Procedury apteczne.docx

(361 KB) Pobierz

Procedury apteczne

 

1.      Przygotowanie pomieszcznia do pracy:

a.       Mycie ścian w recepturze i powierzchni podłogi wodą ze środkiem myjącym, a następnie przemycie środkiem dezynfekującym.

b.      Umycie powierzchni blatów i szafek, stołu recepturowego wodą z detergentem, a następnie preparatem dezynfekującym. (Do mycia użyć gąbki – nie używać ligniny, waty i tkanin pozostawiających na mytej powierzchni włókna).

c.       Włączenie lampy bakteriobójczej na czas pracy w recepturze – lampa przepływowa umożliwia równoczesne przebywanie osób pomieszczeniu.

 

2.      Przygotowanie sprzętu do pracy:

a.       Przetarcie wag środkiem dezynfekującym, np. 70% etanolem.

b.      Zaopatrzenie się w potrzebne do wykonania leku butelki i utensylia przygotowanie wcześniej w procesie mycia i sterylizacji.

 

3.      Przygotowanie pracownika do pracy:

a.       Zmiana fartucha na czysty przed wejściem do receptury

b.      Mycie rąk detergentem i dezynfekcja środkiem odkażajacym np. Spitadem (na bazie alkoholi i chlorheksydyny)

 

4.      Przystąpienie do pracy.

 

Procedura mycia i sterylizacji szkła:

 

1.      Mycie szkłą w roztworze detergentu o niskim stopniu pienienia.

 

2.      Kilkakrotne płukanie szkła pod bieżącą wodą.

 

3.      Ułożenie szkła na uprzednio przygotowanym ociekaczu w celu usunięcia nadmiernej ilosci wody.

 

4.      Sterylizacja w suszarce suchym gorącym powietrzem, w temp. minimalnie 1600 przez co najmniej 2 godz.

 

Procedura przygotowania szafki aseptycznej do pracy:

 

1.      Wnętrze szafki (blat, ścianki boczne, sufit) zmyć wodą z detergentem używajac gąbki. (nie używać ligniny, waty i tkanin pozostawiających na mytej powierzchni włókna).

 

2.      Gąbką zwilżoną wodą destylowaną usunąć pozostałości środka zmywajacego.

 

3.      Przetrzeć wnętrze szafki (ścianki boczne, blat, sufit) środkiem dezynfekującym, np. Virkon (mononadsiarczan potasu), 70% etanolem.

 

4.      Powierzchnie szklane, lampę UV przetrzeć 7% etanolem. Szafki pozbawione lampy UV spryskać wewnątrz środkiem dezynfekujacym w aerozolu np. Mikrozid (propanol, etanol) lub Septanal. Pozostawić do wyschnięcia. Nie wycierać.

 

5.      Wstawić do szafki, co najmniej 10 cm od krawędzi frontowej, wyjałowione materiały, sprzęt pomocniczy, wagę przetartą środkiem dezynfekującym.

6.      Włączyć lampę UV i nawiew jałowego powietrza na 30 min.

 

7.      Po 30 min. Włączyć lampę i przy włączonym nawiewie przystąpić do pracy.

 

Procedura mycia i dezynfekcji rąk:

 

Czynność mycia i dezynfekcji rąk należy wykonywać zgodnie z techniką opracowaną prez prof. G. Ayliffe zatwierdzoną przez Europejski Komitet Normalizacyjny CEN.

 

03.JPG

Technika mycia rąk:

 

1.      Pocieranie wewnętrznych części dłoni.

 

2.      Pocieranie wewnętrzną częścią prawej dłoni o grzbietową część lewej dłoni, a następnie w zmienionej kolejności – wewnętrzną częścią lewej dłoni o grzbietową część prawej dłoni.

 

3.      Pocieranie wewnętrznych części dłoni z przeplecionymi palcami , aż do zagłębień między palcami.

 

4.      Pocieranie górnych części palca prawej dłoni o wewnętrzną część lewej dłoni z palcami złączonymi , a następnie odwrotnie.

 

5.      Obrotowe pocieranie kciuka prawej dłoni o wewnętrzną część zaciśniętej na niej lewej dłoni, a następnie odwrotnie.

 

6.      Obrotowe pocieranie wewnętrznej części lewej dłoni złączonymi palcami dłoni lewej, a następnie odwrotnie.

 

Procedura mycia rąk:

 

1.      Ręce płukac pod bieżącą wodą.

 

2.      Z naściennego dozownika pobrac mydło w płynie i zgodnie z podaną techniką myć ręce przez ok. 30 sekund.

 

3.      Spłukac ręce ciepłą wodą.

 

4.      Ręce dokładnie osuszyć papierowym ręcznikiem.

 

5.      Zużyty ręcznik umieścić w pojemniku pod umywalką.

 

Dezynfekcja rąk:

 

1.      Pobrać odpowiednią ilość środka dezynfekującego (zgodnie z zaleceniami producenta)

 

2.      Wcierać środek dezynfekujący zgodnie z podaną techniką przez około 30 sekund, aż do wyschnięcia skóry (jeżeli producent nie zaleca spłukiwania środka dezynfekującego)

 

3.      Spłukać ciepłą wodą (jeżeli tak zaleca producent)

 

4.      Ręce dokładnie osuszyć w strumieniu ciepego powietrza

 

5.      Przystąpic do pracy

 

Procedura przygotowania zmywalni do pracy:

 

1.      Mycie ścian, podłóg, blatów, zlewu wodą z detergentem.

 

2.      Przetarcie umytych powierzchni i sprzętu środkiem dezynfekującym.

 

3.      Włączenie lampy bakteriobójczej na czas pracy w zmywalni – lampa przepływowa umożliwia równoczesne przebywanie pracowników w pomieszczeniu.

 

4.      Przystąpienie do pracy.

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin