Data: 17 listopada 2008rUczniowie: I Zespół Rewalidacujno-WychowawczyProwadząca: mgr Renata ZmitrowiczMiejsce: Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Damnicy (sala nr. 107).Czas: 1godzTemat: „Jesienny liść”CELE: Operacyjne – - Dz. Podaje rękę na powitanie, reaguje na własne imię. - Potrafi skupić uwagę na wykonywanej czynności.- Potrafi gnieść plastelinę.- Wykonuje proste czynności - Naśladuje czynności nauczyciela.Rewalidacyjne- - Poznanie kształtu, wyglądu i koloru jesiennych liści dostępnymi zmysłami.- Usprawnianie pracy rąk w zakresie motoryki małej.- Pobudzanie ukierunkowanej aktywności ucznia.- Przybliżanie dziecku otaczającego go świata- Usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej.- Kształtowanie orientacji w schemacie ciałaWychowawcze –- Zapewnienie uczniowi poczucia bezpieczeństwa i zaufania do nauczyciela.- Nauka zachowań społecznych.- Wdrażanie do utrzymania porządku podczas i po zajęciach.METODY: - Poznania wielozmysłowego.- Słowno-oglądowa.- Naśladownictwo.- Wzmocnień społecznychFORMY:• Zespołowa i indywidualna praca dzieci pod kierunkiem nauczycielaŚRODKI DYDAKTYCZNE:• Płyta z nagraniem programu wprowadzającego M.Ch.Knillów• Płyta z nagraniem piosenki pt.:”Kałużowy taniec”• Magnetofon• Tonblok• Plastelina• Kartka A4• Krem• Koc• 2 SakwyCZĘŚĆ WSTĘPNA.1) Czynności samoobsługowe pod kontrolą nauczyciela.• zdejmowanie odzieży wierzchniej,• wkładanie rzeczy do własnej szafki.2) Ćwiczenia autoorientacji i orientacji w przestrzeni: • Powitanie dziecka przez podanie dłoni – stymulacja dotykowa, głośne wymawianie jego imienia.Spiewanie piosenki przez n-la.Witaj Asia, kolejno, Paweł, Gosia, WikaJak się masz?Wszyscy cię witamy.Bądź wśród nas.3) Masaż dłoni• Zabawy paluszkowe - nawiązanie miłego, fizycznego kontaktu z dzieckiem.• Głaskanie, rozcieranie, ugniatanie dłoni dziecka.• Smarowanie dłoni kremem.4). Program wprowadzający M.Ch.Knillów – 8 minut. • Kołysanie• Wymachiwanie rękoma• Pocieranie dłoni• Klaskanie• Głaskanie głowy• Głaskanie brzucha• RelaksajaCZĘŚĆ WŁAŚCIWA1. Podanie dziecku koszyka z liśćmi – zachęcanie do zabawy, rozsypywanie liści na dywan, dmuchanie na liście suszarką elektryczną, dotykanie, gniecenie, słuchanie szelestu liści, poznawanie dostępnymi zmysłami. 2. Włączenie płyty z piosenką pt. „Kałużowy taniec” – proste zabawy do rytmu piosenki, wystukiwanie rytmu na tonbloku. 3. Przygotowanie stolika do zajęć – zajęcia plastyczne. • Zachęcanie dziecka do współpracy z nauczycielem. • Naśladowanie czynności nauczyciela – pokaz. • Wykonywanie małych kuleczek z plasteliny i przyklejanie na kontur liścia (nauczyciel wykonuje wspólnie z uczniem). • Zachęcanie do otrzymania końcowego efektu stosując wzmocnienie społeczne (głaskanie, chwalenie, klaskanie itp.). • Wystawa pracy – przypinanie wraz z dzieckiem wykonanej pracy w widocznym miejscu. • Zachęcanie do współdziałania w sprzątaniu po zajęciu. Wskazanie miejsca na przybory plastyczne, wkładanie ich do wyznaczonej szafki. ZAKOŃCZENIE1.Umycie rąk • Nauczyciel razem z dzieckiem sięga po mydło, mydli ręce.• Wkłada ręce pod strumień wody.• Razem opłukują i wycierają.
Toudulenna