Opakowania.doc

(484 KB) Pobierz
1

55

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Podstawowe pojęcia opakowania.

 

*Opakowanie produktu, chroni informuje czy promuje.

 

    Opakowanie stanowi ważny składnik produktu.

Chroni towar przed zniszczeniem, zapewnia jego atrakcyjny wygląd i dostarcza klientowi informacje o towarze. Rola opakowania jest znacznie większa:

-właściwe opakowanie jest warunkiem wprowadzenia nowoczesnych form sprzedaży tj. sprzedaż samoobsługowej, czy sprzedaży z automatu. 

   Ponad 90% wyrobów rynkowych wymaga odpowiedniego opakowania. Z ogólnej puli opakowań przypada u nas ok. 40%  opakowań z takich tworzyw jak:

Ø   papier

Ø   karton

Ø   tektura 20% stanowią opakowania metalowe, ponad 30% to drewniane, oraz ponad 6% stanowią opakowania tkaninowe.

    Opakowanie spełnia wiele funkcji.

*Opakowanie chroni produkt, gdy znajdzie się on u samego (nabywcy) użytkownika. Czyni on produkt dogodniejszy w użyciu, zabezpiecza przed zniszczeniem, zapobiega przed utratą świeżości, zmianie barwy, zabrudzeniem, zapewnia zasady higieny.

*Dostarcza pełnych informacji o produkcie, surowcach, sposobie użytkowania .

*Opakowanie jest również doskonałym środkiem reklamowym i poprzez swoją estetykę i elegancję zachęca klienta do kupna, dlatego przy projektowaniu opakowań należy uwzględnić wymagania mody i dostosować do bieżących potrzeb użytkownika.

*Promuje produkt

Ø   informowanie na etykietkach o cechach produktu, składnikach i sposobie użycia

Ø   oferowanie przepisów i rad

Ø   dodatkowe korzyści (np.: niższa cena przy opakowaniach zbiorczych, bielizna, żywność, kasety)

Ø   promowanie innych produktów firm (przedstawienie na opakowaniu poszczególnych produktów firmy całej jej oferty - np.: Jacobs  i inni)

  Opakowanie stanowi ważny element strategii marketingowej. Pomysłowe opakowanie o oryginalnym kształcie i kolorze może odegrać niemałą rolę w walce konkurencyjnej. Pobudzając wyobraźnię i prowokując oczekiwania konsumenta  może pomóc firmie w uzyskaniu dodatkowych punktów, wobec konkurentów. Mając dobry produkt i atrakcyjne opakowanie firma może dużo zaoszczędzić na wydatkach na reklamę. Dobre i funkcjonalne opakowanie przyczynia się zatem do zwiększenia dogodności związanych z przechowywaniem i użytkowaniem produktu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Funkcje opakowań istotne z punktu widzenia strategii marketingowej.

 

Opakowanie nie istnieje samo dla siebie, powinno być wkomponowane w całą strategię marketingu-mix. Z punktu widzenia kształtowania strategii marketingowej są istotne następujące funkcje opakowania.

*tworzenie-za pomocą kształtu, rozmiaru, koloru materiału, bądź wzoru-wizerunek produktu. Jego piękna ekonomiczność, dobrej jakości, lub kombinacji tych bądź innych walorów (funkcja promocyjna)

*precyzyjne i bezbłędne identyfikowanie produktu tak aby konsument  nie pomylił go z produktem konkurencyjnym oraz odgrywanie roli Cichego sprzedawcy” zwłaszcza gdy sprzedaż produktu jest samoobsługowa.

 

Dobrze zaprojektowane i starannie wykonane opakowanie pełni funkcję promocyjną. Atrakcyjnie opakowany produkt jest na ogół częściej nabywany przez konsumentów, co prowadzi do zwiększenia rotacji i obniżenia kosztów sprzedaży. Bywa, że opakowanie staje się efektywniejszym narzędziem promocji niż reklama. Ładnie opakowany produkt umieszczony w dobrym miejscu na półkach sklepowych, oraz w oknach wystawowych, może bardziej zachęcać do zakupu niż reklama produktu, która pojawiła się tylko chwilowo. Jeśli produkt jest bardzo drogi i bardzo dobrej jakości, opakowanie też powinno być bardzo dobre, wyszukane i oryginalne. Sukces niektórych firm działających  dla klientów kupujących produkt z przeznaczeniem na prezent i upominki z różnych okazji polega na tym, że produkt stanowi element oryginalnego opakowania.

Opakowanie spełnia funkcję promocyjną w stosunku do handlu i do nabywcy. Funkcję promocyjną w stosunku do nabywcy spełniają głównie opakowania jednostkowe. Promują one produkt znajdujący się wewnątrz opakowania oraz kształtują u nabywcy pozytywne wyobrażenie o cechach użytkowych produktu.

Promocyjne znaczenie opakowań jest szczególnie duże w odniesieniu do artykułów codziennego i częstego użytku, znacznie mniejsze jest przy sprzedaży artykułów wybieralnych nie odgrywa natomiast prawie żadnej roli w handlu dobrami trwałego użytku.

Opakowanie nie tylko promuje produkt. Stanowi również swoistą wizytówkę producenta i jest przydatne w tworzeniu wizerunku firmy. Wzrost znaczenia opakowań jako środka informacji (pełni ono wówczas rolę nośnika informacji o produkcie i producencie), jest spowodowany rozwojem samoobsługi.

W supermarkecie gdzie konsumenci mają do wyboru dziesiątki marek tych samych towarów, jednym z warunków rynkowego powodzenia produktu jest jego wyróżnienie się właśnie dzięki opakowaniu. Liczą się tu dwa czynniki – zdolność opakowań do zwrócenia uwagi klienta oraz czas odnalezienia poszukiwanego produktu (efekt półki). Pierwszy z nich ma za zadanie zwrócenie uwagi nabywcy na produkt, którego jeszcze nie zna, drugi – skrócenie czasu poszukiwania znanego już towaru na półce sklepowej.

Rozwój nowoczesnych form handlu powoduje, że w niektórych branżach opakowanie staje się najważniejszym nośnikiem informacji o produkcie.

Funkcje promocyjne i informacyjne opakowania są także związane z tym, że 80% decyzji zakupu określonego produktu jest podejmowane w sklepie, kiedy konsument stoi bezpośrednio przed półką z produktami. Warto pamiętać że w ciągu 30 minut konsument może zobaczyć:

1. 100 kolorowych reklam w czasopismach

2. 15 reklam w telewizji

3. 20 000 produktów na półkach sklepowych

W 1990 roku w USA  44% łącznych wydatków na opakowania oraz reklamę stanowiły wydatki na opakowania, a 56% na reklamę.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Rodzaje i podział opakowań

*Znaczenie opakowań w obrocie towarowym

*Konstrukcja i kształt opakowań

   Opakowanie można podzielić na wiele grup , uwzględniając różne kryteria tego podziału . W przypadku rozpatrywania zagadnienia styku opakowań z towarami możemy rozróżnić opakowania :

Ø   bezpośrednie

Ø   pośrednie

Opakowania bezpośrednie lub wewnętrzne-są utożsamiane z opakowaniami jednostkowymi . Opakowania te bezpośrednio stykają się z towarami . Stanowią podstawową ochronę przed wpływami zewnętrznymi .

  Do opakowań bezpośrednich zaliczamy :

Ø   opakowania szklane : butelki ,słoje ,ampułki ,fiolki.

Ø   opakowania papierowe : torby ,papiery do owijania.

Ø   opakowania kartonowe : pudełka kartonowe ,opakowania z  masy papierowej (np.: wytłaczanki do jaj , tacki ) , kubki kartonowe .

Ø   opakowania z tworzyw sztucznych : termoplastycznych ,   (torebki i owinięcia z folii giętkich , tacki , pudełka ).

Ø   opakowania metalowe : puszki , pudełka , tuby , tacki .

Ø   opakowania aerozolowe : pojemniki ciśnieniowe do dozowania produktu (np.: do środków owadobójczych , środków czyszczących , higienicznych .

Opakowania pośrednie-są zwane również pod nazwą opakowań zewnętrznych służą one do ochrony towarów w opakowaniach bezpośrednich , jak i samych opakowań .

Odgrywają także ważną rolę zwłaszcza w czasie transportu i w przechowywaniu . Opakowania pośrednie chronią towar od uszkodzeń mechanicznych , wpływów atmosferycznych , czy też kradzieży . Spełniają również zadanie opakowania ochronnego , niekiedy detalicznego , a dość często transportowego .

  Do opakowań pośrednich zaliczamy :

Ø   skrzynki i klatki drewniane : skrzynki drewniane zbijane .

Ø   opakowania bednarskie : beczki , bębny .

Ø   pudła tekturowe : tektura-tworzywo opakowań transportowych : pudła .

Ø   worki : papierowe , tkaninowe , z tworzyw sztucznych .

Ø   bale

Ø   balony

Ø   opakowania do maszyn i urządzeń ciężkich .

Ø   W zależności od przeznaczenia rozróżniamy opakowania :

Ø   jednostkowe

Ø   zbiorcze

Ø   transportowe

Opakowania jednostkowe-(najczęściej bezpośrednie)

Zawierają określoną ilość towarów sprzedawanych w handlu detalicznym . Opakowania te powinny umożliwiać rozpoznanie opakowanej jednostki .

  Opakowania zbiorcze-zawierają od kilku do kilkudziesięciu opakowań jednostkowych . Są stosowane z reguły jako opakowania ochronne . Docierają do punktów sprzedaży detalicznej , ale najczęściej nie są przeznaczone dla konsumentów . Do klientów trafiają wyłącznie w razie zakupu dużej liczby opakowań jednostkowych . Opakowania zbiorcze ograniczają liczbę czynności manipulacyjnych i ułatwiają transport wewnętrzny . W ten sposób są pakowane m.in.: przyprawy do potraw , zapachy do ciast , niektóre słodycze .

  Opakowania transportowe-obejmują takie ilości towarów , które są najwłaściwsze do wykonania czynności manipulacyjnych i samego transportu . Mogą to być zarówno opakowania bezpośrednie ( cysterny do mleka , skrzynki na owoce , beczki ) jak i pośrednie ( skrzynie , pudła , kontenery )

  Ze względu na trwałość opakowań dzielimy je na :

Ø   opakowania trwałe (beczki , bańki , kartoniki , folie )

Ø   opakowania nie trwałe (torebki )

Ø   Właściwości użytkowe opakowań decydują głównie o ich podziale na :

Ø   opakowania jednorazowego użytku

Ø   opakowania wielokrotnego użytku

  Wartość opakowań jednorazowego użytku jest najczęściej wkalkulowana w cenę towarów . Są to puszki ,tuby, torby papierowe , folie opakowaniowe .

  Opakowania wielokrotnego użytku są zarówno zwrotne np.: beczki , skrzynie , kontenery , niektóre butelki,

jak i bezzwrotne , które mogą być dowolnie używane przez odbiorcę we właściwym zakresie . Do tych ostatnich należą np.: skrzynie po owocach południowych czy też nietypowe butelki .

  W zależności od stopnia przystosowania opakowań do cech i właściwości towaru możemy podzielić je na :

Ø   uniwersalne

Ø   specjalne

Opakowania uniwersalne-mogą być wykorzystywane do towarów różnych branż , np.: butelki z tworzyw sztucznych mogą służyć do oleju (artykuł żywnościowy) lub płyn do mycia naczyń (artykuł nie żywnościowy) . W grupie tej znajduje się większość opakowań pośrednich .

  Opakowania specjalne-mają ściśle określone przeznaczenie np.: beczki na śledzie , pudełka do zapałek .

  Ze względu na materiały , z których są produkowane opakowania możemy wśród nich rozróżnić opakowania :

Ø   drewniane

Ø   metalowe

Ø   papierowe

Ø   szklane

Ø   tkaninowe

Ø   ceramiczne

  Opakowania drewniane-są to najczęściej opakowania transportowe , do których zaliczamy : skrzynie , klatki , pojemniki , kosze . Opakowania jednostkowe są to łubianki , beczki i wełna drzewna jako materiał pomocniczy . Opakowania drewniane odznaczają się wieloma dodatkowymi cechami . W stosunku do swej niewielkiej masy wskazują dobrą wytrzymałość mechaniczną , źle przewodzą ciepło i prąd elektryczny , mają słabą aktywność chemiczną , nieznaczną przenikalność powietrza .

Do wad opakowań drewnianych zaliczamy higroskopijność (zdolność pochłaniania wilgoci z otoczenia) , są łatwo palne , niekiedy wydzielają zapach żywicy i mogą tym samym ujemnie oddziaływać na opakowany towar . Opakowania te są wycofywane i zastępowane znacznie tańszymi opakowaniami z tworzyw sztucznych .

   Do opakowań metalowych zaliczamy : puszki , beczki , wiadra , pudełka , pojemniki , skrzynie , tuby , Są często stosowane jako opakowania wielokrotnego użytku . Surowcem do produkcji tych opakowań jest cienka blacha aluminiowa lub stalowa . Zaletami tego rodzaju opakowań jest duża wytrzymałość mechaniczna i odpowiednia trwałość , co ułatwia transport i przechowywanie oraz umożliwia wielokrotne użytkowanie . Ze względu na łatwość obróbki i odporność na korozję opakowania te są powszechnie stosowane w przemyśle spożywczym . Wadą tych opakowań jest duże przewodnictwo cieplne .

Opakowania papierowe-mają bardzo liczne zastosowanie jako opakowania miękkie i sztywne . Opakowania miękkie to papier pakowy (zwykły i krepowany)

papier pakowy uszlachetniony  (parafinowy , półpergaminowy) oraz powlekany tworzywami sztucznymi lub metalowymi . Do opakowań sztywnych zaliczamy : kartony , tekturę falistą jedno-  i wielowarstwową oraz sklejkę tekturową wielowarstwową (może być stosowana do produkcji bębnów) . Papier jako opakowanie charakteryzuje się dobrymi właściwościami mechanicznymi , małą masą , bezwonnością , słabym przewodnictwem cieplnym . Jest też łatwy do przerobu.

Można wykonać na nim nadruki jedno-  i wielobarwne . Papier jest stosunkowo tani w produkcji . Istnieje również możliwość jego odzyskania z makulatury (jest przyjazny dla środowiska) .

Opakowania papierowe mogą być jednostkowe (tuby ,pudełka , kubki ) , a także transportowe (skrzynki tekturowe , worki papierowe , wytłaczanki z mas papierniczych np.: do jaj) . Papier stosuje się również do bezpośredniego owijania towaru . Główną wadą opakowań papierowych jest szybkie wchłanianie wody (nasiąkliwość) , która zmniejsza wytrzymałość mechaniczną .

   Opakowania szklane-są dość rozpowszechnione dzięki licznym zaletom . Stosuje się je głównie do pakowania artykułów żywnościowych . Mimo to coraz częściej spotykamy opakowania zastępcze np.: z tworzyw sztucznych . Do opakowań szklanych zaliczamy : butelki ,słoiki ,słoje ,balony , ampułki , fiolki . Mogą być produkowane ze szkła bezbarwnego lub barwionego . Szkło ciemne (brązowe) nie przepuszcza promieni nadfioletowych , które przyczyniają się do utraty witaminy C . Wśród licznych zalet należy przede wszystkim wymienić :

Ø   gładkość powierzchni

Ø   nienasiąkliwość

Ø   obojętność odporność chemiczną

Ø   przezroczystość

Ø   stosunkowo dobrą higieniczność

Tego typu opakowania są zaliczane do opakowań wielokrotnego użytku .

Do wad opakowań szklanych zaliczamy :

Ø   kruchość tj. wrażliwość na urazy mechaniczne

Ø   szybkość zmiany temperatury

Ø   konieczność stosowania często opakowań ochronnych

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin