3. ŚWIĘTA, ŚWIĘTA ( 21- 31.XII.09 )
CELE OGÓLNE:
SPOSOBY REALIZACJI TREŚCI PROGRAMOWYCH
CELE OPERACYJNE
Dziecko:
1. Określanie nastroju Świąt Bożego Narodzenia na podstawie ilustracji i podejmowanych wypowiedzi.
- opisywanie ilustracji, zwracanie uwagi na podejmowanie wypowiedzi wielozdaniowych, nadawanie tytułu ilustracji;
- dzielenie się spostrzeżeniami i tradycjami wyniesionymi z domu rodzinnego;
- recytacja wiersza T. Chudego: „Idą święta” wspólnie z nauczycielem;
- zabawa orientacyjno- porządkowa: „ Dzieci do mnie” z elementami czworakowania;
2. „Dzwonki i dzwoneczki”- zabawa dydaktyczna, wyodrębnianie elementów ze zbioru.
- oglądanie i określanie kształtu bombek i ozdób choinkowych, wyodrębnianie dzwoneczków, segregowanie ze względu na wielkość;
- przeliczanie, porównywanie ilości elementów w zbiorach;
- słuchanie dźwięków, jakie wydają dzwoneczki, rozróżnianie dźwięków wysokich i niskich;
- tworzenie akompaniamentu z dzwonków przy muzyce;
- wspólny taniec z wykorzystaniem dzwonków: „gwiazdeczki”;
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
- kultywuje tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia ( 17 );
- pełni rolę słuchacza i osoby mówiącej ( 19 );
- dzieli się wiadomościami na temat życia w rodzinie ( 17 );
- odpowiada na zadawane pytania ( 18 );
- uczestniczy w tworzeniu dekoracji ( 19 );
- dąży do zrozumienia i przeżywania wartości moralnych ( 16 );
- uczestniczy we wspólnych zabawach integracyjnych ( 16 );
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.
- pełni dyżury ( 19 );
- porządkuje miejsce pracy ( 19 );
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
- wypowiada się zdaniami złożonymi ( 26);
- potrafi formułować dłuższe wypowiedzi ( 26 );
- układa tytuł do ilustracji ( 24);
- wypowiada się w czasie przeszłym i przyszłym ( 26 );
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia
- uczestniczy w zabawach rozwijających myślenie przyczynowo- skutkowe
( 34 );
- układa historyjki obrazkowe ( 37 );
- podaje przyczynę i skutek danych zdarzeń ( 37 );
- tworzy skojarzenia do podanych słów ( 37 );
- rozwija myślenie przyczynowo- skutkowe ( 37 );
- rozwiązuje zagadki logiczne ( 36 );
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
- uczestniczy w zabawach orientacyjno- porządkowych ( 60 )
- kształtuje prawidłową postawę ciała ( 59 );
- samodzielnie ubiera się i rozbiera do ćwiczeń ( 61 );
- uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych ( 60 );
- uczestniczy w zabawach z elementami rywalizacji ( 60 );
6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
- bezpiecznie posługuje się nożyczkami ( 63 );
- bezpiecznie korzysta ze sprzętu sportowego ( 63 );
- informuje nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących obawy ( 63 );
-
7. Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem.
- improwizuje za pomocą słowa i ruchu ( 53 );
8. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
- uczestniczy w zabawach rytmicznych przy muzyce ( 49 );
- wykorzystuje naturalne elementy perkusyjne ( 48 );
- wykonuje akompaniamenty do piosenek na instrumentach perkusyjnych
( 48);
- uczy się i śpiewa piosenki z całą grupą ( 48 );
- dostrzega zmiany w wysokości dźwięków ( 50 );
- rytmicznie porusza się przy muzyce ( 49 );
9. Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne.
- wyraża swoje emocje poprzez barwy ( 51 );
- maluje akwarelami z użyciem palców lub pędzla ( 52 );
- odczuwa radość z tworzenia ( 52 );
10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
- uczestniczy w zabawach konstrukcyjno- technicznych ( 55 );
- samodzielnie używa wybranych narzędzi ( 54 );
- przeżywa radość z pozytywnych efektów swoich działań ( 55 );
11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.- poznaje zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy ( 42 );
- poznaje zagrożenia dla środowiska przyrodniczego wynikającego z niszczycielskiej działalności ludzi ( 45 );
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
- łączy przedmioty na podstawie cechy percepcyjnej: kształt i wielkość ( 39 );
- rozróżnia błędne liczenie od poprawnego ( 39 );
- posługuje się liczebnikami w aspekcie kardynalnym i porządkowym ( 40 );
- rozwiązuje zadania tekstowe na temat znanych sytuacji ( 40 );
- dodaje i odejmuje z wykorzystaniem zbiorów zastępczych ( 40 );
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
- posługuje się różnymi materiałami plastycznymi ( 29 );
- wyodrębnia w słowach sylaby i głoski ( 28 ) ;
- liczy głoski i sylaby w słowach ( 28 );
- rozwija koordynację wzrokowo- ruchową ( 31 );
- nabywa płynności ruchów rąk ( 31 );
- rozwija wyobraźnię przestrzenną ( 32 );
15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
- poznaje charakterystyczne zwyczaje dotyczące innych państw ( 22 );
1. Rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo- skutkowego z wykorzystaniem historyjki obrazkowej: „skąd się biorą choinki?”.
- słuchanie opowiadania o drodze choinki z lasu do domu;
- układanie ilustracji w odpowiedniej kolejności;
- wiązanie ze sobą treści poszczególnych obrazków;
- zabawa rytmiczna: „stroimy choinkę” przy dźwiękach wysokich i niskich;
- zabawy słowne: „kiedy choinka jest smutna, a kiedy wesoła?”, podawanie przykładów rozweselenia drzewka;
2. 25- minutowy zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami wyczucia przestrzeni, płynności ruchów i współpracy z partnerem.
1. Poszerzanie wiedzy na temat tradycji obchodzenia świąt i wigilii, zachęcanie do podejmowania wypowiedzi.
- rozwiązywanie zagadek słownych dotyczących potraw wigilijnych, analiza i synteza słuchowa wyrazów, podział na głoski i sylaby;
- określanie ilości sylab i głosek w wyrazach poprzez ruchy ciała: klaskanie, tupanie, skakanie;
- oglądanie ilustracji przedstawiającej stół wigilijny, opowiadanie o przygotowaniach do wigilii w domu rodzinnym;
2. Wspólne śpiewanie kolęd i pastorałek.
- przypomnienie słów i melodii popularnych kolęd i pastorałek;
- wspólny śpiew przy muzyce, składanie sobie świątecznych życzeń;
1. Reagowanie na zmianę tempa w muzyce, słuchanie nagrań muzyki polskiej i światowej o tematyce świątecznej.
- wypowiedzi o swoich przeżyciach związanych ze świętami, otrzymanymi prezentami;
- zabawa naśladowcza: „spóźniony Mikołaj”, powtarzanie gestów prezentowanych przez nauczyciela;
- zabawa dydaktyczna: „podróż Mikołaja po świecie”, słuchanie nagrań kolęd w różnych językach, witanie się z kolegami różnymi sposobami;
2. Praca plastyczna: „Co było w worku św. Mikołaja?.
- doskonalenie zmysłu wzroku i wyobraźni, podawanie przykładów prezentów w oparciu o kształt worka;
- rozpoznawanie i różnicowanie kształtów ze względu na wielkość i grubość;
- tworzenie własnych ilustracji, malowanie farbami akwarelowymi prezentów od Mikołaja;
1. Przeliczanie kartek z użyciem liczebników głównych i porządkowych, zabawa dydaktyczna: „ile kartek ma listonosz?”.
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat tradycji wysyłania kartek świątecznych z życzeniami;
- zabawa przy muzyce: „powiedz mi coś miłego”, reagowanie na przerwę w muzyce;
- układanie kartek świątecznych, przeliczanie z użyciem liczebników głównych i porządkowych;
- układanie kartek według podanych zadań tekstowych, wykonywanie działań na dodawanie i odejmowanie;
2. „Noworoczne życzenia- wykonywanie kartek kojarzących się z nadejściem Nowego Roku”.
- zapoznanie ze sposobem wykonania pracy;
- przygotowanie warsztatu pracy;
- wycinanie i naklejanie poszczególnych elementów według własnej inwencji twórczej;
- wymyślanie i zapisywanie życzeń z pomocą nauczyciela;
1. Zabawy muzyczno- ruchowe przy piosence: „Żegnaj stary roku”.
- ćwiczenia słowne: „jak wygląda stary, a jak nowy rok”, tworzenie skojarzeń i porównań;
- podawanie sposobów żegnania starego i witania nowego roku;
- słuchanie nagrania piosenki, określanie tempa i nastroju;
- wspólna zabawa przy muzyce tanecznej;
- nauka piosenki małymi fragmentami metodą ze słuchu;
2. Doskonalenie sprawności manualnej i umiejętności wycinania, wykonanie serpentyn z papieru kolorowego.
- zabawa orientacyjno- porządkowa: „marmurki”;
- praca plastyczna: „serpentyny”, wycinanie i łączenie kółek z papieru kolorowego, wystawa prac;
ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH
L.p.
Rodzaj ćwiczeń
Sposób realizacji
1.
Ćwiczenie orientacyjno - porządkowe
Dzieci w rozsypce, taniec w rytm muzyki. Muzyka przestaje grać i słychać jedno uderzenie w bębenek – dzieci szybko zwijają się w kłębek. Wznowienie muzyki, a gdy przestaje grać i słychać dwa uderzenia w bębenek dzieci prezentują leżenie przodem, łokcie oparte o podłogę i pokazują grę na fujarce.
2.
Zabawa ożywiająca
Swobodne bieganie w dowolnych kierunkach z obrotami i podskokami z towarzyszeniem żywej muzyki. Na przerwę w muzyce piękny ukłon i pozostanie w bezruchu do chwili, gdy muzyka znowu zacznie grać.
3.
Ćwiczenie wyczucia przestrzeni
Rysowanie w przestrzeni lub na podłodze dowolnej figury geometrycznej, a następnie skakanie jednonóż lub obunóż po obwodzie znacznie powiększonej figury.
4.
Ćwiczenie płynności ruchów w napięciu i rozluźnieniu
Lekkie uderzenie w tamburyno – dzieci poruszają się wysoko na palcach, lekko wirując. Głośne uderzenie – dzieci wykonują energiczne ruchy całym ciałem, przechodzą z pozycji wysokich do niskich.
5.
Ćwiczenia wyczucia własnego ciała
iwopaczko