Dziura w dachu - naprawiamy pokrycie papy asfaltowej.pdf

(2421 KB) Pobierz
31_dziura_w_dachu.indd
���������������
DZIURA DACHU
naprawiamy pokrycie
z papy asfaltowej
Dorota Czernek
produktów do izolacji, napraw i renowacji
dachów jest ogromna. W marketach bu-
dowlanych można kupić bitumiczne ma-
sy uszczelniające i szpachlowe, lepiki as-
faltowe, uszczelniacze d ekarskie i lakiery
dachowe. Pamiętajmy, by podczas stoso-
wania tych środków zawsze przestrzegać
zaleceń producenta.
Usuwanie pęcherzy
Pod wpływem wilgoci i dostawania się powietrza pod papami mogą powstać pęcherze.
Pęcherze o owalnym kształcie przecinamy na krzyż, natomiast podłużne – rozcinamy
w kształcie litery H. Końce rozciętej papy rozchylamy, wycieramy je do sucha (wycieramy
także podłoże w rozciętym pęcherzu). Na odsłonięte podłoże nanosimy bitumiczną masę
uszczelniającą i dociskamy do niej końce rozciętej papy. Naprawione miejsce dodatkowo
pokrywamy warstwą masy. Niektórzy producenci polecają dodatkowo wtapianie w masę
bitumiczną siatki poliestrowej, która wzmocni uszczelnienie.
P ierwsze materiały izolacyjne przypominają-
Dlaczego się niszczą
Ułożone na dachu papy są wystawione
na szkodliwe działanie czynników atmosfe-
rycznych (słońca, mrozu, opadów i wiatru).
Nowoczesne papy są coraz bardziej wytrzy-
małe, ale wiele zależy od rodzaju bitumu
i materiału warstwy nośnej. Do produkcji
tradycyjnych pap podkładowych wykorzy-
stuje się niemodyfikowaną masę asfaltową.
Papy z trwalszą osnową (np. poliestrową)
zawierają asfalt modyfikowany o lepszych
właściwościach, np. papy polimerowo-as-
faltowe. Osnowa z tektury ma najkrótszą
trwałość. Jest mało odporna na wilgoć, ma-
ło elastyczna, łatwopalna, może się rozwar-
stwiać i źle przylegać do podłoża. Z czasem,
pod długotrwałym wpływem wilgoci, tektu-
ra może butwieć i gnić. Osnowy z włókien
szklanych (welony i tkaniny) są bardziej wy-
trzymałe, nienasiąkliwe i nie szkodzi im wil-
goć. Są jednak bardzo mało rozciągliwe, a we-
lony dodatkowo kruche. Najbardziej odporna
na czynniki atmosferyczne jest osnowa z tkani-
ny poliestrowej – bardzo rozciągliwa i wytrzy-
mała na rozerwanie.
Papa asfaltowa zamiast smoły
ce papy znano już w starożytnym Babilonie.
Jednak na większą skalę zaczęto ich uży-
wać dopiero w pierwszej dekadzie XIX wieku
w Europie, gdy jako pokrycie dachu pojawiła
się papa smołowa „zbrojona” paskami papie-
ru pakowego. Smołę podgrzewano i nakłada-
no wraz z papierem bezpośrednio na dachu,
a wierzchnią warstwę posypywano piaskiem
lub żwirem. Taka powłoka przypomina bu-
dową dzisiejsze asfaltowe papy podkładowe
na osnowie z tektury budowlanej.
Dawniej do uszczelniania używano np.
smoły drzewnej, znanej jako dziegieć, otrzy-
mywanej w smolarniach z suchej kory brzo-
zowej lub bukowej, dziś również z żywicz-
nego drewna sosny. Większość rodzajów
smoły jest dziś klasyfikowanych jako rako-
twórcze i nie należy ich stosować do izolacji
budynków. Innym materiałem do uszczel-
niania był też pak węglowy (to stała pozo-
stałość po destylacji smoły pogazowej po-
wstającej przy odgazowaniu węgla). Dziś
smołę i pak zastąpiły materiały bitumicz-
ne produkowane na bazie asfaltu, a oferta
Papy asfaltowe są produkowane w trzech wersjach: zwykłe (tradycyjne) – przyklejane
lepikiem na zimno lub na gorąco, termozgrzewalne – przyklejane na gorąco za pomocą
palnika, i samoprzylepne. Do podłoży drewnianych papy częściej mocuje się mechanicznie
w tradycyjny sposób – gwoździami papowymi (papiakami) lub wkrętami. Warstwą
nośną (osnową) nasączaną bitumem jest tektura budowlana, welon z włókien szklanych,
tkanina szklana lub włóknina poliestrowa. Wierzchnia warstwa papy jest pokryta
mineralną, drobnoziarnistą posypką (może być barwiona), która chroni bitum przed
szkodliwym działaniem promieni słonecznych, spodnia warstwa to zwykle folia (zrywalna
lub termotopliwa), czasem posypka mineralna lub talk.
Podkładowa czy wierzchnia
Papy podkładowe służą do uszczelnienia konstrukcji dachu, układa się je na deskowaniu,
zwłaszcza jeśli deski nie są łączone na pióro i wpust, nachylenie dachu jest niewielkie
lub budynek stoi w rejonie występowania silnych wiatrów. Dopiero na tak przygotowanym
dachu układa się właściwe pokrycie. Pod dachówki bitumiczne najlepsza jest papa talkowana
(elastomerobitumiczna) na osnowie z włókniny szklanej lub poliestrowej. Jej wierzchnia
powierzchnia jest pokryta talkiem, dolna laminowana folią.
Na dachach o niewielkim nachyleniu i dachach płaskich (2–15°) układa się asfaltowe
papy wierzchnie (wierzchniego krycia) wykonane na osnowie z włókna szklanego
lub poliestrowego i pokryte gruboziarnistą posypką mineralną, granulatem bazaltowym
lub łupkiem. Ich spodnią powierzchnię podgrzewa się płomieniem z gazowego palnika,
dzięki czemu staje się lepka i przykleja się do podłoża.
I CO DALEJ
356025660.012.png 356025660.013.png 356025660.014.png 356025660.015.png 356025660.001.png
���������������
Największym wrogiem pokryć z papy są
dobowe zmiany temperatury, latem różnice
dochodzą do 70–80°C, a wraz ze zmianą po-
ry roku – nawet do 100°C. Wtedy papa wie-
le razy się kurczy i rozciąga.
Równie groźna jest woda, która dosta-
je się do pokrycia przez pęknięcia i rysy.
Ogrzana słońcem wielokrotnie zwiększa swo-
ją objętość, powodując powstawanie pęche-
rzy. Natomiast zamarzając, zwiększa swoją
objętość i powoduje nadmierne naprężenia
w pokryciu. Pod wpływem zmian tempera-
tury woda zmieniająca swój stan skupienia
rozszczepia warstwy papy. Zalegająca i wni-
kająca pod pokrycie woda jest szczególnie
groźna na dachach płaskich lub źle wykona-
nych. Silne opady deszczu, zwłaszcza w cza-
sie burzy, również mogą powodować uszko-
dzenie pokrycia.
Innym czynnikiem powodującym nisz-
czenie się pokrycia papowego jest natural-
ne starzenie się asfaltu. Pod wpływem wyso-
kiej temperatury traci on składniki lotne, pod
wpływem tlenu zmienia swój skład chemicz-
ny, a promienie UV powodują w nim pro-
cesy przyspieszające starzenie się. Nie zapo-
minajmy, by na dach pokryty papą wchodzić
w gumowych butach oraz ostrożnie wykony-
wać na nim wszelkie prace naprawcze i mon-
tażowe. Uchroni to pokrycie przed uszko-
dzeniami mechanicznymi.
Objawy niszczenia się pokrycia bitu-
micznego to dziury, pęknięcia, rysy, wy-
brzuszenia, pęcherze albo odspojona po-
sypka lub fragment papy. Jeśli oznak jest
dużo, trzeba wymienić pokrycie na no-
we, na starym ułożyć nowe pasma papy
lub przeprowadzić renowację przeznaczo-
nymi do tego masami bitumicznymi lub la-
kierami dachowymi.
Bitumiczne uszczelniacze dekarskie
w kartuszach – przeznaczone do drob-
nych napraw bitumicznego pokrycia da-
chu, np. do usuwania pęcherzy, przykleja-
nia naderwanej papy, łatania, wypełniania
wąskich rys, szpar i pęknięć. Mają bar-
dzo dobrą przyczepność do bitumów, są
elastyczne, odporne na działanie wody,
mrozu, promieni UV i zmienne warun-
ki atmosferyczne. Nie spływają i tworzą
trwałą, wytrzymałą oraz wodoszczelną po-
włokę. Wyciska się je z kartusza (podob-
nie jak silikony) na oczyszczoną i w razie
pylenia zagruntowaną powierzchnię, a na-
stępnie wygładza szpachelką zmoczoną
w wodzie z mydłem. Uszczelniacze de-
karskie nakłada
się w temperaturze
od +5 do 40°C (za-
leżnie od zaleceń
producenta); nie-
które z nich można
stosować na lekko
wilgotne lub wręcz
mokre podłoże.
Są sprzedawa-
ne w kartuszach
o pojemności 300
lub 310 ml. Do wy-
boru mamy m.in.
Tixoplast dekar-
ski firmy Den Bra-
ven, Lider Uszczel-
niacz Dekarski
firmy Lakma, Ty-
tan Uszczelniacz
Dekarski Czarny
firmy Selena, Sika
BlackSeal-1 firmy
Sika oraz Uszczel-
niacz Dekarski fir-
my Soudal.
Bitumiczne masy uszczelniające – to wodne
lub rozpuszczalnikowe masy asfaltowe z modyfi-
kującymi dodatkami zwiększającymi przyczepność,
zmniejszającymi kruchość i uodparniającymi na dzia-
łanie promieni UV. Można nimi usuwać pęcherze,
wypełniać pęknięcia, szczeliny, załamania i dziury,
a także stosować – wraz ze wzmacniającą siatką po-
liestrową – do renowacji zniszczonego bitumiczne-
go pokrycia dachu (niektóre masy wnikają w starą
papę, powodując jej ponowne uelastycznienie). Na-
nosi się je szpachelką (pędzlem, kielnią lub szczot-
ką dekarską) na oczyszczone i suche lub lekko wil-
gotne podłoże (są też takie, które można nakładać
podczas opadów deszczu lub topniejącego śniegu)
i dokładnie wygładza. Często producenci polecają
posypanie wierzchniej warstwy świeżo nałożonej
masy posypką mineralną (w odcieniu dobranym
do reszty pokrycia), co jeszcze bardziej uodporni
masę na działanie promieni UV. Uszczelnianie moż-
na wykonywać w temperaturze od +5 do +35°C.
Masy bitumiczne tworzą powłokę odporną na dzia-
łanie czynników atmosferycznych, wody, słabych
kwasów i zasad. Są sprzedawane w puszkach, po-
jemnikach lub wiadrach o pojemności 1, 4, 5, 6, 10
i 20 kg. Możemy zastosować np. Plastikol ® 1 uszczel-
niającą masę na zimno marki Deitermann, Den
Bit-D rozpuszczalnikową bitumiczną masę powło-
kową oraz Den Bit-M Dysperbit dyspersyjną masę
asfaltowo-kauczukową firmy Den Braven, Icopal
Renovator firmy Icopal, masę asfaltowo-żywicz-
ną Izohan Izobud firmy Izohan, Cold System Roof
Coating firmy Ketz, Askowil firmy Izolex lub Ma-
tizol D firmy Matizol.
Czym to naprawić?
Lakiery i farby dachowe (asfaltowe)
– powłoki ochronno-dekoracyjne, któ-
rych można użyć do renowacji całego
pokrycia; wypełniają wszelkie mikropęk-
nięcia i tworzą wodoodporną ochronę.
Powstaje w ten sposób warstwa odbla-
skowa – dekoracyjna srebrna powłoka
odbijająca 60–80% promieni słonecz-
nych, co zwiększa odporność bitumicz-
nego pokrycia i zapobiega nadmiernemu
nagrzewaniu się dachu. Lakier nano-
si się na naprawione i czyste podłoże
za pomocą wałka, pędzla lub poprzez
natryskiwanie. Do renowacji pokrycia
z papy asfaltowej możemy wykorzy-
stać np. Silver Primer Szybki Lakier
Asfaltowy SBS firmy Icopal, Plastikol
2 marki Deitermann, Den Bit-C farbę
firmy Den Braven, Izo-
fol Dach poli-
merową folię
w płynie fir-
my Izohan
lub Pre-
mium Alumi-
nium Fibered
Roof Coating
firmy Ketz.
Bitumiczne samoprzylepne taśmy
uszczelniające laminowane folią
aluminiową – można nimi szybko
uszczelniać szwy, rozerwania, szpa-
ry i miejsca przeciekania. Łączą się
z papą, ulegając samowulkanizacji
(podobnie jak dachówki bitumicz-
ne). Są odporne na wodę, wilgoć,
promienie UV i czynniki atmosfe-
ryczne. Uszkodzone miejsce trzeba
oczyścić, odtłuścić i osuszyć oraz usu-
nąć wszystkie wystające części, które mo-
głyby uszkodzić aluminiową powierzch-
nię taśmy. Po zdjęciu folii ochronnej
(lub papieru ochronnego) naklejamy
taśmę i wygładzamy wilgotną szmatką
lub gumowym wałkiem, rozpoczyna-
jąc od środka taśmy ku brzegom, usu-
wając dokładnie wszystkie pęcherzyki
powietrza. Uszczelnianie taśmą moż-
na wykonywać w temperaturze otocze-
nia od +5 do +40°C (niektóre można
układać poniżej +5°C, ale po podgrza-
niu taśmy i podłoża). Zależnie od pro-
ducenta taśma jest sprzedawana w rol-
kach długości 3 lub 10 m i szerokości:
5–30 cm. Możemy użyć taśm np. Sika
MultiSeal firmy Sika, Soudaband de-
karska taśma uszczelniająca firmy So-
udal lub Tytan – taśma dekarska fir-
my Selena.
Lepiki asfaltowe – do napraw le-
piej użyć przeznaczonych do nakłada-
nia na zimno, można nimi wypełniać
ubytki lub podklejać naderwaną papę.
Nakłada się je pędzlem lub szczotką
dekarską. Zwykle są dostępne w pla-
stikowych pojemnikach. Możemy za-
stosować lepiki
na zimno np. Pla-
stikol NFB mar-
ki Deitermann,
Icopal Glue fir-
my Icopal, Izol-
bet W i Izolbet K
firmy Izolbet, Ma-
tizol P firmy Ma-
tizol, Tytan Abi-
zol KL DM firmy
Selena.
Bitumiczne masy szpachlowe – to plastyczne masy asfaltowe w postaci pasty z dodatkiem włókien
syntetycznych, którymi można wypełniać pęknięcia, ubytki, załamania, szpary i usuwać pęcherze. Two-
rzą wytrzymałą powłokę odporną na wodę, promienie UV i zmienne warunki atmosferyczne. Można je
nakładać w temperaturze od +5 do +35°C na suche i wilgotne, a niektóre z nich nawet na mokre podło-
ża, np. w czasie opadów deszczu lub topniejącego śniegu.
Masy szpachlowe nanosi się szpachelką lub wyciskaczem
(te w kartuszach) i wygładza czystą szpatułką, szpachel-
ką lub pacą stalową. Niektórzy producenci polecają do-
datkowe wzmocnienie nakładanej masy siatką poliestro-
wą. Są dostępne w kartuszach, tubach, puszkach i wiadrach
plastikowych od 310 ml do 19 kg. Do uszczelniania możemy użyć mas z dodatkiem
włókien, np. Den Bit-U bitumiczna masa szpachlowa firmy Den Braven, Izohan
Izobud masa szpachlowa firmy Izohan, Arbolex-U firmy Izolex, Wasser Stop ma-
sa dekarska bez bitumu firmy Soudal wzmocniona włóknem syntetycznym, Tytan
Abizol G masa szpachlowa firmy Selena i Wet’n Dry Roof Cement uszczelniacz
dekarski firmy Ketz.
356025660.002.png 356025660.003.png 356025660.004.png 356025660.005.png 356025660.006.png 356025660.007.png 356025660.008.png 356025660.009.png 356025660.010.png 356025660.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin