INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY W GABINECIE ZABIEGOWYM
1. Uwagi ogólne
Do samodzielnej pracy w gabinecie zabiegowym może przystąpić pracownik który uzyskał zezwolenie na pracę przy nim od bezpośredniego przełożonego.
Winien to być pracownik:
q pełnoletni,
q legitymujący się:
a. odpowiednim wykształceniem ,
b. przeszkoleniem
- wstępnym, ogólnym i instruktażem stanowiskowym bhp,
- w zakresie ochrony ppoż.,
c. dobrym stanem zdrowia, potwierdzonym zaświadczeniem lekarskim lekarza medycyny pracy,
q wypoczęty,
q trzeźwy.
2. Przed rozpoczęciem pracy:
Pracownik powinien:
q Szczegółowo zapoznać się ze stanowiskową instrukcją bhp znajdującą się na stanowisku pracy.
q Ubrać się w odzież roboczą i ochronną przewidzianą do użycia na danym stanowisku pracy (łatwe do prania ubranie robocze, jałowe rękawiczki gumowe, ochraniacze na obuwie, maseczka lub półmaska). Zdjąć także z rąk wszystkie zbędne przedmioty takie jak biżuteria itp.
q Sprawdzić stan wyposażenia technicznego stanowiska w tym stan techniczny maszyn i urządzeń ,narzędzi , osłon i zabezpieczeń.. Stan i ciągłość przewodów elektrycznych zasilających (zewnętrznych), stan wtyczek i gniazd z bolcem zerowania.
UWAGA!
W razie stwierdzenia jakichkolwiek uszkodzeń ,czy usterek nie wolno podejmować pracy . Należy niezwłocznie powiadomić o tym swojego bezpośredniego przełożonego w celu szybkiej ich likwidacji. Dopiero po upewnieniu się, że zostały one usunięte pracownik może przystąpić do wykonania zadania.
q Sprawdzić i ewentualnie uzupełnić zapas ochron (rękawiczki gumowe) i narzędzi jednorazowego użytku.
q Zapewnić dobre oświetlenie, włączyć wentylację czy też inne urządzenia gwarantujące bezpieczną pracę.
q Usunąć wszystkie zbędne przedmioty znajdujące się w miejscu pracy, zapewnić by podłoga wokół stanowiska pracy była sucha i czysta.
q Upewnić się czy rozpoczęcie pracy nie spowoduje zagrożeń dla osób przebywających na tym stanowisku pracy lub w jego bezpośrednim otoczeniu.
q Zapoznać się z zadaniami na dzień bieżący.
3. W czasie pracy:
q Ściśle stosować się do zaleceń:
a. stanowiskowej instrukcji bhp,
b. poleceń i wskazówek przełożonych.
q Sprawdzić, czy nie ma żadnych zagrożeń wypadkowych. Czy pomieszczenie jest prawidłowo oświetlone, podłoga jest równa czysta ,niczym nie zatarasowana.
q Utrzymywać ład i porządek w miejscu pracy.
q Podczas wykonywania pracy koncentrować całą swoją uwagę wyłącznie na czynnościach wykonywanych, zgodnie z procedurami lub zaleceniami lekarskimi. Pracować z szybkością odpowiadającą naturalnemu rytmowi pracy.
q Wykonywać prace tylko zlecone przez bezpośredniego przełożonego.
q Materiały używane podczas procesu pracy składować tak, by nie stwarzały żadnych zagrożeń wypadkowych. Narzędzia powinny być odkładane na ściśle wyznaczone miejsca.
q Do wykonywania zabiegów używać narzędzi poddanych prawidłowej sterylizacji i materiałów medycznych mających odpowiednie atesty.
q Odpady medyczne winny być natychmiast po ich użyciu segregowane i usuwane do oznakowanych pojemników celem dalszej utylizacji.
q W przypadku ukłucia się czy też skaleczenia należy stosować się do instrukcji „zasady postępowania przy ekspozycji na krew lub inny materiał zakaźny”
q W razie konieczności opuszczenia swojego stanowiska pracy pracownik zobowiązany jest pozostawić swoje stanowisko pracy w takim stanie by nie spowodować jakichkolwiek zagrożeń.
q W razie wątpliwości co do sposobu wykonywanych zadań, pracownik winien zwrócić się do przełożonego lub przeszkolonych fachowców o szczegółowe instrukcje. Pracę może podjąć ponownie po usunięciu wątpliwości i (najlepiej) pod fachowym dozorem przełożonego.
W gabinecie zabiegowym nie wolno spożywać posiłków, pić napojów i palić tytoniu.
4. Pracownikowi nie wolno:
q stosować niebezpiecznych metod pracy, tak, by stwarzać zagrożenia dla siebie, czy otoczenia,
q nie stosować się do szczegółowych instrukcji i zaleceń przełożonych,
q przekazywać do użycia sprzętu niewłaściwie wyjałowionego, czy też nie wyjałowionego,
q pracować bez nakazanych ochron osobistych,
q usuwać znaków zabezpieczających,
q naprawiać urządzeń elektrycznych będących pod napięciem (jeśli pracownik nie ma do tego odpowiednich uprawnień),
q dotykać przewodów elektrycznych będących pod napięciem,
q oświetlać stanowiska pracy lampami przenośnymi o napięciu większym niż 24 V,
q dopuszczać do pracy na swoim stanowisku pracy jakichkolwiek osób bez wiedzy przełożonego,
q przeszkadzać innym w pracy,
q tarasować przejścia i dojścia do stanowiska pracy, sprzętu p poż i wyłączników prądu elektrycznego,
5. Po zakończeniu pracy należy:
q uporządkować gabinet,
q wyłączyć dopływ energii zasilającej,
q używane instrumenty medyczne oddać do sterylizacji,
q uzupełnić niezbędny zapas sprzęty jednorazowego użytku, materiałów medycznych i opatrunkowych,
q dokładnie oczyścić stanowisko robocze, ułożyć nieużyte materiały jednorazowe (jeśli nie straciły sterylności) i pomocnicze w miejscach na to przeznaczonych,
q oczyścić używane ochrony osobiste i odłożyć je na stałe miejsce ich przechowywania,
q upewnić się czy pozostawione stanowisko i urządzenia nie stworzą żadnych zagrożeń dla otoczenia,
q przekazać informacje o stanie zaawansowania wykonywanych prac swojemu bezpośredniemu przełożonemu.
q zamknąć gabinet i zabezpieczyć przed wejściem osób niepowołanych.
6. Uwagi dodatkowe:
Obsługujący gabinet zabiegowy powinien:
q dbać o higienę osobistą i schludny wygląd,
q wiedzieć, że praca którą wykonuje jest bardzo odpowiedzialna. Dzięki prawidłowemu jego działaniu zapewniony jest prawidłowy proces leczenia pacjenta i nie jest on narażony na dodatkowe zagrożeni tzn. zakażenia wewnątrzszpitalne,
q w razie wątpliwości co do prawidłowości swoich działań, czy też prawidłowości pracy sterylizatora pracownik zwrócić się o dodatkowe wskazówki do bezpośredniego przełożonego, czy służb fachowych.
q w razie zauważenia pożaru lub innego zagrożenia zaalarmować otoczenie, podjąć próbę likwidacji zagrożenia (o ile jest to możliwe), a następnie zawiadomić o zaistniałej sytuacji przełożonych.
stecza