AGAgrygier.docx

(13107 KB) Pobierz
Zad

Zad. 07. Inwentaryzacja uszkodzeń nawierzchni ul. Reymonta

 

Wstęp:

              Zgodnie z poleceniem należało wykonać inwentaryzację ul. Reymonta oraz dokonać oceny stanu nawierzchni jedni wg instrukcji „Systemu Oceny Stanu Nawierzchni”.

 

Cele pomiarów i ocen stanu nawierzchni

              Rzeczywistym celem prowadzenia inwentaryzacji i pomiarów uszkodzeń nawierzchni zgodnie z „Systemem Oceny Stanu Nawierzchni”, jest rejestrowanie w ramach oceny wizualnej oraz pomiarów z zastosowaniem specjalistycznych urządzeń parametrów techniczno – eksploatacyjnych, służących do: sformułowania jednolitych zasad badań diagnostyki i metody wnioskowania dla celów planowania, uzyskanie danych do kształtowania polityki utrzymania dróg oraz kryteriów technicznych dla podziałów finansowych na remonty dróg, a także uzyskania danych do wstępnego zlokalizowania remontów nawierzchni drogowej i zakresu ich planowanego wykonania, aż w końcu do wdrażania nowoczesnych metod diagnostycznych nawierzchni drogowych.

             

              Załączniki:

1. Szkic przedmiotowego odcinka wraz z ustaleniem kilometrażu

              2. Inwentaryzacja uszkodzeń nawierzchni jezdni

              3. Naniesienie danych z inwentaryzacji na przedmiotowy szkic

              4. Opracowanie kolorystycznej mapy jakości

 

             

 

             

 

 

 

1.      Ocena stanu spękań i stanu powierzchni nawierzchni

 

Ocenę stanu nawierzchni wykonuje się w trzech etapach:

ETAP 1 – obliczenie zakresu uszkodzeń,

ETAP 2 – obliczanie punktacji uszkodzeń,

ETAP 3 – obliczanie wskaźnika spękań i wskaźnika stanu powierzchni służących do klasyfikacji stanu nawierzchni.

2.      Obliczanie zakresu uszkodzeń

 

Uszkodzenia ciągłe. Długość tych uszkodzeń jest wynikiem odejmowania:

Zakres uszkodzeń liniowych (X) posiadających parametr szerokość(pęknięcia siatkowe, łaty, ubytki ziaren lub lepiszcza), jest obliczany w jednostkach powierzchni (m2), według formuły:

gdzie:
                            jeżeli szerokość uszkodzenia jest mała

                            jeżeli szerokość uszkodzenia jest duża

– szerokość ocenianego pasa ruchu, w metrach

Zakres uszkodzeń liniowych (X), dla których nie określa się parametru szerokości (pęknięcia pojedyncze podłużne), jest obliczany w jednostkach długości (m), wg formuły:

Uszkodzenia punktowe. Zakres uszkodzeń punktowych (X), posiadających parametr szerokość (pęknięcia pojedyncze poprzeczne), jest obliczany w jednostkach długości (m), według formuły:

Zakres uszkodzeń punktowych, dla których nie określa się wymiarów liniowych w żadnym
z kierunków (wyboje), jest obliczany w jednostkach powierzchni (m2), według formuły:

Do celów punktacji i oceny przyjmuje się, że:

- zakres pęknięć pojedynczych jest sumą pęknięć pojedynczych podłużnych i poprzecznych,

- zakres dla uszkodzeń typu łaty i wyboje jest wyznaczany łącznie. Do powierzchni łat o dużej szkodliwości dodawana jest powierzchnia wybojów. Z kolei w przypadku małej szkodliwości tych uszkodzeń zakres jest równy zakresowi łat i małej szkodliwości.

              Przy wyznaczaniu oceny należy brać pod uwagę następujące zasady zmian zakresu uszkodzeń:

1)     Na obszarze objętym pęknięciami siatkowymi o dużej szerokości nie uwzględnia się innych uszkodzeń,

2)     Na obszarze objętym pęknięciami siatkowymi o małej szerokości wszystkie inne uszkodzenia o dużej szerokości uwzględniane są jak uszkodzenia o małej szerokości,

3)     Na obszarze objętym łatami o dużej szerokości nie uwzględnia się ubytków ziaren lub lepiszcza,

4)     Na obszarze objętym łatami o małej szerokości ubytki ziaren lub lepiszcza o dużej szerokości uwzględnia się jak ubytki o małej szerokości,

5)     Na obszarze objętym pęknięciami siatkowymi o małej szerokości i łatami o małej szerokości nie uwzględnia się ubytków ziaren lub lepiszcza.

 

              Poniżej przedstawiono w tabelach 1÷14 obliczone zakresy uszkodzeń inwentaryzowanego odcinka drogi na ulicy Reymonta. Odcinek drogi wynosi 700m. Podzielono go na 7 odcinków 100 metrowych, dla których będą określane zakresy uszkodzeń. Jako, że oceniany pas ruchu ma szerokość 3,50m, na odcinku 0+000 – 0+600 to sumaryczne zakresy na tym odcinku uszkodzeń zostały pomnożone przez 3 i podzielone przez 3,50m.

Tabela 1. Wyznaczenie zakresu uszkodzeń inwentaryzowanego odcinka 1 (0 – 100) pas prawy.

Grupa uszkodzeń

Uszkodzenie

Kilometraż

Lt [m]

Ll [m]

Powierzchnia ze względu na szkodliwość [m2]

Mała

Duża

Liniowe

Pęknięcia siatkowe

0+038

1,75

15,00

 

26,25 

0+068

1,75

2,00

 

3,50

 

Suma

0

25,59

Grupa uszkodzeń

Uszkodzenie

Kilometraż

Lt [m]

Ll [m]

Powierzchnia ze względu na szkodliwość [m2]

Mała

Duża

Liniowe

Pęknięcia pojedyncze podłużne

0+075

-

3,00

3,00

 

0+095

-

2,00

2,00

 

Punktowe

Pęknięcia pojedyncze poprzeczne

0+036

2,50

-

 

3,50

 

Suma

4,30

3,01

Grupa uszkodzeń

Uszkodzenie

Kilometraż

Lt [m]

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin