5.pdf

(131 KB) Pobierz
5.indd
5. Postępowanie w przypadku awarii
Koło zapasowe 5 - 2
Uszkodzenie opony 5 - 3
Uruchamianie przy pomocy przewodów rozruchowych 5 - 8
Uruchamianie przez pchanie
5 - 9
Przegrzanie silnika
5 - 9
Holowanie przez pomoc drogową
5 - 10
Hak holowniczy
5 - 12
Postępowanie w przypadku awarii 5-1
215958378.002.png
KOŁO ZAPASOWE
Samochód może być wyposażony w koło
zapasowe tradycyjne (pełnowymiarowe) lub
w dojazdowe (awaryjne).
Tabliczka dojazdowego koła zapasowego
z Koło to nie może być montowane na
osi przedniej jeżeli samochód poru-
szać się ma po śniegu czy lodzie.
Dla uniknięcia utraty kontroli nad
pojazdem na śniegu czy lodzie, do-
jazdowe koło zapasowe powinno być
zamontowane na osi tylnej, podczas
gdy na osi przedniej winny znaleźć się
pełnowymiarowe, normalne koła.
UWAGA
z Nie wolno przekraczać maksymalnego
dopuszczalnego obciążenia osi z ko-
łem dojazdowym oraz dopuszczalnej
nośności tego koła, która oznaczona
jest na bocznej jego powierzchni.
z Pod żadnym pozorem nie wolno
przekraczać maksymalnej dopusz-
czalnej prędkości - 80 km/h. Wyższa
prędkość może spowodować uszko-
dzenie koła.
z Unikaj jazdy po krawężnikach oraz
nie korzystaj z myjni automatycz-
nych. Średnica koła dojazdowego jest
mniejsza niż koła normalnego, co po-
woduje, że prześwit pod samochodem
jest mniejszy o około 25 mm.
z Na dojazdowe koło zapasowe nie wol-
no montować łańcuchów śniegowych.
UWAGA (dot. samochodów wyposażonych
w układ monitorowania ciśnienia):
Po każdym korzystaniu z koła zapasowego
tak tradycyjnego jak i dojazdowego, należy
dostarczyć samochód do Dealera NISSAN
w celu zresetowania i kalibracji układu moni-
torowania ciśnienia powietrza w kołach.
TRADYCYJNE KOŁO (pełnowymiarowe)
Jest to identyczne koło co do typu i wymiaru
jak koła jezdne zamontowane fabrycznie.
Może ono być stosowane jako koło zapaso-
we lub jako normalne koło jezdne podczas
rotacji.
KOŁO DOJAZDOWE (awaryjne)
(opcja)
Koło to jest mniejsze od normalnego koła
jezdnego i służy wyłącznie do awaryjnego
użytku na niewielkim dystansie. Nie wolno
nigdy stosować go do wielokilometrowej
jazdy przez dłuższy czas.
UWAGA (dot. samochodów wyposażo-
nych w 17'' koła jezdne):
- koło zapasowe jest z tarczą stalową
16'' i nie może brać udziału w rotacji.
OSTRZEŻENIE
z Długotrwała jazda na kole dojaz-
dowym może spowodować jego
uszkodzenie oraz być przyczyną
utraty kontroli nad pojazdem, a na-
wet uszkodzenia samochodu.
5-2 Postępowanie w przypadku awarii
215958378.003.png
USZKODZENIE OPONY
Mniejsza jego średnica i wyjątkowa
konstrukcja uniemożliwiają prawidło-
wy i bezpieczny montaż łańcucha.
z Zapasowego koła dojazdowego Two-
jego samochodu nie wolno stosować
w samochodzie innego typu i marki.
Konstrukcyjnie jest ono przystosowa-
ne do korzystania wyłącznie w Twoim
samochodzie.
z Podczas jazdy na dojazdowym kole
zapasowym należy unikać gwałtow-
nych skrętów oraz nagłego hamowa-
nia i przyśpieszania.
z Nie wolno (nawet na chwilę) monto-
wać w samochodzie więcej niż jedno
koło dojazdowe.
z Bieżnik opony dojazdowego koła za-
pasowego zużywa się zdecydowanie
szybciej niż opony standardowego
koła jezdnego. Oponę koła dojazdo-
wego należy wymienić natychmiast po
ukazaniu się indykatorów zużycia.
z Ciśnienie powietrza w dojazdowym
kole zapasowym należy kontrolować
równie regularnie jak w kołach jezd-
nych. Ciśnienie opowinno wynosić:
Jeżeli w pojeździe stwierdzisz uszkodzoną
(przebitą) oponę postępuj następująco:
z Nigdy nie zmieniaj koła w bezpo-
średniej bliskości jadących pojazdów.
Raczej wezwij pomoc drogową.
Zatrzymanie samochodu
z Podnieś pokrywę silnika aby dać znać
inym uczestnikom ruchu, że Twój sa-
mochód jest unieruchomiony.
z Usuń z pojazdu wszystkie osoby. Do-
pilnuj aby odsunęły się na bezpieczną
odległość od samochodu i jezdni.
1. Ostrożnie zjedź samochodem na pobocze.
2. Włącz światła awaryjne.
3. Ustaw samochód na równej powierzchni,
zaciągnij hamulec ręczny. Dźwignię zmiany
biegów ustaw w położeniu biegu wstecz-
nego „R” (w położeniu „P” przy skrzyni
biegów H z CVT lub automatycznej).
4. Wyłącz silnik.
OSTRZEŻENIE
z Zanim wysiądziesz z samochodu
upewnij się, że hamulec ręczny jest
zaciągnięty, a dźwignia zmiany bie-
gów znajduje się w połeniu R (biegu
wstecznego) (samochód z manualną
skrzynią) lub P (parking) (samochód ze
skrzynią automatyczną lub H z CVT).
z Nigdy nie dokonuj zmiany koła na
pochyłej, śliskiej lub oblodzonej
nawierzchni.
opona T125/90D16
412 kPa = 60 psi = 4,2 kg/cm 2
Postępowanie w przypadku awarii 5-3
215958378.004.png
Uszkodzone koło
ODKRĘCIĆ
Kliny
Unieruchomienie kół
Koło po przekątnej do uszkodzonego należy
zablokować za pomocą klinów. Zapobiegnie
to przetoczeniu się samochodu, kiedy unie-
siony będzie na podnośniku.
Wyjęcie koła zapasowego i narzędzi
Wyjmij narzędzia, podnośnik i koło zapasowe
z komory bagażnika.
W samochodzie oryginalnie wyposażonym
w aluminiowe tarcze kół do odkręcenia śruby
mocującej niezbędny jest adapter znajdujący
się w zestawie narzędzi.
OSTRZEŻENIE
Upewnij się, że koła są skutecznie za-
blokowane, uniemożliwiając poruszenie
się samochodu.
5-4 Postępowanie w przypadku awarii
215958378.005.png
Szmatk Pokrętło pod-
nośnika
WSKAZÓWKA
Przed instalacją ustawić kołpak w odpowie-
dnim położeniu: mały - obejmy na przeciwko
śrub mocowania koła, duży - zawór powietrza
w przeznaczonym na niego miejscu.
Punkty podparcia i ustawienie podnośnika
NACISNĄĆ
Pokrętło podnośnika
NACISNĄĆ
Korzystanie z podnośnika i zmiana
koła
Aby uniknąć ewentualnego zranienia nale-
ży uważnie przeczytać ostrzeżenie umiesz-
czone na tabliczce podnośnika oraz zasto-
sować się do poniższych wskazówek:
Zdejmowanie kołpaków kół
UWAGA
1. Ustawić podnośnik dokładnie pod prze-
znaczonym do tego miejscem podparcia.
Ustawić prawidłowo położenie głowicy
podnośnika (jak pokazano na rysunku).
Kołpaki należy zdejmować przy wyko-
rzystaniu pokrętła podnośnika. Zdejmo-
wanie nieuzbrojoną ręką może spowo-
dować zranienia rąk.
Podnośnik powinien spoczywać na twar-
dej i równej powierzchni.
Postępowanie w przypadku awarii 5-5
215958378.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin