Pociągi pendolino w obsłudze ruchu intercity.pdf

(8793 KB) Pobierz
Sabina Puławska
Pociągi Pendolino
w obsłudze ruchu intercity
Rys. 1. Pociąg Pendolino Britannico Virgin trains na stacji w Manchesterze
Fot. S. Puławska
watnego przewoźnika Virgin Trains. Linia West Coast Main, dłu -
gości 641,6 km, łączy Londyn ze szkockim Glasgow, a także
z miastami Manchester, Liverpool i Birmingham. Relacje pocią -
gów Virgin Trains przedstawiono na rysunku 2.
Na najważniejszych relacjach Virgin oferuje swoim klientom
pociągi Pendolino produkcji Alstom z systemem przecylnego
nadwozia ( tilting system ). Relacje uzupełniające są obsługiwane
także przez pociągi zespołowe Super Voyager. Są to spalinowe
zespoły trakcyjne 4­wagonowe (3 zespoły, moc 1880 kW, miejsc
26 w 1. klasie + 160 w 2. klasie) i 5­wagonowe (18 zespołów,
moc 2350 kW, miejsc 26 w 1. klasie + 220 w 2. klasie). Zespo -
ły te także są wyposażone w systemy przechyłu nadwozia. Pręd -
kość maksymalna tych zespołów wynosi 200 km/h i są one wy -
korzystywane do obsługi relacji na liniach niezelektryfikowanych.
Jednym z najważniejszych elementów restrukturyzacji
oferty przewozowej jest wprowadzenie nowego taboru
kolejowego. Nowy, bardziej komfortowy i o lepszych pa -
rametrach technicznych tabor jest podstawą do budowy
skutecznej oferty marketingowej, zwłaszcza w przewo -
zach międzyregionalnych.
Już w latach 90. XX w. dla linii konwencjonalnych synonimem
nowoczesności stały się pociągi z wychylnym nadwoziem w łu -
kach torowych, tzw. Pendolino. Pociągi te budowane w konfi­
guracji zespołów trakcyjnych mają taki poziom komfortu, jak po -
ciągi dużej prędkości, a ponadto mechanizm wychyłu nadwozia
umożliwia dodatkowo zwiększenie średniej prędkości handlowej,
w niektórych przypadkach nawet o kilkanaście procent. Ich wpro -
wadzenie było przełomem w budowie nowego wizerunku kolei we
Włoszech, Szwajcarii, Hiszpanii, Portugalii, Finlandii, Słowenii,
Norwegii, Szwecji, Czechach i w Niemczech, gdzie pociągi ICE­T
uzupełniły ofertę kolei dużych prędkości InterCity Express (ICE).
Od 2010 r. pociągi Pendolino wejdą do eksploatacji na linii Pe -
tersburg – Helsinki.
Na sieci brytyjskich kolei (16 458 km) przewożonych jest
1213 mln pasażerów rocznie. Do najbardziej obciążonych linii
należy WCML – West Coast Main Line (Główna Linia Zachodnie -
go Wybrzeża). Obsługa tej linii pociągami intercity należy do pry -
Historia
Inicjatorem wprowadzenia nowego standardu w przewozach inter -
city w Wielkiej Brytanii był Richard Branson, założyciel linii lotni -
czej Virgin. Możliwość realizacji tych zamierzeń otworzyła się po
podziale kolei brytyjskich na segmenty rynkowe i ogłoszeniu
przetargów na franszyzy. Jedna z nich dotyczyła obsługi ruchu
intercity na linii West Coast Main Line. W 1996 r. jej obsługa
została rozstrzygnięta na korzyść Virgin. Richard Branson od razu
rozpoczął rozmowy z Alstomem i Fiatem o zakupie nowego tabo -
ru z przechylnym nadwoziem, który zastąpiłby przestarzałe tech -
4 /2009
15
830728619.048.png 830728619.059.png 830728619.066.png 830728619.067.png 830728619.001.png 830728619.002.png
nicznie wagony i lokomotywy. Idea zastosowania taboru z prze -
chylnym nadwoziem nie była w Wielkiej Brytanii nowością. Już
w latach 70. XX w. prowadzone były badania prototypu takiego
pociągu, ale zostały one zaniechane.
Wybór pociągów z przechylnym nadwoziem miał uzasadnie -
nie techniczne. Linia WCML została zbudowana w XIX w. Jej pa -
rametry techniczne są bardzo niskie i nawet po modernizacji
możliwe było tylko zwiększenie prędkości do 200–225 km/h, i to
przy zastosowaniu tego rodzaju taboru.
Virgin Trains uruchomił pierwsze pociągi w 1997 r. i jeszcze
w tym samym roku podpisał kontrakt z konsorcjum Alstom/Fiat
na 52 pociągi Pendolino oraz na ich utrzymanie na okres 13 lat.
Pierwszy pociąg został dostarczony w 2001 r. i rozpoczął jazdy
testowe i szkoleniowe. Eksploatacja pociągów z prędkością
200 km/h rozpoczęła się w 2003 r. W 2004 r. została zakończona
dostawa wszystkich pociągów. Od 2005 r. realizowany jest pełny
rozkład jazdy dla 46 pociągów dziennie.
Pociągi Pendolino Britannico
Konstrukcja pociągów opiera się na zastosowanych już dla in -
nych przedsiębiorstw kolejowych w Europie rozwiązaniach tech -
nicznych. Ze względu na różnice techniczne w parametrach infra -
struktury, wersja dla Virgin Trains różni się skrajnią.
Zespoły dostarczone pierwotnie mają po 9 wagonów, każdy
oparty na dwóch wózkach. Sześć wagonów jest wyposażonych po
2 wózki napędne. Podobnie jak w innych pociągach Pendolino,
w każdym z wózków napędnych jedna z osi napędzana jest silni -
kiem elektrycznym, w przypadku Britannico o mocy 425 kW.
Układ taki zapewnia maksymalizację przyczepności podczas przy -
spieszania/hamowania i bardzo dużą maksymalną siłę pociągową
(204 kN) przy małych naciskach osi na tor (średnio poniżej 13 t
na oś), co powoduje znaczne ograniczenie oddziaływania pojazdu
na tor. Wysokie parametry trakcyjne umożliwiają osiągnięcie
prędkości 100 km/h momentu rozruchu na drodze około 900 m,
a 200 km/h po 200 s. Są to wielkości nieosiągalne dla zestawu
lokomotywy z wagonami i umożliwiły one znaczne skrócenie cza -
sów przejazdu. Napęd rozłożony na dużą liczbę osi umożliwia
także skuteczne wykorzystanie hamulca elektrodynamicznego
i odzyskanie części energii hamowania w wyniku rekuperacji.
Kolejne oszczędności na czasie przejazdu uzyskano poprzez
zastosowanie mechanizmu przechyłu nadwozia, co umożliwia
osiągnięcie na łukach prędkości do 24% większej niż w pocią -
gach nieposiadających tego mechanizmu, np. pociąg z aktywnym
mechanizmem pudła przecylnego pokona łuk z prędkością
200 km/h, a pociąg bez mechanizmu pudła przecylnego musi
Rys. 2. Relacje pociągów Virgin Trains
Rys. 4. Siły działające na pasażera i kąty nachylenia mechanizmu przechy-
łowego
Źr. Alstom.
Rys. 3. Konfiguracja wagonów Pendolino Britannico
Żr. Alstom.
16
4 /2009
830728619.003.png 830728619.004.png 830728619.005.png 830728619.006.png 830728619.007.png 830728619.008.png 830728619.009.png 830728619.010.png 830728619.011.png
zwolnić do prędkości 160 km/h. Mechanizm umożliwia łagodny
przechył nadwozia do 8°, co zmniejsza dyskomfort dla pasażerów
przy przejeździe pociągu po łukach.
Zestawy mają specjalnie zaprojektowany, wyjątkowy wygląd
zewnętrzny i niepowtarzalne wnętrze, co było elementem zmiany
wizerunku kolei, mającym zachęcić pasażerów do podróży pocią -
giem. Uruchomienie pociągów dużych prędkości miało za zada -
nie stworzenie alternatywy dla transportu lotniczego i użytkowni -
ków dróg – samochodowych firm przewozowych oraz transportu
indywidualnego.
Utrzymanie 52 składów Pendolino w ramach długotermino -
wego kontraktu serwisowego z firmą producenta Alstom odbywa
się w pięciu zakładach na terenie Wielkiej Brytanii wzdłuż Linii
West Coast Main Line – w Manchester, Glasgow, Liverpool, Wol -
verhampton i Londynie. Kontrakt ten został zawarty na 13 lat i bę -
dzie wydłużony o kolejne 10 lat.
Zakłady te zostały zmodernizowane i wyposażone w niezbęd -
ne urzadzenia i systemy informatyczne przez producenta taboru.
Użyty do tego celu system „Traintracer” umożliwia przewidywa -
nie problemów i prewencyjne diagnozowanie możliwych błędów
i usterek. Moduł „Traintracer” wmontowywany w system kontroli
Tabela 1
Dane techniczne Pendolino Britannico
Szerokość toru
[mm] 1435/1432 (standard Wielkiej Brytanii)
Napięcie zasilania
25 kV 50 Hz
Materiał pudła pociągu
Aluminium
Konfiguracja
9 wagonów
(M+M+D+M+D+M+D+M+M)
Liczba osi napednych 12
Całkowita długość [m] 217
Zewnętrzna maksymalna szerokość wagonu [mm] 2730
Masa [t] 466
Liczba miejsc 145 klasa 1., 294 klasa standardowa
Moc trakcyjna [MW] 5,1
Przyspieszenie początkowe [m/s²] 0,368
Maksymalna siła rozruchowa [kN] 204
Prędkość maksymalna [km/h] 200 (225 – prędkość projektowa)
Urządzenia sygnalizujące TASS system sygnalizacji i urządzeń
Mechanizm pudła przecylnego Uruchamianie automatyczne
Funkcje dodatkowe System zarządzania pociągiem: elektroniczny system rezerwacji
miejsc; AGATEe – media systemy audiowizualnej informacji
pasażerskiej, toalety dla osób niepełnosprawnych, sklepy,
system rozrywki zamontowany przy siedzeniach pasażerów
Rys. 7. Pociągi WCML w zakładzie taboru, Manchester
Rys. 5. Pociąg Pendolino Britannico
Fot. S. Puławska
© ALSTOM Transport/TOMA – C. Sasso
Rys. 6. Przedział dla pasażerów, klasa 1.
Fot. S. Puławska
4 /2009
17
830728619.012.png 830728619.013.png 830728619.014.png 830728619.015.png 830728619.016.png 830728619.017.png 830728619.018.png 830728619.019.png 830728619.020.png 830728619.021.png 830728619.022.png 830728619.023.png 830728619.024.png 830728619.025.png 830728619.026.png 830728619.027.png 830728619.028.png 830728619.029.png 830728619.030.png 830728619.031.png 830728619.032.png
 
Rys. 8. Pierwsze czynności utrzymania na peronach postojowych w zakła-
dzie taboru
Rys. 10. Czynności kontrolne i utrzymaniowe w kabinie maszynisty
© Alstom Transport/ TOMA – P. Eranian
© Alstom Transport/TOMA – P. Eranian
Rys. 9. Czynności utrzymania w hali przeglądowej
© Alstom Transport/TOMA – P. Eranian
Rys. 11. Testowanie pojazdu na stanowisku w zakładzie w Oxley
© Alstom Transport/TOMA – C. Sasso
18
4 /2009
830728619.033.png 830728619.034.png 830728619.035.png 830728619.036.png 830728619.037.png 830728619.038.png
pociągu generuje zestaw danych, dotyczących zmian w jego
głównych podzespołach przez przekaz radiowy do naziemnego
serwera. Ciągłe udoskonalanie systemu pozwala zmniejszyć
koszty utrzymania oraz minimalizuje straty operatora związane
z czasem przestoju.
Opracowano plany utrzymania bazując na ocenach dokona -
nych na podstawie danych pochodzących z poszczególnych po -
ciągów – podejście to pozwala na znaczne zmniejszenie czasu
przestoju pociągu.
Czynności dla zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności
bazują na danych archiwalnych. Dane te dostarczane są przez
zcentralizowany pokładowy system diagnostyczny, co pozwala na
szybką identyfikację ewentualnych usterek. System ten może być
również wykorzystany do zdalnego odzyskania danych z pociągów
w ruchu.
Rys. 12. Rodział zadań przy przeglądzie pociągów przez nocną zmianę w zakładzie
taboru
© Alstom Transport/TOMA – P. Eranian
Organizacja przewozów
Pociągi Virgin Trains obsługują relacje miedzy Londynem Euston
a Manchesterem, Birmingham, Liverpoolem oraz Glasgow i Edyn -
burgiem. System połączeń opiera się na 6 głównych relacjach,
w tym trzy z nich są obsługiwane przez pociągi Pendolino, dwie
przez spalinowe zespoły Super Voyager i jedna – do Szkocji –
wspólnie przez Pendolino i Super Voyager (rys. 3, tab. 2). Pocią -
gi te obsługują 43 stacje i przewożą dziennie prawie 60 tys. pa -
sażerów (tab. 3).
Od czasu rozpoczęcia działalności Virgin Trains zwiększyło
swoją ofertę o 32% pociągów, a czasy przejazdu w poszczegól -
nych relacjach uległy skróceniu (tab. 4). Uruchomiono połącze -
nia między Manchester i Birmingham w odstępach 20­minuto -
wych.
Komfort podróży zapewnia bogata oferta restauracyjna prze -
woźnika oraz bezpłatny dostęp do internetu w klasie 1. W pocią -
gach znajdują się również wyznaczone strefy dla rowerów, z której
korzystanie jest bezpłatne. W związku z ograniczą pojemnością
tych stref (do 4 rowerów) należy jednak dokonać wcześniejszej
telefonicznej rezerwacji.
Tabela 4
Czasy przejazdu pociagami Virgin Trains
Czas przejazdu
Wrzesień 2004 r. Grudzień 2008 r.
Birmingham
1h 30
1h 24
Manchester
2h 20
2h 07
Z Londynu do
Liverpool
2h 30
2h 08
Glasgow
5h 20
4h 30
Chester
2h 14
2h 02
Wrzesień 2006 r.
Grudzień 08
Z Birmingham do Glasgow
4h 08
3h 57
Edinburgh
4h 13
4h 02
Pociągi Virgin okazały się bardzo konkurencyjne w stosunku
do innych środków transportu. We wrześniu 2004 r. zdecydowany
udział w rynku podróży Manchester – Londyn miały linie lotnicze
– ok 65%. (pociągi Virgin w tym czasie ok. 35%). Na koniec
2006 r. proporcje te odwróciły się, a obecnie pociągi przewoźni -
ka kolejowego mają już około 75% udziału. Celem operatora jest
pozyskanie 85% pasażerów. W połączeniach London – Glasgow
Tabela 2
Relacje pociągów Virgin Trains
Oznaczenie linii Trasa
Liczba połączeń
Uwagi
w ciągu doby
51
23 kursy pełne, pozostałe realizowane od stacji Birmingham
A
Wolverhampton­Birmingham­ London
(oraz jeden od stacji Rugby)
B
Manchester – London
47
C
Liverpool – London – Crewe
22
D
North Wales – London i The West Midlands
22
E
London – The North West – Glasgow
Birmingham – Crewe – 1 kurs
Birmingham – Edinburgh – 7 kursów
Birmingham – Glasgow – 7 kursów
Birmingham – Preston – 1 kurs
F
Birmingham – The North West and Scotlan
Crewe – Glasgow – 1 kurs
London – Glasgow – 14 kursów
London – Lancaster – 3 kursy
London – Preston – 4 kursy
Tabela 3
przeważającą rolę odgrywa transport lotniczy. W 2004 r. drogą
lotniczą podróże odbywało ponad 90% pasażerów, jednak sytua -
cja zmieniła się w 2006 r., kiedy wprowadzono dodatkowe wy -
mogi bezpieczeństwa na brytyjskich lotniskach. W związku ze
wzmożonymi kontrolami czas podróży samolotem wydłużył się,
na czym zyskały połączenia kolejowe, nie wymagające dodatko -
wych transferów na lotniska, a łączące centra miast bezpośred -
Wyniki przewozowe Virgin Trains za 2008 r.
Liczba pociągów dziennie
333
Liczba obsłużonych pasażerów dziennie
59 418
Liczba obsłużonych pasażerów rocznie
21 569 000
Liczba obsługiwanych stacji
43
Liczba pociągów Pendolino
52
4 /2009
19
830728619.039.png 830728619.040.png 830728619.041.png 830728619.042.png 830728619.043.png 830728619.044.png 830728619.045.png 830728619.046.png 830728619.047.png 830728619.049.png 830728619.050.png 830728619.051.png 830728619.052.png 830728619.053.png 830728619.054.png 830728619.055.png 830728619.056.png 830728619.057.png 830728619.058.png 830728619.060.png 830728619.061.png 830728619.062.png 830728619.063.png 830728619.064.png 830728619.065.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin