INFORMATYKA – wykłady
INFORMATYKA – nauka zajmująca się automatyzacją procesów informacyjnych tj. procesów gromadzenia, przechowywania, przekształcania, przesyłania i udostępniania informacji.
POLE BADAWCZO PROJEKTOWE INFORMATYKI
· Budowa komputera
· Algorytmizacja
· Języki programowania
· Technologia powtarzania danych
· Tworzenie i zastosowanie informatycznych systemów zarzadzania
INFORmacja + autoMATYKA
INFORMACJA w ujęciu cybernetycznym (N.Wiener)
Treść niesiona przez sygnał przekazywany od nadawcy do odbiorcy w określonej formie (polecenie, nakaz, zakaz, opis) przy zastosowaniu dowolnego języka lub kodu. Nadawcą lub odbiorcą nie koniecznie jest człowiek, może być na przykład komputer.
INFORMACJA w ujęciu ilościowym (C.Shamon)
Wiadomość o stanie przedmiotu lub zjawiska wpływająca na zmniejszenie nieokreśloności lub niepewności tego stanu.
Entropia – przeciętna nieokreśloność ( ilość informacji przenoszonych)
E = -Σ pi loga pi
Asepmpter – język komputerowy
INFORMACJA – wielkość abstrakcyjna, która może być przechowywana w pewnych obiektach, przesyłana między pewnymi obiektami, przetwarzana w pewnych obiektach, stosowana do sterowania pewnymi obiektami.
DANE – to surowe fakty i liczby.
DANE – są to przetwarzane do postaci informacji takich jak zestawienia i podsumowania.
DANE:
w ujęciu ogólnym
- materialna prezentacja informacji
w ujęciu wąskim
- wszystkie informacje źródłowe lub uzyskane w wyniku procesu przetwarzania stanowiące materiał wejściowy dla określonego systemu przetwarzania.
PRZETWARZANIE DANYCH
wejście
układ przetwarzający
wyjście
→
dane
informacje
Przetwarzanie danych to – logicznie ze sobą powiązany zespół czynności pozwalających na uzyskanie z danych niezbędnych informacji.
- proces transformacji danych w informacje
w ujęciu szerokim
- ogół czynności związanych z przetwarzaniem i przesyłaniem informacji
GRUPY CZYNNOŚCI SKŁADAJĄCYCH SIĘ NA PROCES PRZETWARZANIA DANYCH
· Wykonywanie operacji logicznych i porządkujących
· Wykonywanie operacji arytmetycznych (dodawanie)
· Przechowywanie (zapamiętanie) informacji dla ich ponownego wykorzystania
· Odtwarzanie uprzednio zmagazynowanych informacji
· Przesyłanie informacji do ustalenia odbiorców
KOMPUTER – zespół urządzeń elektronicznych działających automatycznie (na podstawie specjalnych programów) przeznaczonych do przetwarzania danych.
Generacja komputera
O zaliczeniu komputera do określonej generacji decydują m.in.
· Technika budowy komputera
· Struktura komputera
· Możliwości użytkowania
GENERACJE KOMPUTERÓW:
· O – przekaźniki (1944 – MARK I [Aiken])
· I – lampy elektronowe (1945 – 1958 – komputery pierwszej generacji
· ENIAC – pierwszy komputer (1946 – P.Echert, J.Mauchly [powstał na Uniwersytecie Pensylwania, zajmował 72m² powierzchni, zużywał tle energii co 1000 pralek piorących jednocześnie, stworzony został na potrzeby militarne, potrzebował 30 sec na obliczenie toru lotu pocisku])
· ABC ( niektórzy uważają że to był pierwszy komputer) (Alanasoff – Berry Computer, 1939 – John Alanasoff)
· XYZ (1958 – pierwszy polski komputer, model laboratoryjny)
· II – układy tranzytowe (1958 – 1964 – komputery drugiej generacji)
· III – układy scalone (1964 – 1978 – komputery trzeciej generacji)
· IV – układy scalone o wielkim stopniu scalenia (od 1978 – pojawił się pierwszy mikrokomputer)
STOPNIE SCALENIA – miara złożoności ( ile elementów składowych mieści się w mikroukładzie):
- SSI (Small Scale Integration → mały,100 elementów składowych)
- MSI (Medium Scale Integration → średni)
- LSI (Large Scale Integration → duży)
- VLSI (Very Large Scale Integration → wielki, przynajmniej 100 tyś. elementów składowych)
ASCII (American Standard Code for Information Interchange)
0,1 – są to bity (w komputerach jest system dwójkowy, mają go wszystkie jego systemy)
27 = 128
28 = 256
kodowanie binarne
dzielimy przez 2
465
1
→ z resztą
232
0
→ bez reszty
116
58
29
14
7
3
→ 2°
SYSTEM DWUJKOWY PROSTY
(465)0 = (111010001)2
→ do postaci dziesiętnej
1x20 + 0x21 + 0x22 + 0x23 + 1x24 + 0x25 + 1x26 + 1x27 + 1x28 =
= 1 + 0 + 0 + 0 + 16 + 0 + 64 + 128 + 256 = 465
KODOWANIE DWUJKOWE DZISIĘTNE
4 6 5
0100 0110 0101 → dopisujemy 0 nieznaczące (zawsze można je dopisać gdy nie można wyodrębnić „3”
SYSTEM ÓSEMKOWY (oktalny)
(465)10 = (111010001)2 = (721)8
111 010 001
7 2 1
SYSTEM SZESNASTKOWY (heksadecymalny)
(465)10 = (111010001)2 = (721)8 = (101)16
0001 1101 0001
1 D 1
→ 13 odpowiada literka D,
bo mamy 0-9 + A,B,C,D,E,F
0 0000 7 0111 E 1110
1 0001 8 1000 F 1111
2 0010 9 1001
3 0011 A 1010
4 0100 B 1011
5 0101 C 1100
6 0111 D 1101
OBSZARY ZASTOSOWAŃ KOMPUTERÓW
· Obliczenia numeryczne
· Przetwarzanie danych masowych dla potrzeb zarządzania
· Sterowanie procesami i obiektami
· inne zastosowania
GIGO – (Garbate In Garbate Out)
śmieci na wejściu – śmieci na wyjściu
Błędne dane wejściowe prowadzą do ...
Kaacha91