EMO notatki ze Strelau.doc

(343 KB) Pobierz
EMO notatki ze Strelau'a

EMO notatki ze Strelau'a

 

Z grubsza cywilizowane życie prowadzimy od 10 000 lat.

J. Toobby i Leda Cosmides twierdzą, że emo powstały podczas ewolucji, jako adekwatna odpowiedź na problemy wymagające rozwiązania.

 

Goodal- emo są przede wszystkim społeczne- komunikacja, interakcje. Stringer i Gamble- wyzwalające agresję emo pozwoliły na wytrzebienie neandertala.

 

Frijda, 3 robocze definicje emo:

 

1)     Wynik świadomej/nieświadomej oceny zdarzenia jako istotne dla celów/interesów podmiotu. Pozytywna- wywoływana przez zdarzenie zgodne z celem, negatywna- niespójne z celem

2)     Uruchomienie gotowości do realizacji programu(innego dla poszczególnych emo) działania, niekoniecznie zgodnego z obecnie realizowanym programem poznawczym/behawioralnym

3)     Szczególny rodzaj stanu psychicznego (ze zmianami somatycznymi, ekspresja mimiczną, pantomimiczną, reakcją behawioralną)

 

Emo- pojawia się najczęściej jako efekt oceny zdarzenia

 

SUBIEKTYWNY STAN PSYCHICZNY, URUCHAMIAJĄCY PRIORYTET DLA ZWIAZANEGO Z NIĄ PROGRAMU DZIAŁANIA. JEJ ODCZUWANIU TOWARZYSZĄ ZWYKLE ZMIANY SOMATYCZNE, EKSPRESKJE MIMICZNE, PANTOMIMICZNE I ZACHOWANIA.

 

              Emo zwykle mają powód, przebieg i skutki.

Koncepcje oceny poznawczej: Emo to efekt orientacji człowieka w otoczeniu, stosunek do zmian. Ocena poznawcza- rozpoznanie zdarzenia jako znaczącego z pktu widzenia celów i interesów

 

Lazarus

 

Ocena pierwotna- czy emocja w ogóle się pojawi, jaka walencja

Czy zdarzenie ma związek z celami/interesami? Gdy zwiększa prawdopodobieństwo realizacji celu, emo+, gdy oddala -.

 

Ocena wtórna- jaka emo się pojawi

czy coś można zrobić, co?

Szacowanie zasobów własnych i środowiskowych

 

Ocena warunkiem wystarczającym i koniecznym wystąpienia emo

 

Szczęście-zdarzenie oznacza osiągnięcie celu

Nadzieja-okoliczności sprzyjają cel osiągalny pod pewnymi warunkami

Smutek- stała, nieodwracalna strata

Strach- niepewność czy potencjał wystarczający, bądź ocena że nie wystarczy, sytuacja zagrożenia

Złość- ktoś inny przeszkadza

Poczucie winy- on sam sobie przeszkodził

 

Parkinson- u ludzi reprezentacje emo są ściśle związane z reprezentacjami ocen

 

Izard- skłanianie do mówienia o emo powoduje, że oceny i doświadczanie emo mają charakter werbalny(przecenianie związku między tymi procesami)

 

Na emo składają się (wg Parkinsona):

 

1)Specyficzne, somatyczne doświadczenie

2)tendencja behawioralna

3)myśli o sytuacji emogennej

4ekspresja twarzy i reszty ciała

 

Ocena- ważny, ale ani konieczny, ani wystarczający czynnik

 

Emo- wynik częściowi niezależnych, a częściowo zintegrowanych 4 czynników

 

Reakcje organizmu na emo nie są automatycznymi odpowiedziami na te zdarzenia, są generowane przez systemy regulacji

 

Ludzie nie działają tylko odruchowo na zdarzenia, ale planują

 

Paul MacLean

 

3 zróżnicowane systemy

1)Mózg gadzi(corpus striatum)-najstarszy

2)Mózg limbiczny- paleossaków(amygdala, septum- przegroda)

3)Kora nowa(neocortex)-mózg neossaków

 

1)     Prążkowie

codzienne życie, reagowanie na działania innych osobników swojego gatunku(znakowanie terenu, obrona go, polowanie, tworzenie hierarchicznych grup, migracje, termoregulacja, defekacja)

2)     Ssaki mają, a gady nie: opieka rodzicielska z przywiązaniem,

Wokalne porozumiewanie się, zabawa. Nastawiony na: przerwanie jednostki(jedzenie, rywalizacja wewnątrz gatunku) i przetrwanie gatunku(opieka nad dziećmi, karmienie ich, przywiązanie) Układ limbiczny połączony jest z podwzgórzem, ten z kolei reguluje hormony(przez połączenie z przysadką) Stymulacja przegrody wywołuje przyjemność(ośrodek przyjemności), hipokamp- nieprzyjemności

Aura u epileptyków- doświadczanie silnych, nieporównywalnych emo, bez obiektowych, +lub -

 

Amygdala: wg J, LeDoux centralny komputer mózgu, ewaluuje impulsy z nerwów czuciowych, dostaje impulsy z ośrodków odp. za wzrokowe rozpoznawanie obiektów i rozróżnianie dźwięków, ma połączenia z podwzgórzem. Może otrzymywać info, które nie są treściowo interpretowane przez korę, odp. za ocenę poznawczą

 

Ośrodki blisko siebie ulokowane (erekcja obok strachu)- dlatego horrory fajne

 

 

 

3)     80%objętosci mózgu, u człowieka szczególnie rozbudowane płaty czołowe(połączone z systemem limbicznym), funkcjonalne zróżnicowanie półkul (prawa bardziej związana z rozpoznawaniem emo, bo silniejsze połączenia z amygdalą, poza tym w dzieciństwie szybciej się rozwija niż lewa- od werbalnych spraw, symboli i analitycznych rzeczy). Gdy doświadczamy i wyrażamy emo nie jest bardziej zaangażowana prawa półkula. Prawa półkula- negatywne doświadczenie i ekspresja, lewa-pozytywne. Lewostronne uszkodzenia płatów- depresja, prawostronne-mania

 

W depresji: noradrenalina, serotonina, acetylocholina ważna

 

Hormony-adrenalina, kortyzol, peptydy

 

Przysadka-silnie połączona z podwzgórzem

 

Opiaty endogenne- ważne w przeżywaniu bólu

 

Panika-przejmujący strach, zwykle trwa od 15-30 min czasem się przedłuża, nieoczekiwanie, bez powodu. Symptomy poznawcze obawa, jak i somatyczne- przyspieszenie, spłycenie oddechu, przyspieszona akcja serca, zawroty głowy

Podanie cholecystokininy(CKK) indukowało atak.

 

Izard:

Neuronalny, sensomotoryczny, afektywny, poznawczy

(Zapach nie ma celu poznawczego ale na wywołać reakcję)

 

4 systemy, hierarchicznie zorganizowane:

1) Zawsze zaangażowany poziom pierwszy

2) rozwojowo- neuronalny i motoryczny generują emo zanim poznawczy się pojawi

 

1) Neuronalny- zawsze obecny, konieczny i wystarczający(aktywacja struktur/produkowanie neuroprzekaźników)

 

Reakcje somatyczno-motoryczne, upośredniane przez AUN(serce, źrenice), ospałość bądź ożywienie- mogą być niezależne od środowiska zupełnie

 

Ochładzanie mózgu-przyjemnie, podwyższona temperatura- nieprzyjemnie

 

2) sensomotoryczny

 

Aktywność centralna eferentna, ekspresja twarzy, wygląd sylwetki, zachowania instrumentalne, napięcie mięśni, działa albo niezależnie od wyższych systemów, albo we współpracy z nimi

 

4)     Afektywny- emo i popędy fizjologiczne, procesy sensoryczne mogą być aktywatorami i emo (ból np). Jak jedna emo może generować inną? BO połączone w systemy dynamiczne

5)     Poznawczy- oceny, porównania, atrybucje, kategoryzacje, inferencje, pamięć, antycypacja

 

Ekman- badacz ekspresji emo- prawie zawsze długotrwała ekspresja sztuczna

 

Nastrój

Mniej intensywny od emo, nie ma obiektu, nie uruchamiają gotowości do działania, wręcz przeciwnie-podtrzymuje obecną gotowość

 

Stan afektywny mający walencję i intensywność, zawierający oczekiwania odnoście odczuwania w najbliższej przyszłości stanów zgodnych ze swoją walencją

 

Zaburzenia emocjonalne- subiektywnie nieprzyjemne odczucia, trwają miesiącami, przeszkadzające w efektywnym funkcjonowaniu, należą tu: depresje i manie(zaburzenia nastroju) i zaburzenia lękowe.

 

Depresja duża- choruje około 20%kobiet, 10%mężczyzn, około 15% próbuje popełni samobójstwo

 

Mania- dotyczy 0,5%-1% populacji

Fobie-cierpi około 10% ludności

 

Panika- chory boi się, że umrze/popadnie w chorobę psychiczną

 

40%ludzi określa się jako nieśmiałych, określa się ją jako lęk społeczny

 

Istota emo- uruchomienie gotowości do realizacji planu działania, nadanie statusu: PILNE!

 

 

 

 

 

Ekspresja emocji- wszelakie sygnały emitowane przez jednostkę, będące dla innego wskazówką do przeżywania przez tę osobę danej emo

 

Poszczególne ekspresje wyprzedzają reakcje behawioralne, pełnią też funkcję komunikacyjną

 

Wzorce ekspresji emocji są ponadkulturowe

Trudno zróżnicować strach od zaskoczenia- przypuszczalnie w ewolucyjnej przeszłości występowały razem

 

Mięsień jarzmowy większy-odpowiedzialny za uśmiech :)(od policzków do katów ust), zmarszczki w zewnętrznych kącikach oczu

 

Orbicularis oculi- mięśnie otaczające oczy- napinają się, gdy doświadcza się autentycznej radości, wtedy też rozszerzają się źrenice

 

Ekman wyróżnił 50 rodzajów uśmiechu ponad

 

Złość- źrenice mniejsze, brwi opuszczone, nozdrza rozszerzone, wargi zmniejszone, usta rozchylone, zaciśnięte zęby

 

Strach, lęk, obawa, przerażenie- brwi podniesione, ściągnięte do siebie, wyprostowane, górne powieki podniesione, dolne napięte, oczy zaokrąglone albo wręcz wybałuszone, pojawiają się zmarszczki nad brwiami i nosem

 

Zaskoczenie-brwi podniesione, zmarszczki dłuższe niż w strachu, oczy wytrzeszczone ale dolna powieka wyraźnie rozluźniona, wargi nienapięte, owalny wygląd

 

Smutek, zmartwienie, żal- opuszczenie kącików ust przy niezmienionej pozycji podbródka, wewnętrzne kąty brwi do góry (górne powieki trójkątne, zmarszczka na środku czoła) Smutek- spoglądanie w dół

 

Wstyd- rumieniec, u kobiet rozlewa się czasem na dekolt, u mężczyzn z plemion pierwotnych na torsie

 

Poczucie winy- rumieniec rzadszy, jeśli już- mniej intensywny, dłużej wyrażany niż jakakolwiek inna emo

 

Prawdziwymi i wymuszonymi ekspresjami twarzy zawiadują inne ośrodki! Uszkodzenie dróg piramidowych- ktoś nie wykona polecenia: uśmiechnij się, ale zrobi to gdy ogląda komedię

 

Uszkodzenie dróg pozapiramidowych- odwrotnie

 

Asymetria ekspresji- gdy mimika wyraźniejsza znacznie na jednej stronie ciała (przeważnie lewej), obecna tylko gdy intencjonalna ekspresja

 

Wina, poczucie wstydu- kurczenie się, spuszczenie głowy

 

Strach-cofnięcie głowy, schowanie jej w ramionach

 

Smutek-opuszczone ramiona, garbienie się

Złość- zaciśnięcie pięści, wysunięcie głowy do przodu

Zaskoczenie- ogólne odchylenie do tyłu

 

Emblemat- świadomie wykonywany gest, ma ściśle oznaczone znaczenie w danym kręgu kulturowym(kiwanie głową- w Bułgarii odwrotnie)

 

W stanach pobudzenia emo wzrasta natężenie głosu (szczególnie, gdy podenerwowani- u 70% działa), spada w smutku i zmartwienia

 

Smutek-spowolniona, cicha mowa, złość i strach0 szybka, głośna mowa

Uśmiech- pojawia się w 3, 4 tygodniu życia malucha, wcześniej pojawia się wstręt/obrzydzenie

 

Smutek, złość- 3mc

 

Strach- 7mc, nieśmiałość, wstyd- koniec 1 roku życia

 

Albania, kraje arabskie-mężczyzna, który się nie złości nie ma honoru,

Eskimosi Utku- gdy się zezłoszczą, poddani ostracyzmowi

 

Kultury kolektywistyczne- częstszy wstyd, indywidualistyczne-poczucie winy

 

Ekman: emocje podstawowe-

Strach, złość, smutek, radość, wstręt, (zaskoczenie)- bo doświadczane, rozpoznawane przez wszystkich

 

Izard: aby była podstawowa emocja, musi być specyficzny substrat neuronalny i odróżnialna jakość subiektywna, są tu więc też: wstyd, poczucie winy, zaskoczenie, zainteresowanie, pogarda

 

Plutchik: emocje podstawowe- takie, które mogą być obserwowane na różnych poziomach filogenetycznych i mają znaczenie adaptacyjne dla walki jednostki i gatunku o przetrwanie

 

Są tu: strach, smutek, radość, akceptacja, wstręt, antycypacja, zaskoczenie.

 

Podejście prototypowe- pytanie, co się najpierw kojarzy ze słowem "emocja"

 

Wg tych badań podstawowe są: miłość, strach, złość, smutek, szczęście

 

Pochodne-mieszanka podstawowych

 

Plutchik: radość + akceptacja = miłość/przyjaźń

Strach + zaskoczenie = groza/trwoga

 

Strach + wstręt = niepokój, ostrożność

Radość + strach = Poczucie winy

Złość + wstręt = wrogość

Radość + złość...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin