InformacjeSIP.pdf

(143 KB) Pobierz
Informacje Społecznego Inspektora Pracy
„Praca w służbie bhp to w dużej mierze troska o komfort pracowników. Ten zaś przekłada się
na jakość i efektywność pracy w firmie” 1
Informacje Społecznego Inspektora Pracy
15 czerwca 2007 r. odbyło się spotkanie Społecznego Inspektora Pracy z Kanclerzem PW dr
inż. Andrzejem Witczakiem, podczas którego zwrócono się z prośbą o pomoc w rozwiązaniu
problemu związanego z odległymi terminami oczekiwania na przeprowadzenie okresowych
badań lekarskich. Oprócz tego została poruszona sprawa problemu niesprawnej klimatyzacji i
wentylacji mechanicznej w BG.
14 czerwca 2007 r. SIP zwrócił się do Dyrekcji BG PW z prośbą o zakupienie dodatkowych
mineralizowanych napojów w związku z panującą w pomieszczeniach wysoką temperaturą i
niską wilgotnością.
PODSTAWA PRAWNA
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków
i napojów (Dz.U. Nr 60, poz. 279 z późn. zm.).
Rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie
ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650).
Zał. nr 2 część C rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z dnia 29 listopada 2002
r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla
zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. Nr 217, poz. 1833 z późn. zm.).
Od 21 czerwca 2007 r. obowiązują zmiany w ogólnych przepisach bezpieczeństwa i higieny
pracy. Jednym z ważniejszych zagadnień nowelizacji ogólnych przepisów bhp była ocena
ryzyka zawodowego, w ramach której zmieniono i znacznie rozszerzono cały § 39. Do
dokonania oceny ryzyka zawodowego oraz informowania pracowników o tym ryzyku
zobowiązuje pracodawcę art. 226 Kodeksu pracy. Ocena ryzyka zawodowego jest
obowiązkowa i za jej przeprowadzenie odpowiedzialny jest pracodawca. Oceny ryzyka
zawodowego dokonują zespoły powołane przez pracodawcę. Wiodącą rolę w tym procesie
odgrywają pracownicy służby bhp. Ocena ryzyka zawodowego nie może być czynnością
jednorazową, ale musi być ciągłym procesem zapewnienia pracownikom bezpieczeństwa i
higieny pracy.
12 lipca 2007 r. na prośbę SIP w Bibliotece Głównej PW decyzją Pełnomocnika ds.
Bezpieczeństwa, Higieny Pracy i Nauki Jana Zaleskiego powołano komisję do uaktualnienia
kart oceny ryzyka w składzie: przewodnicząca: Alicja Potocka, członkowie: Maria Miller,
Maryla Górska, Gerard Kielarski.
Badania i pomiary czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia
w środowisku pracy.
Obowiązek i zakres przeprowadzania pomiarów nakłada na pracodawców rozporządzenie
Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie badań i pomiarów
czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz. U. nr 86, poz. 394) wraz z
późniejszymi zmianami (Dz. U. nr 21, poz. 21 z 2003 r.).
Rozporządzenia te określają m.in. częstotliwość wykonywania pomiarów. Każdy pracodawca
ma obowiązek dokonywania badań i pomiarów czynników szkodliwie wpływających na
zdrowie człowieka. 4
W Bibliotece Głównej PW dokonuje się na bieżąco pomiarów hałasu, oświetlenia, zagrożeń
mikrobiologicznych oraz pola elektromagnetycznego.
17 lipca 2007 r. w pomieszczeniach Biblioteki Głównej PW wskazanych przez Dyrekcję
oraz Społecznego Inspektora Pracy przeprowadzono pomiary hałasu i oświetlenia.
Pomiary przeprowadzili pracownicy Uczelnianego Laboratorium Badań Środowiskowych.
Na wszystkich stanowiskach pracy wyniki badań hałasu nie przekraczają 0,1 NDN . Według
PN-N-01307:1994 są to dopuszczalne wartości hałasu w środowisku pracy.
W wyniku dokonania pomiarów oświetlenia ustalono, że oświetlenie stanowiska
komputerowego, przestrzeni pomiędzy regałami i w strefie komunikacji w piwnicy B nie
spełnia wymagań normy PN-EN 12464-1:2004. W/w stanowisko komputerowe należy
doświetlić.
W pomieszczeniach bibliotecznych z dostępem światła naturalnego pomiary oświetlenia
zostaną przeprowadzone w listopadzie.
Wyniki pomiarów hałasu 5 są dostępne w Inspektoracie BHP; oryginał znajduje się u
Pełnomocnika ds. Bezpieczeństwa, Higieny Pracy i Nauki Jana Zaleskiego, kopia znajduje się
u Społecznego Inspektora Pracy.
31 lipca 2007 r. zwrócono się do Administracji Budynku PW z pisemną prośbą o
umieszczenie tabliczek informacyjnych przy czerpniach powietrza, z których korzysta
Biblioteka Główna PW.
Powietrze z czerpni, które dostaje się do obiegu w klimatyzacji i wentylacji mechanicznej
w Bibliotece Głównej PW jest nieustannie zanieczyszczane przez nieświadomych jej
istnienia, użytkowników parkingu oraz przez osoby palące papierosy. Spaliny z rur
wydechowych samochodów oraz przykry zapach dymu tytoniowego jest nie tylko uciążliwy
ale wręcz szkodliwy dla pracowników i użytkowników Biblioteki Głównej.
Problem ten został rozwiązany poprzez umieszczenie odpowiednich tabliczek
informacyjnych.
24 i 27 sierpnia 2007 r. pracownik Państwowego Zakładu Higieny przeprowadził w BG PW
pomiary mikrobiologiczne.
Metoda próby powietrza (4 punkty pomiarowe) dnia 24.08.2007
1. Czerpnia powietrza
2. Czytelnia Ogólna
3. Oddział Opracowania
4. Filia Narbutta
Metoda odciskowa: (7 pktów pomiarowych) dnia 27.08.2007
1. NZB
1 pkt pomiarowy (p. 016)
2. Piwnica
1 pkt pomiarowy (p. 9A)
3. Magazyn Podstawowy
1 pkt pomiarowy (p. 8)
4. Wypożyczalnia Studencka
1 pkt pomiarowy (p. 71)
5. Oddział Opracowania
1 pkt pomiarowy – wykładzina
7. Czytelnia Ogólna
1 pkt pomiarowy
Badania metodą odciskową potwierdziły, że wskazane miejsca są zasiedlone przez grzyby i
bakterie. W powietrzu badanym w przewodach wentylacyjnych i klimatyzacji stężenie
bakterii i grzybów nie stanowi zagrożenia dla ludzi przebywających w wentylowanych
pomieszczeniach.
6. Czytelnia Czasopism
1 pkt pomiarowy (p. 11)
Dyrekcja Biblioteki podjęła działania mające na celu zabezpieczenie zawilgoconych ścian i
sufitu oraz zlikwidowanie kolonii grzybów.
Wyniki wszelkich pomiarów i kontroli dostępne są u Pełnomocnika ds. Bezpieczeństwa,
Higieny Pracy i Nauki Jana Zaleskiego, u Społecznego Inspektora Pracy Violetty
Frankowskiej oraz pod adresem http://www.bg.pw.edu.pl/materialy/
Jednym z etapów poprawy warunków pracy w Bibliotece Głównej PW jest wyposażenie
stanowisk do pracy przy komputerze w podnóżki. Praca w bibliotece jest najczęściej pracą na
stanowisku, w którym naczelne miejsce zajmuje komputer. Biorąc pod uwagę wzrost ilości
stanowisk pracy biurowej, wynikający z napływu nowych technologii ocenia się, że ok. 60%
bibliotekarzy spędza swój czas pracy w pozycji siedzącej. Pozycja ta niestety nie jest
korzystna dla zdrowia człowieka. Bardzo istotnego znaczenia nabiera zwiększone (w
porównaniu z pozycją stojącą) obciążenie kręgosłupa i mięśni grzbietu. Negatywny jest także
wpływ pracy siedzącej na krążenie krwi. Wzrastająca intensywność pracy nie pozwala na
robienie przepisowych przerw w pracy (po godzinie pracy przy komputerze 5 minut przerwy)
i powoduje konieczność długotrwałej pracy w statycznej pozycji wymuszonej.
Dyrekcja Biblioteki Głównej PW mając na celu poprawę warunków pracy, wydajność i
samopoczucie pracowników wyraziła zgodę na zakup dodatkowych foteli komputerowych
oraz wyposażyła większość stanowisk komputerowych w podnóżki. W przyszłym roku
zostaną uwzględnione zamówienia, które wpłynęły po zrealizowaniu pierwszego zakupu.
Szkolenia okresowe
21 i 28 września oraz 9 października 2007 r. odbyło się szkolenie okresowe pracowników
BG PW z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Szkolenia okresowe prowadzą jednostki
organizacyjne uprawnione do prowadzenia takiej działalności na podstawie odrębnych
przepisów oraz pracownicy Inspektoratu BHP posiadający udokumentowane kwalifikacje
merytoryczne i metodyczne do prowadzenia szkoleń (zgodne z pkt 9 Zarządzenia nr 20
Rektora Politechniki Warszawskiej z dnia 9 lipca 2003 r. zmieniające zarządzenie nr 25
Rektora PW z dnia 26 października 2001 r. w sprawie przekształcenia Działu Bezpieczeństwa
i Higieny Pracy w Inspektorat Bezpieczeństwa i Higieny Pracy).
Konsultacje
4 września 2007 r. poproszono Inspektora Państwowej Inspekcji Pracy o konsultację w
sprawie zorganizowania stanowiska pracy dla osób niesłyszących.
.
Sprawy do załatwienia
1. Biblioteka Wydziału Chemicznego sygnalizowała problem jakim jest brak wyposażenia
toalety w środki higieniczne. Sprawdzono dlaczego Wydział nie zapewnia środków na
wyposażenie łazienki. Po rozmowie z administracją ustalono, że należy odnowić warunki
umowy wynajmu pomieszczeń dla Filii BG Biblioteki Wydziału Chemicznego.
2. Oddział Informatyzacji zwrócił się z prośbą do Dyrekcji o ocieplenie drzwi wejściowych
do pokoju (p. 73). Wejście znajduje się naprzeciwko drzwi wyjściowych (tzw. Wyjście
Ewakuacyjne) korytarza bibliotecznego, który bardzo często służy jako ciąg transportowy
wykorzystywany do obsługi licznych imprez odbywających się na Auli, a także do transportu
ciężkich przedmiotów przy innych okazjach. W związku z tym drzwi zewnętrzne są bardzo
często szeroko otwarte całymi godzinami. Kiedy na zewnątrz jest zimno, temperatura w
korytarzu bibliotecznym obniża się znacznie (w zimie poniżej 10 stopni C). Jednocześnie
temperatura w p. 73 też spada o kilka stopni i odczuwa się wyraźnie zimny powiew idący od
drzwi. Obniża to dodatkowo komfort cieplny w pomieszczeniu, w którym i bez tego jest na
ogół zimno: usytuowany jest poniżej poziomu gruntu, z oknami na stronę północną i
wyposażony w wadliwie działającą klimatyzację, której nie można regulować. Jesienią i
wiosną, kiedy nie działa ogrzewanie, temperatura spada tu nawet do 16 stopni C i
zdecydowanie wzrasta wilgotność.
3. Podobny problem zgłosił Oddział Udostępniania Zbiorów. Z powodu niskich temperatur
utrzymujących się w Wypożyczalni Studenckiej bardzo wielu pracowników z obsługi ma
notoryczne problemy z zdrowiem, w szczególności z górnymi drogami oddechowymi i
zatokami. Średnia temperatura w wypożyczalni studenckiej rano to 16-17 stopni C, w ciągu
dnia podnosi się czasami do 18 stopni. We wrześniu na zwolnieniu lekarskim z powodu
choroby górnych dróg oddechowych były cztery osoby. Uciążliwość utrzymujących się w
pomieszczeniu niskich temperatur łagodzi nieco sezon grzewczy. Należałoby jednak docieplić
te pomieszczenia w okresach letnich, gdyż temperatura powietrza pozostaje w tych
miesiącach zbyt niska. Dyrekcja BG PW dostrzega problem. Jednak dopóki nie będzie
sprawnie działającej klimatyzacji trudno podjąć stosowne działania. Podobnie wygląda
problem zbyt niskich wskaźników wilgotności powietrza w pomieszczeniach biurowych.
Zakupione nawilżacze, które umieszczono na kaloryferach nie spełniły swego zadania. Zbyt
suche powietrze powoduje problemy zdrowotne pracowników.
4. W Politechnice Warszawskiej nie są przewidziane miejsca na kabiny prysznicowe.
Jedynym miejscem gdzie można się umyć są ogólnodostępne umywalki przy toaletach WC.
Obowiązkiem pracodawcy jest wyznaczenie miejsc na kabiny prysznicowe co wynika z
przepisów ogólnych BHP (ok. 2004 r.)
5. Dyrekcja BG PW ogłosiła przetarg na naprawę lub wymianę klimatyzacji. Klimatyzacja
jest w tej chwili w stanie awarii, dokumentacja wskazuje na zagrożenie zalania zbiorów oraz
na zagrożenia mikrobiologiczne.
6. W budynku Gmachu Głównego PW, w którym są lokale BG PW zaistniał problem
nieszczelnych, wypaczonych, niedomykających się okien.
7. Jedyny w Politechnice Warszawskiej zjazd przeznaczony dla osób poruszających się na
wózkach inwalidzkich znajduje się na terenie BG PW. Zjazd ten jest wykorzystywany do
przewożenia ciężkich urządzeń służących do obsługi imprez w Auli. Zjazd jest w związku z
tym nieustannie niszczony. W chwili obecnej jest do tego stopnia zużyty (wyślizgany), że
grozi wypadkiem.
8. Pracownicy Czytelni Ogólnej zwrócili się z prośbą o oddzielenie zaplecza od Czytelni. W
chwili obecnej na zaplecze może każdy wejść co niejednokrotnie ma miejsce np. w czasie
popołudniowych dyżurów.
9. Pracownicy, których zakres obowiązków obejmuje siedem i więcej godzin pracy przy
komputerze są narażeni na dolegliwości związane z nadwyrężeniem nadgarstków. Zgodnie z
wymogami BHP wskazany jest zakup podkładek pod nadgarstki. Podkładki takie
zaprezentowano pracownikom podczas szkolenia okresowego BHP.
Badania okresowe
Społeczny Inspektor Pracy ma obowiązek odpowiednio wcześniej powiadomić pracownika o
zbliżającym się terminie wykonania badań okresowych oraz przygotować stosowne
formularze.
Procedura postępowania:
1. W związku z ochroną danych osobowych pracownik wypełnia w skierowaniu miejsce
swego zamieszkania oraz wpisuje datę urodzenia.
2. Kierownik wypełnia formularz zgodnie z kartą oceny ryzyka na stanowisku pracy.
3. Dyrekcja podpisuje wypełniony przez kierownika formularz.
4. Pracownik ustala w Rejestracji Przychodni termin przyjęć do lekarza medycyny pracy i po
otrzymaniu skierowania terminy kolejnych badań.
5. Zaświadczenie od lekarza medycyny pracy należy dostarczyć Społecznemu Inspektorowi
Pracy.
6. Zaświadczenie zostaje w Kadrach, kopię otrzymuje pracownik i SIP.
Brak ważnych badań lekarskich powoduje konieczność skierowania pracownika na bezpłatny
urlop aż do czasu uzyskania wymaganego zaświadczenia.
Prosimy zatem o odpowiednio wcześniejsze sygnalizowanie kłopotów z dotrzymaniem
terminów.
Opracowała Violetta Frankowska
1
Przemysław Ł. Siemiątkowski, Red.: Specjalista ds. BHP. Nr 24, Wrzesień 2007. S. 6
4
5
Sprawozdanie z badań nr 8040/15/2007 „PW”
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin