ćwiczenia 3 - Rachunkowość zarządcza - 02.04.2011.docx

(78 KB) Pobierz

Rachunkowość zarządcza              ćwiczenia 3              02.04.2011

RMK kosztów:

a)        Czynne – twz koszty dotyczące przyszłych okresów (czyli jeżeli płacimy z góry za okres dłuższy niż 1 miesiąc, np.: polisa ubezpieczeniowa, prenumerata, podatki, abonament, czynsz). Z ustawy o rachunkowości wynika, że jednostki są zobowiązane do stosowania zasady współmierności.

Ujmowane na koncie aktywnym, wpływają na aktywa bilansu lub w „krótkoterminowych rozliczeniach międzyokresowych”

b)       Bierne – tzw. rezerwy na przyszłe koszty (też wynikają z zasady współmierności; np.: planowany remont, rezerwa na naprawy gwarancyjne, rezerwa na odprawy emerytalne)

Ujmowane są w pasywach, księgowane na koncie pasywnych. Wykazywane w ostatniej grupie „rozliczenia międzyokresowe”

 

Zadanie 7.

 

Zakłady wytwórcze „Razem” wykazują na dzień 1 stycznia 200X r. na koncie „rachunek bieżący” saldo 23 000 zł, a na koncie „rozliczenia międzyokresowe kosztów” saldo Dt 3 600 zł (oznaczające opłacony za pierwszy kwartał 2002 r. czynsz za dzierżawę sklepu detalicznego) oraz saldo Ct 5 000 zł (stanowiące rezerwę na naprawy gwarancyjne produkowanych wyrobów trwałego użytku – miesięczny odpis 500 zł).

W styczniu 200X roku wystąpiły miedzy innymi następujące operacje gospodarcze:

1)       Opłacono przelewem bankowym podatek od nieruchomości (budynki hal produkcyjnych) za okres od 1.01.200x do 30.06.200X                                                                                                                              600 zł

2)       Otrzymano polisę ubezpieczeniową PZU. Składki za ubezpieczenie majątku od ognia za pierwsze półrocze 200X roku opłacono przelewem bankowym                                                                                                  7 200 zł

3)       Opłacono przelewem prenumeratę czasopism za II kwartał 200X roku                                          1 400 zł

4)       Dokonano rozliczeń międzyokresowych kosztów w części przypadającej na styczeń 200X r.

Polecenie:

a)        Otworzyć odpowiednie konta

b)       Zaksięgować na nich podane operacje gospodarcze w miesiącu styczniu

 

Rozwiązanie:

 

 

4a) 1/3 czynszu: 1/3 z 3600 = 1200 (cz)

4b) Sk Ct „rezerwy na naprawy” = 500 (b)

4c) podatek od nieruchomości za pół roku: 1/6 z 600 = 100 (cz)

4d) polisa za pół roku: 1/6 z 7200 = 1200

4e) prenumerata za II kwartał = 0 – nie dotyczy miesiąca stycznia

 

Sk Dt

12 800-2500=10300

Sk Ct

5500-0=5500

 

 

Zadanie 8

Spółka akcyjna X wykonała w marcu bieżącego roku remont żurawia i podpisała umowę na remont suwnicy. Koszt pierwszego remontu wyniósł w sumie 3 200 zł (plus VAT 704 zł), a planowany koszt drugiego remontu 7 200 zł. firma otrzymała jedną fakturę za remont żurawia w marcu na kwotę 3 904 zł (w tym VAT 704 zł) oraz drugą fakturę w grudniu za remont suwnicy na 9 150 zł (w tym VAT 1 650 zł).

Polecenie: należy rozliczyć koszty remontów w czasie wiedząc, że:

1)       Koszty remontów rozliczane są w ciągu danego roku kalendarzowego

2)       Na remont suwnicy firma tworzyła rezerwę od momentu podpisania umowy orz dokonać właściwych księgowań za cały bieżący rok, oznaczając kolejne operacje numerem zgodnym z miesiącem księgowym (I – styczeń; II – luty itd.)

Rozwiązanie:

 


Zadanie 4

W danym roku obrotowym wartość poniesionych kosztów rodzajowych wyniosła ogółem 7 000 zł. Na początku roku zapas wyrobów wynosił 300 zł (30 szt po 10 zł) a na koniec 800 zł (80 szt. po 10 zł). Spośród poniesionych kosztów rodzajowych:

a)        5 000 zł dotyczy kosztów wytworzenia wyrobów gotowych (500 szt po 10 zł)

b)       1 000 zł to koszty ogólnego zarządu

c)        500 zł przypada na koszty sprzedaży

d)       500 zł to koszty dotyczące następnego okresu sprawozdawczego

Przychody ze sprzedaży wynosiły 10 000 zł, VAT 23%

Polecenie: należy ustalić wynik ze sprzedaży.

 

Rozwiązanie:

 

1)       Przyjęcie wyrobów gotowych 5000

2)       Sprzedaż wyrobów gotowych (ma zostać 800 zł) czyli 4500

3)       Przychody ze sprzedaży FA 10 000 x 23% VAT = 12 300

4)       Przeniesienie na „wynik finansowy” przychodów ze sprzedaży

5)       Przeniesienie na „wynik finansowy” kosztów rodzajowych

6)       przeniesienie „kosztu wytworzenia” na „rozliczenie kosztów”

7)       przeniesienie „kosztów zarządu” na „rozliczenie kosztów”

8)       przeniesienie „kosztów sprzedaży” na „rozliczenie kosztów”

9)       ustalenie i zaksięgowanie na „wynik finansowy” zmiany stanu produktów

 

(800 - 300) + 500 = 1000

(wyroby gotowe) + RMK

 

RMK tylko w wariancie porównawczym wpływa na zmianę stanu produktów.

 

Zadanie 5

W danym roku obrotowym wartość poniesionych kosztów rodzajowych wyniosła ogółem 20 000 zł. Na początku roku zapas wyrobów wynosił 3 500 zł a na koniec 2 000 zł. Przychody ze sprzedaży wyniosły 30 000 zł.

Polecenie: Należy ustalić wynik ze sprzedaży.

 

Rozwiązanie:

Przychody                                                         30 000

Koszty                                                                      20 000

Zmiana stanu produktów              3 500 – 2 000 =               1 500 (-)

 

Zysk = 30 000 – 20 000 – 1 500 = 8 500

 

 

Zadanie 6

W danym roku obrotowym wartość poniesionych kosztów rodzajowych wyniosła ogółem 7 000 zł. Na początku roku zapas wyrobów wynosił 300 zł a na koniec 800 zł. Przychody ze sprzedaży wyniosły 10 000 zł. Wśród kosztów rodzajowych 500 zł to koszty dotyczące następnego okresu sprawozdawczego.

Polecenie: należy ustalić wynik ze sprzedaży.

Rozwiązanie:

Przychody                                                         10 000

Koszty                                                                          7 000

 

Zmiana stanu produktów              800 – 300 =                    500 (+)

Koszty dotyczące następnych okresów                                  500 (+)

Razem zmiana                                                            1 000 (+)

 

Zysk = 10 000 – 7 000 + 1 000 = 4 000

 

 

 

Koszty międzyokresowe czynne  - dodajemy

Koszty międzyokresowe bierne – odejmujemy

 

 

Przygotować klasyfikację kosztów i metodę rozliczania produkcji podstawowej.

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin