Scenariusz Jurata królowa Bałtyku.pdf

(66 KB) Pobierz
Krystyna Sobieraj
Scenariusz zaj ę cia dla dzieci 6 – letnich
Temat: Zapoznanie z realistycznym i fantastycznym powstaniem
bursztynu w oparciu o przekazane wiadomo ś ci oraz legend ę „Jurata
królowa Bałtyku” wg. M. Orłonia i J. Tyszkiewicza
Cele operacyjne
dziecko :
V wysłucha wiersza „Co to jest Polska” Cz. Janczarskiego
V odpowie na pytania związane z treścią wiersza
V zaznaczy na konturze mapki Polski miasta leŜące na „wiślanym szlaku”
(Kraków, Sandomierz, Warszawa, Toruń, Gdańsk) układając z części bieg
Wisły
V poprawnie odczyta zdanie; „PŁYNIE WISŁA PŁYNIE”
V pobudzi twórcze myślenie słuchając nagrania – „szum morza”
V dowie się w jaki sposób powstał bursztyn i skąd się wziął w Bałtyku
V pozna właściwości, wykorzystanie i znaczenie bursztynu dla człowieka
V obejrzy w rzeczywistości i na ilustracjach biŜuterię i przedmioty z bursztynu
V wykształci wraŜliwość estetyczną i zauwaŜy piękno i niepowtarzalność
bursztynu oraz wyrobów z bursztynu
V wykona doświadczenie z bursztynem i pozna zjawisko fizyczne - powstawanie
pola elektromagnetycznego
V odpowie na zagadki oraz rozpozna dotykiem, co znajduje się w woreczkach
(muszelki, piasek, małe bursztyny)
V zaśpiewa piosenkę pt. „Garść muszelek”
V wysłucha ze zrozumieniem legendę „Jurata Królowa Bałtyku: wg. M. Orłonia i
J. Tyszkiewicza
V dowie się co to jest legenda
V odpowie na pytania związane z treścią legendy
V wykona zadanie w zabawie ruchowej „Korale dla królowej Juraty”
1
V właściwie wykona i odczyta w karcie pracy działanie matematyczne z zakresu
dodawania
Formy: zbiorowa, indywidualna
Metody: podające, aktywizujące, praktyczne
Ś rodki dydaktyczne: kontur mapy Polski z zaznaczonymi krainami, pocięty na
elementy schemat biegu Wisły z zaznaczonymi miastami oraz sylabami, magnetofon z
nagraniem szumu morza, biŜuteria i przedmioty z bursztynem, albumik „Bursztyn”,
woreczki z piaskiem, bursztynami, muszelkami, ilustracje do op. „Jurata Królowa
Bałtyku”, karty pracy z zadaniem do wykonania.
Przebieg
1. Wysłuchanie wiersza „Co to jest Polska”
I „Co to jest Polska? III Polska – to miasto
Spytał Ja ś w przedszkolu strumie ń i rzeka,
Polska – to wie ś i las i komin fabryczny
i zbo Ŝ e w polu, co dymi z daleka
II i szosa, któr ą p ę dzi IV A nawet obłoki,
do miasta autobus gdy nad nami mkn ą ,
i samolot co leci Polska to jest tak Ŝ e
wysoko nad tob ą twój rodzinny dom
V A przedszkole?
Tak – i przedszkole
i ró Ŝ a w ogrodzie
i ksi ąŜ ka na stole
2. Przypomnienie wiadomości o Polsce (najdłuŜsza rzeka – Wisła, miasta leŜące
na „wiślanym szlaku”).
2
3. Układanie biegu Wisły z części według kolejności miast leŜących nad jej
brzegiem; odczytanie zdania: PŁY – NIE WI – SŁA PŁYNIE .
4. Słuchanie nagrania - szum morza.
5. Wyjaśnienie jakie „skarby” moŜemy znaleźć nad morzem.
6. Poznanie wiadomości na temat powstania bursztynu, właściwości oraz
znaczenia dla człowieka:
-
powstał z Ŝywicy
-
kolory, odcienie bursztynu
-
inkluzje (owady, roślinki i ich szczątki, ziarenka piasku, krople wody,
pęcherzyki powietrza)
-
jest piękny niepowtarzalny, oryginalny
-
wykorzystywany jest do wyrabiania ozdób (biŜuterii), przedmiotów
dekoracyjnych, uŜytkowych
-
ma właściwości lecznicze, wydziela energię elektryczną
7. Oglądanie i podziwianie biŜuterii, ozdób i przedmiotów z bursztynu.
Oglądanie
albumiku
„Bursztyn”
(zdjęcia
przedstawiające
róŜnorodność
bursztynu).
8. Wykonanie doświadczenia z wykorzystaniem bursztynu oraz wyciągnięcie
właściwych wniosków (powstawanie pola elektromagnetycznego).
- Dziecko pociera bursztyn suknem i zbliŜa go np. do kawałeczków styropianu.
9. „Morskie zagadki”
-
Dzieci słuchają zagadek:
Płakały sosny, gdy rosły przed milionami lat.
A dzisiaj znajdziesz w morzu bryłk ę – ich łez z Ŝ ywicy ś lad. (bursztyn)
Małych znajdziemy mnóstwo na brzegu.
Czasami jest du Ŝ a perłowa głos morza chowa.
Przyłó Ŝ j ą do ucha, a głosu morza posłuchasz. (muszelki)
Jest go du Ŝ o na pla Ŝ y.
Chodzisz po nim boso
Budujesz z niego zamki otoczone fos ą . (piasek)
3
Zabawa dydaktyczna :
-
Na stoliku leŜą 3 woreczki a w nich (muszelki, piasek, bursztynki), dziecko
dotyka odgadując co w nich jest.
10. Piosenka: „ Gar ść muszelek” – w wykonaniu dzieci.
11. Wyjaśnienie słowa legenda - wymysł, bajka wymyślona przez ludzi
12. Wysłuchanie legendy „Jurata królowa Bałtyku”.
13. Rozmowa na temat legendy:
-
Gdzie mieszkała Jurata?
-
Jaką wiadomość usłyszała Jurata?
-
Co postanowiła zrobić?
-
Ale, co stało się, kiedy rybak zobaczył Juratę?
-
Czy Jurata równieŜ pokochała rybaka?
-
Czy ukarała rybaka tak jak wcześniej chciała to uczynić?
-
I co było potem?
-
Komu nie podobała się ich miłość? (władcy burz i piorunów – PERUNOWI)
-
W jaki sposób ukarał Juratę za to, Ŝe pokochała rybaka?
-
Jak ukarał rybaka?
-
Czy dla nich była to sroga kara? Jak zakończyła się ta legenda?
14. Zabawa ruchowa: „Korale dla królowej Juraty”
Dzieci zamieniają się w bursztynki na dnie morza. Królowa Jurata dotyka kaŜdego
dziecka (bursztynka) , które idzie za nią tworząc sznur korali.
15. Praca indywidualna
Dzieci mają na kartkach narysowane krople Ŝywicy, z których powstanie
bursztynek. Pod rysunkiem widnieje działanie z jedną niewiadomą (puste okienko)
z zakresu dodawania. Dzieci mają za zadanie dorysować brakujące (do 10) krople
Ŝywicy i wpisać cyfrę w okienko. Następnie odczytują działanie.
4
Załącznik
Marian Orło ń
Jan Tyszkiewicz
Jurata królowa Bałtyku
W głębinach Bałtyku znajdował się kiedyś wspaniały pałac, zbudowany z
bursztynu, w którym zamieszkiwała królowa morza - piękna Jurata. Otoczona
boginkami, panowała nad wszystkimi stworzeniami. A poniewaŜ serce miała dobre,
krzywdy najmniejszej zrobić im nie pozwoliła. ToteŜ słuŜyły jej wiernie nie tylko
dwórki - boginki , ale łososie i węgorze, szproty i śledzie, dorsze i makrele, jednym
słowem, cały podwodny świat.
Nic teŜ dziwnego, Ŝe wzburzyła i poruszyła nią do głębi wiadomość o jakimś
młodym rybaku, co to sieci zarzuca i rybom zagraŜa.
- Ta zuchwałość musi być ukarana, powiedziała do swoich boginek
- Nawet ja, królowa podmorskiego państwa, na Ŝycie najmniejszego szprota bym się
nie targnęła, przeto nie pozwolę, aby uczynił to człowiek. Zwabimy zuchwalca w
morskie odmęty i tu go srodze ukarzemy. Płyńmy więc na spotkanie z tym, który moje
prawa naruszył!
Wsiadła piękna Jurata do bursztynowej łodzi, boginki zaś do łodzi z wielkich
muszli zrobionych i skierowały się ku brzegowi.
JakŜe zdziwił się młody rybak, gdy najpierw usłyszał śpiew tkliwy dochodzący z
oddali, a potem dojrzał wynurzające się z morza łodzie. Siedziały w nich dziewczęta
tak urodziwe, Ŝe o sieciach zapomniał i oczu od nich oderwać nie mógł. A szczególnie
od tej, która w bursztynowej siedziała łodzi i słała mu obiecujące uśmiechy.
Młody rybak nie pozostał na nie obojętny i równieŜ szczerym uśmiechem
odpowiedział. Uroda młodzieńca zrobiła tak wielkie wraŜenie na Juracie, Ŝe chęć
zemsty zgasła momentalnie w jej sercu i zakochała się w rybaku.
- Jestem Jurata, królowa Bałtyku - rzekła doń.
- Przybywam tu, Ŝeby cię ukarać za to, Ŝe spokój mego królestwa naruszyłeś i po
moją własność sięgnąłeś. Ale podbiłeś moje serce i zamiast kary ofiaruję ci swoją
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin