INFORMATYKA wyklady.doc

(662 KB) Pobierz
INFORMATYKA – wykłady

INFORMATYKA – wykłady

 

 

INFORMATYKA – nauka zajmująca się automatyzacją procesów informacyjnych tj. procesów gromadzenia, przechowywania, przekształcania, przesyłania i udostępniania informacji.

 

 

POLE BADAWCZO PROJEKTOWE INFORMATYKI

 

·        Budowa komputera

·        Algorytmizacja

·        Języki programowania

·        Technologia powtarzania danych

·        Tworzenie i zastosowanie informatycznych systemów zarzadzania

 

 

INFORmacja + autoMATYKA

 

 

INFORMACJA w ujęciu cybernetycznym (N.Wiener)

 

Treść niesiona przez sygnał przekazywany od nadawcy do odbiorcy w określonej formie (polecenie, nakaz, zakaz, opis) przy zastosowaniu dowolnego języka lub kodu. Nadawcą lub odbiorcą nie koniecznie jest człowiek, może być na przykład komputer.

 

INFORMACJA w ujęciu ilościowym (C.Shamon)

 

Wiadomość o stanie przedmiotu lub zjawiska wpływająca na zmniejszenie nieokreśloności lub niepewności tego stanu.

 

 

Entropia – przeciętna nieokreśloność ( ilość informacji przenoszonych)

E = -Σ pi loga pi

 

Asepmpter – język komputerowy

 

INFORMACJA – wielkość abstrakcyjna, która może być przechowywana w pewnych obiektach, przesyłana między pewnymi obiektami, przetwarzana w pewnych obiektach, stosowana do sterowania pewnymi obiektami.

 

 

 

DANE – to surowe fakty i liczby.

 

DANE – są to przetwarzane do postaci informacji takich jak zestawienia i podsumowania.

 

DANE:

 

w ujęciu ogólnym

- materialna prezentacja informacji

 

w ujęciu wąskim

- wszystkie informacje źródłowe lub uzyskane w wyniku procesu przetwarzania stanowiące materiał wejściowy dla określonego systemu przetwarzania.

 

 

PRZETWARZANIE DANYCH

 

 

wejście

 

układ przetwarzający

wyjście

dane

informacje

 

 

Przetwarzanie danych to – logicznie ze sobą powiązany zespół czynności pozwalających na uzyskanie z danych niezbędnych informacji.

 

 

w ujęciu wąskim

- proces transformacji danych w informacje

 

w ujęciu szerokim

- ogół czynności związanych z przetwarzaniem i przesyłaniem informacji

 

 

GRUPY CZYNNOŚCI SKŁADAJĄCYCH SIĘ NA PROCES PRZETWARZANIA DANYCH

 

 

·        Wykonywanie operacji logicznych i porządkujących

·        Wykonywanie operacji arytmetycznych (dodawanie)

·        Przechowywanie (zapamiętanie) informacji dla ich ponownego wykorzystania

·        Odtwarzanie uprzednio zmagazynowanych informacji

·        Przesyłanie informacji do ustalenia odbiorców

 

 

 

KOMPUTER – zespół urządzeń elektronicznych działających automatycznie (na podstawie specjalnych programów) przeznaczonych do przetwarzania danych.

 

 

Generacja komputera

 

 

O zaliczeniu komputera do określonej generacji decydują m.in.

 

·        Technika budowy komputera

·        Struktura komputera

·        Możliwości użytkowania

 

 

GENERACJE KOMPUTERÓW:

 

 

·        O – przekaźniki (1944 – MARK I [Aiken])

·        I – lampy elektronowe (1945 – 1958 – komputery pierwszej generacji

·        ENIAC – pierwszy komputer (1946 – P.Echert, J.Mauchly [powstał na Uniwersytecie Pensylwania, zajmował 72m² powierzchni, zużywał tle energii co 1000 pralek piorących jednocześnie, stworzony został na potrzeby militarne, potrzebował 30 sec na obliczenie toru lotu pocisku])

·        ABC ( niektórzy uważają że to był pierwszy komputer) (Alanasoff – Berry Computer, 1939 – John Alanasoff)

·        XYZ (1958 – pierwszy polski komputer, model laboratoryjny)

 

·        II – układy tranzytowe (1958 – 1964 – komputery drugiej generacji)

·        III – układy scalone (1964 – 1978 – komputery trzeciej generacji)

·        IV – układy scalone o wielkim stopniu scalenia (od 1978 – pojawił się pierwszy mikrokomputer)

 

 

 

STOPNIE SCALENIA – miara złożoności ( ile elementów składowych mieści się w mikroukładzie):

 

- SSI (Small Scale Integration → mały,100 elementów składowych)

- MSI (Medium Scale Integration → średni)

- LSI (Large Scale Integration → duży)

- VLSI (Very Large Scale Integration → wielki, przynajmniej 100 tyś. elementów składowych)

 

 

 

ASCII (American Standard Code for Information Interchange)

 

0,1są to bity (w komputerach jest system dwójkowy, mają go wszystkie jego systemy)

 

 

27 = 128

28 = 256

 

 

kodowanie binarne

dzielimy przez 2

 

 

465

1

z resztą

232

0

bez reszty

116

0

58

0

29

1

14

0

7

1

3

1

1

1

 

 

 

SYSTEM DWUJKOWY PROSTY

 

(465)0 = (111010001)2

 

do postaci dziesiętnej

 

1x20 + 0x21 + 0x22 + 0x23 + 1x24 + 0x25 + 1x26 + 1x27 + 1x28 =

= 1 + 0 + 0 + 0 + 16 + 0 + 64 + 128 + 256 = 465

 

 

KODOWANIE DWUJKOWE DZISIĘTNE

 

    4         6         5

 

0100   0110   0101 →  dopisujemy 0 nieznaczące (zawsze można je dopisać gdy nie można wyodrębnić 3

 

 

SYSTEM ÓSEMKOWY (oktalny)

 

(465)10 = (111010001)2 = (721)8

 

111   010   001

 

  7       2       1

 

SYSTEM SZESNASTKOWY (heksadecymalny)

 

(465)10 = (111010001)2 = (721)8 = (101)16

 

0001   1101   0001

   1         D        1 

 

13 odpowiada literka D,

     bo mamy 0-9 + A,B,C,D,E,F

 

0   0000          7   0111          E   1110

1   0001          8   1000          F   1111

2   0010          9   1001         

3   0011          A   1010

4   0100          B   1011

5   0101          C   1100

6   0111          D   1101

 

OBSZARY ZASTOSOWAŃ KOMPUTERÓW

 

·        Obliczenia numeryczne

·        Przetwarzanie danych masowych dla potrzeb zarządzania

·        Sterowanie procesami i obiektami

·        inne zastosowania

 

 

GIGO – (Garbate In Garbate Out)

 

śmieci na wejściu – śmieci na wyjściu

 

Błędne dane wejściowe prowadzą do ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin