Hatha Joga Pradipika.doc

(168 KB) Pobierz
Hatha Joga Pradipika - rozdział I

Hatha Joga Pradipika - rozdział I

 

1. Chwała Pierwszemu Panu, Siwie, który - wyłożył Hathawidję Parwti i dał jej tym samym niezbędny środek do urzeczywistnienia Radża-Jogi.

2. Jogin Swatmarama, oddawszy pokłon swemu Guru, ustanowił zasadę, że jest Hathawidja jedynie środkiem do urzeczywistnienia Radża-Jogi.

3. Niełatwo osiągnąć Radża-Jogę temu, kto podąża w mroki przeróżnych, skłóconych sekt. Miłościwy Jogin Swatmarama ofiarowuje światło Hathawidji.

4. Goraksza i Matsjendra dobrze znali Hathawidję. Jogin Swatmarama poznał ją od nich dzięki ich szczególnej łasce.

5-9. Siwa, Matsjendra, Siabara, Anandhabhairawa, Czaurangin, Mina, Goraksza, "Wirupaksza, Bilesaja, Manthana, Bhairawa, Siddhi, Buddha, Kanthadi, Korantaka, Surananda, Siddhapada, Czarpari, Kanerin, Pudżjapada, Nitjanatha, Nirandżana, Kapalin, Bindunatha, Kaka, Czandiswara, Allama-Prabhudewa, Ghodaczołin, Tintini, Bhanukin, Naradewa, Khanda, Kapałika i inni wielcy Siddhowie - oni zwyciężyli czas i oddali się Światu.

10. Hatha-Joga jest schronieniem dla zranionych przez trzy cierpienia. Dla nich wszystkich, wytrwałych w praktyce Jogi, buduje Hatha-Joga opokę, wspierającą wszystek świat.

11. Jogin pragnący pozyskać Siddhi musi baczyć na tajemnice Hatha-Jogi, jeśli nie chce poprzestać na takich wynikach. Jeśli bezmyślnie ujawni się, jego wysiłek będzie daremny.

12. Praktykujący Hatha-Jogę powinien mieszkać samotnie w małej chatce długości łuku, w miejscu pozbawionym szczelin, wody i ognia, w krainie urodzajnej, pod dobrym panowaniem i na koniec nie może być niepokojony.

13. Chatka powinna mieć małe drzwi, powinna być pozbawiona okien, równa, bez szpar, nie może być zbyt wysoka i długa, musi być czysta i zabezpieczona przed owadami. Na zewnątrz powinien być mały korytarz z wysokim siedzeniem i pochyłość otoczona murem. Są to warunki ustalone przez Siddhów, którzy praktykowali Hatha-Jogę.

14. Zająwszy takie miejsce, Jogin musi uwolnić swój umysł od zmartwień i praktykować Jogę podług zaleceń własnego Guru.

15. Jogin ginie przejadając się, zbyt ciężko pracując, rozmawiając bez umiaru, bluźniąc, przebywając w złym towarzystwie i przez nienasycony żołądek.

16. Powodzenie osiąga Jogin kultywując radość, wytrwałość, odwagę, mądrość i wiarę. Konieczne jest poleganie na słowach Guru.

17. Nieczynienie zła, mówienie prawdy, niewyciąganie ręki po cudze, wstrzemięźliwość, tolerancyjność, siła woli, współczucie bliźniemu, skromność, przestrzeganie diety, oczyszczanie się - wszystkie te przymioty stanowią Jamę.

18. W dalszym ciągu przedstawione są niektóre Asany przyjęte przez takich mędrców Jak Wasitha i takich Joginów jak Matsjendra.

19. Trzymając stopy unieruchomione pomiędzy udami i łydkami, winien praktykujący siedzieć wyprostowany, na płaskim miejscu. Jest to Swastikasana.

20. Ułóż prawą stopę pod lewym pośladkiem i lewą stopę pod prawym. Zwie się to Gomukhasana i przypomina pysk krowy.

21. Ułóż stopę na przeciwległym udzie i drugą pod drugim udem. Jest to Wirasana.

22. Silnie uciskaj odbytnicę podeszwami stóp i siedź bardzo ostrożnie. Według Joginów jest to Kurmasana.

23. Siedząc w pozycji Padmasany, ulokuj ręce pomiędzy udami i łydkami. Ułożywszy dłonie na ziemi, unieś się na rękach. Jest to Kukkutasana.

24. Przebywając w Kukkutasanie, zapleć ramiona wokół szyi i trwaj uniesiony niczym żółw. Jest to Uttana-Kurmakasana.

25. Chwytając duże palce stóp rękami, pozostaw jedno ramię wyprostowane i druga rękę cofnij do ucha, jakbyś napinał łuk. Jest to Dhanurasana.

26. Umieść prawą stopę na lewym udzie i lewą poza prawym kolanem. Chwyć prawą stopę lewą ręką i lewą stopę ręką prawą, zwracając głowę jak najbardziej w lewo. Jest to Matsjendrasana.

27. Ta Matsjendrasana wzmaga apetyt, pobudza sok trawienny i niszczy najgroźniejsze choroby. Praktykując ją, wznosi się kundalini i czyni księżyc nieruchomym

28. Wyprostuj nogi i chwyć rękami palce stóp, układając głowę na kolanach. Jest to Paścimottanasana.

29. Jest to najwspanialsza ze wszystkich asan. Sprawia, że oddech przepływa Suszumną, wzniecając ogień żołądkowy i niwecząc wszelkie dolegliwości.

30. Ułóż dłonie nieruchomo na ziemi, wspierając ciało na łokciach, uciskając boki nerek. Unieś w górę wyprostowane i napięte nogi do poziomu głowy. Jest to Majurasana.

3ł. Asana ta leczy zaburzenia żołądkowe, puchlinę wodną i choroby śledziony, usuwając wszelkie dolegliwości spowodowane nadmiarem gazów, żółci i flegmy. Łatwo przyswajane są pokarmy ciężkostrawne i nadmiar pożywienia. Spalony zostaje .straszliwy jad Halahala .

32. Ułóż się na plecach jak nieboszczyk - Siawasana. [usuwa to zmęczenie, spowodowane innymi Asanami i daje spokój umysłu.

33. Stworzonych przez Siwe Asan jest 84, z których cztery są najważniejsze.

34. Siddha, Padma, Simha i Bhadra. Najwygodniejszą i najpiękniejszą z nich jest Siddhasana.

35. Silnie uciskaj krocze piętą i ułóż drugą na organie płciowym. Napieraj podbródkiem na pierś. Pozostawaj wyprostowany, panując nad uczuciami i skieruj wzrok pomiędzy brwi. Zwie się to Siddhasana i usuwa wszelkie przeszkody na drodze do wyzwolenia.

36. Ulokuj prawą piętę na narządach płciowych i lewą poniżej prawej. To także zwie się Siddhasana.

37. Niektórzy nazywają ją Siddhasana, drudzy Wadżrasaną, inni Muktasaną, jeszcze inni Guptasaną.

38. Siddhowie powiadają, że pomiędzy Jamami najważniejsze jest niewyrządzanie niczemu krzywdy i pomiędzy Nijamami - umiarkowana dieta. Podobnie Siddhasana pomiędzy Asanami.

39. Spośród 84 Asan należy zawsze praktykować Siddhasaną. Oczyszcza ona 72 tysiące Nadi.

40. Jogin, który kontempluje swego Atmana, zważa na umiarkowaną dietę i praktykuje Siddhasanę przez 12 lat, osiąga Siddhi Jogi .

41. Gdy opanuje się Siddhasanę i zatrzymuje się oddech, praktykując Kewala - Kumbhakę, na cóż zdadzą się inne Asany?

42. Kiedy zostanie opanowana Siddhasana, Unmani - Awastha, co daje rozkosz; księżyc i trzy Bandhy osiągnięte będą bez wysiłku i naturalnie.

43. Nie masz Asany ponad Siddhę, drugiej Kheczari i Laji równej Nadzie.

44. Ulokuj prawą piętę przy nasadzie lewego uda i lewą piętę przy nasadzie prawego, skrzyżuj ręce poza plecami i dotknij palców stóp: prawy palec - prawą dłonią i lewy palec - lewą. Podbródkiem napieraj na pierś, kierując wzrok ku czubkowi nosa. Zwie się to Padmasaną i usuwa wszelkie dolegliwości.

45,46. Ulokuj stopy na przeciwległych udach, dłonie - jedną na drugiej, wzrok skieruj ku czubkowi nosa, język zetknij z dziąsłami przednich zębów, podbródkiem dotknij piersi i unoś powoli Pranę.

47. Jest to Padmasana, która niszczy wszelkie dolegliwości. Nie może być osiągnięta przez zwykłych śmiertelników. Jedynie niektóre inteligentne osoby osiągają to.

48. W Padmasanie, ułożywszy jedną dłoń na drugiej, zetknij podbródek z piersią i kontempluj Brahmana. Zwieraj wytrwale odbytnicę, wznosząc Apanę, przy jednoczesnym kurczeniu gardła, wtłaczając Pranę do dołu. W taki sposób uzyskuje się niezrównane poznanie, dzięki szczególnej łasce Kundalini.

49. Siedząc w Padmasanie, Jogin zatrzymuje powietrze wciągane do Nadich i tak oczekuje wyzwolenia.

50. Umieść kostki stóp pomiędzy odbytnicą i jądrem, prawą kostkę po lewej stronie i lewą po prawej.

51. Ułóż dłonie na kolanach, prostując i rozsuwając palce, Skieruj wzrok ku czubkowi nosa; usta otwarte i umysł skupiony.

52. Jest to Simhasana, wysoko ceniona przez najlepszych Joginów. Ta wspaniała Asana ułatwia trzy Randhy.

53. Ulokuj kostki stóp po obu stronach Siwani , prawą po prawej stronie i lewą po lewej.

54. Następnie opleć uda rękami. Jest to Rhadrasana, która niszczy wselkie dolegliwości.

55. Siddhowie i Jogini zwą to Gorakszasaną. Należy praktykować wytrwale te Asany, póki nie odczuje się zmęczenia i bólu.

56. Z kolei należy oczyścić Nadi, wykonując Pranajamę i praktykując różnego rodzaju Mudry i Kumbhaki.

57. Potem, w czasie dalszej nauki, przedmiotem koncentracji jest Nada. Brahmaczarin, prowadząc czyste życie i przestrzegając umiarkowanej diety, praktykuje tę Jogę i wyrzeka się owocu swoich czynów. Niewiele więcej ponad rok wystarczy, aby stał się Siddhą. Nie należy w to wątpić.

58. Umiarkowana dieta polega na spożywaniu pokarmów smacznych i słodkich. Czwarta część żołądka musi pozostać pusta, a pokarm ofiarowuje się Siwie.

59. Następujące rzeczy nieodpowiednie są dla Joginów: pokarmy ostre, kwaśne, gorące, zwykły olej, sezam, gorczyca, alkohol, ryby, mięso zwierzęce, twaróg, śmietana, owoce jujuby i czosnek.

60. Następujące pokarmy muszą być uznane za szkodliwe dla zdrowia: posiłek odgrzewany, bardzo słony i kwaśny, pokarmy ciężkostrawne i przyprawione liśćmi kwazji.

61. Goraksza powiada, że należy unikać złego towarzystwa, wygrzewania się przy ogniu w czasie zimy, stosunków płciowych, długich podróży, porannej kąpieli, postu i ciężkiej pracy fizycznej.

62. Następujące pokarmy mogą być spożywane bezpiecznie przez Jogina: pszenica, ryż, jęczmień, mleko, cukier, masło, miód, suszony imbir, zielone rośliny strączkowe i dobra woda.

63. Jogin powinien jadać pokarm słodki i gęsty, wymieszany z mlekiem, pożywny i przyjemny dla podniebienia.

64. Jakakolwiek osoba usilnie praktykująca Jogę, młoda, stara, chora czy słaba - staje się Siddhą.

65. Ten, kto praktykuje, osiągnie Siddhi. Z drugiej strony, Siddhi Jogi nie mogą być pozyskane przez samo czytanie ksiąg.

66. Siddhi nie będą osiągnięte dzięki noszeniu szaty jogowskiej i rozprawianiu o nich. Potrzebna jest niestrudzona praktyka - oto tajemnica powodzenia, nie ma wątpliwości co do tego.

67. Różne Asany, Kumbhaki i przeróżne Mudry Hatha-Jogi należy wykonywać tylko wtedy, gdy nie praktykuje się Radża-Jogi.

 

 

Hatha Joga Pradipika - rozdział II

 

 

1. Jogin, który udoskonalił się w Asanach, powinien praktykować Pranajamę według wskazówek Guru, powściągając zmysły i przestrzegając pożywnej i umiarkowanej diety.

2. Kiedy oddech jest nieregularny, również umysł okazuje się niestały, jednak spokojny oddech daje spokój umysłu i Jogin żyje długie lata. Trzeba zatem kontrolować oddychanie.

3. Powiadają, że człowiek żyje dotąd, póki oddech przebywa w jego ciele. Kiedy oddech ustaje, człowiek umiera. Trzeba zatem praktykować Pranajamę.

4. Jeśli Nadi pełne są nieczystości, oddech nie może wniknąć do Nadi-Suszumna. Nie osiąga się wtedy celu i nie dochodzi do Unmani-Awastha .

5. Kiedy wszystkie Nadi, które pełne jeszcze są nieczystości, zostaną oczyszczone, Jogin może z powodzeniem praktykować Pranajamę.

6. A zatem, należy praktykować Pranajamę z umysłem czystym, w którym przeważają elementy Sattwy, aby Nadi-Suszumnę uwolnić od nieczystości.

7. W pozycji Padmasana winien Jogin wdychać Prane Idą, czyli przez lewe nozdrze i zatrzymać oddech, aby potem wydychać Pingalą, czyli prawym nozdrzem.

8. "Wdychając ponownie Pranę Pingalą, należy wykonać Kumbhakę. Jak to opisano w księgach, i wydychać powoli Idą.

9. Należy wykonywać Purakę tym samym nozdrzem, co poprzednio. Reczakę i zatrzymując jak najdłużej oddech, należy wydychać powoli powietrze; nigdy w pośpiechu.

10. Wdychaj Pranę Idą i wydychaj przez Pingalę. Ponownie wdychaj Pingalą, zatrzymując oddech jak najdłużej i wydychaj Idą. Jogin, który doskonali się w Jamach, praktykując Pranajamę przez lewe i prawe nozdrze, oczyści swoje Nadi nie dłużej jak w trzy miesiące.

11. Należy wykonywać Kumbhakę cztery razy dziennie: z samego rana, w południe, po południu i wieczorem, póki nie wzmoże się jej do 80-ciu.

12. W pierwszym stadium ciało poci się, w drugim przenika je drżenie, w najwyższym stadium Prana zmierza do Brahmarandhry. Tak należy praktykować Pranajamę.

13. Silnie wcieraj pot, który pokrył ciało. Daje to wytrzymałość i lekkość całego organizmu.

14. W początkowych etapach należy spożywać posiłek lekki i wymieszany z mlekiem. Potem jednak nie trzeba już stosować takich ograniczeń.

15. Podobnie jak stopniowo oswajamy lwy, słonie i tygrysy, tak samo musimy opanowywać Pranę. W przeciwnym razie zabija ona praktykującego.

16. Dzięki praktykowaniu Pranajamy, uwolnić się można od wszelkich chorób. Błędna praktyka Jogi czyni Jogina podatnym na wszelkie dolegliwości.

17. Nieodpowiednia praktyka Pranajamy, powoduje zakłócenie oddechu i jest przyczyną kaszlu, astmy, bólu głowy, oczu i uszu, a także innych dolegliwości.

18. Należy ostrożnie pogłębiać wdech i podobnie wydech oraz uważnie zatrzymywać oddech. W taki sposób pozyskuje się Siddhi.

19. Wyraźne oznaki świadczą o oczyszczeniu Nadich, a ciało staje się smukłe i lśniące.

20. Kiedy Nadi zostaną oczyszczone, oddech zatrzymać można na dłuższy czas; pobudzony jest ogień żołądkowy; słyszy się Nadę i Jogin uzyskuje doskonałe zdrowie.

21. Kiedy ciało jest słabowite i flegmatyczne, należy najpierw zastosować sześć zabiegów.

22. Tymi sześcioma zabiegami są: Dhauti, Wasti, Neti, Trataka, Nauli i Kapalabhati.

23. Zabiegi te oczyszczają ciało i muszą być zachowane w tajemnicy, ponieważ dają cudowne wyniki. Są one wysoko cenione przez wielkich Joginów.

24. Weź czysty pasek tkaniny szeroki na 4 palce i długi na 15 piędzi i powoli połykaj, zgodnie ze wskazówkami Guru.

25. Wyciągnij go na zewnątrz. Zwie się to Dhauti i leczy astmę, Pliham, trąd i inne choroby wywołane flegmą.

26. Usiądź w naczyniu z wodą, zanurzony po pępek, lokując ciało na podeszwach stóp, pośladkami na piętach. Wprowadź małą rurkę bambusową do odbytnicy.

27. Następnie zwieraj odbytnicę, tłocząc wodę do środka i wymieszaj ją dobrze w żołądku; potem wydal na zewnątrz. Jest to Vasti. Leczy Gulmę i Pliham, puchlinę wodną i inne dolegliwości powstające z nadmiaru gazów, żółci i flegmy.

28. Jeżeli Vasti praktykuje się należycie, oczyszczone zostają Dhatu, Indrija i Antahkarana. Ciało staje się lśniące, wzmaga się siła trawienia i usunięte zostają wady organizmu.

29. Do Jednego z otworów nosowych wprowadź cienką nić, długą na dwanaście palców i wyciągnij ustami. Jest to Neti.

30. Oczyszcza to mózg i wzmaga widzenie. Leczy też dolegliwości występujące powyżej ramion.

31. Mając umysł skoncentrowany, bez mrugania powiekami, unieruchom spojrzenie i wytrwaj dotąd, póki łzy nie napłyną do oczu. Gurowie zwą to Trataka.

32. Trataka leczy wszelkie dolegliwości oczu. Tajemnicy tej również strzec należy jak skarbu.

33. Z głową pochyloną do przodu należy przesuwać kiszki w lewo i w prawo. Siddhowie nazywają to Nauli.

34. Nauili jest najważniejszą praktyką Hatha-Jogi. Zapobiega słabości ognia żołądkowego, wzmaga siłę trawienia, powoduje przyjemne doznania i usuwa wszelkie choroby.

35. Wykonuj szybko Reczakę i Purakę, naśladując działanie miechów kowalskich. Zwane to jest Kapalabhati i usuwa wszelkie choroby flegmy.

36. Następnie, uwolniwszy się z otyłości i flegmy, dzięki wykonywaniu sześciu przedstawionych powyżej ćwiczeń, łatwo już będzie praktykować Pranajamę.

37. Niektórzy nauczyciele powiadają że wszelkie nieczystości Nadich usuwane są dzięki Pranajamie, nie wymagając żadnej innej praktyki.

38. Zwierając odbytnicę, wznoś Apanę do gardła i zwymiotuj całą zawartość żołądka. Zabieg ten, dający stopniowo opanowanie Nadi-Czakr, zwany jest Gajekarani.

39. Brahman i Bogowie, poświęcając się praktyce Pranajamy, uwolnili się od lęku przed śmiercią. Trzeba zatem praktykować Pranajamę.

40. Kiedy oddech jest zatrzymany, umysł jest pewny i nieruchomy, zaś gdy spojrzenie skierowane jest do punktu pomiędzy brwiami, po cóż mamy obawiać się śmierci ?

41. Kiedy Nadi-Czakry oczyszczone zostają dzięki stałej praktyce Pranajamy, oddech łatwo wnika do Suszumny.

42. Umysł jest nieruchomy, gdy oddech przechodzi Suszumną. Taka stałość umysłu zwana Jest Unmani-Awastha.

43. Dla osiągnięcia jej mędrcy praktykują różne sposoby Kumbhak. Dzięki tej praktyce pozyskuje się różne Siddhi.

44. Jest siedem Kumbhak, a mianowicie: Surjabhedana, Udżdżaji, Sitkari, Sitali, Bramari, Murecza i Piawini.

45. Po zakończeniu Puraki należy praktykować Dżalandhara-Bandhę. Po ukończeniu Kumbhaki i zaczynając Reczakę, trzeba praktykować Uddijana-Bandhę.

46. Ściskając gardło i odbytnicę, sprawia się, że oddech przebiega Suszumnę i pochłaniany jest do środka przez tylną część pępka.

47. Zwierając odbytnicę ku górze i spychając Pranę od gardła w dół, Jogin przemienia się w szesnastoletniego młodzieńca i na zawsze uwalnia od starości.

48. Siedząc wygodnie, w łatwej Asanie, winien Jogin wdychać powoli przez prawą Nadi, czyli Pingalę.

49. Powinien wykonywać Kumbhakę, póki nie poczuje, że Prana przenika całe jego ciało, od głowy do stóp. Potem powinien wydychać powoli przez prawe nozdrze.

50. Ta Surjabhedana-Kumbhaka musi być wykonywana wiele razy, ponieważ oczyszcza mózg i niszczy robaki jelitowe, usuwając dolegliwości spowodowane nadmiarem gazów.

51. Zamknąwszy usta, wdychaj powietrze przez nozdrza, póki powietrze szumiąc nie wypełni przestrzeni pomiędzy gardłem i sercem.

52. Wykonaj Kumbhakę jak poprzednio, wydychając przez lewe nozdrze. Zwie się to Udżdżaji; wykonuje się chodząc lub siedząc. Usuwa wszelkie dolegliwości Nadi i Dhatu i leczy puchlinę wodną

53. Ułożywszy język pomiędzy wargami i wdychając ze świstem przez usta, należy wykonać Purakę i następnie Reczakę nozdrzami. Nazywane to jest Sitkari. Powtarzając to, przemieniasz się w drugiego boga piękna.

54. Ten, kto tak czyni, budzi zachwyt kobiet i staje się zdolny do działania i niedziałania, nie odczuwa głodu, pragnienia, ani słabości.

55. Dzięki tej praktyce osiąga siłę fizyczną i przewodzi Joginom; staje się wolnym od każdej szkody.

56. Wysunąwszy język nieco poza wargi, powinien Jogin wdychać Pranę i po wykonaniu Kumbhaki, wydychać przez nozdrza.

57. Kumbhaka ta, zwana Sitali, niszczy Gulmę, Pliham i inne dolegliwości, podobnie jak gorączkę, choroby żółci, głód, pragnienie i skutki jadu oraz ukąszeń wężów.

58. Ułóż stopy na przeciwległych udach. Jest to Padmasana. Usuwa wszelkie dolegliwości.

59. W pozycji tej należy zamknąć usta, wydychając przez nozdrza, aż poczuje się ucisk w sercu, gardle i w mózgu.

60. Potem należy wdychać, aż powietrze dotrze do serca, trzymając w tym czasie ciało i głowę wyprostowane .

61. Ponownie należy wdychać i wydychać, jak zostało opisane powyżej. Powtarza się to wiele razy, podobnie, jak kowal, co porusza miechy.

62. Należy utrzymać stały ruch Prany w ciele. Kiedy się zmęczy, powinien wydychać przez prawe nozdrze.

63. Kiedy powietrze szybko wypełnia żołądek, należy ścisnąć nos kciukiem, palcem serdecznym i małym.

64. Po wykonaniu Kumbhaki według wskazań, należy wydychać przez lewe nozdrze. Usuwa to choroby spowodowane nadmiarem gazów, żółci, flegmy i wzmaga ogień trawienny w ciele.

65. Podnosi to szybko Kundalini. Oczyszcza znacznie Nadi, sprawia przyjemność i jest najlepszą pomiędzy Kumbhakami. Usuwa flegmę, która znajduje się w gardle Suszumny.

66. Bhastrika - Kumbhaka powinna być szczególnie praktykowana ponieważ umożliwia powietrzu przedostanie się przez trzy Granthi, które mocno tkwią w Suszumnie.

67. Wdychaj szybko, wydając dźwięk pszczoły. Wydychając potem i naśladując podobny dźwięk, wykonaj Kumbhakę. Wielcy Jogini odczuwają w sercu przy tej praktyce, nieopisane szczęście. Jest to Bramari.

68. Po zakończeniu Puraki praktykuj Dżalandhara-Bandhę, wydychając powoli powietrze. Jest to Murcza-Kumbhaka, która prowadzi umysł do stanu całkowitego odprężenia i sprawia przyjemność.

69. Mając płuca całkowicie wypełnione powietrzem, aż się zupełnie rozszerzą, Jogin porusza się na powierzchni głębokich wód, niczym liść lotosu. Jest to Plawini.

70. Są trzy odmiany Pranajamy: Reczaka-Pranajama, Puruka-Pranajama i Kumbhaka.

71. Póki nie dojdzie się do Kewala-Kumbhaki, która polega na zatrzymaniu powietrza w Purace i Reczace, należy praktykować Sahita-Kumbhakę.

72. Ten rodzaj Pranajamy zwie się Kewala-Kumbhaka.

73. Kiedy Kumbhaka ta będzie ściągnięta bez żadnej Reczaki czy Puraki, nie ma nic takiego, czego nieosiągnąłby Jogin w trzech światach. Może on, dzięki tej Kumbhace, zatrzymać swój oddech tak długo, jak zechce.

74. Osiąga on stopień Radża-Jogi. Dzięki tej Kumbhace budzona jest Kundalini i gdy wznosi się ona. Suszumna uwolniona zostaje ze wszystkich przeszkód. Osiągaj tedy doskonałość w Hatha-Jodze.

75. Nie można osiągnąć doskonałości w Radża-Jodze bez Hatha-Jogi i na odwrót. Należy więc praktykować obie, póki nie osiągnie się doskonałości w Radża-Jodze.

76. Po zakończeniu Kumbhaki należy odsunąć umysł od wszelkich przedmiotów. Postępując tak, osiąga się stopień Radża-Jogina.

77. Oznaki doskonałości w Hatha-Jodze są następujące: Ciało staje się długie i smukłe, głos przekonywujący, dźwięki wewnętrzne są doskonale słyszalne, oczy stają się jasne i pełne blasku, ciało uwalnia się od wszelkich dolegliwości, płyn nasienny jest skoncentrowany, ogień trawienny wzmożony i Nadi zostają oczyszczone.
 

 

Hatha Joga Pradipika - rozdział III

 

1. Jako Ananta, Pan Wężów, podtrzymuje ten cały świat wraz z jego górami i lasami, tak Kundalini jest główną podstawą wszystkich praktyk Jogi.

2. Kiedy śpiąca Kundalini obudzona zostaje dzięki wielkiej Łasce Guru, przenikane są wszystkie lotosy i Granthi. Prana przebywa królewską drogę: Suszumnę.

3. Zawieszone jest działanie umysłu i Jogin zwycięża śmierć.

4. Suszumna, Wielka Próżnia, Brahmarandhra, Wielka Droga, Płomienne Słońce, Sambhawi, Droga Pośrednia - wszystkie mają podobne przeznaczenie.

5. A zatem powinien Jogin praktykować starannie różne Mudry, ażeby zbudzić wielką Boginię Kundalini, która śpi zamknięta w gardle Suszumny.

6. Mudrami, które niszczą śmierć i starość, są następujące:

7. Mahamudra, Mahabandha, Mahawedha, Kheczari, Uddijana, Mula-Bandha, Dzalandhara-Bandha, Wiparitakarani, Vadżroli, i Sakticzalani.

8. One wymienione zostały przez Śiwę i udzielają sześciu Siddhi. Usilnie zabiegają o nie wszyscy Siddhowie. Nawet Dewom trudno je osiągnąć.

9. Należy je utrzymywać w tajemnicy i chronić nie ujawniając nikomu, jak szkatułę z diamentami, albo też jak nielegalny związek z zamężną kobietą z dobrej rodziny.

10. Uciskając odbytnicę lewą piętą i prostując prawą nogę, chwyć palce obu stóp.

11. Praktykuj w ten sposób Uddijana-Bandhę, kierując Pranę do Suszumny. Kundalini wypręży się wtedy niczym zwinięty wąż uderzony kijem.

12. Inne Nadi zamierają, ponieważ oddech już nie przepływa przez nie.

13. Należy potem powoli oddychać. Mędrcy nazywają to Mahamudrą.

14. Mahamudra niszczy śmierć, a także wiele różnych chorób. Jak powiadali Wielcy Siddhowie, zwie się to Mahamudrą czyli Wielką Mudrą.

15. Należy najpierw praktykować na lewej nodze, potem na prawej, aby obie wykonały taką samą liczbę.

16. Nie ma nic, czego nie możnaby zjeść i czego należałoby unikać. Wszelkie rzeczy, bez względu na ich smak, zostają przetrawione. Nawet trucizna jest dla niego nektarem.

17. Ten kto praktykuje Mahamudrę, przezwycięży suchoty, trąd, hemoroidy, gulmę, niestrawność i.t.d.

18. Tak więc została opisana Mahamudra, która może udostępnić ludziom wielkie Siddhi. Należy to zachować troskliwie w tajemnicy i nie może być wyjawione nikomu.

19. Uciskając odbytnicę kostką lewej nogi, umieść prawą stopę na lewym udzie.

20. Przeprowadzając wdech, ułóż podbródek nieruchomo na piersi, zwierając odbytnicę i koncentrując umysł na Suszumnie.

21. Powstrzymując oddech jak najdłużej, należy potem powoli wydychać. Najpierw należy praktykować to z lewym nozdrzem, potem z prawym.

22. Niektórzy uważają, że trzeba wystrzegać się tutaj Dżalandhara-Bandhy i że język musi być silnie przyciśnięty do dziąseł przednich zębów.

23. Ten Maha-Bandha daje wielkie Siddhi, dzięki najwyższej sztuce oddychania Nadimi, z wyjątkiem Suszumny.

24. Uwalnia to nas z potężnych więzów króla Jamy, powodując zjednoczenie trzech Nadi: Idy, Pingali i Suszumny. Czyni także umysł zdolnym do znieruchomienia w punkcie pomiędzy brwiami.

25. Jak piękna i pełna wdzięku kobieta nie jest nic warta, bez męża, podobnie Mahabandha nie ma wartości bez Mahawedhy.

26. Przebywając w pozycji Mahabadhy i mając umysł skoncentrowany, powinien Jogin wdychać i zatrzymywać powietrze, stosując Dżalandhara-Bandhę i kierując bieg Prany ku górze.

27. Pozwoliwszy odpocząć ciału, wspierając dłonie na ziemi, należy dotykać jej lekko pośladkami. Dzięki temu Prana, zostawiając Idę i Pingalę, wchodzi do Suszumny.

28. Wtedy zachodzi połączenie księżyca, słońca i ognia (Idy, Pingali i Suszumny), które wiedzie do nieśmiertelności. Ciało staje się bezwładne. Następnie praktykujący powinien wypuścić powietrze.

29. Jest to Mahawedha, która właściwie praktykowana, daje wielkie Siddhi. Usuwa siwe włosy i zmarszczki, które są oznakami starości. Dlatego jest wysoko ceniona.

30. Te trzy Bandhy oddalają śmierć i starość, wzmagają ogień żołądkowy i dają Siddhi. Należy bacznie strzec tej tajemnicy.

31. Muszą być praktykowane osiem razy dziennie. Każdego dnia trzy w ciągu trzech godzin. Aby je opanować początkowo praktykowane muszą być w sposób umiarkowany.

32. Kiedy język cofa się do wewnątrz ust i spojrzenie zwrócone jest pomiędzy brwi, ma miejsce Kheczari-Mudra.

33- Przecinając wiązadło podjęzykowe, ćwicząc wytrwale mięsień języka, należy wydłużać go, aby mógł dotykać brwi,

34. Używając bardzo czystego i ostrego noża nacinaj więzadło podjęzykowe na grubość włosa.

35. Z kolei posypuj to mieszaniną soli i kurkumy, a po siedmiu dniach znowu natnij na grubość włosa.

36. Należy to robić przez sześć miesięcy. Po tym czasie błona podjęzykowa będzie zupełnie przecięta.

37. Wtedy będzie można złożyć język w taki sposób, że wejdzie on w miejsce połączenia trzech Nadich, do podniebienia. Zwie się to Kheczari-Mudrą.

38. Jogin, który choćby przez pól minuty utrzymuje język zwrócony ku górze, wolny jest od dolegliwości, starości i śmierci.

39. Ten kto opanuje Kheczari-Mudrę, nie zazna chorób, śmierci, otępienia umysłowego, snu, głodu, pragnienia, ani osłabienia umysłu.

40. Tego, kto zna Kheczari-Mudrę, nie nawiedzi żadna choroba. Karma i Czas nie mają nad nim władzy.

41. Mudra ta zwana jest przez Siddhów Kheczari, ponieważ przy wykonywaniu jej umysł pozostaje w Akaszi.

42. Kiedy otwór w podniebieniu zamyka się dzięki Kheczari-Mudrze, nie utraci Jogin swego płynu nasiennego, choćby znajdował się w objęciach młodej i namiętnej kobiety.

43.1 choćby nasienie wydostało się do organu rodnego, może Jogin, wykonując Joni-Mudrę, przyciągnąć je z powrotem na swoje miejsce.

44. Ci, co z językiem złożonym ku górze, spijają Nektar Somy, w skupieniu umysłu, przepełnieni mądrością Jogi, niewątpliwie zwyciężają śmierć w ciągu piętnastu dni.

45. Jogin, który codziennie praktykuje tę Mudrę, napełnia swoje ciało księżycowym nektarem i nawet gdy ukąsi go wąż Taksaka, jad nie rozchodzi się po ciele.

46. Jak ogień nie gaśnie, póki są drwa i Jak lampa się pali, póki oliwy starcza i knota, tak Dziwa przebywa w ciele, gdy ożywiają go promienie księżyca.

47. Może jadać codziennie mięso i pić wino, Jednak ja poważam go, jako syna najszlachetniejszego rodu.

48. Czynienie tak, aby język wsuwał się we wklęsłość podniebienia, jest tym samym co jedzenie mięsa. Gładzi to wielkie grzechy.

49. Kiedy język wchodzi we wklęsłość podniebienia, wielki żar wznieca to w ciele. Przyczyną tego Jest fluid ambrozyjny, który zasila człowieka. Jest to podobne do picia wina.

50. Język zdolny jest wytrzymać promienie księżycowego nektaru, który ma słony i ostry smak, i przypomina też smak mleka i miodu. Niszczy to wszelkie choroby i starość. Czyni to nas mędrcami, znającymi Wedy i Nauki, chroni przed wszelkimi rodzajami oręża i daje nam nieśmiertelność, a także osiem Siddhi i zdolność pozyskiwania Śakti od Siddhów.

51. Kto z twarzą zwróconą ku górze i językiem wciśniętym WG Wklęsłość podniebienia, kontempluje Kundalini, spijając czysty strumień nektaru, który płynie z księżyca do lotosu o szesnastu płatkach, i praktykując Hatha-Jogę, kontroluje Pranę ten wolny Jest od wszelkich dolegliwości. Żyje długie lata i zachowuje zdrowe i piękne ciało, niczym włókna łodygi lotosu.

52. Wewnątrz górnej części Meru, w Suszumnie, wydzielany jest nektar. Kto ma czysty umysł, nie zaciemniony Radżasem i Tamasem i wytwarza nektar, widzi w nim prawdę i kontempluje swego własnego Atmana. Usta są Oceanem, w którym toną promienie Nadich. Z księżyca płynie nektar, ta esencja ciała, i niesie śmierć śmiertelnym. A zatem należy praktykować dobroczynną Kheczari-Mudre. Bez niej nic można osiągnąć KaJa-Siddhi i dać ciału wdzięku, piękna, siły i mocy.

53- Suszumna, a szczególnie wklęsłość podniebienia, jest miejscem spotkania pięciu rzek, z których wyłania się boska mądrość. Zamykając tę wklęsłość, uwalnia się od skutków Awidji, od goryczy i ułudy. Kheczari-Mudra staje się wtedy doskonała.

54. Istnieje tylko zalążek ewolucji, OM. Istnieje wyłącznie jedna Mudra, Kheczari. Jedna jest tylko potrzeba, nie być od niczego zależnym i jeden Jedyny Awastha, czyli stan ducha: Manonmani.

55. Uddijana-Bandha zwie się tak dlatego, że przy wykonywaniu Jej Prana płynie przez Suszumnę.

56. Bandha ta sprawia, że wielki ptak Prany przelatuje nieustannie Suszumna. Dlatego zwie się Uddijana-Bandhą.

57. Unoszenie kiszek ku górze i opuszczanie poniżej pępka oraz ciśniecie ich przeciw plecom, zwie się Uddijana-Bandha i jest pułapką zastawioną na słonia śmierci.

58. Kto wytrwale praktykuje Uddijana-Bandhc, pouczany przez Guru, choćby tamten był stary, ten pozostaje młody.

59. Należy unosić kiszki do góry i opuszczać poniżej pępka. Pokonuje to śmierć, nie dalej jak w sześć miesięcy.

60. Ze wszystkich Bandh najwspanialsza Jest Uddijana. Raz opanowana daje Mukti, czyli wyzwolenie.

61. Uciskając Joni kostką stopy, zwieraj odbytnicę i podnoś Apanę. Jest to M...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin