Wykład 6 PR
Zasada Murphy’ego: „Jeśli coś może pójść źle to z pewnością pójdzie źle”.
1. Public relations to systematyczne śledzenie i kształtowanie obrazu organizacji w mediach, analizowanie opinii publicznej, przewidywanie możliwych reakcji, zmiana opinii; ciągłe i planowe zarządzanie komunikowaniem w obrębie i w otoczeniu organizacji w celu zdobywania akceptacji dla jej działań; informacja: uczciwa, obiektywna, pełna, aktualna, fachowa, etyczna, odpowiedzialna; pytanie czy CZARNY PR w takim razie istnieje? Nie istnieje, bo czarny PR nie buduje zaufania.
2. Media spinning.
· Snucie niedorzecznych historii; w praktyce manipulowanie faktami; reglamentowanie informacji, propaganda.
· Narzędzie: podrzucanie interpretacji różnych faktów, kontrolowanie, przecieki faworyzowanie, wykorzystywanie „znajomości” w mediach, publiczne oskarżanie przeciwników, puszczanie plotek.
3. Black Magic w polityce.
· Kampania plamienia wizerunku, oszczerstw
· Charakter przestępczy, „polityczna śmierć”- zniszczenie
· Przyklejanie etykietki- przypisywanie określeń osobie lub grupie osób
· Inne metody manipulacji w życiu politycznym:
ü Dezinformacja, dezorientacja
ü Prowokacja cudzych zachowań
ü Szczucie (nagonka)
ü Tworzenie pozorów i pretekstów
ü Zmyślone zdarzenia
4. Kryzysowe PR.
· Bądź zawsze przygotowany na najgorsze
· Zachowaj spokój
Kryzys- nagłe, niespodziewane wydarzenie, które za pomocą różnych kanałów komunikowania staje się rzeczą publiczną. Jądro kryzysu to wydarzenie, które dotyczy grup społecznych.
5. Public relations w sytuacji kryzysowej.
· Zjednywanie i ukształtowanie opinii publicznej, podejmowanie działań dzięki którym reputacja firmy oraz jej prestiż nie zostaną zniszczone.
· Issue management
· Crisis management
Różnica między problemem a kryzysem- problem to jakaś trudna sytuacja, natomiast kryzys to załamanie się dotychczasowej sytuacji, przełom.
6. Przed kryzysem ( co robić gdy sytuacja jest spokojna i nie ma kryzysu?)
· Ustalenie listy potencjalnych zagrożeń (kryzysy możemy podzielić na: znane/ nieznaneà przewidujemy co może ewentualnie nastąpić; nieznane/nieznaneà nie ma żadnych przesłanek, że może nadejść kryzys)
· Powołanie sztabu kryzysowego (taki sztab wie co jest słabą stroną kryzysu, jakie mogą wystąpić problemy)
· Gromadzenie życzliwych sobie ekspertów (w razie czego pomogą;))
· Stworzenie schematycznych projektów kryzysowych
· Ustalenie przepływu informacji pomiędzy pracownikami
· Analizowanie scenariusza ewentualnego kryzysu
· Wyznaczenie osoby do dokumentacji zmian kryzysowych w firmie
7. W trakcie kryzysu (co robimy?):
· Nie szukać kozła ofiarnego poza firmą
· Mówić szybko (w sensie szybkiej reakcji) i otwarcie
· Jako pierwszych o kryzysie powiadamiamy pracowników
· Należy ustalić jedną wersję wydarzeń- nie może być żadnych nieoficjalnych wersji
· Rzeczowo odpowiadać na zadawane pytania, nie okazywać zdenerwowania
· Negocjować z ludźmi (np. w przypadku strajku) w zrozumiałym dla nich języku
· Podstawa to: cierpliwość, dialog i tłumaczenie
· Komunikat PR w sytuacji kryzysowej musi zawierać element emocji!
· Spokój, wiarygodność, pokora
8. Obszary kryzysowe
· Technologia
· Ekonomia
· Zasoby ludzkie
· Prawo
9. Fazy postępowania w sytuacji zaistnienia sytuacji kryzysowej:
10. Trzy obszary aktywności PR:
· Komunikacyjny
· Operacyjny (wypracowywanie wszelkich procedur)
· Zarządzania
11. Przykład:
· Co robić? Przygotować się- wiedzieć, reagować
· Ile masz czasu na reakcję? 45minut- 12 godzin
· Kto ma się tym zająć? Sztab kryzysowy
Administracyjne rozporządzenie regulujące kwestie udostępniania informacji: rozporządzenie Rady Ministrów z 7 listopada 1995 roku (UWAGA! GAJDA POWIEDZIAŁA ŻE MOŻE PAŚĆO TO PYTANIE NA EGZAMINIE!)
12. Przygotowanie się na kryzys:
· Regularne informowanie o zmianach
· Otwartość na krytykę
· Monitorowanie mediów, oraz informacji
· Aktualne dane, np. listy kontaktów
· Plan działania
mykolas.uodas