ANDRAGOGIKA – nauka o kształceniu, wychowaniu, samokształceni, samowychowaniu i szeroko pojętej działalności kulturalno – oświatowej osób dorosłych i młodzieży pracującej.
Działy andragogiki
1. andragogika ogólna – zajmuje się przedmiotem andragogiki, celami i analizą w zakresie wychowania dorosłych.
2. teoria wychowania dorosłych – charakterystyka działalności wychowawczej dorosłych, ideałów dorosłych, treści, metod i procesów wychowania. Spełnia 3 funkcje
Diagnostyczną – dostarcza diagnoz dotyczących potrzeb i możliwości wychowania dorosłych.
Organizacyjna – określa warunki organizowania i realizowania tych działań.
Wyjaśniająca – wyjaśnianie procesu rozwoju i kształcenia ludzi dorosłych.
3. dydaktyka dorosłych – teoria kształcenia formalnego i nieformalnego.
4. teoria pracy kulturalno – oświatowej – dział upowszechniania kultury, obejmuje działania aktywności kulturalnej dorosłych, funkcje społeczno-wychowawczych placówek kulturalno-oświatowych, ruchy społeczno-kulturalne, upowszechnienie czytelnictwa, metodykę pracy kulturalno-oświatowej, diagnostykę potrzeb kulturalno oświatowych.
5. teoria porównawcza systemu oświaty dorosłych – (andragogika porównawcza) bada politykę oświatową i organizacje systemów oświaty dorosłych na świecie. Spełnia 3 funkcje:
Informacyjną – gromadzenie doświadczeń innych krajów.
Interpretacyjną – analiza zgromadzonych faktów i wyjaśnienie ich istoty.
Syntetyczną – formowanie obrazu oświaty dorosłych w skali światowej
6. historia praktyki oświaty dorosłych i myśli pedagogicznej – opracowuje dzieje myśli i doktryn analizuje historyczny rozwój placówek i instytucji oświaty i dorosłych.
ZADANIA ANDRAGOGIKI
- gromadzenie wiedzy o rzeczywistości wychowawczej ludzi dorosłych (jak przebiegają procesy wychowawcze)
- uogólnianie wyników obserwacji (formułowanie i wyjaśnianie związków i zależności
- dostarczanie wiedzy potrzebnej do racjonalnego przekształcania rzeczywistości wychowawczej
- ustalanie celów i zasad edukacji dorosłych w funkcjonowaniu w związku z rozwojem społeczno-ekonomicznym społeczeństwa.
KIERUNKI PRACY OŚWIATOWEJ
v Ekstensywny – obejmuje formy masowego oddziaływania, w celu szybkiego przekazania informacji.
v Intensywny – prowadzi do głębszych wyobrażeń w człowieku dorosłym, rozwija możliwości i postawy twórcze jednostki.
WYCHOWANIE – rozwój postaw, osobowości człowieka (również przez nabywanie umiejętności i wiadomości ) jest to proces świadomy, dokonywany przez ludzi, media, wspólnoty religijne itp.
Wychowanie uczestniczące – odbywa się przy okazji jakichś znaczących sytuacji np. w pracy
Wychowanie celowe - świadome oddziałanie przez wychowawcę na wychowanka mające na celu wytworzenie pewnej zmiany w obrębie jego osobowości.
SAMOWYCHOWANIE- to świadome i dobrowolne dokonywanie zmian kierunkowych własnej osobowości. Na cele kierunkowe składają się poglądy , postawy1. Funkcja adaptacyjna- dostosowanie się do warunków2. Funkcja rekonstrukcyjna- podejmujemy samowychowanie nie tylko dla siebie, poprzez postawę i zachowanie oddziałujemy na szerszą grupę ludzi. Metody samowychowania:Samoocena, samoanaliz, aprobata, dezaprobata, naśladownictwo
KSZTAŁCENIE-system działań zmierzających do tego, aby uczącej się jednostce umożliwić poznawanie świata, ukształtować własna osobowość, przystosować się do zmian zachodzących w świecie
v Funkcja właściwa – polega na stałym aktualizowaniu wiedzy i umiejętności w dziedzinie gospodarki, polityki, religii, różnych dziedzin nauki, techniki i sztuki w zakresie nie objętym programem szkoły, a koniecznym do właściwego spełniania obowiązków zawodowych i społecznych. Polega na dalszym kształtowaniu i doskonaleniu świadomych postaw społecznych, stosowania się do stale zmieniających się potrzeb aktywności zawodowej czy społecznej.
v Funkcja zastępcza – przekazywanie ludziom dorosłym tych wiadomości i ukształtowanie w nich tych umiejętności i dyspozycji , których nie zdobyli w czasie obowiązkowego nauczania szkolnego.
Kształcenie formalne – cele kształcenia ustalone są odgórnie, w toku tego kształcenia uzyskuje się potwierdzenia nabytych kwalifikacji czyli dyplomy i świadectwa.
Kształcenie pozaformalne – celowe formy edukacji dorosłych funkcjonujące poza systemem formalnym. Uczący się sami wybierają sobie formy kształcenia, sami obierają cele. Otrzymuje się jedynie zaświadczenia.
Kształcenie nieformalne – niecelowe, niesystematyczne kształcenie przez całe życie, dzięki codziennym doświadczeniom.
SAMOKSZTAŁCENIE - świadome i dobrowolne dokonywanie zmian w zakresie własnej wiedzy i umiejętności. Samokształcenie to sposób osiągania określonego wykształcenia poprzez cele, treści, metody które osoba sama sobie ustala.
v autogenne (systematyczne i okazjonalne) – wynika z wewnętrznych potrzeb człowieka
v heterogenne (fakultatywne i obligatoryjne) – aby podjąć naukę potrzebny jest bodziec zewnętrzny.
-kierownictwo pośrednie- korzystając z podręczników autor wpływa na nas-kierowanie wspomagane- podejmując samokształcenie zwracamy się o pomoc, ktoś nas nakierowuje-zupełnie niekierowane- sami ustalamy cele, źródła, metody.Warunki samokształcenia: motywacja, wstępne przygotowanie intelektualne, znajomość metod i technik samokształcenia, odpowiedni plan pracy, odpowiedni warsztat pracy
Różnice między pedagogiką a andragogiką.
Różnice w motywacji – dziecko ma obowiązek kształcić się , natomiast osoba dorosła chce się uczyć świadomie podejmując decyzję o podjęciu nauki.
Zależność uczeń - nauczyciel – w pedagogice obserwujemy zależność ucznia od nauczyciela, w przypadku osób dorosłych nauczyciel obejmuje rolę trenera, doradcy, ma zachęcać do nauki, inspirować i jedynie wspomagać proces uczenia się.
Doświadczenie uczącego się – dziecko posiada niewielkie doświadczenie, nie może więc na nim polegać. U dorosłej osoby jest ono kluczowym elementem ponieważ dorosły bazuje na tym co już wie i umie, dlatego na zajęciach dla takich osób używa się metod, w których należy wykorzystywać swoje doświadczenie.
Gotowość do uczenia się – dzieci uczą się treści ustalonych w programach nauczania, natomiast dorośli uczą się tego, co jest im potrzebne
Orientacja na uczenie się – stosunek do nauki.
Zadania rozwojowe
Wczesna dorosłość 18-35 rok życia.
-podjęcie i wykonywanie pracy
-założenie rodziny
-prowadzenie gospodarstwa domowego
-wychowywanie dzieci
-udział w życiu społecznym
-zmiana pracy/pozycji/środowiska
-zdarzenia losowe
Dojrzała dorosłość 35-65 rok życia
- branie większej odpowiedzialności za zmiany
-nadanie własnemu życiu pełni, pomoc partnerowi
-kierowanie karierą
-osiągnięcie zamierzonego standardu życiowego
- wspomaganie rozwoju dzieci
-opieka nad starzejącymi się rodzicami
-pogodzenie się z oznakami starości
Starość po 65 roku życia.
- pogodzenie się z nieuchronnością procesu starzenia się
-panowanie nad własnym umysłem, utrzymanie go w sprawności
- sporządzenie bilansu życiowego
-podchodzenie z dystansem do życia, akceptacja śmierci
- pogodzenie się z obniżeniem aktywności fizycznej na rzecz szukania kontaktów z innymi ludźmi.
Postawy przystosowania się do środowiska.
Postawa konstruktywna – osoba stara się być aktywna, otwarta, optymistyczna. Prowadzi aktywność społeczną w różnych sferach życia, pogodzi się ze starością.
Postawa zależna – przerzuca odpowiedzialność na innych
Postawa obronna – osoby, które boją się zestarzeć nie chcą pomocy od innych ludzi
Postawa wrogości do otoczenia
Postawa wrogości skierowanej wobec siebie
Modele pracy edukacyjnej z dorosłymi.
Model technologiczny
-edukacja zinstytucjonalizowana, odbywa się w systemie klasowo- lekcyjnym,
- nauczyciel jest w centrum uwagi, organizuje proces kształcenia i dostarcza gotową wiedze.
- funkcje, które realizuje nauczyciel: dydaktyczna, wychowawcza, opiekuńcza, środowiskowa, innowacyjna, badawcza, socjalizacyjna.
-nauczyciel jest odpowiedzialny za wyniki kształcenia
-pamięciowa reprodukcja treści
- kluczowym elementem jest metoda nauczania
Model humanistyczny
-uczeń jako istota działająca, stanowi centralny element procesu edukacyjnego
-głównym zadaniem edukacji jest zaspokajanie potrzeb ludzi dorosłych
-nauczyciel występuje w roli konsultanta, jego zadaniem jest świadczenie pomocy uczącym się i organizowanie środowiska edukacyjnego
- nauczyciel spełnia funkcje diagnostyczną, planistyczną, motywacyjną
-uczniowie uczestniczą w tworzeniu programu, doborze treści i metod nauczania
-doświadczenie jest traktowane jako potencjalne źródło uczenia się
Model krytyczny
- edukacja zorientowana jest na podnoszenie jakości życia ludzi
-nauczyciel traktuje pracę jako rodzaj służby społecznej
-nauczyciel jest krytycznym analitykiem indywidualnych sposobów życia i kompletnym znawcą ludzkich osobowości.
- główną metodą jest dialog
Funkcje społeczne edukacji dorosłych
Funkcja ekonomiczna – wyraża się we wpływie kształcenia dorosłych na wydajność ekonomiczną jednostek i grup społecznych, Polega na podniesieniu wydajności pracy poprzez poprawę kwalifikacji.
Funkcja popularyzacyjna – polega na rozpowszechnianiu najnowszej wiedzy, informacji, wartości, poglądów z różnych dziedzin nauki. Przez owo rozpowszechnianie przygotowuje się ludzi do modernizacji życia i pracy, inicjuje postęp i nowoczesność.
Funkcja integracyjna – polega na scalaniu różnych grup społecznych i umacnianiu więzi pomiędzy członkami tych grup.
Funkcja adaptacyjna – polega na przystosowaniu człowieka do warunków w jakich się w danej chwili znalazł
Funkcja polityczna – wyraża się w podnoszeniu przez edukację świadomości politycznej i ideologicznej członków określonych grup.
Funkcja konstruktywna – wyraża się w przekształcaniu na lepsze, podnoszeniu na wyższym poziomie organizacyjnym i cywilizacyjnym życia jednostek i grup.
Funkcja eliminacyjna – polega na eliminowaniu ze świadomości i zachowań ludzi, wyobrażeń, poglądów, idei, upodobań, postaw i zwyczajów już niepotrzebnych.
Funkcja konserwatywna – jej istota sprowadza się do zachowania i przekazywania wartości grupowych i osobistych z przeszłości. Chodzi głównie o dorobek kultury, obyczaje, poglądy, normy i wartości.
Funkcja profilaktyczna – polega na zabezpieczaniu poprzez edukację powstrzymywaniu niekorzystnego zjawiska społecznego.
Funkcja kompensacyjna – wyrównywanie braków poprzez kształcenie różnego rodzaju wcześniejszych zaniedbań i niepowodzeń w nauce, braków w osiągnięciach życiowych, nadrabianiu strat spowodowanych defektami organizacyjnymi lub niekorzystną sytuacja społeczną.
Funkcja terapeutyczna – wyraża się w osłabieniu różnych dolegliwości somatycznych i terapeutycznych.
UNIWERSYTET LUDOWY
Twórcą koncepcji wyższej szkoły ludowej był Mikołaj Seweryn Grundtvig - pastor, pedagog, pisarz. Jego pedagogiczne poglądy kształtowały się pod wpływem Oświecenia i Romantyzmu. Krytykował ówczesne szkoły, które były szkołami elitarnymi (a więc nie dla wszystkich dostępnymi), stosowanie podręczników i kar cielesnych.
Koncepcja Uniwersytetu Ludowego
-placówka dostępna dla wszystkich ludzi, świecka, finansowana przez państwo.
-instytucja wieku młodzieńczego
-ciężar pracy wychowawczej ma spoczywać na młodzieży
- nauka miała bazować na treściach pochodzących z ducha jego wartości i tradycji
Metody stosowane w UL:
- żywe słowo – używanie przez młodzież języka powszechnego, dyskusja
-wzajemne oddziaływanie – interakcja między uczniami, interakcja między bardami narodu a uczniami.
UNIWERSYTET POWSZECHNY
To instytucja społeczna zajmująca się kształceniem pozaszkolnym ludzi dorosłych głównie w formie wykładów i dyskusji. Przeznaczony jest dla wszystkich chętnych do nauki , zainteresowanych bezinteresownym podnoszeniem swojego poziomu umysłowego. Upowszechnia wiedzę na wysokim poziomie, aktualną i współczesną. Jest to instytucja stała – zajęcia odbywają się w stałych i starannie dobranych zespołach. Ma swoja specyfikę programową i organizacyjną, które polegają na dużej swobodzie układania programu, elastyczności organizacyjnej i braku wymogów formalnych dotyczących uzyskania zaliczeń.
UNIWERSYTET OTWARTY
Kształcenie otwarte to kształcenie przeznaczone dla osób, które wcześniej nie mogły podjąć nauki.
-Kształcenie prowadzi do uzyskanie tytułu naukowego (dyplomu)
-wykorzystuje się metody kształcenia multimedialnego
-pierwszy UO powstał w Wielkiej Brytanii w 1971r. Mogły się w nim kształcić osoby w różnym wieku, o różnym poziomie przygotowania do studiów, nawet te, które nie mają matury.
- są zorganizowane w taki sposób by zapewnić optymalny rozwój intelektualny
-głównym celem jest wspieranie rozwoju osobowości, każdy może studiować zgodnie ze swoimi pragnieniami i aspiracjami.
- od kandydatów nie wymaga się formalnych kwalifikacji, warunkiem przyjęcia jest dolna granica wieku tj. 21 lat.
-kursy są stopniowane ze względu na trudność, realizacja programów oparta jest o system kredytów przy czym 1 kurs bloku tematycznego = 1 kredyt. W ciągu roku można uzyskać nie więcej niż 2 kredyty, a aby uzyskać licencjat należy mieć ukończonych 6 kredytów, magister – 8 kredytów.
UNIWERSYTET TRZECIEGO WIEKU
Powstał we Francji w …….. . Miał stworzyć nowy wizerunek osoby starszej, oddziaływać na opinię społeczną i władzę, a przede wszystkim przygotowywać ludzi starszych do życia na emeryturze. Organizowała zajęcia rekreacyjno – fizyczne, konferencje gerontologiczne, akcje społeczno-charytatywne, pomagał osobom niepełnosprawnym. Prowadzono w nim również badania naukowe,
Cele UTW we Francji :
-umożliwienie kształcenia ustawicznego starszym ludziom
-kształcenie studentów w zakresie gerontologii społecznej
-przygotowanie kadry specjalistów pracujących dla starszych ludzi
-prowadzenie badań dotyczących problemów medycznych, prawnych i psychospołecznych wieku starczego.
Typy UTW
v Francuski – uniwersytet ściśle związany z uczniami, wysoki poziom działalności dydaktycznej i naukowo-badawczej przy równoczesnym zróżnicowaniu form organizacyjnych – od integracji z uczelnią, po ścisłą współpracę z uczelnia do niezależności.
v Brytyjski – uniwersytety oparte głównie na samopomocy i samokształceniu seniorów bez wsparcia uczelni.
AIUTA – Międzynarodowe Stowarzyszenie UTW
Działa na rzecz osób starszych, organizuje kongresy, seminaria, warsztaty, wymianę kadry naukowej i słuchaczy. Czynnie uczestniczy w roli eksperta w dziedzinie gerontologicznej.
Cele polskich UTW:
-włączenie osób starszych do kształcenia ustawicznego
-aktywacja psychiczna, intelektualna i fizyczna słuchaczy
-opracowanie metod edukacji i wdrożenie profilaktyki gerontologicznej
-prowadzenie obserwacji i badań naukowych.
Funkcje UTW
v Integrująca – integruje ludzi do wzajemnego pomagania sobie i wspólnego spędzania czasu wolnego
v Terapeutyczna – realizowana przez organizowania czasu wolnego i stwarzanie okazji do działania, wyjście ze społecznej izolacji i osamotnienia
v Edukacyjna – zaspokaja potrzebę samorealizacji, aktualizacji nowej wiedzy czy odkrywanie nowych dziedzin
Pituspytus