listopad(1).doc

(141 KB) Pobierz

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC LISTOPAD - GRUPA TRZYLATKI

Opracowany na podstawie Programu wychowania przedszkolnego W kręgu zabawy J. Pytlarczyk i przewodnika metodycznego ŚWIAT TRZYLATKA (M. Cieśla, M. Słojewska)

Temat kompleksowy:  V. PRZYGOTOWANIA DO ZIMY

Zakres treści

Zamierzone osiągnięcia dzieci

Działania

Środki dydaktyczne

Zabawy ruchowe

Pomoce

literatura

MYŚLENIE TWÓRCZE

 

PERCEPCJA WZROKOWA

 

PAMIĘĆ

 

UWAGA

- rozwija wyobraźnię

- rozwija ekspresję twórczą

- składa obrazki w całość wg wzoru i bez wzoru

- rozwija pamięć wzrokową

- ćwiczy pamięć

- uważnie słucha utworu literackiego

 

– zabawa na powitanie „Jak się czujesz?” - identyfikowanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych

– zabawa „Szaro za oknami” - różnicowanie dźwięków otoczenia (cicho – głośno)

– rozmowa i zabawy dramowe, inspirowane wierszem E. Szelburg-Zarem­biny Słota.

poznawanie sposobów radzenia sobie z nudą w zabawie „Jesienne nastroje”

zabawa plastyczna „Jesienna sza­ruga” - rozchlapywanie wybranej farby szczoteczką do zębów - wyrażanie za pośrednictwem barw określonego nastroju i emocji

zabawa z zakrętkami od słoików - rozwijanie ekspresji twórczej

– zabawa słuchowo-ruchowa „Jesienne niespodzianki” (CD – piosenka Jesienna kołysanka) - reagowanie na dźwięki instrumentów

– utrwalanie wiersza D. Gellner „Jesienna wróżka”

– zabawa dydaktyczna „Idziemy na spacer” - dostoso­wanie ubioru do aktualnej pory roku i pogody

układanie obrazka parasola w całość wg wzoru i bez wzoru

– ćwiczenie relaksacyjne „Sześć parasoli”– masażyk wg M. Bogdanowicz do wiersza „Sześć –– parasoli” A. Łady-Grodzickiej

– zabawa na powitanie „Dzień dobry” - wprowadzenie wszystkich w dobry nastrój

– zabawa „Chodzi echo” - wykonywanie poleceń zgodnie z instrukcją słowną nauczyciela

zabawy rytmiczne i ortofoniczne na podstawie piosenki Jesienna kołysanka (CD)

– zabawa „Ulewa i kapuśniaczek” - różnicowanie i naśladowanie odgłosów otoczenia

– tworzenie opowieści dźwiękowych do wiersza B. Szelągowskiej Nastroje Pani Je­sieni

Nastroje Pani Jesieni – nauka fragmentów wiersza B. Szelągowskiej.

– recytowanie z podziałem na role

– umuzycznienie wiersza Nastroje Pani Jesieni B. Szelągowskiej

– tworzenie opowieści dźwię­kowej do wiersza

– przypomnienie piosenki „Witaminowa piosenka” (CD)

– zabawy badawcze w kąciku tematycznym „Spiżarnia”

– słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „W spiżarni”

rozumienie i właściwe stosowanie słów: spiżarnia, zapasy, przetwory

przeliczanie, określanie położenia przedmiotów w przestrzeni

– rozmieszczanie wg instrukcji zawartej w wierszu (laminowana karta pracy Spiżarnia)

– zabawa dydaktyczna  „Szukaj do pary” - określanie i porównywanie wielkości, koloru i kształ­tu

zabawa przy piosence Witaminowa piosenka (CD)

– próby określania stanu emocjonalnego „Kostka emocji/znaczki emocji”

– zabawa oddechowa z piórami „Piórka” - prawidłowe gospodarowania odde­chem

uważne słuchanie wiersza E. Stadtmüller ilustrowanego sylwetami „Kto odlatuje, kto zostaje”

rozmowa na temat treści utworu

wyko­nanie ptaszka z plasteliny i suchych liści – rozwijanie inwencji twórczej

– zabawa ortofoniczna „Ptasie rozmowy” - prawidłowe gospodarowanie oddechem

– zagadki słuchowe „Kto odlatuje?” - rozpoznawanie i naśladowanie ptasich odgłosów

– oglądanie wystawy obrazków „Jesień w lesie”

– zabawa dydaktyczna „Jesienna kostka” (wykonywanie jesiennych zadań)

– opowieść ruchowa „W lesie” (na tle utworu R. Dziekańskiego W lesie – CD) - kształtowanie płynności i swobody ruchów całego ciała

– zabawa plastyczna „Wiewiórka” - wyklejanie wiewiórki pociętą włóczką

– wprowadzenie do tematu piosenką „Jesienna kołysanka” (CD)

– wykonanie maski – wypychanka „Jeż”

– zabawa „Podaj dalej coś, co jest….” - rozwijanie ekspresji teatralnej

– nauka wiersza D. Gellner ilustrowanego sylwetą jeża „Kolczasty jeżyk” - rozmowa na temat treści wiersza

poznanie wyglądu i zimowych zwyczajów jeża

– zabawa integracyjna „Którego jeża brakuje?”

– lepienie z masy solnej  „Jeż” - ćwiczenie małej motoryki

– zabawa na powitanie „Witaj” wprowadzenie wszystkich w dobry nastrój

– zabawa słuchowa „Gdzie jest miś?” (CD – piosenka Trzy misie) - rozwijanie aparatu głosowe­go i słuchu dziecka

– zabawy muzyczne w oparciu o piosenkę „Trzy misie” (CD)

nauka piosen­ki

rozumie­nie znaczenia liczebników porządkowych: pierwszy, drugi, trzeci

– układanie z naklejek postaci misia zgodnie z treścią wiersza B. Szurowskiej „Miś”

– zabawa integracyjna do piosenki Trzy misie (CD)

– zabawa „Szukaj brązowego” - rozpoznawanie i nazywanie koloru brązowego

– rozmowa z dziećmi na temat zimowych zwy­czajów zwierząt leśnych na podstawie opowiadania B. Szelągowskiej oraz planszy „Zwierzęta w lesie” „Mieszkańcy lasu przygotowują się do zimy”.

rozpoznawanie i nazywanie zwierząt po ich cieniu  - karta pracy nr 8

– ćwiczenie relaksacyjne „Urodziny Misia Zbycia”– masażyk wg M. Bogdanowicz

Wysłuchanie i omówienie piosenki Jesienna kołysanka (CD) -śpiewanie refrenu piosenki

zabawa dydaktyczna z kostką emocji - rozpoznawanie i nazywanie stanów emocjonalnych

– recytacja wiersza I. Salach. „Kto pamięta o zwierzętach” Wdrażanie do uważnego słuchania utworu literackiego

dostrzeganie konieczności pomagania zwierzętom podczas zimy, po­znanie zawodu leśniczego

 

- chusta animacyjna, szablony parasolek, niebieskie lub szare kartki, szczoteczki do zębów, czarna lub szara farba plakatowa, widelec, CD – piosenki Wesoła zabawa (sł. B. Szelągowska, muz. J. Pietrzak), Jesienna kołysanka (sł. B. Szurowska, muz. B. Tartanus-Kowalska), odtwarzacz kompaktowy, orzechy lub małe klocki, kartki A4 (zapisane), instrumenty perkusyjne, zakrętki od

słoików

 

- tamburyn, lalka, ubranka dla lalek na różne pory roku, chusta animacyjna, CD – melodia ludowa Szot, odtwarzacz kompaktowy, okulary przeciwsłoneczne, parasol, kalosze, płaszcz przeciwdeszczowy, peleryna, kapelusz słomkowy, kozaki, gogle, duża sylweta parasola oraz drugi podobny, lecz porozcinany, 6 dużych papierowych parasoli ze wzorami wg treści wiersza

 

- drewienka/klawesy, CD piosenka Jesienna kołysanka (sł. B. Szurowska, muz. B. Tartanus-Kowalska), odtwarzacz kompaktowy, instrumenty alternatywne: torebki foliowe, plastikowe kubeczki, butelki z wodą, obręcze

 

- CD – piosenka Witaminowa piosenka (sł. B. Szelągowska, muz. J. Pietrzak), odtwarzacz kompaktowy, przetwory w słoikach, soki, warzywa, owoce, lupy, chusta integracyjna, opaski lub znaczki z rysunkiem: dżemu, soku lub weku, karta laminowana Spiżarnia, umyte połówki warzyw lub owoców

 

- sznurek, pióra, sylwety (bocian, żaby, skowronek, wrona, jaskółka, muchy, wróbel), karmnik, kostka emocji/znaczki emocji, wysuszone liście, plastelina, karton, klej wikol, CD – akompaniament do piosenki Wesoła Wróżka (sł. B. Szurowska, muz. J. Pietrzak), odtwarzacz kompaktowy

 

- obrazki przedstawiające jesień w lesie, „Jesienna kostka”, na której przyklejone są jesienne symbole, zagadki dotyczące leśnych zwierząt, piosenka na powitanie, CD – R. Dziekański W lesie, piosenka Jesienna kołysanka (sł. B. Szurowska, muz. B. Tartanus-Kowalska), odtwarzacz kompaktowy, orzech, żołądź, kasztan, jarzębina, piosenka na pożegnanie, szarfy, kartki z sylwetami wiewiórek, pocięta włóczka, klej w płynie

 

 

 

- piłeczka ping-pongowa, sylweta jeża, masa solna, cienkie makaronowe rurki, ziarna pieprzu, goździki, tacki, wypychanka – maska jeża, gumka lub opaski z kartonu dla dzieci, ilustracja przedstawiająca las, a w nim jeża, CD – piosenka Jesienna kołysanka (sł. B. Szurowska, muz. B. Tartanus-Kowalska), odtwarzacz kompaktowy, kartony A4

 

- CD – piosenka Trzy misie (sł. B. Szelągowska, muz. J. Pietrzak), odtwarzacz kompaktowy, karta laminowana Miś, pluszowe misie

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin