Międzynarodowe standardy sprawozdawczości finansowej
Stan prawny na 12 czerwca 2006 r.
Paweł Szalacha
WYŚLIJ PYTANIE
pgp@infor.pl
Z dniem 1 stycznia 2005 r. wszystkie polskie spółki, których papiery wartościowe zostały dopuszczone do publicznego obrotu (spółki publiczne), jak również ponad 7 tysięcy spółek, których papiery wartościowe notowane są na giełdach w Unii Europejskiej, podlegają obowiązkowi sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (MSSF). Powyższy obowiązek dotyczy także wszystkich banków.
Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej są nowym i wciąż rozwijającym się językiem rachunkowości, który został wybrany jako wspólny język sprawozdawczości finansowej w Europie. Wprowadzanie do używania MSSF w 25 krajach Europy niesie za sobą wiele możliwości i szans, a także stanowi nie lada wyzwanie dla uczestników tego procesu. Wiele problemów odnosić się będzie na pewno do interpretacji i zastosowania nowych standardów. MSSF obowiązują, lecz praktyczne przejście na nowy zestaw standardów rachunkowości nie jest takie proste i z dnia na dzień nie jest możliwe, aby wszystkie zobowiązane do tego jednostki stosowały w sposób jasny, spójny i jednolity nowe standardy.
Opracowanie ma za zadanie wszechstronne przedstawienie zagadnień związanych z wdrożeniem i stosowaniem Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej, a także ułatwienie codziennego stosowania MSSF w praktyce.
Stosowanie MSSF w Unii Europejskiej
W 2002 r. Unia Europejska przyjęła rozporządzenie o rachunkowości, które zobowiązuje wszystkie spółki giełdowe z krajów członkowskich Unii Europejskiej do stosowania MSSF w swoich skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych, począwszy od 2005 r. Rozporządzenie dotyczy około 9 tysięcy przedsiębiorstw.
Rozporządzenie przewiduje dwa szczególne przypadki, w których istnieje możliwość zwolnienia przez kraje członkowskie wybranych spółek z tego obowiązku do 2007 r. Zwolnienie to dotyczy:
• spółek notowanych zarówno na giełdzie kraju Unii Europejskiej, jak i na giełdzie kraju spoza Unii, które obecnie sporządzają swoje sprawozdania finansowe zgodnie z US GAAP (US GAAP – US Generally Accepted Accounting Principles – Powszechnie Przyjęte Zasady Rachunkowości Stanów Zjednoczonych),
• spółek mających w obrocie publicznym wyłącznie dłużne papiery wartościowe.
Spółki spoza obszaru Unii Europejskiej notowane na unijnych giełdach mogą stosować krajowe standardy rachunkowości do 2007 r. Wymóg stosowania MSSF obowiązuje nie tylko 25 państw członkowskich Unii Europejskiej, ale także trzy kraje Europejskiej Strefy Ekonomicznej (EEA). MSSF stosuje już także większość przedsiębiorstw szwajcarskich.
Aby MSSF mogły być obowiązujące w Unii Europejskiej, to w myśl rozporządzenia o rachunkowości wymagane jest uprzednie zatwierdzenie MSSF do użytku w Europie. Proces uznawania MSSF jako oficjalnie obowiązujących w Unii Europejskiej składa się z następujących czterech kroków:
• Unia Europejska przekłada teksty MSSF na wszystkie języki europejskie,
• Europejska Grupa Doradcza ds. Sprawozdawczości Finansowej (EFRAG), reprezentująca sektor prywatny, przekazuje swoje opinie Komisji Europejskiej,
• Komitet ds. Regulacji Rachunkowości Komisji Europejskiej wydaje zalecenie zatwierdzenia standardów,
• Komisja Europejska złożona z 25 członków formalnie przeprowadza głosowanie decydujące o zatwierdzeniu standardu do użytku.
Do końca 2004 r. Komisja Europejska przegłosowała zatwierdzenie wszystkich standardów MSR, MSSF 1 do 5 oraz wszystkich istniejących do tego czasu interpretacji, z jednym wyjątkiem. Tym wyjątkiem były usunięte z Międzynarodowego Standardu Rachunkowości 39 „Instrumenty finansowe – ujęcie i wycena” dwa fragmenty, które:
1) zakazują użycia opcji wartości godziwej przewidzianej w MSR 39 do zobowiązań oraz
2) dopuszczają stosowanie rachunkowości zabezpieczeń wartości godziwej do układów zabezpieczania stopy procentowej dotyczących głównych depozytów na zasadzie portfelowej.
Sposób działania Rady Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (RMSR) działa na rzecz opracowania, zgodnie z interesem publicznym, jednego zestawu wysokiej jakości międzynarodowych standardów rachunkowości, których zastosowanie sprawi, że informacje zawarte w sprawozdaniach finansowych o ogólnym przeznaczeniu będą przejrzyste i porównywalne.
Realizując powyższy cel, RMSR współpracuje z krajowymi podmiotami opracowującymi standardy, aby zapewnić w ten sposób spójność standardów rachunkowości na całym świecie. Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości jest wybierana, nadzorowana i finansowana przez Fundację Komitetu Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (Fundacja KMSR). Wsparcie finansowe jest dostarczane przez najważniejsze firmy księgowe, prywatne instytucje finansowe i przedsiębiorstwa z całego świata, banki centralne i banki rozwoju oraz inne organizacje międzynarodowe i zawodowe.
Działalność Fundacji KMSR kierowana jest przez mężów zaufania, którzy pochodzą z różnych regionów geograficznych i reprezentują różne środowiska zawodowe. Zgodnie z Konstytucją Fundacji KMSR, system nominacji mężów zaufania musi zapewnić, by sześciu z nich pochodziło z Ameryki Północnej, sześciu z Europy, czterech z regionu Azji i Pacyfiku, a pozostałych trzech z dowolnego regionu, pod warunkiem zachowania równowagi geograficznej. Pięciu spośród dziewiętnastu mężów zaufania reprezentuje zawód księgowych, zaś międzynarodowe organizacje zrzeszające sporządzających sprawozdania finansowe, użytkowników sprawozdań oraz środowiska akademickie mają po jednym mężu zaufania. Pozostałych jedenastu wyłania się z „wolnego wyboru”, co oznacza, że nie zostali mianowani według powyższego klucza.
Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości składa się z czternastu członków i odpowiada wyłącznie za opracowywanie standardów rachunkowości. Najważniejszym kryterium członkostwa w RMSR jest posiadanie wiedzy fachowej, zaś mężowie zaufania powinni dołożyć wszelkich starań, aby RMSR nie została zdominowana przez żadne partykularne interesy organizacji ani regionu. Konstytucja wymaga, aby przynajmniej pięciu członków RMSR posiadało praktyczne doświadczenie w zakresie audytu, przynajmniej trzech – w sporządzaniu sprawozdań finansowych, kolejnych trzech – w zakresie korzystania ze sprawozdań finansowych oraz przynajmniej jeden członek reprezentował środowisko akademickie. Siedmiu spośród czternastu członków RMSR jest bezpośrednio odpowiedzialnych za współpracę z jednym lub kilkoma podmiotami krajowymi opracowującymi standardy. Opublikowanie standardu, projektu standardu lub ostatecznej interpretacji wymaga zatwierdzenia przez ośmiu spośród czternastu członków RMSR.
Komitet ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej (KIMSF) jest komitetem działającym przy RMSR pomagającym mu w tworzeniu i doskonaleniu standardów rachunkowości i sprawozdawczości finansowej z korzyścią dla użytkowników sprawozdań finansowych, podmiotów je sporządzających oraz badających sprawozdania finansowe. Do zadań KIMSF należy opracowywanie w szybkim trybie wytycznych dotyczących nowych zagadnień z dziedziny sprawozdawczości finansowej, które nie zostały szczegółowo rozstrzygnięte w MSSF, lub też zagadnień, wokół których narosły sprzeczne lub niezadowalające interpretacje, względnie istnieje prawdopodobieństwo, że takie interpretacje będą się pojawiały. KIMSF pomaga RMSR w realizacji celu, jakim jest uzyskanie międzynarodowej spójności w stosowaniu międzynarodowych standardów rachunkowości poprzez współpracę z analogicznymi grupami działającymi pod patronatem krajowych podmiotów opracowujących standardy. Współpraca ta ma zapewnić wypracowywanie podobnych wniosków w kwestiach, w odniesieniu do których interpretowane standardy są w istocie rzeczy podobne.
Niezwłocznie po każdym posiedzeniu KIMSF, Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości sporządza sprawozdanie z decyzji podjętych przez KIMSF. Sprawozdanie jest w najkrótszym możliwym terminie zamieszczane na stronie internetowej RMSR.
Opublikowanie projektu standardu MSSF lub ostatecznej interpretacji KIMSF wymaga zatwierdzenia przez ośmiu z czternastu członków Rady Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. Pozostałe decyzje podejmowane przez RMSR, w tym dotyczące opublikowania projektu przedwstępnego lub dokumentu dyskusyjnego, wymagają zwykłej większości głosów członków RMSR obecnych na posiedzeniu, w którym uczestniczy co najmniej 60% członków RMSR. Zasadą jest, że RMSR sprawuje pełną kontrolę nad programem prac merytorycznych.
Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości wydaje standardy w formie zbioru opracowań zwanych Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej. Po powołaniu RMSR przejęła ona zestaw Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (MSR) wydanych przez swojego poprzednika, czyli Komitet Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. Pojęcie międzynarodowe standardy sprawozdawczości finansowej obejmuje swoim zakresem znaczeniowym MSSF, interpretacje opracowane przez KIMSF, MSR oraz interpretacje opracowane przez SKI.
ZAPAMIĘTAJ
Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej oraz interpretacje Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej powstają w wyniku zastosowania międzynarodowego procesu, w którym uczestniczą księgowi, analitycy finansowi oraz inni użytkownicy sprawozdań finansowych, przedstawiciele środowiska biznesu, giełd, regulatorów i organów władz, środowiska akademickiego oraz pozostałe zainteresowane osoby i organizacje z różnych stron świata.
EKSPERT RADZI
Gdzie szukać informacji o RMSR
Szczegółowe informacje dotyczące aktualnych działań technicznych RMSR (ang. IASB) i KIMSF (ang. IFRIC), w tym także na temat stopnia zaawansowania prac RMSR i KIMSF są dostępne na stronie internetowej RMSR (adres strony to: http://www.iasb.org.uk). RMSR oczekuje, że w miarę finalizacji realizowanych projektów będzie rozpoczynał realizowanie nowych projektów, najczęściej opisanych na stronie internetowej RMSR pod nazwą „inne zagadnienia”. KIMSF uzupełnia program prac na podstawie oceny zagadnień przedłożonych do analizy przez organizacje.
RMSR zamieszcza informacje na temat technicznych projektów w kwartalniku RMSR pt. „Insight” oraz na stronie internetowej, a po każdym posiedzeniu zamieszcza sprawozdania z podjętych decyzji na łamach biuletynu RMSR pt. „Update”. KIMSF po każdym posiedzeniu zamieszcza sprawozdania z podjętych decyzji na łamach biuletynu KIMSF pt. „Update”.
Z Radą Międzynarodowych Standardów Rachunkowości można kontaktować się:
International Accounting Standards Board
30 Cannon Street, London EC4M 6XH, United Kingdom
Informacje ogólne:
Tel.: + 44 20 7246 6410
Fax: + 44 20 7246 6411
Ogólny adres e-mail: iasb@iasb.org
Godziny urzędowania: poniedziałek – piątek 8.30 – 17.00 czasu londyńskiego
Strona internetowa: www.iasb.org
Zamówienia i informacja Działu Wydawnictw:
Tel.: + 44 20 7332 2730
Fax: + 44 20 7332 2749
Adres e-mail wydawnictwa: publications@iasb.org
Godziny urzędowania: poniedziałek – piątek 9.30 – 17.30 czasu londyńskiego.
Stosowanie Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej w Polsce oraz funkcjonowanie Komitetu Standardów Rachunkowości
Zasady rachunkowości obowiązujące w Polsce reguluje ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm., ost. zm. Dz.U. z 2005 r. nr 267, poz. 2252). W sierpniu 2004 r. Sejm RP przyjął ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości. Zgodnie z wymogami Unii Europejskiej, nowelizacja ustawy wprowadziła obowiązek sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej przez emitentów papierów wartościowych dopuszczonych do publicznego obrotu w Polsce. Obowiązek ten nałożono również na wszystkie banki. Zgodnie ze znowelizowaną ustawą, prawo do sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z MSSF zostało począwszy od 2005 r. rozszerzone na:
• jednostkowe sprawozdania finansowe emitentów papierów wartościowych dopuszczonych do publicznego obrotu w Polsce lub do obrotu na jednym z rynków regulowanych krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
• jednostkowe i skonsolidowane sprawozdania finansowe emitentów papierów wartościowych ubiegających się o ich dopuszczenie do publicznego obrotu w Polsce lub do obrotu na jednym z rynków regulowanych krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
• jednostkowe sprawozdania finansowe jednostek wchodzących w skład grupy kapitałowej, w której jednostka dominująca sporządza skonsolidowane sprawozdanie finansowe zgodnie z MSR,
• skonsolidowane sprawozdanie finansowe jednostek wchodzących w skład grupy kapitałowej, w której jednostka dominująca wyższego szczebla sporządza skonsolidowane sprawozdanie finansowe zgodnie z MSR,
• skonsolidowane sprawozdania finansowe emitentów wyłącznie dłużnych papierów wartościowych dopuszczonych do publicznego obrotu w Polsce lub do obrotu na jednym z rynków regulowanych krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego (począwszy od 2007 r. będzie to już dla tych spółek obowiązek, a nie prawo).
Wybór formy sprawozdawczości
Począwszy od 2005 r. spółki giełdowe i banki nie tylko mają obowiązek sporządzać skonsolidowane sprawozdanie finansowe według MSSF, ale również prawo wyboru formy sprawozdawczości finansowej w zakresie własnych sprawozdań jednostkowych oraz sprawozdań spółek wchodzących w skład ich grup kapitałowych. Prawo to przysługuje również mającym siedzibę w Polsce spółkom zależnym jednostek dominujących, których papiery wartościowe są dopuszczone do publicznego obrotu w Unii Europejskiej. Decyzję w tej sprawie powinien podjąć organ zatwierdzający, czyli walne zgromadzenie akcjonariuszy. Jednostki, które z mocy ustawy lub na mocy ustawowego upoważnienia będą sporządzały sprawozdania finansowe zgodnie z MSSF, będą sporządzały tylko takie sprawozdania. Oznacza to, że właśnie takie sprawozdania będą podlegały badaniu przez biegłego rewidenta, będą składane w rejestrze sądowym i publikowane. Przedmiotem podziału będzie również wynik finansowy wykazany zgodnie ze sprawozdaniem sporządzonym zgodnie z MSSF.
Pozostałe jednostki, które w odróżnieniu od wcześniej opisanych nie są zobowiązane do bezpośredniego stosowania Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i są obowiązane do stosowania przepisów ustawy o rachunkowości, również w pewnym sensie podlegać mogą uregulowaniom MSSF. Zgodnie bowiem z art. 10 ust. 3 niniejszej ustawy, w sprawach nieuregulowanych przepisami tej ustawy, przyjmując zasadę (politykę) rachunkowości, jednostka może stosować krajowe standardy rachunkowości wydane przez uprawniony w myśl ustawy Komitet Standardów Rachunkowości. W przypadku braku odpowiedniego standardu krajowego może stosować Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej.
Komitet Standardów Rachunkowości działa na podstawie ww. ustawy o rachunkowości oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2001 r. w sprawie działania i sposobu organizacji Komitetu Standardów Rachunkowości (Dz.U. nr 140, poz. 1580 z późn. zm., ost. zm. Dz.U. z 2004 r. nr 37, poz. 331). Zgodnie z § 2 niniejszego rozporządzenia, do zakresu działań Komitetu należy:
• wydawanie krajowych standardów rachunkowości oraz przegląd i aktualizacja istniejących standardów,
• opiniowanie projektów aktów prawnych w zakresie rachunkowości,
• analiza Międzynarodowych Standardów Rachunkowości, standardów rachunkowości opracowanych przez inne kraje, a także dyrektyw Unii Europejskiej – z zakresu rachunkowości,
• współpraca z międzynarodowymi organizacjami do spraw standaryzacji rachunkowości,
• podejmowanie innych działań mających na celu harmonizację i standaryzację zasad rachunkowości.
Komitet działa przy ministrze właściwym do spraw finansów publicznych, który zapewnia środki finansowe na pokrycie kosztów działania Komitetu. Komitet składa się z 18 członów. Podmiotami uprawnionymi do zgłoszenia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych kandydatów na członków Komitetu są:
• minister właściwy do spraw Skarbu Państwa – 1 osoba, spośród pracowników Ministerstwa Skarbu Państwa,
• Przewodniczący Komisji Papierów Wartościowych i Giełd – 1 osoba, spośród pracowników Komisji Papierów Wartościowych i Giełd,
• Prezes Narodowego Banku Polskiego – 1 osoba, spośród pracowników Narodowego Banku Polskiego,
• Stowarzyszenie Księgowych w Polsce – 5 osób, w tym co najmniej 2 z tytułem naukowym,
• Krajowa Izba Biegłych Rewidentów – 5 osób, w tym co najmniej 3 biegłych rewidentów wykonujących zawód i reprezentujących podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych, o których mowa w ustawie z dnia 13 października 1994 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie (t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 31, poz. 359 z późn. zm., ost. zm. Dz.U. z 2004 r. nr 213, poz. 2155).
Minister właściwy do spraw finansów publicznych zgłasza na członków Komitetu 5 kandydatów, w tym co najmniej 3 spośród pracowników Ministerstwa Finansów.
Kadencja Komitetu trwa 2 lata. Przewodniczącego Komitetu wyznacza minister właściwy do spraw finansów publicznych spośród członków Komitetu. Posiedzenia Komitetu zwołuje i prowadzi przewodniczący. Posiedzenia Komitetu odbywają się nie rzadziej niż raz na kwartał. Członkowie Komitetu uczestniczą w jego posiedzeniach osobiście. W zakresie swego działania Komitet podejmuje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów; w razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego. Do ważności uchwał Komitetu wymagane jest zawiadomienie o posiedzeniu wszystkich członków Komitetu oraz obecność na posiedzeniu co najmniej 10 członków Komitetu. Standard uważa się za przyjęty, jeżeli za jego przyjęciem głosowało co najmniej 10 członków Komitetu.
Komitet Standardów Rachunkowości w zakresie wydawania krajowych standardów rachunkowości:
• w 2003 r. podjął uchwałę w sprawie przyjęcia krajowego standardu rachunkowości nr 1 „Rachunek przepływów pieniężnych” (Dz.Urz. Ministra Finansów z 2003 r. nr 12, poz. 69),
• w 2004 r. podjął uchwałę w sprawie przyjęcia krajowego standardu rachunkowości nr 2 „Podatek dochodowy”. Standard został opublikowany w załączniku do Dziennika Urzędowego Ministra Finansów z 2004 r. nr 13, poz. 132.
Obecnie trwają prace nad standardami „Umowy budowlane i montażowe”, „Utrata wartości aktywów”, „Restrukturyzacja jednostek i rachunkowość w procesie sanacji”, „Rezerwy i zobowiązania warunkowe” oraz „Leasing”.
Działania Komitetu w dużej mierze koncentrują się na analizowaniu zmian w unijnym i polskim prawie bilansowym, w związku z postanowieniami rozporządzenia nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 19 lipca 2002 r. w sprawie stosowania Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (Dz.Urz. WE L 243, 11/09/2002 P. 0001–0004), które nakłada na emitentów papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na regulowanych rynkach krajów Unii Europejskiej obowiązek sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości od 2005 r. Komitet Standardów Rachunkowości – stosownie do zakresu działania przewidzianego w § 2 pkt 2–5 ww. rozporządzenia:
• opiniuje projekty nowelizacji ustawy o rachunkowości,
• analizuje projekty zmian w MSR/MSSF oraz w dyrektywach z zakresu rachunkowości.
Członkowie Komitetu na bieżąco wysyłają komentarze do organizacji międzynarodowych odpowiedzialnych za stanowienia standardów: Rady Międzynarodowych Standardów Rachunkowości oraz Europejskiej Grupy Doradczej ds. Sprawozdawczości Finansowej zawierające opinie w sprawie proponowanych zmian w unijnych regulacjach. Ponadto przedstawiciele Komitetu biorą czynny udział w różnych forach poświęconych procesowi tworzenia międzynarodowych standardów.
W zamierzeniach Komitetu jest także wydawanie stanowisk w kwestiach budzących najwięcej wątpliwości, zwłaszcza w związku z wdrożeniem MSR do polskiego porządku prawnego.
Z Komitetem Standardów Rachunkowości można kontaktować się pod adresem:
Komitet Standardów Rachunkowości
Ministerstwo Finansów
ul. Świętokrzyska 12
00-916 Warszawa
Ogólny adres e-mail: sekretarz.KSR@mofnet.gov.pl
Strona internetowa: www.mf.gov.pl zakładka: Rachunkowość/Komitet Standardów Rachunkowości
Obowiązujące Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej
MSSF obejmują standardy i interpretacje przyjęte przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości i składają się one z:
• Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej,
• Międzynarodowych Standardów Rachunkowości oraz
• interpretacji wydanych przez Komitet ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej lub istniejący wcześniej Stały Komitet ds. Interpretacji (SKI).
Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej obejmują:
Międzynarodowe Standardy Rachunkowości obejmują:
Obecnie obowiązują następujące interpretacje
Streszczenie Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
MSSF 1 „Zastosowanie Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej po raz pierwszy”
Celem niniejszego standardu jest zapewnienie, że pierwsze sprawozdanie finansowe według MSSF oraz śródroczny raport finansowy za część okresu objętego tym sprawozdaniem finansowym zawierają wysokiej jakości informacje, które:
a) są przejrzyste dla użytkowników i porównywalne na przestrzeni wszystkich zaprezentowanych okresów,
b) stanowią właściwy punkt wyjścia dla prowadzenia rachunkowości zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej oraz
c) mogą być wygenerowane po kosztach nieprzewyższających korzyści, jakie mogliby odnieść ich użytkownicy.
CO NA TO PRAKTYKA?
Spójne zastosowanie najnowszej wersji MSSF
Rok obrotowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Spółka sporządza pierwsze sprawozdanie finansowe zgodnie z MSSF na dzień 31 grudnia 2005 r. Spółka – zgodnie z MSSF 1 – podjęła decyzję o zaprezentowaniu w tym sprawozdaniu finansowym danych porównawczych tylko za jeden rok obrotowy. Oznacza to, że dla tej spółki dniem przejścia na MSSF jest dzień otwarcia roku 2004, czyli 1 stycznia 2004 r. (równoznaczny w zasadzie z dniem 31 grudnia 2003 r.). Do tej pory spółka sporządzała sprawozdanie finansowe jedynie zgodnie z polskimi zasadami rachunkowości (określonymi w ustawie o rachunkowości) na dzień 31 grudnia każdego roku, zaś po raz ostatni spółka sporządziła je jak do tej pory na dzień 31 grudnia 2004 r.
W celu zastosowania wymogów MSSF 1, spółka zobowiązana jest do stosowania MSSF w odniesieniu do okresów sprawozdawczych zakończonych 31 grudnia 2005 r., przy:
a) sporządzaniu bilansu otwarcia według MSSF na dzień 1 stycznia 2004 r. oraz
b) sporządzaniu i prezentowaniu bilansu na dzień 31 grudnia 2005 r. (zawierającego dane porównawcze za rok 2004), rachunku zysków i strat, sprawozdania ze zmian w kapitale własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych za rok zakończony 31 grudnia 2005 r. (zawierającego dane porównawcze za rok 2004) oraz ujawnień (zawierających dane porównawcze za rok 2004).
Jeżeli nowy MSSF nie jest jeszcze obowiązujący, ale dopuszcza się jego wcześniejsze zastosowanie, spółka może, ale nie ma obowiązku zastosowania niniejszego MSSF w pierwszym sprawozdaniu finansowym sporządzonym zgodnie z MSSF.
MSSF 2 „Płatności dokonywane w oparciu o akcje”
Celem niniejszego standardu jest określenie podejścia sprawozdawczego dla jednostki zawierającej transakcję płatności w formie akcji. W szczególności standard wymaga, aby jednostka wykazała w rachunku zysków i strat okresu oraz uwzględniła w sytuacji finansowej skutki transakcji płatności w formie akcji, w tym koszty związane z transakcjami, w których opcje na akcje są przyznawane pracownikom.
MSSF 3 „Połączenia jednostek gospodarczych”
Celem niniejszego standardu jest określenie sprawozdawczości finansowej jednostki, gdy dokonuje połączenia jednostek gospodarczych.
MSSF 4 „Umowy ubezpieczeniowe”
Celem niniejszego standardu jest uszczegółowienie sprawozdawczości finansowej dotyczącej umów ubezpieczenia przez każdą jednostkę gospodarczą, która wystawia takie umowy do czasu, gdy RMSR zakończy drugą fazę projektu dotyczącego umów ubezpieczenia. W szczególności niniejszy MSSF wymaga:
a) wprowadzenia ograniczonych usprawnień do zasad rachunkowości stosowanych przez ubezpieczycieli w odniesieniu do umów ubezpieczenia,
b) ujawniania informacji, które wyjaśniają oraz określają kwoty przedstawione w sprawozdaniach finansowych wynikające z umów ubezpieczenia oraz pomagają korzystającym ze sprawozdań w zrozumieniu kwot, okresu oraz niepewności przyszłych przepływów pieniężnych wynikających z umów ubezpieczenia.
MSSF 5 „Aktywa trwałe przeznaczone do sprzedaży oraz działalność zaniechana”
Celem niniejszego standardu jest określenie podejścia księgowego do aktywów przeznaczonych do sprzedaży oraz do prezentacji i ujawniania informacji na temat działalności zaniechanej.
...
biker_pawek