Zestaw ćwiczeń.pdf
(
74 KB
)
Pobierz
untitled
Zestaw ćwiczeń stymulujących funkcje wzrokowo-przestrzenne
Ćwiczenia w przestrzeni:
•
zwracanie uwagi na różne szczegóły w otoczeniu;
•
wyszukiwanie w otoczeniu przedmiotów, na przykład o określonym kolorze lub wzorze
(czerwonych, w kropki), małych lub dużych itp.;
•
zachęcanie do zabaw, takich jak na przykład: budowanie i konstruowanie według wzoru.
Ćwiczenia na materiale obrazkowym:
•
rozpoznawanie treści obrazków ukazywanych w krótkich ekspozycjach;
•
zapamiętanie jak największej ilości przedmiotów eksponowanych na obrazku;
•
rozpoznawanie przebiegu zdarzeń przedstawionych w serii obrazków;
•
dobieranie par jednakowych obrazków (domina obrazkowe, gra w
Piotrusia
);
•
układanie obrazków/kart w szeregu według kolejności, w jakiej były eksponowane;
•
wyszukiwanie różnic między obrazkami;
•
wyszukiwanie podobieństw w obrazkach;
•
składanie całości obrazka z jego części według wzoru i bez wzoru (pocięte pocztówki, puzzle);
•
kolorowanie ukrytego obrazka.
Ćwiczenia na materiale geometrycznym:
•
kreślenie palcem w powietrzu kształtów geometrycznych;
•
segregowanie figur geometrycznych według określonych cech;
•
dobieranie par jednakowych figur;
•
układanie kompozycji z oddzielnych figur geometrycznych według wzoru;
•
układanie kompozycji z
Tangramu chińskiego
;
•
układanie mozaiki z figur geometrycznych;
•
obrysowywanie figur geometrycznych;
•
kolorowanie wzorów z figur geometrycznych.
Ćwiczenia na materiale literopodobnym i literowym:
•
odwzorowywanie wzorów graficznych (szlaczków);
•
uzupełnianie elementów brakujących w układzie graficznym;
•
spostrzeganie podobieństw i różnic między znakami graficznymi;
•
wyklejanie konturów liter plasteliną lub kawałkami kolorowego papieru;
•
wycinanie, wydzieranie kształtu liter (zwłaszcza o podobnych kształtach);
1
Moduł 6.
Zestaw ćwiczeń stymulujących funkcje wzrokowo-przestrzenne
•
formowanie liter ze sznurka, sznurówek i drutu;
•
układanie wzorów liter z kasztanów, szyszek i innych materiałów przyrodniczych;
•
dotykanie liter z alfabetu sensorycznego (pomoc w pakiecie
ORTOGRAFFITI z Bratkiem
);
•
odrysowywanie liter od szablonu i kolorowanie;
•
odwzorowywanie liter przez folię;
•
wyszukiwanie liter w rozsypance literowej, w gazecie;
•
uzupełnianie elementów w literze pisanej;
•
wyszukiwanie liter w układach wieloliterowych;
•
wyszukiwanie liter w tekście pisanym;
•
zgadywanie liter kreślonych w powietrzu lub na plecach;
•
układanie z klocków literowych lub pianie z pamięci uprzednio widzianych zestawów liter (na
przykład ao, aoe, aoeó);
•
różnicowanie liter w różnym położeniu w przestrzeni (na przykład litera „d” wycięta z wykładziny
może leżeć na podłodze i być oglądana z różnych stron);
•
utrwalanie liter i dwuznaków na przykład gra w
Piotrusia literowego
(litery drukowane i pisane);
•
pisanie liter i ich połączeń, na przykład: pisanie po śladzie liter, sylab, wyrazów bez użycia
liniatury, a następnie w liniaturze, pisanie według wzoru, z pamięci (należy dążyć do wytworzenia
u dzieci nawyku samokontroli – porównywania ze wzorem po napisaniu oraz stałej kontroli
w zakresie poprawności graficznej liter oraz na kierunek pisania liter).
Doświadczenia terapeutów wskazują na to, że warto przeprowadzać z dziećmi systematyczny
trening oczu, który będzie pozytywnie wpływał m.in. na: zwiększenie ruchomości gałek ocznych,
poszerzenie pola widzenia oraz relaks dla wzroku.
Ćwiczenia zapobiegające zmęczeniu oczu przy czytaniu i pisaniu:
•
Zrób niewidzialną sieć. Rozciągnij nosem niewidzialną nić od przedmiotu do przedmiotu w sali,
w której jesteś.
•
Zamknij oczy. Potrzyj dłonie aż zrobią się ciepłe. Przyłóż dłonie do oczu, ale nie przyciskaj ich
(ok. 30 sek.). Otwórz oczy i pomrugaj powiekami najszybciej jak potrafisz.
•
Narysuj obiema rękami w powietrzu duży rysunek (na przykład choinkę, chmurę, grzyba,
szlaczek, serduszko). Obserwuj wzrokiem ruch obu rąk.
•
Rozglądaj się dookoła. Zatrzymuj na chwilę wzrok na różnych przedmiotach i mrugaj na nie
kilka razy.
•
Stańcie w parze naprzeciwko siebie w odległości ok. 1 m. Jedna osoba z pary (bądź nauczyciel)
przemieszcza przedmiot (na przykład kredka, mała maskotka) w różnych kierunkach – w prawo,
w lewo, do góry na dół i po skosach, w koło. Wykonuj ruchy płynnie – najpierw wolno, a potem
trochę szybciej. Głowa, szyja i oczy osoby ćwiczącej cały czas mają wodzić za ruchem, starając
się zdążyć ze zmianą ruchu.
2
Moduł 6.
Zestaw ćwiczeń stymulujących funkcje wzrokowo-przestrzenne
•
Stańcie w parze naprzeciwko siebie w odległości ok. 0,5 m. Jedna osoba z pary (bądź nauczyciel)
przemieszcza przedmiot (na przykład kredka, mała maskotka) w różnych kierunkach – w prawo,
w lewo, do góry, na dół i po skosach, w koło. Wykonuj ruchy płynnie, wolno. Wzrok osoby
ćwiczącej cały czas wodzi za ruchem, aby zdążyć ze zmianą ruchu. Głowa podczas ćwiczenia nie
rusza się, pracują tylko oczy.
•
Wybierz w otoczeniu 2 przedmioty: jeden blisko siebie, drugi dalej – może być za oknem. Oddychaj
spokojnie – wdech nosem, gdy patrzysz na przedmiot bliższy, wydech ustami, gdy przenosisz
wzrok na przedmiot dalszy.
•
Rysuj szlaczki i figury dłonią prawą/lewą w przestrzeni – z boku, nad sobą, przed sobą – wzrok
podąża za dłonią.
•
Dmuchnij na piórko (bańkę mydlaną) i obserwuj jak lata w powietrzu.
•
Obrysuj przedmioty, które widzisz (na przykład drzwi, tablica, okno itp.). Głowa podąża za
ruchem oczu.
•
Wyobraź sobie, że twój nos to ołówek. Obrysuj przedmioty, które widzisz nosem (na przykład
drzwi, tablica, okno itp.). Głowa podąża za ruchem nosa.
•
Narysuj nosem kontur takich kształtów, jak na przykład: gwiazda, księżyc, choinka, serce, kwiat.
Głowa podąża za ruchem nosa.
•
Zgadnij, co rysuję nosem? – uczestnicy zabawy zgadują nazwy narysowanych kształtów (dla
ułatwienia podajemy kategorie: figury geometryczne, litery, cyfry, przedmioty).
•
Wybierz jakiś punkt w sali (na przykład klamka w drzwiach). Zatrzymaj wzrok na tym miejscu
i wykonuj ruch: podskakuj, wychylaj się na boki, biegnij w miejscu, zrób przysiady, wykonuj ruchy
naprzemienne.
•
Wybierz jakiś punkt w sali (na przykład klamka w drzwiach). Zatrzymaj wzrok na tym miejscu
i przemieszczaj się po sali: biegnij wokół kolegi, wykonaj obrót wokół siebie, idź na czworaka.
3
Moduł 6.
Zestaw ćwiczeń stymulujących funkcje wzrokowo-przestrzenne
Plik z chomika:
basiagowska
Inne pliki z tego folderu:
Zestaw ćwiczeń.pdf
(74 KB)
SRD6.pdf
(193 KB)
SRD.pdf
(386 KB)
kwestionariusz_kl_2.pdf
(297 KB)
Kwestionariusz_kl III.pdf
(302 KB)
Inne foldery tego chomika:
- Zabawa z cyferkami
► wiosna
3 elem
50 lekcji
ABC-zeszyt szesciolatka zaczynam pisac 1
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin