3672.txt

(175 KB) Pobierz
Arthur E. Powell - 
Cia�o Eteryczne

ROZDZIA� I: WIADOMO�CI OG�LNE
Studiuj�cy okultyzm wie, �e cz�owiek posiada szereg cia�, czyli narz�dzi lub 
przewodnik�w, pozwalaj�cych mu na przejawianie si� w poszczeg�lnych sferach 
(planach) natury fizycznej, astralnej, mentalnej i w dalszych. Okultysta 
stwierdza, �e materia fizyczna istnieje w siedmiu stopniach lub stanach 
skupienia, kt�re nazywa nast�puj�co:
� stan atomowy;
� stan podatomowy;
� stan nadeteryczny;
� stan eteryczny;
� stan gazowy;
� stan p�ynny;
� stan sta�y. 
Cz�steczki wszystkich stan�w skupienia materii wchodz� w sk�ad fizycznego 
przewodnika, czyli cia�a. Spotykamy w nim jednak wyra�ne rozgraniczenie materii 
r�nych stan�w skupienia, kt�r� mo�na podzieli� na dwie cz�ci, a mianowicie na 
cia�o z�o�one z materii sta�ej, p�ynnej i gazowej oraz na cia�o eteryczne, kt�re 
jest utworzone z cz�steczek bardziej subtelnych stan�w skupienia materii 
fizycznej.
Studiuj�c problematyk� cia�a eterycznego, poznamy jego istot�, wygl�d, funkcje, 
stosunek do innych przewodnik�w, zwi�zek z pran�, czyli si�� �yciow�; jego 
narodzenie, rozw�j oraz rozpad; rol� w niekt�rych metodach leczniczych, 
magnetyzmie, mediumizmie i materializacjach; zdolno�ci, jakie mo�na w nim 
rozwin��, a tak�e liczne, zwi�zane z nim zjawiska eteryczne.
W rezultacie dojdziemy do wniosku, �e cho� sobowt�r eteryczny jest niezb�dny do 
�ycia cia�a fizycznego, nie stanowi jednak � �ci�le rzecz ujmuj�c � odr�bnego i 
niezale�nego przewodnika �wiadomo�ci. Pobieraj�c i rozdzielaj�c si�� �yciow� 
zrodzon� przez S�o�ce, jest �ci�le zwi�zany z fizycznym zdrowiem naszego 
organizmu. Dowiemy si� tak�e, �e posiada on w�asne czakry (czyli o�rodki si�y), 
z kt�rych ka�dy ma do spe�nienia swoj� w�asn� funkcj�. Stwierdzimy, �e nasza 
pami�� o sennych doznaniach i wra�eniach zale�y w g��wnym stopniu od dzia�ania 
materii eterycznej. Ponadto sobowt�r eteryczny odgrywa donios�� rol� w 
ukonstytuowaniu cia�a fizycznego, kt�re ma s�u�y� inkarnuj�cemu si� ego. 
Podobnie jak cia�o fizyczne, umiera i rozpada si�, dzi�ki czemu "dusza" mo�e 
przej�� w nast�pny okres swej cyklicznej podr�y.
Cia�o eteryczne pozostaje w szczeg�lnym zwi�zku z leczeniem magnetycznym, jak i 
mesmeryzmem � zar�wno gdy chodzi o uzdrowienie, jak i znieczulenie lub trans. 
Jest ono r�wnie� g��wnym czynnikiem sprawczym zjawisk maj�cych miejsce podczas 
seans�w spirytystycznych, np. pukania, poruszania przedmiotami, r�nego rodzaju 
materializacji. Rozw�j zdolno�ci eterycznych obdarza cz�owieka nowymi 
mo�liwo�ciami, niedost�pnymi dla przeci�tnego �miertelnika. Przy pomocy materii 
cia�a eterycznego mo�liwe jest magnetyzowanie przedmiot�w, tak samo jak 
mesmeryzowanie �ywych istot. Cia�o eteryczne jest dostarczycielem materia�u, z 
kt�rego formuje si� substancja zwana ektoplazm�.
Cia�o eteryczne miewa�o r�ne nazwy. W pierwszych opracowaniach teozoficznych 
nazywano go cz�sto cia�em astralnym, cz�owiekiem astralnym lub linga siarira. 
P�niej jednak zrezygnowano ze stosowania tych nazw wobec cia�a eterycznego, 
poniewa� w istocie rzeczy dotyczy�y one cia�a utworzonego z materii astralnej, 
czyli wed�ug Hindus�w cia�a kamy. Dlatego studiuj�c Doktryn� tajemn� H. P. 
B�awackiej oraz inne publikacje, nale�y pami�ta� o konieczno�ci rozr�nienia 
dw�ch odr�bnych cia�, znanych obecnie jako cia�o eteryczne i cia�o astralne.
Pranamayakosza, czyli przewodnik prany, jest terminem hinduskim, okre�laj�cym 
cia�o eteryczne. W rad�a-jodze cia�o eteryczne i sta�e cia�o fizyczne ma jedn� 
wsp�ln� nazw�: sthulopadhi, co oznacza najni�sze upadhi atmy (narz�dzie atmy).
Ka�da cz�stka cia�a fizycznego (p�ynna, sta�a, gazowa) jest otoczona pow�ok� 
eteryczn�. To w�a�nie powoduje, �e cia�o eteryczne jest dok�adn� reprodukcj� 
cia�a fizycznego i "wystaje" poza powierzchni� sk�ry na odleg�o�� oko�o trzech 
centymetr�w. Inaczej jest z aur� eteryczn� lub � jak si� j� cz�sto nazywa � aur� 
zdrowia, kt�ra si�ga kilkunastu centymetr�w od cia�a. Podkre�li� nale�y, �e 
zmiany zachodz�ce w jako�ci cia�a fizycznego i eterycznego s� r�wnoczesne. I 
tak, osoba dbaj�ca o czysto�� cia�a fizycznego niejako automatycznie oczyszcza i 
wysubtelnia jego eteryczny odpowiednik.
W sk�adzie cia�a eterycznego znajdujemy wszystkie rodzaje materii eterycznej, 
ale ich proporcje mog� si� znacznie r�ni�. Zale�y to od takich czynnik�w, jak 
rasa, podrasa, typ danej osoby, a tak�e jej indywidualna karma.

[rys. 1]: Cia�o Eteryczne 
Szczeg�owe w�asno�ci, jak i funkcje ka�dego z czterech stopni materii 
eterycznej ilustruje poni�sze zestawienie:
1. Stan eteryczny: o�rodek zwyk�ego pr�du elektrycznego i d�wi�ku
2. Stan nadeteryczny: o�rodek �wiat�a
3. Stan podatomowy: o�rodek "subtelniejszych odmian elektryczno�ci"
4. Stan atomowy: o�rodek po�rednicz�cy przy przekazywaniu my�li z m�zgu do 
m�zgu.
W miesi�czniku "Theosophy" z maja 1922 roku E. T. Peirce opublikowa� inne 
zestawienie, kt�re prawdopodobnie ilustruje powy�sze zagadnienie bardziej 
prawid�owo:
      Chemia okultystyczna Fizyka Przyk�ady 
      E1 atomowy elektroniczny Elektron 
      E2 podatomowy j�dro dodatnie Cz�stki alpha 
      E3 nadeteryczny j�dro oboj�tne Neutron 
      E4 eteryczny atomowy N in statu nascendi, H atomowy 
      gazowy gaz molekularny H2, N2, mieszanina gaz�w 

Cia�o eteryczne ma barw� szarofioletow� lub szaroniebiesk� o bladym odcieniu, 
s�abo �wiec�c�, o wulgarnej lub subtelnej strukturze w zale�no�ci od rodzaju 
cia�a sta�ego. Spe�nia ono dwie zasadnicze funkcje:
1. Wch�ania pran�, czyli energi� �yciow�, a nast�pnie rozprowadza j� po ca�ym 
ciele fizycznym.
2. Jest po�rednikiem lub pomostem pomi�dzy cia�em fizycznym a cia�em astralnym i 
przekazuje cia�u astralnemu �wiadomo�� zmys�owych kontakt�w za po�rednictwem 
m�zgu astralnego, jak r�wnie� doprowadza do m�zgu fizycznego i systemu nerwowego 
�wiadomo�� z poziomu astralnego i wy�szego.
Poza tym sobowt�r eteryczny rozwija w sobie pewne o�rodki (centra), przy pomocy 
kt�rych cz�owiek mo�e poznawa� �wiat eteryczny i jego liczne zjawiska.
W tym miejscu wypada zaakcentowa�, �e cia�o eteryczne jest jedynie jedn� z 
cz�ci sk�adowych cia�a fizycznego. Z tego te� powodu nie jest ono zdolne do 
pe�nienia roli samodzielnego, odr�bnego przewodnika �wiadomo�ci, w kt�rym 
cz�owiek m�g�by �y� lub dzia�a�. Dysponuje bowiem wy��cznie �wiadomo�ci� 
rozproszon� po wszystkich swoich cz�steczkach i nie ma inteligencji. Nie mo�e 
te� by� po�rednikiem umys�u, poniewa� jest oddalone od swojego sta�ego 
odpowiednika fizycznego. Dodajmy jeszcze, �e jest ono wy��cznie przewodnikiem 
prany, a nie �wiadomo�ci umys�u, i z tego powodu nie mo�e bez szkody dla zdrowia 
organizmu oddzieli� si� od ci�szych cz�steczek cia�a, kt�remu przekazuje pr�dy 
energii �yciowej. U os�b zdrowych oddzielenie si� cia�a eterycznego od cia�a 
fizycznego jest trudne � nie potrafi ono oddali� si� od cia�a, do kt�rego 
przynale�y.
Inaczej wygl�da ta sprawa u ludzi zwanych mediami fizycznymi lub 
materializuj�cymi. Cia�o eteryczne oddziela si� u nich stosunkowo �atwo, a jego 
materia stanowi podstaw� licznych zjawisk materializacji.
Cia�o eteryczne mo�e si� od��czy� od swego fizycznego odpowiednika wskutek 
wypadku lub �mierci, po u�yciu �rodk�w znieczulaj�cych i drog� mesmeryzmu. 
Poniewa� stanowi ono po��czenie pomi�dzy m�zgiem a wy�sz� �wiadomo�ci�, to 
nast�pstwem przymusowego oddzielenia pod wp�ywem �rodk�w znieczulaj�cych jest 
nieodmiennie czasowa utrata wra�liwo�ci na b�l. Ponadto materia eteryczna 
usuni�ta w ten spos�b z cia�a fizycznego spowija cia�o astralne i przyt�umia 
jego �wiadomo��, co z kolei sprawia, �e w pami�ci m�zgu � kiedy znieczulenie 
przestanie dzia�a� � brak jest wspomnie� o czasie sp�dzonym w ciele astralnym. 
Do prawie ca�kowitego od��czenia si� cia�a eterycznego od cia�a fizycznego mo�e 
si� przyczyni� tak�e s�abe zdrowie lub silne podniecenie nerwowe. W takim 
wypadku dochodzi do znacznego obni�enia �wiadomo�ci, czyli tzw. transu, kt�rego 
g��boko��, intensywno�� oraz d�ugo�� zale�y od ilo�ci materii eterycznej 
wypartej z cia�a fizycznego. Od��czenie si� cia�a eterycznego od jego fizycznego 
odpowiednika poci�ga zazwyczaj za sob� wydatne zmniejszenie si�y �yciowej cia�a 
fizycznego, poniewa� cia�o eteryczne zawsze zyskuje na �ywotno�ci przy obni�aniu 
si� energii cia�a sta�ego. H. S. Olcott w pracy Posthumous Humanity pisze: Gdy 
sobowt�r zostanie oddzielony przez wy�wiczonego specjalist�, samo cia�o wydaje 
si� zupe�nie bezw�adne, a umys� pogr��a si� w "zadum�", czyli stan zupe�nego 
oszo�omienia; oczy maj� martwy wyraz, dzia�anie serca i p�uc s�abnie, a ciep�ota 
cia�a cz�sto obni�a si� poni�ej normalnego poziomu. W takiej sytuacji 
niebezpieczny jest nag�y ha�as lub niespodziewane wtargni�cie kogo� do pokoju, w 
kt�rym odbywa si� eksperyment. Je�li bowiem w wyniku b�yskawicznej reakcji 
sobowt�r powr�ci do cia�a, serce zacznie bi� gwa�townie i nawet mo�e nast�pi� 
�mier�.
Zwi�zek pomi�dzy cia�em fizycznym i eterycznym jest tak �cis�y, �e uszkodzenie 
jednego powoduje analogiczne uszkodzenie drugiego. Jest to tzw. reperkusja. 
Wiadomo te�, �e reperkusja jest r�wnie� mo�liwa w relacjach z cia�em astralnym, 
uszkodzenie go w pewnych okoliczno�ciach powoduje bowiem identyczne skutki w 
ciele fizycznym. Prawdopodobnie jednak reperkusja taka jest mo�liwa tylko przy 
pe�nej materializacji, gdy materializowany kszta�t jest r�wnocze�nie widzialny i 
dotykalny. Nie jest natomiast mo�liwa, gdy kszta�t jest dotykalny, lecz 
niewidoczny lub widzialny, lecz niedotykalny.
Nale�y pami�ta�, �e to, co powiedzieli�my wy�ej, ma zastosowanie wy��cznie 
wtedy, kiedy pobiera si� cz�� materii nale��cej do cia�a eterycznego w celu 
utworzenia zmaterializowanego kszta�tu. Gdy materializacja dokonuje si� przez 
pobranie materii eterycznej z otoczenia, w�wczas uszkodzenie utworzonego w ten 
spos�b kszta�tu nie mo�e dotkn�� cia�a fizycznego drog� reperk...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin