jarek.doc

(5398 KB) Pobierz
Praca dyplomowa - stona tytułowa

WYDZIAŁ ELEKTROTECHNIKI, AUTOMATYKI,
INFORMATYKI I ELEKTRONIKI

KATEDRA ELEKTRONIKI

 

 

 

 

Referat

 

 

 

 

 

 

Imię i nazwisko                                 Jarosław Chrobot

Kierunek studiów                                 Elektronika i Telekomunikacja

Temat pracy dyplomowej                 „Implementacja multimedialna

              wybranych zagadnień dotyczących

              systemów nagłaśniających

              i akustycznych”

Opiekun pracy                                 dr inż. Maria Sapor

 

 

 

 

 

 

Kraków, rok 2009

SPIS TREŚCI

 

1. Wprowadzenie………………………………………………………………………………………………………………….3

2. Przegląd narzędzi do wykonania prezentacji multimedialnej …………………………………….4
   2.1. Adobe Flash CS4 Professional…………………………………………………………………………………..4

   2.2. Adobe Photoshop CS4……………………………………………………………………………………………….6

3. Systemy nagłaśniające i akustyczne……………………………………..…………………………….………..7

   3.1. Wstęp …………………………………………………………………………..………………………………..…..……7

   3.2. Właściwości słuchu ludzkiego……………………………………….……………………………….…………7

   3.3. Kryteria oceny jakości dźwięku…………………………………..………………………………………..14

   3.4. Systemy dźwiękowe…………………………………………………….…………………………………………15
   3.5. Tor foniczny…………………………………………………………………………………………………………….22
   3.6. Głośniki i zestawy głośnikowe………………………………………………………………………………..23

       3.6.1. Klasyfikacja głośników………………………………………………………………………………..….23
       3.6.2. Obudowy głośnikowe…………………………………………………………………………………..….24

   3.7.Akustyka pomieszczeń…………………………………………………………………………………………….25

       3.7.1. Wpływ akustyki pomieszczenia na właściwości

                promieniowania głośników………………………………………………………………………………26

       3.7.2. Ustawienia zestawów głośnikowych - odsłuch stereofoniczny……………………..27

       3.7.3. Techniki nagłaśniania……………………………………………………………………………………..31

4. Opracowanie prezentacji multimedialnej……………………………………………………………………..34

   4.1. Określenie i zatwierdzenie tematu…………………………………………………………………………34

   4.2. Opracowanie scenariusza i zasad nawigacji…………………………………………………………..34

   4.3. Implementacja……………………………………………………………………………………………………..35

5.Podsumowanie………………………………………………………………………………………………………………..35

6. Bibliografia……………………………………………..……………………………………………………………………..36
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Wprowadzenie

 

 

Celem prac jest opracowanie prezentacji multimedialnej przedstawiającej w formie dydaktycznej wybrane zagadnienia dotyczące systemów dźwiękowych i akustycznych.

W rozdziale drugim przedstawiono opis dostępnego oprogramowania do tworzenia prezentacji multimedialnej. Zostały przeanalizowane i porównane ze sobą programy Adobe Flash Professional i Adobe Photoshop, oba w wersji CS4.

Rozdział trzeci dotyczy bezpośrednio tematu pracy. Materiał, który został tu zawarty jest jednocześnie scenariuszem, na podstawie którego wykonano część praktyczna pracy, którą stanowi pakiet multimedialny.

W pierwszych pięciu podrozdziałach zostały przedstawione podstawowe zagadnienia na temat dźwięku i jego percepcji słuchowej, oraz omówione zostały wybrane systemy dźwiękowe, zasady słyszenia przestrzennego  oraz przedstawiona została budowa toru fonicznego. Kolejny podrozdział koncentruje się na ostatnim ogniwie każdego toru elektroakustycznego jakim jest głośnik lub zestaw głośnikowy. Ostatni podrozdział przedstawia ogólną charakterystyka dźwięku, opisane zostały zjawiska związane z propagacja fal dźwiękowych w pomieszczeniu, uwarunkowania akustyczne przestrzeni nagłaśniającej oraz techniki nagłaśniania.

W rozdziale czwartym został opisany sposób opracowania prezentacji multimedialnej. Główną część stanowi tutaj podrozdział zatytułowany Implementacja”, w którym opisano wybrane interfejsy graficzne zastosowane w aplikacji oraz przykład interakcji z użytkownikiem. Ten fragmentem pracy jest całkowicie autorski. Wkładem własnym autora niniejszej pracy jest również część podrozdziału zatytułowanego Opracowanie scenariusza i zasad nawigacji”, w którym przedstawiono opis nawigacji umożliwiającej poruszanie się w prezentacji, przechodzenie pomiędzy ekranami, uruchamianie animacji graficznych i dźwiękowych.

Kolejne rozdziały to podsumowanie, bibliografia.

Podstawowym założeniem tworzenia prezentacji multimedialnej jest

zapewnienie odpowiedniej jakości wyświetlanych na ekranie monitora treści zawartych w scenariuszu. Program powinien być atrakcyjny, przyciągać uwagę i zapewniać interakcję z użytkownikiem. Spełnienie tych wymaga sprawia, że prezentacja multimedialna staje się idealnym rozszerzeniem i uzupełnieniem tradycyjnych form nauczania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.    Przegląd narzędzi do wykonania prezentacji multimedialnej.


2.1. Adobe Flash CS4 Professional
 

              Po uruchomieniu programu Flash a widoczne jest okno startowego menu programu ( rys. 2.2.1), które można podzielić na trzy zasadnicze części:

·         pierwsza z nich to okno, w którym można wybrać ostatnio tworzone dokumenty

·         drugie okno przeznaczone do tworzenia nowego pustego dokumentu

·         trzecie okno umożliwia korzystanie z szablonów zawartych w programie Flash

 

Rys. 2.1.1. Menu startowe programu Flash CS4 Professional.

 

Po wybraniu jednej opcji z głównego menu programu pojawia się kolejny ekran podzielony na kilka obszarów z których każdy pełni inną funkcje
(rys. 2.1.2)

 

 

 

 

 

 


Rys. 2.1.2 Interfejs pracy programu Flsah CS4 Professional

 

              W środkowej części programu widoczne jest białe pole zwane sceną. Na scenie można tworzyć nowe obiekty, zmieniać ich kształty i rozmieszczać ja według potrzeb tworzonej animacji. Obiekty na scenie tworzy się za pomocą panelu narzędzi znajdującego się po lewej stronie ekranu. Obszar roboczy sceny może być ustawiony do dowolnej wielkości w zależności od potrzeb animacji. Wszystkie ustawienia sceny oraz obiektów znajdujących się w polu roboczym można zmieniać w prawej części ekranu w panelu properties.
W dolnej części ekranu znajduje się najważniejszy element programu listwa czasowa. Zawiera ona warstwy, a każda warstwa posiada ciąg klatek animacji ułożonych jedna za druga.

 

 

 

 

 

 


2.2. Adobe Photoshop
 

              Adobe Photoshop to jeden z najlepszych na rynku programów graficznych. Przeznaczony jest do tworzenia grafiki na potrzeby Internetu, poligrafii, multimediów, a także edycji i obróbki fotografii cyfrowej.

 

              Wersja CS4 posiada mnóstwo nowości i usprawnień w stosunku do poprzednich kompilacji. Program wspomaga profesjonalną fotografię, pomaga edytować, importować, zarządzać i obrabiać nawet duże ilości zdjęć czy obrazów. Photoshop posiada nowatorski sposób sortowania fotografii dzięki czemu użytkownik może zaoszczędzić sporo czasu.
Program umożliwia tworzenie wyszukanych i zaawansowanych grafik składających się z setek warstw oraz grafiki wektorowej o wysokiej rozdzielczości. Użytkownik posiada pełną kontrolę nad kolorami na poziomie pikseli.
 

              Poprzez rozbudowane narzędzia oraz szeroką gamę filtrów można tym programem tworzyć różnorakie projekty (stron www, ulotek, okładek itp.). Niewątpliwą zaletą Photoshop jest też oczekiwana integracja narzędzi Adobe z aplikacjami Macromedii (Flash, Dreamweaver).
Wiele przydatnych opcji oraz możliwość rozbudowywania go nowymi pluginami, brushami, akcjami czy filtrami pozwala na wykorzystanie ogromnych możliwości Photoshopa.
 

Po uruchomieniu programu ukazuje się, przedstawiony na rysunku 2.2.1, główny ekran.


 

Rys. 2.2.1. Interfejs graficzny programu Adobe Photoshop CS4.

 

 

 

3. Systemy nagłaśniające i akustyczne

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin