1377.txt

(51 KB) Pobierz
Tacyt
GERMANIA

Germani�, w poj�ciu jej ca�o�ci, oddzielaj� od Gal�w, Re-t�w i 
Panno�czyk�w rzeki Ren i Dunaj, od Sarmat�w i Dak�w wzajemna trwoga 
albo g�ry; reszt� op�ywa Ocean, obejmuj�c rozleg�e wyd�cia l�du i 
niezmierne obszary wysp, gdzie poznano niedawno pewne wolne ludy i 
kr�lestwa, kt�re wojna odkry�a. Ren, wyp�ywaj�c z niedost�pnego i 
stromego szczytu Retyckich Alp, skr�ca lekko na zach�d i wpada do Oceanu 
P�nocnego. Dunaj wytryska z mi�kko i �agodnie wznosz�cego si� grzbietu 
g�ry Abnoby, dop�ywa nast�pnie do wi�kszej liczby lud�w, a� sze�ciu 
odnogami wpada do Morza Pontyjskie-go; si�dme uj�cie wsi�ka w bagna.
Samych German�w by�bym sk�onny uwa�a� za tubylc�w, kt�rzy z 
innymi ludami bynajmniej nie s� zmieszani przez imigracj� i zwi�zki 
go�cinno�ci; albowiem nie drog� l�dow�, lecz morsk� przybywali w 
dawnych czasach ci, kt�rzy pr�bowali zmieni� swe siedziby, a w 
niezmierzon� dal rozci�gaj�cy si� i � �eby si� tak wyrazi� � przeciwleg�y 
Ocean rzadko tylko jest nawiedzany przez okr�ty przyp�ywaj�ce z naszego 
�wiata. Kt� by zreszt�, pomin�wszy ju� niebezpiecze�stwa okropnego i 
nieznanego morza, opuszcza� Azj�, Afryk� albo Itali�, aby pod��y� do 
Germanii, kt�rej okolice s� bez powabu, klimat szorstki, a kultura kraju 
smutny przedstawia widok, je�li komu� nie jest ojczyzn�. Germanowie 
wielbi� w starych pie�niach, kt�re s� dla nich jedynym pomnikiem tradycji i 
dziej�w, boga Tuistona zrodzonego z ziemi. Jemu przypisuj� syna

266
GERMANIA




Mannusa, tw�rc� i za�o�yciela ludu, a Mannusowi trzech syn�w, od kt�rych 
imion najbli�si mieszka�cy Oceanu maj � si� nazywa� Ingewonami, z 
�rodkowych okolic � Hermionami, a reszta � Istewonami. Niekt�rzy 
pisarze � jak to jest naturalne wobec wolno�ci s�du, kt�r� dopuszczaj� 
zamierzch�e wieki � przyjmuj� wi�cej syn�w tego� boga oraz wi�cej nazw 
ca�ego ludu, jako to: Marsowie, Gambrywiowie, Swebowie, Wandyliowie, i 
twierdz�, �e te tylko s� prawdziwe i pierwot-,ne imiona; natomiast nazwa 
Germanii ma by� �wie�a i dopiero w nowszych czasach nadana, poniewa� 
ci, kt�rzy pierwsi przekroczyli Ren i wyp�dzili Gal�w, a dzi� nazywaj� si� 
Tun-grami, w�wczas nazywali si� Germanami; ot� imi� to, przynale�ne do 
jednego szczepu, a nie do ca�ego ludu, � czasem tak przewa�y�o, �e wszyscy 
naprz�d przez zwyci�onych, kt�rzy si� ich bali, nazwani zostali 
Germanami, a potem tym sztucznym imieniem tak�e sami siebie nazywali.
�F-Mia� te� u nich przebywa� Herkules: jego to opiewaj� jako pierwszego z 
wszystkich bohater�w, ilekro� maj� do walki wyruszy�. Posiadaj� tak�e 
takie pie�ni, kt�rych deklamacj� � nazywaj� j� barditus � zagrzewaj� 
serca, a z samego �piewu wr�, jaki b�dzie wynik zbli�aj�cej si� bitwy; 
tote� staj� si� gro�ni lub popadaj� w trwog� wed�ug tego, jak zabrzmi na li-
nii bojowej ta pie��, kt�ra wydaje si� nie tyle d�wi�k�w, ile m�stwa 
zgodnym zestrojeni. Wysilaj� si� g��wnie na szorstkie tony i przerywany 
pomruk, przy czym przed ustami trzymaj� tarcze, aby tym pe�niej i g��biej 
g�os, odbijaj�c si�, nabrzmiewa�. Nadto niekt�rzy pisarze utrzymuj�, �e i 
Ulisses, zagnany w owej d�ugiej i bajecznej tu�aczce na ten Ocean, zwiedzi� 
kraje \German�w oraz �e Asciburgium, kt�re le�y nad brzegiem Renu i dzi� 
jeszcze jest zamieszka�e, on za�o�y� i nazwa�;
�e nawet po�wi�cony Ulissesowi o�tarz, na kt�rym wyryte by�o imi� ojca 
jego Laertesa, znaleziono niegdy� na tym w�a�nie miejscu; �e wreszcie 
pomniki i jakie� grobowce z greckimi napisami na pograniczu Germanii i 
Recji do dzisiejszego dnia istniej�. Tych twierdze� nie mam zamiaru ani 
popiera� do-

GERMANiA
267




w�dami, ani zbija�: niech im ka�dy wed�ug w�asnego upodobania odmawia 
lub daje wiar�.
Ja osobi�cie przy��czam si� do zdania tych, kt�rzy s�dz�, �e ludy 
Germanii wcale nie pokrzy�owa�y si� przez ma��e�stwa z innymi 
plemionami, lecz s� ras� odr�bn�, czyst� i tylko do samej siebie podobn�. 
St�d te� wygl�d zewn�trzny wszystkich German�w, pomimo tak wielkiej 
ich liczby, jest ten sam:
gro�ne, niebieskie oczy, ry�e w�osy, cia�a ros�e i tylko do ataku silne; w 
pracy i trudach nie cechuje ich odpowiednia wytrwa�o�� i bynajmniej nie 
nawykli znosi� pragnienia i upa�u, przyzwyczaili si� natomiast wskutek 
klimatu lub jako�ci gruntu do znoszenia zimna i g�odu.
Chocia� kraj przedstawia pewn� rozmaito�� wygl�du, na og� jednak 
naje�ony jest lasami albo oszpecony bagnami; wi�cej on wilgotny od strony 
Galii, bardziej przewiewny od strony Norykum i Pannonii; jest urodzajny w 
zbo�e, a nie znosi kultury drzew owocowych; obfituje w trzody, lecz 
przewa�nie niepoka�ne. Nawet byd�u rogatemu brak w�a�ciwej mu krasy 
albo ozdoby czo�a; German�w cieszy wielka jego ilo��, a s� to jedyne i 
najmilsze im dostatki. Czy srebra i z�ota odm�wi�a im �aska czy gniew 
bog�w, nie jestem pewny. Nie �mia�bym jednak twierdzi�, �e w Germanii 
nie ma �adnej �y�y, kt�ra rodzi srebro lub z�oto, bo kt� tego poszukiwa�? 
Posiadaniem i u�ywaniem tych kruszc�w nie bardzo si� przejmuj�. Mo�na u 
nich widzie� srebrne naczynia, podarowane ich pos�om i naczelnikom, w 
takiej samej poniewierce jak te, kt�re ulepione s� z gliny, jakkolwiek 
najbli�si nasi s�siedzi dla potrzeb handlowych maj� w cenie z�oto i srebro, 
znaj� si� na pewnych gatunkach naszej monety i wol� je; lecz mieszka�cy 
g��bi Germanii w spos�b prostszy i dawniejszy pos�uguj� si� wymian� 
towar�w. Pieni�dze lubi� stare i d�ugo b�d�ce w obiegu, jak denary 
karbowane lub z wyobra�eniem rydwanu. Na srebro nawet ch�tniej poluj� 
ni� na z�oto, nie z zami�owania, lecz poniewa� zapas srebrnik�w 
wygodniejszy jest w u�yciu dla tych, kt�rzy kupuj� tylko przedmioty 
pospolitej i ma�ej warto�ci.

6�7
GERMANIA
268
Nawet w �elazo nie obfituj�, jak mo�na wnosi� z rodzaju ich broni 
zaczepnej. Rzadko pos�uguj� si� mieczami albo d�u�szymi spisami: nosz� 
w��cznie, czyli w ich j�zyku f ram� e, o w�skim i kr�tkim �ele�cu, lecz 
tak ostrym i zdatnym do u�ytku, �e t� sam� broni� � wed�ug wymog�w 
taktyki � walcz� albo z bliska, albo z daleka. Ot� je�dziec zadowala si� 
tarcz� i frame�, piesi rozsiewaj� tak�e pociski; ka�dy ma ich wi�ksz� 
ilo��, a ciskaj� je w niezmierzon� dal nadzy lub odziani w lekki p�aszcz 
wojskowy. Nie wida� �adnej pretensji w ekwipunku; tylko tarcze pstrz� 
najbardziej wyszukanymi barwami. Niewielu ma pancerze, ledwie jeden 
lub drugi
� he�m albo szyszak. Konie ich nie wpadaj� w oko ani kszta�tem, ani 
chy�o�ci�. A nawet nie s� przyuczane, jak u nas, do wykonywania 
rozmaitych zwrot�w: p�dz� je w prostym kierunku lub z jedynym zwrotem 
w prawo, zataczaj�c tak �cis�e 'ko�o, �e �aden je�dziec nie pozostaje w tyle. 
Na og� s�dz�c, V
j^wlec^^:y_-WXkazuje ^c^t^^w--.'walce_1nieszaj�l-iS z Jazd�, '"'poniewa� chy�o�� 
pieszych, kt�rych dobieraj� spo�r�d ca�ej
m�odzie�y i ustawiaj� przed lini� bojow�, nadaje si� doskonale do walki 
konnej. Ich liczba jest ustalona: po stu przypada na ka�dy okr�g i ci 
w�a�nie setni� przez swoich s� nazywani; co wi�c z pocz�tku by�o 
okre�leniem liczby, teraz jest zaszczytnym tytu�em. Szyk bojowy ustawia 
si� w kliny. Ust�pi� z placu boju, byleby do ataku wr�ci�, uwa�aj� raczej 
za fortel ni� za boja�liwo��. Zw�oki swoich nawet w nie rozstrzygni�tych 
bitwach z placu wynosz�. Tarcz� porzuci� uchodzi za najwi�ksz� ha�b�, a 
tak zha�bionemu nie godzi si� bra� udzia�u w ofiarach ani przychodzi� na 
zebranie; tote� wielu, wyszed�szy ca�o z wojny, powrozem k�adzie kres 
swej nies�awieJ
*"' Kr�l�w wybieraj� na podstawie szlachectwa rodu, wodz�w na 
podstawie m�stwa. Lecz kr�lowie nie posiadaj� nieograniczonej ani 
dowolnej w�adzy, a wodzowie moc� przyk�adu raczej ni� roy-kazu stoj� na 
czele: je�eli s� zdecydowani, je�eli s� na widoku, je�eli przed lini� bojow� 
si� uwijaj� � podziw zapewnia im pos�usze�stwo. Zreszt� kara� �mierci�, 
wi�zi�, a na

s�s
269
GERMANIA
wet ch�osta� wolno tylko kap�anom, nie jak za kar� i nie z polecenia wodza, 
lecz jakby na rozkaz boga, kt�ry wed�ug ich wiary przy wojuj�cych jest 
obecny. Obrazy przeto i jakie� god�a, zabrane ze �wi�tych gaj�w, wynosz� 
do bitwy; a g��wn� podniet� do m�stwa jest to, �e nie przypadek ani 
przygodne skupienie sk�ada si� na oddzia� jazdy albo klin piechoty, lecz 
rodziny i zwi�zki krewnyclyfr�wnie� drogie sercu osoby znajduj� si� w 
bezpo�redniej blisko�ci, sk�d daj� si� s�ysze� zawodzenia kobiet i kwilenie 
niemowl�t. To s� dla ka�dego najczcigodniejsi �wiadkowie, to najwi�ksi 
chwalcy: do matek, do �on zanosz� swe rany, a one bez l�ku zliczaj� lub 
badaj� ci�cia, walcz�cym za� nios� po�ywienie i zach�t�.
Tradycja g�osi, �e niejeden szyk, zachwiany i id�cy ju� w rozsypk�, 
niewiasty z powrotem do �adu doprowadzi�y przez swe nieustanne pro�by, 
nadstawianie swych piersi i wskazywanie na blisk� niewol�, kt�rej 
Germanowie o wiele gwa�towniej dla swych niewiast si� obawiaj�; st�d 
skuteczniej zobowi�zuje si� serca tych lud�w, kt�rym mi�dzy zak�adnikami 
nakazuje si� tak�e dziewcz�ta ze szlachty dostarczy�. Mniemaj� nawet, �e 
jest w nich co� �wi�tego i wieszczego, i ani ich radami nie gardz�, ani wr�b 
nie lekcewa��. Widzieli�my, jak za boskiego Wespazjana u bardzo wielu 
w�r�d nich Weleda d�ugo uchodzi�a za istot� bosk�; lecz tak�e dawniej 
Auryni� i kilka innych niewiast czcili � nie z pochlebstwa i nie w tym 
poczuciu, �e stwarzali boginie.
Z bog�w naj bardzie} czcz� Merkurego, kt�remu w oznaczonych dniach 
nawet ludzkie sk�ada� ofiary uwa�aj� za rzecz godziw�. [Herkulesa i] Marsa 
zjednywaj� dopuszczalnymi ofiarami ze zwierz�t. Cz�� Sweb�w sk�ada te� 
ofiary Izydzie. Sk�d pobudka i pocz�tek tego obcego kultu, na pewno nie 
wiem; w ka�dym razie samo god�o bogini, maj�ce kszta�t li-burnijskiego 
okr�tu, dowodzi sprowadzenia obrz�dku zza morza. Zreszt� nie uwa�aj� za 
rzecz godn� wielko�ci niebian zamyka� bog�w w obr�bie �cian lub 
upodabnia� ich do jakiego� wygl�du ludzkiej twarzy: po�wi�caj� im gaje i 
d�bro...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin