Matlab_podstawy(2).pdf
(
136 KB
)
Pobierz
Matlab_podstawy
PODSTAWY MATLABA:
Po uruchomieniu programu pojawiaj
ą
si
ę
okna:
Command Window
– słu
Ŝ
y do komunikacji programu z u
Ŝ
ytkownikiem. W tym oknie
wprowadzamy polecenia i w nim program wy
ś
wietla wyniki oblicze
ń
.
Workspace
– pokazuje zmienne aktualnie zadeklarowane w programie
Command History
– zawiera ostatnio wprowadzane komendy
Current Directory
– pokazuje zawarto
ść
bie
Ŝą
cego katalogu.
Obliczenia na liczbach prowadzimy wpisuj
ą
c konkretne działanie i naciskaj
ą
c ENTER.
Znak * oznacza mno
Ŝ
enia, znak / dzielenie, pot
ę
gowanie uzyskujemy wpisuj
ą
c przed
wykładnikiem pot
ę
gi znak ^. Separatorem dziesi
ę
tnym jest kropka, odpowiednikiem
mno
Ŝ
enia przez 10 do pot
ę
gi n jest dodanie na ko
ń
cu warto
ś
ci wyra
Ŝ
enia e. Je
ś
li chcemy
policzy
ć
warto
ść
dowolnej, znanej w programie funkcji, jej argumenty wprowadzamy
w nawiasie np:
sin(pi/2)
cos(5e-2)
1.
ZMIENNE W MATLABIE - MACIERZE
W Matlabie wszystkie u
Ŝ
ywane zmienne s
ą
macierzami. Przez macierz rozumiemy
zbiór warto
ś
ci numerycznych odpowiednio zorganizowanych w wierszach i kolumnach.
Liczba kolumn lub wierszy okre
ś
lana jest dowoln
ą
liczb
ą
całkowit
ą
, a jedynym
ograniczeniem jest rozmiar dost
ę
pnej pami
ę
ci.
Pierwszy rozmiar macierzy okre
ś
la liczb
ę
wierszy, a druga liczba słu
Ŝ
y do okre
ś
lenia liczby
kolumn. Przykładowo macierz o wymiarach 3 x 4 zawiera 3 wiersze i 4 kolumny, czyli
ł
ą
cznie 12 elementów.
Skalar w Matlabie jest szczególnym przypadkiem macierzy o rozmiarze 1 x 1.
Wektor o
n
elementach jest definiowany jako macierz zawieraj
ą
ca 1 wiersz (
n
x 1) lub
macierz zawieraj
ą
ca 1 kolumn
ę
(1 x
n
) – wektor kolumnowy.
Nazwa zmiennej w Matlabie mo
Ŝ
e by
ć
ci
ą
giem dowolnych cyfr i liter o długo
ś
ci nie
przekraczaj
ą
cej 19 znaków. Pierwszy znak nie mo
Ŝ
e by
ć
cyfr
ą
i nazwa nie mo
Ŝ
e zawiera
ć
spacji oraz niektórych znaków np. ‘ + – . Pami
ę
ta
ć
nale
Ŝ
y,
Ŝ
e w Matlabie rozró
Ŝ
niane s
ą
du
Ŝ
e
i małe litery. Tak wi
ę
c zmienne o nazwie c i C s
ą
dwiema ró
Ŝ
nymi zmiennymi ! Podobnie
MID i Mid to tak
Ŝ
e dwie ró
Ŝ
ne zmienne.
Poni
Ŝ
ej przedstawiono kilka przykładów macierzy zdefiniowanych w Matlabie. Prosz
ę
zwróci
ć
uwag
ę
na rol
ę
nawiasów kwadratowych w definicji macierzy.
c = 5.66 or c = [5.66]
c
– definicja skalara czyli macierzy 1x1
x = [ 3.5, 33.22, 24.5 ]
x
– wektor wierszowy czyli macierz 1x3
x1 = [ 2;
x1
– wektor kolumnowy czyli macierz 4x1
5;
3;
-1]
A = [ 1 2 4;
A
– macierz o rozmiarze 4x3
2 -2 2;
4 wiersze i 3 kolumny
0 3 5;
5 4 9 ]
Dost
ę
p do poszczególnych elementów macierzy jest mo
Ŝ
liwy poprzez wywołanie typu A(i,j),
przykładowo zmiana warto
ś
ci jednego z elementów macierzy mo
Ŝ
e nast
ą
pi
ć
za pomoc
ą
komendy A(4,1)=5
Macierz wy
ś
wietlana jest w Matlabie z zachowaniem struktury macierzy.
Macierze mog
ą
by
ć
definiowane w ró
Ŝ
ny sposób:
Przykład
Macierz
x
o rozmiarze 1x3
,
o elementach: x(1)=2, x(2)=4 i x(3)=-1.
x = [ 2 4 -1 ]
lub
x = [ 2,4,-1 ]
Wykonanie polecenia nast
ę
puje po naci
ś
ni
ę
ciu
Enter.
Kolejne elementy macierzy mog
ą
by
ć
oddzielone spacjami lub przecinkami. Macierz
y
o rozmiarach 2x4 o elementach: y(1,1)=0,
y(1,2) = y(1,3) = 2, y(1,4) = 3, y(2,1) = 5, y(2,2) = -3, y(2,3) = 6, y(2,4) = 4 mo
Ŝ
e zosta
ć
zdefiniowana w nast
ę
puj
ą
cy sposób:
y = [ 0, 2, 2, 3;
5, -3, 6, 4 ]
lub
y = [ 0, 2, 2, 3 ; 5, -3, 6, 4 ]
Ś
rednik "
;
" jest u
Ŝ
ywany do do rozdzielenia wierszy definiowanej macierzy je
ś
li definicja
wprowadzana jest w jednej linii. Warto
ś
ci macierzy zdefiniowane mog
ą
by
ć
równie
Ŝ
za
pomoc
ą
wyra
Ŝ
enia, np.:
a = [ sin(pi/2) sqrt(2) 3+4 6/3 exp(2) ]
tworzy macierz
a = [ 1.0000 1.4142 7.0000 2.0000 7.3891 ]
Nowa macierz mo
Ŝ
e zosta
ć
równie
Ŝ
utworzona przy wykorzystaniu wcze
ś
niej
zdefiniowanych macierzy. Przykładowo korzystaj
ą
c z poprzednio zdefiniowanej macierzy
x
utworzono macierz
x1
:
Polecenie:
x1 = [ x 5 8 ]
generuje macierz:
x1 = [ 2 4 -1 5 8 ]
Wyra
Ŝ
enie
x(5) = 8
Powoduje dodanie nowego elementu macierzy
x
x = [ 2 4 -1 0 8 ]
i dodatkowo automatycznie wstawiony zostaje element x(4) równy zero. Nowa macierz mo
Ŝ
e
zosta
ć
utworzona równie
Ŝ
z innych macierzy. Polecenia:
c = [ 4 5 6 3 ]
z = [ y;c ]
daj
ą
w wyniku:
z = [ 0 2 2 3
5 -3 6 4
4 5 6 3 ]
Po ka
Ŝ
dej wykonanej komendzie (po naci
ś
ni
ę
ciu Enter) Matlab wy
ś
wietla rezultat
wykonywanej komendy. Efekt wy
ś
wietlania efektu działania komendy mo
Ŝ
na zablokowa
ć
zaka
ń
czaj
ą
c lini
ę
polecenia
ś
rednikiem.
z = [ y ; c ] ;
Macierze mog
ą
by
ć
równie
Ŝ
generowane za pomoc
ą
odpowiednich funkcji konstruuj
ą
cych,
przykładowo:
zeros
- tworzy macierz jedynek
eye
- tworzy macierz z jedynkami na przek
ą
tnej
rand
- tworzy macierz z liczbami losowymi
Funkcje te wywołane z jednym parametrem tworz
ą
macierz kwadratow
ą
o zadanym
wymiarze, z dwoma odpowiedni
ą
macierz prostok
ą
tn
ą
.
Kontynuacja linii polecenia
W niektórych przypadkach linia polecenia jest bardzo długa i nie mie
ś
ci si
ę
w jednej linii
okna polece
ń
. Mo
Ŝ
na w takim przypadku kontynuowa
ć
lini
ę
polecenia w kolejnym wierszu
je
ś
li poprzedni
ą
lini
ę
zako
ń
czymy trzema kropkami "...".
Przykład
Polecenie:
4 + 5 + 3 ...
+ 1 + 10 + 2 ...
+ 5
ones
- tworzy macierz zerow
ą
daje w wyniku
ans = 30
W tym przypadku nale
Ŝ
y jeszcze zwróci
ć
uwag
ę
na to
Ŝ
e w wyniku tej operacji nie powstała
nowa zmienna, a wynik przypisany został do zmiennej standardowej
ans
. Kolejna operacja
tego typu spowoduje redefinicj
ę
zmiennej
ans
.
Operator ‘:’
Operator '
:
' pozwala na wykonanie wielu operacji w Matlabie. Je
ś
li dwie liczby całkowite
rozdzielone s
ą
dwukropkiem to w wyniku wykonania takiego polecenia powstanie wektor
wierszowy składaj
ą
cy si
ę
z liczb całkowitych.
Polecenie
a = 1:8
generuje wektor
a = [ 1 2 3 4 5 6 7 8 ].
Je
ś
li trzy liczby (całkowite lub rzeczywiste) rozdzielone s
ą
dwukropkami to powstanie wektor
zawieraj
ą
cy ci
ą
g liczb narastaj
ą
cych monotonicznie pocz
ą
wszy od pierwszej a skonczywszy
na warto
ś
ci okre
ś
lonej trzeci
ą
liczb
ą
. Przyrost warto
ś
ci pomi
ę
dzy kolejnymi liczbami równy
jest drugiej liczbie wymienionej w komendzie:
Przykładowo
b = 0.0 : .2 : 1.0
generuje wektor:
b = [ 0.0 .2 .4 .6 .8 1.0 ]
Dwukropek mo
Ŝ
e by
ć
wykorzystany równie
Ŝ
do operacji wydzielania wektora lub macierzy z
innej macierzy.
Przykładowo je
ś
li
x = [ 2, 6, 8;
0, 1, 7;
-2, 5, -6 ]
To komenda
y = x(:,1)
Spowoduje utworzenie wektora kolumnowego:
y = [2
0
-2 ]
a komenda
yy = x(:,2)
tworzy:
yy = [ 6
1
5 ]
Polecenie
z = x(1,:)
generuje wektor wierszowy:
z = [ 2 6 8 ]
W wymienionych przypadkach ‘:’ oznaczał „wszystkie indeksy”. Inny przykład, definiujemy
macierz
c
c = [ -1, 0, 0;
1, 1, 0;
1, -1, 0;
0, 0, 2 ]
a nast
ę
pnie wydajemy polecenie
d1 = c(:,2:3)
które tworzy macierz zawieraj
ą
c
ą
kolumny od drugiej do trzeciej i wszystkie wiersze:
d1 = [ 0 0
1 0
-1 0
0 2 ]
Natomiast komenda
d2 = c(3:4,1:2)
tworzy macierz o wymiarach 2x2 powstał
ą
z wiersza 3
ciego
i 4
tego
i kolumny 1
szej
i 2
giej
macierzy
c
.
d2 = [ 1 -1
0 0 ]
Do generowania wektorów słu
Ŝ
y równie
Ŝ
funkcja
linspace()
, w której jako agrumenty
podajemy warto
ść
pocz
ą
tkow
ą
, warto
ść
ko
ń
czow
ą
i liczb
ę
wyrazów.
Plik z chomika:
mariuszlew
Inne pliki z tego folderu:
algorytmy_grupowania(1).pdf
(54 KB)
au.rar
(1479 KB)
ETI30z.zip
(5 KB)
grupowanie_danych.pdf
(40 KB)
grupowanie_danych.ppt
(367 KB)
Inne foldery tego chomika:
3D Album
Adobe
angielski
Boris Blu
I rok
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin