla wielu graczy.
Każdy, kto nie miał wcześniej styczności z grą Kozacy: Europejskie boje, powinien
zacząć zabawę od przejścia samouczka. Bez tego możemy zapomnieć o zwycięstwie
w grze (chyba że uważamy się za twardzieli), gdyż żadne starcie nie jest tu proste.
Przypomnijmy sobie podstawowe wiadomości z samouczka:
SKRÓT KLAWIATUROWE
F12 - Menu
M - skalowanie mapy
I - informacje o grze
U - informacje o jednostkach i budynkach
Q - pokaż teren niedostępny
O - przezroczystość budowli
DEL - zniszcz zaznaczony obiekt
Pause - pauza w grze
D - zwiększ szybkość gry
CTRL+A - zaznacz wszystkie jednostki
za wyjątkiem loty
CTRL+S - zaznacz całą lotę
CTRL+B - zaznacz wszystkie budynki
Wybór jednostki + CTRL+Z - wybierz
wszystkie jednostki tego typu
2x klik na jednostce - wybierz wszystkie
jednostki tego typu widoczne na ekranie
Wybór jednostki+CTRL+1 - 9 - wybierz
jednostki jako oddział
1 - 9 - wcześniejszy oddział
Wybór jednostki+SPACJA - centruj
ekran na jednostce
Wybór jednostki+A+klik - przemieść
wybraną jednostkę i atakuj napotkanych
wrogów
Wybór budynku+CTRL+klik na mapie
- pokaż miejsce zbiórki najmowanych w
tym budynku oddziałów
R - nagraj grę
PODSTAWY
- Zaznaczanie jednostki odbywa się poprzez kliknięcie na niej lewym przyciskiem
myszy.
- Jeśli chcemy zaznaczyć wiele jednostek, trzymamy lewy przycisk myszy i
przeciągamy kursor nad żołnierzami, których chcemy aktywować.
- Po zaznaczeniu jednostki pokazuje się małe okienko w lewym dolnym rogu
ekranu, z podstawowymi informacjami na temat punktów życia, siły oraz parametrów
obronnych jednostki. Jeśli chcemy dowiedzieć się czegoś więcej o naszym
podopiecznym wystarczy nacisnąć klawisz U , aby pojawiło się nowe okno z bardziej
szczegółowymi informacjami.
- Minimapa jest bardzo przydatna, gdy chcemy szybko dostać się w jakieś miejsce
pola gry (które w Kozakach jest całkiem spore). Wystarczy kliknąć na jakimś
obszarze, by się tam przenieść. Minimapa może działać w dwóch trybach, małym i
dużym, a do przełączania między nimi służy klawisz M .
- Kiedy chcemy wysłać zaznaczoną jednostkę do jakiegoś miejsca, wystarczy
kliknąć prawym przyciskiem myszy na punkcie docelowym (pod warunkiem, że
dana jednostka nadal jest zaznaczona).
- Bardzo istotną rzeczą jest, aby zorientować się w ukształtowaniu terenu. W
szczególności chodzi o to, aby wiedzieć, w które miejsca nie da się wejść. Jest to
przydatne podczas budowania murów (oszczędność cennego kamienia) czy osłaniania
naszych jednostek. Aby zobaczyć teren niedostępny, wystarczy nacisnąć klawisz Q .
- Jedną z podstawowych czynności w Kozakach jest zdobywanie surowców
potrzebnych do stworzenia i utrzymania armii, loty oraz budynków. Złoto, żelazo i
węgiel wydobywane są w kopalniach, drewno w lesie, a kamień w kamieniołomach
(które w grze wyglądają jak małe kupki głazów). Wszystkie te surowce wydobywane
są tylko przez chłopów, których należy skierować do pracy, klikając prawym
przyciskiem myszy na odpowiednim miejscu (chłop musi być zaznaczony).
- Chłopi, oprócz zbierania zasobów, potraią także wznosić budynki. Aby coś
wybudować, zaznacz wieśniaka, a następnie kliknij na ikonę odpowiedniego budynku.
Pojawi się jego zarys, który jest czerwony, jeśli w danym miejscu nie można go
wybudować, a przezroczysty, gdy jest to możliwe. Następnie wybierz odpowiednią
lokalizację i kliknij, aby zaznaczony chłop (lub chłopi) rozpoczęli budowę.
- Podczas gdy zwykłe budynki można wznosić praktycznie wszędzie (pod
warunkiem, że nie będą zbyt blisko innych zabudowań albo w miejscu, w którym
budowę uniemożliwia ukształtowanie terenu), tak kopalnie tworzymy tylko w
Minimapa - klawisz M
Aby odsłonić całą mapę skorzystaj z
balonu obserwacyjnego lub wciśnij
ENTER i wpisz: SUPERVIZOR
Kozacy: Europejskie Boje. Poradnik.
4
443421086.001.png 443421086.002.png
KOZACY: EUROPEJSKIE BOJE. WSTĘP
ŚGK: WS 02 / 2005
8
określonych miejscach, tam, gdzie istnieją odpowiednie zasoby. Jeśli zauważysz
gdzieś dziurę w ziemi, która ze środka połyskuje delikatnie żółtym kolorem, możesz
być pewien, że właśnie tu da się wybudować kopalnię złota. Podobnie jest z żelazem i
węglem. Początkowo w takim miejscu może pracować do pięciu chłopów (im więcej,
tym szybciej dany surowiec jest wydobywany), ale po powiększeniu kopalni (co jest
raczej sporym wydatkiem) ich liczba może się zwiększać.
- Aby wyświetlić listę wszystkich swoich jednostek naciśnij Ctrl + A .
- Aby zaznaczyć wszystkie jednostki jednego typu, zaznacz pojedynczego
przedstawiciela danego rodzaju i naciśnij Ctrl + Z . Jeśli natomiast klikniesz
dwukrotnie na jakimś żołnierzu, to zostaną zaznaczeni wszyscy jego koledzy, ale
tylko znajdujący się w tej chwili na ekranie.
- Armaty mogą strzelać dwoma rodzajami amunicji: zwykłymi kulami lub
kartaczami. Podczas gdy pierwsze mogą razić cele na większą odległość, te drugie są
bardziej skuteczne z bliska. Działa automatycznie zmieniają rodzaj wystrzeliwanej
amunicji na kartacze, kiedy wróg jest odpowiednio blisko.
- Należy pamiętać, że istnieją pewne przeszkody, które uniemożliwiają oddanie
strzału. Są to: przeszkody terenowe (wzgórza, skały), budynki oraz kamienne mury.
Tu trzeba zauważyć, że palisada nie blokuje możliwości oddania strzału.
- Bardzo ważnym elementem gry Kozacy: Europejskie boje jest możliwość
przejmowania budynków, dział oraz chłopów wroga. Można to zrobić, gdy nasza
jednostka wojskowa zbliży się do wymienionego wcześniej elementu, podczas gdy
wróg nie będzie miał w pobliżu swoich wojsk. Lecz trzeba uważać, bo przeciwnik
raczej zniszczy działo lub podpali budynek, zanim ten wpadnie w nasze ręce. Ale
co działa w jedną stronę, robi to również w drugą, dlatego blisko swoich kopalń,
budynków i pracujących chłopów należy umieszczać strażników - własnych
żołnierzy. Jeśli zaś widać, że nic nie jesteśmy w stanie zrobić, możemy zniszczyć
własny budynek, naciskając klawisz Delete .
- Kiedy nasz budynek zaczyna płonąć (na przykład po udanym ostrzale
przeciwnika), systematycznie ubywa mu punktów wytrzymałości (odzwierciedla
to uszkodzenia spowodowane płomieniami). Można go jednak ugasić, zaznaczając
chłopa i klikając prawym przyciskiem myszy na pechowym zabudowaniu. Wieśniak
zacznie robotę, systematycznie naprawiając budynek.
- Pamiętajmy o podstawowej zasadzie: jednostki strzelające (muszkieterzy, działa
itp.) najlepiej ustawiać na wzniesieniach, z dwóch powodów. Żołnierze tacy mają
większy zasięg oraz są trudniej dostępni dla przeciwnika.
- Jednostki, które mogą niszczyć budynki wroga, to artyleria, grenadierzy
oraz łucznicy. Podczas gdy moździerze strzelają na znaczne odległości, haubice
wyrządzają więcej szkód. Armaty i artyleria okrętowa charakteryzują się średnią
siłą ataku. Grenadierzy (szczególnie po ulepszeniach) są dość skuteczni przeciwko
budynkom i murom wroga, a łucznicy i najemnicy tylko wtedy, kiedy jest ich wielu.
- Jednostki tworzymy przede wszystkim w koszarach, ale również w stajniach,
kościołach oraz ratuszach. Aby kogoś wytrenować zaznaczamy odpowiedni budynek
i klikamy na ikonce danej jednostki. Jeśli klikniemy trzymając klawisz Shift ,
będziemy tworzyć pięć jednostek danego typu.
- Zaraz po wytrenowaniu żołnierza wychodzi on z odpowiedniego budynku i staje
blisko niego. Możemy jednakże określić punkt zborny (miejsce, do którego będzie
szła dana jednostka zaraz po utworzeniu), klikając na odpowiedniej ikonce w okienku
budynku lub trzymając Ctrl i klikając na interesującym nas miejscu. Ciekawostka:
jeśli określimy dla chłopów punkt zborny w lesie, po wytrenowaniu będą tam szli,
jednocześnie rozpoczynając zbieranie drewna.
- Praktycznie każda jednostka może zostać zmodernizowana, dzięki czemu będzie
bardziej efektywna na polu bitwy. W tym celu należy zajrzeć do budynku, w którym
można wytrenować danego żołnierza. Pod jego ikonką (służącą do „stworzenia” danej
jednostki), powinny znajdować się inne, odpowiedzialne właśnie za modernizację.
Kliknięcie na nich rozpocznie proces opracowania nowej technologii. Kiedy już dane
ulepszenie będzie gotowe, zmodyikuje ono wszystkie jednostki danego typu.
- Modernizacje dostępne na uniwersytecie i kuźni dotyczą wielu różnych dziedzin,
a ich pełną listę znajdziecie w dalszej części niniejszego poradnika.
- Należy bardzo uważać na ilość swoich surowców. Szczególnie żywność jest
bardzo ważna, nie tylko dlatego, że jest niezbędna do wytrenowania żołnierzy, ale
Niszczyciele
Budynków wroga
„Jednostki, które mogą niszczyć budynki
wroga, to artyleria, grenadierzy oraz
łucznicy. Podczas gdy moździerze strzelają
na znaczne odległości, haubice wyrządzają
więcej szkód. Armaty i artyleria okrętowa
charakteryzują się średnią siłą ataku.
Grenadierzy (szczególnie po ulepszeniach)
są dość skuteczni przeciwko budynkom i
murom wroga, a łucznicy i najemnicy tylko
wtedy, kiedy jest ich wielu.”
Kozacy: Europejskie Boje. Poradnik.
5
443421086.003.png 443421086.004.png 443421086.005.png 443421086.006.png 443421086.007.png 443421086.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin