Arthur E. Powell - Cia�o Eteryczne ROZDZIA� I: WIADOMO�CI OG�LNE Studiuj�cy okultyzm wie, �e cz�owiek posiada szereg cia�, czyli narz�dzi lub przewodnik�w, pozwalaj�cych mu na przejawianie si� w poszczeg�lnych sferach (planach) natury fizycznej, astralnej, mentalnej i w dalszych. Okultysta stwierdza, �e materia fizyczna istnieje w siedmiu stopniach lub stanach skupienia, kt�re nazywa nast�puj�co: � stan atomowy; � stan podatomowy; � stan nadeteryczny; � stan eteryczny; � stan gazowy; � stan p�ynny; � stan sta�y. Cz�steczki wszystkich stan�w skupienia materii wchodz� w sk�ad fizycznego przewodnika, czyli cia�a. Spotykamy w nim jednak wyra�ne rozgraniczenie materii r�nych stan�w skupienia, kt�r� mo�na podzieli� na dwie cz�ci, a mianowicie na cia�o z�o�one z materii sta�ej, p�ynnej i gazowej oraz na cia�o eteryczne, kt�re jest utworzone z cz�steczek bardziej subtelnych stan�w skupienia materii fizycznej. Studiuj�c problematyk� cia�a eterycznego, poznamy jego istot�, wygl�d, funkcje, stosunek do innych przewodnik�w, zwi�zek z pran�, czyli si�� �yciow�; jego narodzenie, rozw�j oraz rozpad; rol� w niekt�rych metodach leczniczych, magnetyzmie, mediumizmie i materializacjach; zdolno�ci, jakie mo�na w nim rozwin��, a tak�e liczne, zwi�zane z nim zjawiska eteryczne. W rezultacie dojdziemy do wniosku, �e cho� sobowt�r eteryczny jest niezb�dny do �ycia cia�a fizycznego, nie stanowi jednak � �ci�le rzecz ujmuj�c � odr�bnego i niezale�nego przewodnika �wiadomo�ci. Pobieraj�c i rozdzielaj�c si�� �yciow� zrodzon� przez S�o�ce, jest �ci�le zwi�zany z fizycznym zdrowiem naszego organizmu. Dowiemy si� tak�e, �e posiada on w�asne czakry (czyli o�rodki si�y), z kt�rych ka�dy ma do spe�nienia swoj� w�asn� funkcj�. Stwierdzimy, �e nasza pami�� o sennych doznaniach i wra�eniach zale�y w g��wnym stopniu od dzia�ania materii eterycznej. Ponadto sobowt�r eteryczny odgrywa donios�� rol� w ukonstytuowaniu cia�a fizycznego, kt�re ma s�u�y� inkarnuj�cemu si� ego. Podobnie jak cia�o fizyczne, umiera i rozpada si�, dzi�ki czemu "dusza" mo�e przej�� w nast�pny okres swej cyklicznej podr�y. Cia�o eteryczne pozostaje w szczeg�lnym zwi�zku z leczeniem magnetycznym, jak i mesmeryzmem � zar�wno gdy chodzi o uzdrowienie, jak i znieczulenie lub trans. Jest ono r�wnie� g��wnym czynnikiem sprawczym zjawisk maj�cych miejsce podczas seans�w spirytystycznych, np. pukania, poruszania przedmiotami, r�nego rodzaju materializacji. Rozw�j zdolno�ci eterycznych obdarza cz�owieka nowymi mo�liwo�ciami, niedost�pnymi dla przeci�tnego �miertelnika. Przy pomocy materii cia�a eterycznego mo�liwe jest magnetyzowanie przedmiot�w, tak samo jak mesmeryzowanie �ywych istot. Cia�o eteryczne jest dostarczycielem materia�u, z kt�rego formuje si� substancja zwana ektoplazm�. Cia�o eteryczne miewa�o r�ne nazwy. W pierwszych opracowaniach teozoficznych nazywano go cz�sto cia�em astralnym, cz�owiekiem astralnym lub linga siarira. P�niej jednak zrezygnowano ze stosowania tych nazw wobec cia�a eterycznego, poniewa� w istocie rzeczy dotyczy�y one cia�a utworzonego z materii astralnej, czyli wed�ug Hindus�w cia�a kamy. Dlatego studiuj�c Doktryn� tajemn� H. P. B�awackiej oraz inne publikacje, nale�y pami�ta� o konieczno�ci rozr�nienia dw�ch odr�bnych cia�, znanych obecnie jako cia�o eteryczne i cia�o astralne. Pranamayakosza, czyli przewodnik prany, jest terminem hinduskim, okre�laj�cym cia�o eteryczne. W rad�a-jodze cia�o eteryczne i sta�e cia�o fizyczne ma jedn� wsp�ln� nazw�: sthulopadhi, co oznacza najni�sze upadhi atmy (narz�dzie atmy). Ka�da cz�stka cia�a fizycznego (p�ynna, sta�a, gazowa) jest otoczona pow�ok� eteryczn�. To w�a�nie powoduje, �e cia�o eteryczne jest dok�adn� reprodukcj� cia�a fizycznego i "wystaje" poza powierzchni� sk�ry na odleg�o�� oko�o trzech centymetr�w. Inaczej jest z aur� eteryczn� lub � jak si� j� cz�sto nazywa � aur� zdrowia, kt�ra si�ga kilkunastu centymetr�w od cia�a. Podkre�li� nale�y, �e zmiany zachodz�ce w jako�ci cia�a fizycznego i eterycznego s� r�wnoczesne. I tak, osoba dbaj�ca o czysto�� cia�a fizycznego niejako automatycznie oczyszcza i wysubtelnia jego eteryczny odpowiednik. W sk�adzie cia�a eterycznego znajdujemy wszystkie rodzaje materii eterycznej, ale ich proporcje mog� si� znacznie r�ni�. Zale�y to od takich czynnik�w, jak rasa, podrasa, typ danej osoby, a tak�e jej indywidualna karma. [rys. 1]: Cia�o Eteryczne Szczeg�owe w�asno�ci, jak i funkcje ka�dego z czterech stopni materii eterycznej ilustruje poni�sze zestawienie: 1. Stan eteryczny: o�rodek zwyk�ego pr�du elektrycznego i d�wi�ku 2. Stan nadeteryczny: o�rodek �wiat�a 3. Stan podatomowy: o�rodek "subtelniejszych odmian elektryczno�ci" 4. Stan atomowy: o�rodek po�rednicz�cy przy przekazywaniu my�li z m�zgu do m�zgu. W miesi�czniku "Theosophy" z maja 1922 roku E. T. Peirce opublikowa� inne zestawienie, kt�re prawdopodobnie ilustruje powy�sze zagadnienie bardziej prawid�owo: Chemia okultystyczna Fizyka Przyk�ady E1 atomowy elektroniczny Elektron E2 podatomowy j�dro dodatnie Cz�stki alpha E3 nadeteryczny j�dro oboj�tne Neutron E4 eteryczny atomowy N in statu nascendi, H atomowy gazowy gaz molekularny H2, N2, mieszanina gaz�w Cia�o eteryczne ma barw� szarofioletow� lub szaroniebiesk� o bladym odcieniu, s�abo �wiec�c�, o wulgarnej lub subtelnej strukturze w zale�no�ci od rodzaju cia�a sta�ego. Spe�nia ono dwie zasadnicze funkcje: 1. Wch�ania pran�, czyli energi� �yciow�, a nast�pnie rozprowadza j� po ca�ym ciele fizycznym. 2. Jest po�rednikiem lub pomostem pomi�dzy cia�em fizycznym a cia�em astralnym i przekazuje cia�u astralnemu �wiadomo�� zmys�owych kontakt�w za po�rednictwem m�zgu astralnego, jak r�wnie� doprowadza do m�zgu fizycznego i systemu nerwowego �wiadomo�� z poziomu astralnego i wy�szego. Poza tym sobowt�r eteryczny rozwija w sobie pewne o�rodki (centra), przy pomocy kt�rych cz�owiek mo�e poznawa� �wiat eteryczny i jego liczne zjawiska. W tym miejscu wypada zaakcentowa�, �e cia�o eteryczne jest jedynie jedn� z cz�ci sk�adowych cia�a fizycznego. Z tego te� powodu nie jest ono zdolne do pe�nienia roli samodzielnego, odr�bnego przewodnika �wiadomo�ci, w kt�rym cz�owiek m�g�by �y� lub dzia�a�. Dysponuje bowiem wy��cznie �wiadomo�ci� rozproszon� po wszystkich swoich cz�steczkach i nie ma inteligencji. Nie mo�e te� by� po�rednikiem umys�u, poniewa� jest oddalone od swojego sta�ego odpowiednika fizycznego. Dodajmy jeszcze, �e jest ono wy��cznie przewodnikiem prany, a nie �wiadomo�ci umys�u, i z tego powodu nie mo�e bez szkody dla zdrowia organizmu oddzieli� si� od ci�szych cz�steczek cia�a, kt�remu przekazuje pr�dy energii �yciowej. U os�b zdrowych oddzielenie si� cia�a eterycznego od cia�a fizycznego jest trudne � nie potrafi ono oddali� si� od cia�a, do kt�rego przynale�y. Inaczej wygl�da ta sprawa u ludzi zwanych mediami fizycznymi lub materializuj�cymi. Cia�o eteryczne oddziela si� u nich stosunkowo �atwo, a jego materia stanowi podstaw� licznych zjawisk materializacji. Cia�o eteryczne mo�e si� od��czy� od swego fizycznego odpowiednika wskutek wypadku lub �mierci, po u�yciu �rodk�w znieczulaj�cych i drog� mesmeryzmu. Poniewa� stanowi ono po��czenie pomi�dzy m�zgiem a wy�sz� �wiadomo�ci�, to nast�pstwem przymusowego oddzielenia pod wp�ywem �rodk�w znieczulaj�cych jest nieodmiennie czasowa utrata wra�liwo�ci na b�l. Ponadto materia eteryczna usuni�ta w ten spos�b z cia�a fizycznego spowija cia�o astralne i przyt�umia jego �wiadomo��, co z kolei sprawia, �e w pami�ci m�zgu � kiedy znieczulenie przestanie dzia�a� � brak jest wspomnie� o czasie sp�dzonym w ciele astralnym. Do prawie ca�kowitego od��czenia si� cia�a eterycznego od cia�a fizycznego mo�e si� przyczyni� tak�e s�abe zdrowie lub silne podniecenie nerwowe. W takim wypadku dochodzi do znacznego obni�enia �wiadomo�ci, czyli tzw. transu, kt�rego g��boko��, intensywno�� oraz d�ugo�� zale�y od ilo�ci materii eterycznej wypartej z cia�a fizycznego. Od��czenie si� cia�a eterycznego od jego fizycznego odpowiednika poci�ga zazwyczaj za sob� wydatne zmniejszenie si�y �yciowej cia�a fizycznego, poniewa� cia�o eteryczne zawsze zyskuje na �ywotno�ci przy obni�aniu si� energii cia�a sta�ego. H. S. Olcott w pracy Posthumous Humanity pisze: Gdy sobowt�r zostanie oddzielony przez wy�wiczonego specjalist�, samo cia�o wydaje si� zupe�nie bezw�adne, a umys� pogr��a si� w "zadum�", czyli stan zupe�nego oszo�omienia; oczy maj� martwy wyraz, dzia�anie serca i p�uc s�abnie, a ciep�ota cia�a cz�sto obni�a si� poni�ej normalnego poziomu. W takiej sytuacji niebezpieczny jest nag�y ha�as lub niespodziewane wtargni�cie kogo� do pokoju, w kt�rym odbywa si� eksperyment. Je�li bowiem w wyniku b�yskawicznej reakcji sobowt�r powr�ci do cia�a, serce zacznie bi� gwa�townie i nawet mo�e nast�pi� �mier�. Zwi�zek pomi�dzy cia�em fizycznym i eterycznym jest tak �cis�y, �e uszkodzenie jednego powoduje analogiczne uszkodzenie drugiego. Jest to tzw. reperkusja. Wiadomo te�, �e reperkusja jest r�wnie� mo�liwa w relacjach z cia�em astralnym, uszkodzenie go w pewnych okoliczno�ciach powoduje bowiem identyczne skutki w ciele fizycznym. Prawdopodobnie jednak reperkusja taka jest mo�liwa tylko przy pe�nej materializacji, gdy materializowany kszta�t jest r�wnocze�nie widzialny i dotykalny. Nie jest natomiast mo�liwa, gdy kszta�t jest dotykalny, lecz niewidoczny lub widzialny, lecz niedotykalny. Nale�y pami�ta�, �e to, co powiedzieli�my wy�ej, ma zastosowanie wy��cznie wtedy, kiedy pobiera si� cz�� materii nale��cej do cia�a eterycznego w celu utworzenia zmaterializowanego kszta�tu. Gdy materializacja dokonuje si� przez pobranie materii eterycznej z otoczenia, w�wczas uszkodzenie utworzonego w ten spos�b kszta�tu nie mo�e dotkn�� cia�a fizycznego drog� reperk...
marszalek1