Wykład 6.doc

(44 KB) Pobierz

Wykład 6 PR

 

Zasada Murphy’ego: „Jeśli coś może pójść źle to z pewnością pójdzie źle”.

 

1.       Public relations to systematyczne śledzenie i kształtowanie obrazu organizacji w mediach, analizowanie opinii publicznej, przewidywanie możliwych reakcji, zmiana opinii; ciągłe i planowe zarządzanie komunikowaniem w obrębie i w otoczeniu organizacji w celu zdobywania akceptacji dla jej działań; informacja: uczciwa, obiektywna, pełna, aktualna, fachowa, etyczna, odpowiedzialna; pytanie czy CZARNY PR w takim razie istnieje? Nie istnieje, bo czarny PR nie buduje zaufania.

2.       Media spinning.

·         Snucie niedorzecznych historii; w praktyce manipulowanie faktami; reglamentowanie informacji, propaganda.

·         Narzędzie: podrzucanie interpretacji różnych faktów, kontrolowanie, przecieki faworyzowanie, wykorzystywanie „znajomości” w mediach, publiczne oskarżanie przeciwników, puszczanie plotek.

3.       Black Magic w polityce.

·         Kampania plamienia wizerunku, oszczerstw

·         Charakter przestępczy, „polityczna śmierć”- zniszczenie

·         Przyklejanie etykietki- przypisywanie określeń osobie lub grupie osób

·         Inne metody manipulacji w życiu politycznym:

ü      Dezinformacja, dezorientacja

ü      Prowokacja cudzych zachowań

ü      Szczucie (nagonka)

ü      Tworzenie pozorów i pretekstów

ü      Zmyślone zdarzenia

4.       Kryzysowe PR.

·         Bądź zawsze przygotowany na najgorsze

·         Zachowaj spokój

 

Kryzys- nagłe, niespodziewane wydarzenie, które za pomocą różnych kanałów komunikowania staje się rzeczą publiczną. Jądro kryzysu to wydarzenie, które dotyczy grup społecznych.

5.       Public relations w sytuacji kryzysowej.

·         Zjednywanie i ukształtowanie opinii publicznej, podejmowanie działań dzięki którym reputacja firmy oraz jej prestiż nie zostaną zniszczone.

·         Issue management

·         Crisis management

 

Różnica między problemem a kryzysem- problem to jakaś trudna sytuacja, natomiast kryzys to załamanie się dotychczasowej sytuacji, przełom.

6.       Przed kryzysem ( co robić gdy sytuacja jest spokojna i nie ma kryzysu?)

·         Ustalenie listy potencjalnych zagrożeń (kryzysy możemy podzielić na: znane/ nieznaneà przewidujemy co może ewentualnie nastąpić; nieznane/nieznaneà nie ma żadnych przesłanek, że może nadejść kryzys)

·         Powołanie sztabu kryzysowego (taki sztab wie co jest słabą stroną kryzysu, jakie mogą wystąpić problemy)

·         Gromadzenie życzliwych sobie ekspertów (w razie czego pomogą;))

·         Stworzenie schematycznych projektów kryzysowych

·         Ustalenie przepływu informacji pomiędzy pracownikami

·         Analizowanie scenariusza ewentualnego kryzysu

·         Wyznaczenie osoby do dokumentacji zmian kryzysowych w firmie

7.       W trakcie kryzysu (co robimy?):

·         Nie szukać kozła ofiarnego poza firmą

·         Mówić szybko (w sensie szybkiej reakcji) i otwarcie

·         Jako pierwszych o kryzysie powiadamiamy pracowników

·         Należy ustalić jedną wersję wydarzeń- nie może być żadnych nieoficjalnych wersji

·         Rzeczowo odpowiadać na zadawane pytania, nie okazywać zdenerwowania

·         Negocjować z ludźmi (np. w przypadku strajku) w zrozumiałym dla nich języku

·         Podstawa to: cierpliwość, dialog i tłumaczenie

·         Komunikat PR w sytuacji kryzysowej musi zawierać element emocji!

·         Spokój, wiarygodność, pokora

8.       Obszary kryzysowe

·         Technologia

·         Ekonomia

·         Zasoby ludzkie

·         Prawo

9.       Fazy postępowania w sytuacji zaistnienia sytuacji kryzysowej:

  1. Wyznaczenie lidera do kontaktów z mediami
  2. Wydawanie częstych i jednorazowych oświadczeń
  3. Natychmiastowe zwołanie sztabu kryzysowego (np. zarząd firmy plus osoba zajmująca się PR)
  4. Kryzysowe biuro prasowe, bez „pytań zwłokach” – w żargonie oznacza to nie pozostawianie pytań bez odpowiedzi
  5. Wkroczenie w obszar działania ekip ratunkowych
  6. Uruchomienie procedur mających przynieśc pomoc materialną dla ofiar lub ich rodzin
  7. Zwoływanie regularnych konferencji prasowych
  8. Badania opinii publicznej

10.   Trzy obszary aktywności PR:

·         Komunikacyjny

·         Operacyjny (wypracowywanie wszelkich procedur)

·         Zarządzania

11.   Przykład:

·         Co robić? Przygotować się- wiedzieć, reagować

·         Ile masz czasu na reakcję? 45minut- 12 godzin

·         Kto ma się tym zająć? Sztab kryzysowy

 

Administracyjne rozporządzenie regulujące kwestie udostępniania informacji: rozporządzenie Rady Ministrów z 7 listopada 1995 roku (UWAGA! GAJDA POWIEDZIAŁA ŻE MOŻE PAŚĆO TO PYTANIE NA EGZAMINIE!)

12.   Przygotowanie się na kryzys:

·         Regularne informowanie o zmianach

·         Otwartość na krytykę

·         Monitorowanie mediów, oraz informacji

·         Aktualne dane, np. listy kontaktów

·         Plan działania

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin