Data..........................
NA ROK
Data
Podpis
wykładu z taktyki gaszenia pożarów
1 . TEMAT : TAKTYKA GASZENIA POŻARÓW NA LOTNISKACH. ZASADY
GASZENIA POŻARÓW NA LOTNISKU .
2 . CELE SZKOLENIOWE : Zapoznać z przyczynami pożarów samolotów i śmigłowców,
miejscami pożarowo niebezpiecznymi oraz zasadami i sposobami podawania
środków gaśniczych .
3 . DATA I CZAS : 2 x 45’
4 . MIEJSCE : sala wykładowa
5 . ŚRODKI I MATERIAŁY DYDAKTYCZNE :
· „ Taktyka pożarnicza dla szeregowców „ ,
· „ Technologia działań ratowniczo-gaśniczych „
6 . PRZEBIEG ZAJĘĆ :
LP.
CZAS
[ min. ]
ZAGADNIENIA SZKOLENIOWE I ICH TREŚĆ , PYTANIA KONTROLNE
1.
10’
1 . CZĘŚĆ WSTĘPNA :
· przyjęcie meldunku ,
· podanie tematu i celów szkoleniowych zajęć ,
· sprawdzenie obecności ,
· podanie zagadnień szkoleniowych :
1. Przyczyny pożarów samolotów i śmigłowców .
2. Charakterystyka pożaru samolotu [ śmigłowca ] .
3. Miejsca pożarowo niebezpieczne .
4. Zasady i sposób podawania środków gaśniczych .
5. Charakterystyka pożaru w hangarze.
6. Sprzęt i środki gaśnicze do gaszenia pożaru w hangarze .
7. Organizacja akcji gaśniczej na pożar hangaru.
2.
2 . CZĘŚĆ ZASADNICZA :
a . przyczyny pożaru samolotów i śmigłowców różnych typów :
Pożary samolotów dzielą się na :
· pożary w powietrzu ,
· pożary na ziemi .
Przyczynami pożarów samolotów mogą być :
· niesprawna lub uszkodzona instalacja elektryczna ,
· przeciek z przewodów ,
· uszkodzenie silnika .
Najczęściej spotykane przyczyny pożarów samolotów na ziemi to :
· lądowanie za schowanym podwoziem ,
· niewłaściwy rozruch silnika ,
· niewłaściwe wyłączenie silnika ,
· defekty instalacji paliwowej i elektrycznej ,
· nieprzestrzeganie przepisów ppoż przez załogę lub obsługę na starcie, na stoiskach, przy tankowaniu, podczas remontów itp.
Powstanie pożarów podczas tankowania jest najczęściej spowodowane nieostrożnością osób biorących udział w tankowaniu lub wyładowaniem statycznych ładunków elektrycznych. Wyładowania te mogą spowodować poważne obrażenia personelu [ porażenie, szok ] , poza tym mogą być również przyczyna pożarów dystrybutorów z paliwem. Główna przyczyna zapalenia się silników jest wydech w gaźnik, spowodowany niedomknięciem zaworu lub niewłaściwym doprowadzeniem paliwa do gaźnika, zwłaszcza w chłodnej porze roku. System bezpośredniego wtrysku paliwa stosowany w silnikach nie eliminuje zagrożenia powstania pożaru w samolocie. Duża ciśnienie pod jakim jest doprowadzone paliwo stwarza dodatkowe niebezpieczeństwo pęknięcia przewodów paliwowych. Zapalenie powstałe w wyniku pracy gaźnika jest niebezpieczne ale stosunkowo łatwe do ugaszenia w wypadku natychmiastowej akcji gaśniczej. Najbardziej jednak należy się wtedy obawiać o stan przewodów doprowadzających paliwo do gaźnika. W razie pęknięcia przewodu trudno jest zlokalizować pożar, ponieważ ogień obejmuje rozlewające się paliwo. W samolotach odrzutowych pożar może powstać wtedy, kiedy przedmuchiwuje rozlewające się paliwo. Pary paliwa znajdujące się zarówno w komorach spalania jak również w turbinie i dysz zapalają się, następuje gwałtowny zapłon [ przy pracy z wykorzystaniem niektórych paliw lekkich jest możliwy wybuch w tylnej części silnika ] . Wówczas paliwo, które skropliło się w dyszy zapala się i ścieka na ziemie w postaci strumienia ognia . Jeżeli na ziemi powstała kałuża [ plama ] paliwa , to ona również może się zapalić i to jest dodatkowym zagrożeniem dla samolotu.
b . wewnętrzne instalacje gaśnicze :
Mimo istnienia udoskonaleń konstrukcyjnych możliwość powstania pożaru na samolocie istniej zawsze . Z tego względu samoloty muszą być zaopatrzone w odpowiednie środki gaśnicze. Jednak należy pamiętać, że tylko wówczas można liczyć na ugaszenie powstałego pożaru jeżeli zostanie on w porę zauważony. Dlatego też na nowoczesnych samolotach stosowane są wykrywacze ognia w formie rozgałęzionego systemu sygnalizacyjnego, który o każdym niebezpieczeństwie pożaru alarmuje załogę. Spotyka się urządzenia sygnalizacyjne różnych konstrukcji, począwszy od takich, gdzie w wypadku pożaru przepala się łatwopalna nic lub łatwopalne stopy, poprzez urządzenia działające na zasadzie termopary, aż po rozwiązania oparte na działaniu komórek fotoelektrycznych.
Z urządzeń gaśniczych stosuje się w samolotach małych gaśnice , zaś w samolotach dużych i nowoczesnych rozwiązaniach - stałe urządzenia gaśnicze . Urządzenia gaśnicze z zasady stosuje się na dwutlenek węgla lub związki halonowe . Działanie gaśnicze polega na szybkim ochładzaniu płonącego obiektu oraz wytworzeniu przestrzeni gazowej nie dopuszczającej dopływu tlenu.
Z chwilą zauważenia pożaru [ otrzymania meldunku od załogi ] - kierownik lotów jest obowiązany podać polecenie załodze samolotu - włączenia pokładowej instalacji gaśniczej i ewentualnego opuszczenia samolotu .
c . zasady i sposób podawania środków gaśniczych :
Każde przymusowe lądowanie jest związane z zagrożeniem życia ludzi znajdujących się w samolocie oraz z możliwością powstania względnie rozszerzenia się pożaru. Dlatego też pierwszym zadaniem straży pożarnej , która przybyła na miejsce wypadku jest ratowanie ludzi. Ratowanie ludzi w tych wypadkach jest bardzo często utrudnione i uzależnione od czynników takich jak :
· położenie samolotu ,
· rozmiary samolotu ,
· utrudniony dostęp itp.
Sposób gaszenia samolotu na ziemi jest uzależniony od miejsca wybuchu pożaru . Jednocześnie z prowadzeniem akcji ratowniczej straż pożarne powinna ustalić miejsce wybuchu pożaru w samolocie i od kierunków jego rozprzestrzeniania się uzależnić środki gaśnicze, które mogą być użyte oraz taktykę gaszenia.
Jeżeli pożar wybuchł wewnątrz samolotu, np. w kabinach czy części sterowej należy używać wody lub piany , pamiętając o niedopuszczeniu ognia do zbiorników z paliwem i do części silnikowej. Jeżeli natomiast pożar ogarnął silnik lub zbiornik z paliwem, wówczas należy stosować pianę lub dwutlenek węgla .
Do gaszenia pożarów samolotów podstawowym sprzętem gaśniczym są samochody pożarnicze przystosowane do podawania piany. Prowadząc akcję gaśniczą należy mieć na uwadze, że ilość wody i środka pianotwórczego w zbiornikach samochodu jest ograniczona .W czasie pożaru samolotu występują wysokie temperatury. Ze względu na to, prowadzących akcje gaśniczą należy wyposażyć w ubrania ognioochronne lub osłaniać mgła wodna . W celu należytej asekuracji wskazane jest praca rotami. Bezwzględnie należy przestrzegać aby nie stać w zasięgu broni pokładowej i rakiet.
Pożar samolotu stwarza duże niebezpieczeństwo ze względu na możliwość wybuchu paliwa i amunicji podkładowej. Szybkość podjęcia decyzji w sprawie odłączenia dodatkowych zbiorników z paliwem, czy pojemników na amunicję ma decydujące znaczenie. Akcja ratownicza musi być prowadzona w możliwie jak najkrótszym czasie ze względu na niebezpieczeństwo zagrożenia życia ludzkiego.
d . charakterystyka pożaru w hangarze :
Pożar w hangarze charakteryzuje się :
· dużym zadymieniem,
· niebezpieczeństwem załamania się konstrukcji .
Hangary o konstrukcji metalowej są bardziej wrażliwe na działanie wysokiej temperatury niż budynki z drewna. W razie zapalenia się budynków drewnianych straty spowodowane pożarami wprawdzie są znaczne , lecz na ogół ograniczone zwykle do tej części budynku, która bezpośrednio była pod działaniem ognia. Jeżeli natomiast pożar wybuchnie w pomieszczeniu, którego elementy konstrukcyjne są wykonane z nieosłoniętego metalu to niszczące działanie temperatury nie ogranicza się strefy ognia, a bardzo często rozprzestrzenia się na znaczne odległości od tej strefy.
W strefie pożaru szkielet nośny szybko traci swą mechaniczną trwałość. Na skutek działania ciepła [ o temperaturze ponad 500 oC ] początkowo cienkie, a z kolei i grube belki stalowe wydłużają się i tracą właściwości nośne, ulegając znacznym odkształceniom. Konstrukcja szybko „ osiada „ a po 10-15 min. od wybuchu pożaru [ jeżeli był on dostatecznie duży] całkowicie się zawala.
e . sprzęt i środki gaśnicze do gaszenia pożaru w hangarze :
Wykorzystanie sprzętu i urządzeń znajdujących się a hangarze ma zasadnicze znaczenie w czasie akcji gaśniczej. Gaśnice śniegowe w hangarze ustawia się w ten sposób , aby były łatwo dostępne na wypadek pożaru . Należy zaznaczyć, że gaśnice śniegowe są w niektórych warunkach czterokrotnie skuteczniejsze od gaśnic pianowych . Gaśnice na dwutlenek węgla przeznacza się do gaszenia pożarów silników. W większości hangarów znajduje się hydranty wewnętrzne o przeciętnej wydajności ok. 150 l/min . Niezależnie od środków etatowych do gaszenia pożarów wykorzystuje się wszelkie podręczne środki. Przy każdym hangarze lub wewnątrz znajduje się w miejscach łatwo dostępnych sprzęt przeciwpożarowy przewidziany do natychmiastowego gaszenia drobnych źródeł pożaru. Gdy powstanie pożar w hangarze, możliwe jest szybkie rozprzestrzenianie się ognia na samoloty oraz na palne konstrukcje budynku. Gasząc pożar należy zasadnicze siły i środki koncentrować wewnątrz hangaru, używając pianę do gaszenia płonących samolotów, a wodę do chłodzenia konstrukcji metalowych oraz gaszenia przedmiotów palnych. Istotną sprawą jest szybkie przybycie straży pożarnej do miejsca pożaru. Jednocześnie z prowadzeniem gaszenia należy ewakuować płonące samoloty, wykorzystując do tego celu obsługę hangaru oraz ciągniki. W razie rozlewania się płonącego paliwa ze zbiorników samolotów, ograniczając powierzchnię rozlewania się przez osypywanie piaskiem lub ziemią, prowadząc jednocześnie gaszenie. Przy gaszeniu pożaru w hangarze , linie tłoczne należy układać tak , aby nie utrudniały ewakuacji samolotów.
3.
3 . CZĘŚĆ KOŃCOWA :
· omówienie zajęć ,
· pytania sprawdzające opanowanie materiału ,
· zakończenie zajęć .
PROWADZĄCY
.................................................
mikron32