prezentacja.doc

(29 KB) Pobierz
Republika Federalna Niemiec położona jest w Europie Centralnej, na wybrzeżu Morza Bałtyckiego i Morza Północnego, pomiędzy Polską a Holandią, na południe od Danii

ü       Republika Federalna Niemiec położona jest w Europie Centralnej, na wybrzeżu Morza Bałtyckiego i Morza Północnego, pomiędzy Polską a Holandią, na południe od Danii.

ü       Stolicą Niemiec jest Berlin.

ü       Język urzędowy to niemiecki.

ü       Państwo to podzielone jest na 16 krajów związkowych.

ü       Sąsiadami Niemiec są: Austria, Belgia, Czechy, Dania, Francja, Holandia, Luksemburg, polska oraz Szwajcaria.

ü       Całkowita powierzchnia wynosi 357021 km2, z czego 7798km2 stanowią wody.

ü       W listopadzie 1989 zlikwidowano mur berliński zbudowany w 1961. Traktat moskiewski, podpisany 12 września 1990 przez ZSRR, Stany Zjednoczone, Wielką Brytanię, RFN i NRD, był wstępem do formalnego zjednoczenia Niemiec. Potwierdził on ostateczny charakter niemieckich granic, uregulował sprawy militarne, łącznie z zagadnieniem pobytu wojsk radzieckich na terytorium NRD, oraz zadecydował o wygaśnięciu uprawnień czterech mocarstw do Niemiec jako całości. Oba państwa niemieckie wynegocjowały układy o unii gospodarczej, walutowej i socjalnej (obowiązujące od 1 lipca 1990) oraz o przywróceniu jedności Niemiec. 3 października 1990 nastąpiło zjednoczenie Niemiec poprzez przystąpienie NRD do RFN na podstawie artykułu 23 Ustawy Zasadniczej Republiki Federalnej.

ü       W krajobrazie Niemiec wyodrębniają się trzy krainy: Nizina Niemiecka, Średniogórze i Alpy. Leżąca na północy nizina Niemiecka stanowi fragment Niziny Środkowoeuropejskiej, która rozciąga się od Belgi w kierunku wschodnim. Niziny w Niemczech są na ogół równinne lud faliste. Na krajobraz  Średniogórza składają się pasma starych, niewysokich gór (min. Reńskie góry Łupkowe, Jura Szwabska, Jura Frankońska, Rudawy), śródgórskie kotliny oraz ślady dawnej działalności wulkanicznej. Na południu kraju znajduja się Alpy Salzburskie i Bawarskie oraz Wyżyna Bawarska.

ü       Panuje tu klimat umiarkowany morski. Występują tu chłodne, pochmurne i mokre zimy i lata. Linia brzegowa ma długość 2389 km2.

ü       Kobiety w Niemczech stanowią ok. 51% całej ludności.

ü       Niemcy zajmują pierwsze miejsce w Europie pod względem wielkości produkcji przemysłowej.

ü       Na terenach Niemiec wydobywa się:

            węgiel kamienny i brunatny (Zagłębia: Ruhry, Saary, Dolnoreńskie, Saskie, Łużyckie)
            ropę naftową i gaz ziemny (Dolna Saksonia, nad rzeką Ems)
            rudy cynku i ołowiu (Rudawy, Reńskie Góry Łupkowe, Harz)
            sole potasowe (koło Hanoweru, nad rzeką Werra i w okolicach gór Harz)
            sól kamienną.

ü       Niemcy mają rozwinięty przemysł chemiczny, maszynowy, stoczniowy, optyczny, włókienniczy, elektroniczny, hutnictwo metali oraz przemysł samochodowy. Ponad 1/3 powierzchni Niemiec zajęta jest pod uprawę głównie zbóż, ziemniaków, buraków cukrowych, roślin oleistych, pastewnych, warzyw oraz chmielu, z którego wytwarza się ponad 5000 gatunków piwa. W dolinach Renu i Mozeli uprawia się winorośl. Wysoki poziom osiągnięto w hodowli bydła i trzody chlewnej. Główne tereny uprawne to niziny, zwłaszcza obszary urodzajne wzdłuż południowej granicy Niziny Niemieckiej: Hanower, Brunszwik i Magdeburg. 75% energii elektrycznej jest produkowane w ciepłowniach, a 19% pochodzi z elektrowni jądrowych.

Struktura zatrudnienia:

Usługi 58,5%

Przemysł 38,4%

Rolnictwo 3,1%.

ü       Ulubioną formą spędzania wolnego czasu przez Niemców jest sport. Prawie co 4 obywatel jest członkiem klubu sportowego. Podróżując po tym kraju warto zwiedzić Berlin, Monachium, Kolonię, Hanower i Hilden.

ü       Jednym z symboli Niemiec jest trabant. Prototyp powstał w 1955 r. w dawnych zakładach Audi, a dwa lata później rozpoczęła się jego masowa produkcja. Ponieważ samochód ten ‘wypryskiwał’ pięciokrotnie więcej tlenku węgla i dziewięciokrotnie więcej węglowodanów niż typowy samochód zachodni, trabant stał się jednym z podstawowych źródeł zanieczyszczenia powietrza w NRD. Chociaż był to samochód tani, nie łatwo było go kupić – przeciętnie czas oczekiwania wynosił 12 lat! Trabant stał się szybko przedmiotem żartów. Jedne z nich mówiący o tym, że aby podwoić cenę tego samochodu należy napełnić bak – zmienił się w rzeczywistość. Latem 1989 r. uciekający na zachód przez Węgry mieszkańcy NRD chętnie pozbywali się tego pojazdu właśnie za równowartość baku paliwa.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin