The_Witch_PL.txt

(30 KB) Pobierz
{1}{72} The Witch (Haxan) - 23,976fps - 1922
{482}{529} Oto kulturalne i historyczne spojrzenie na
{533}{620} zagadnienie magii i czarów w 7-miu odsłonach.
{708}{794} Scenariusz i produkcję tego filmu zawdzięczamy|Benjaminowi Christensenowi,
{798}{924} który stworzył go między 1919 i 1921 rokiem.
{927}{988} Za zdjęcia jestem wdzięczny|panu Johanowi Ankerstjerne
{991}{1128} i panu Richardowi Louw|za wkład artystyczny.
{1131}{1245} Moje główne ródła wymieniajš|afisze w teatrze.
{1253}{1364} Zajrzyjmy do historii mistycyzmu i spróbujmy wyjanić
{1367}{1486} tajemniczy rozdział historii|okrelany jako Wiedmy.
{1700}{1797} Wiara w gularstwo i czary
{1800}{1902} jest najprawdopodobniej tak stara jak rodzaj ludzki.
{1908}{2009} Kiedy pierwotny człowiek stawał przed obliczem|czego dla siebie niezrozumiałego,
{2012}{2154} wyjaniał to jako czary i złe duchy.
{2159}{2284} W Persji, urojone stworzenia|przedstawione na poniższym obrazku
{2287}{2406} były uważane za przyczyny chorób.
{2686}{2810} Angielski uczony Rawlinson i francuskie uczony Maspero
{2814}{2943} pokazujš nam obrazy złych duchów,|które, jak wierzono, zamieszkiwały
{2946}{3037} pierwsze cywilizacje.
{3499}{3595} Wiara w złe duchy, gusła i czary
{3598}{3688} sš rezultatem naiwnego pojmowania|nieznanych zagadek wszechwiata.
{3857}{3933} Tutaj widzimy, jak Egipcjanie|postrzegajš kształt wiata
{3936}{3991} (stosownie do Maspero).
{4222}{4312} Starożytni Egipcjanie wierzyli,|że wysokie góry
{4315}{4400} otaczajš ziemię i wodę ze wszystkich stron.
{4472}{4549} Niebo było zrobione ze stali|i podparte przez grube filary
{4553}{4611} stojšce na wysokich górach.
{4809}{4921} Gwiazdy, jak lampy, zwisajš z nieba na sznurach.
{5041}{5116} Stosownie do wiar inny starożytnych cywilizacji,
{5119}{5207} niebo był sklepione,|a ziemia kształtowała się w formie tarasów.
{5465}{5546} Złe duchy starożytnych zmieniły|się w redniowiecznym folklorze
{5549}{5643} w diabły, czajšce się wokół i kuszšce dzieci.
{6169}{6216} Diabły mieszkały w rdzeniu ziemi.
{6219}{6283} W drugiej połowie redniowiecza Ziemia był pojmowana
{6286}{6376} jako nieruchoma sfera w rodku wszechwiata.
{6450}{6529} Powyżej poziomu ziemi i wody -
{6663}{6755} - redniowieczny człowiek pierwsze wyobrażał sobie|warstwy powietrza -
{6910}{6974} - potem warstwy ognia -
{7104}{7218} - a zewnętrznš stronš planety był ogień,|poruszajšcy ciała niebieskie.
{7478}{7593} Każda planeta był przymocowana do swojej|przeroczystej, ruchomej otoczki.
{7747}{7809} Zewnętrzna strona planetarnej sfery
{7813}{7883} była usiana gwiazdami rozmieszczonymi|we własnym firnamecie - niebie.
{8187}{8259} Ponad tym wszystkim,|w dziesištej, przejrzystookryształowej sferze,
{8262}{8334} siedział Wszechmocny,|otoczony dziewięcioma chorałami aniołów.
{8442}{8530} On Jeden trzymał w ryzach obracajšce się sfery.
{8952}{9027} Głęboko w dole, w rdzeniu ziemi,|leżało Piekło,
{9030}{9142} gdzie skuszeni przez Diabła|będš cierpieć przez wieki.
{9314}{9369} W górnej częci następnego obrazka,
{9372}{9430} (autor to francuzki historyk Lacroix)
{9434}{9542} diabły wpychajš przeklętych do wielkich naczyń.
{9732}{9781} Grzesznik jest wrzucany prosto do ognia
{9785}{9851} palšcego się pod jednym z kotłów.
{10014}{10089} Diabeł leje rozgrzanš i sšczšcš się siarkę
{10092}{10162} wprost do ludzkiego gardła.
{10285}{10406} Dwa potwory męczš kilkoro przeklętych|ostrymi zębami.
{10541}{10635} Odnalazłem dziwnš i starš|mechanicznš machinerię przedstawiajšcš Piekło,
{10638}{10733} które ofiarowuje dobro rozumiane|zgodnie z wiarš redniowiecza.
{11150}{11203} Pokazuje uczucia, z jakim diabły
{11206}{11261} podrzucajš do ognia w kotłach!
{11411}{11495} W redniowieczu, diabły i Piekło
{11498}{11591} były uważane za realne i stale się ich bano.
{11788}{11858} Uważano, że wiedmy majš podpisany pakt
{11862}{11953} z samym Diabłem|i dlatego należy je palić na stosie.
{12106}{12179} Zgodnie z wierzeniami, diabeł wstępował w wiedmę
{12182}{12242} unoszšcšc jš w powietrze.
{12410}{12506} Ten obraz stosu jak również następny
{12510}{12602} pochodzš z|"Niemieckich obrazów żywota w przeszłoci."
{12744}{12817} Na tym obrazie wiedma doi uchwytem siekiery.
{12925}{13005} W następnym obrazie wiedma|rzuca urok na ludzki but.
{13169}{13242} Wiedmy zwykle spotyka się na radach czarownic.
{13394}{13460} Po zebraniu się w kręgu, mogły, na przykład,
{13463}{13529} podkrać się do stodoły i rzucić urok na krowę.
{13661}{13743} Mały, godny uwagi kanciasty symbol pod rysunkiem,
{13746}{13830} zwykł być rzebiony na drzwiach stodoły|jako ochrona przed wiedmami.
{13930}{13982} W tym starym, naiwnym rysunku,|czarownk i wiedma
{13986}{14039} rzucajš uroki, cišgajšce na wie pożary.
{14253}{14322} Wierzono, że wiedmy przeklinajšc|cišgajš na ludzi choroby
{14326}{14395} z pomocš czarodziejskich zaklęć|i magicznego proszku.
{14562}{14635} Zauważmy, jak chora osoba leży naga w łóżku.
{14638}{14695} Tak zwykle czyniono w przeszłoci.
{14800}{14865} Powszechnie wierzono, że wiedmy sš nagie,|gdy, ciemnš nocš,
{14869}{14921} podczas tak zwanego sabatu wied,
{14924}{14970} tańczš z diabłami.
{15181}{15249} Kobiety, które chciały uczestniczyć w "Sabacie"
{15252}{15319} wymykały się do czarowników...
{15466}{15547} ...gdzie mogły smarować plecy|"maciš wiedm".
{15705}{15745} Mać ta pozwalała im
{15749}{15789} latać w powietrzu.
{16194}{16255} Francuzcy lekarze Bourneville i Teinturier
{16258}{16344} przedstawili następujšce obrazy Sabatu Czarownic...
{16347}{16392} ...i sekretnych szatańskich obrzędów, które
{16395}{16448} tysišcom kobiet zapewniały w nim udział.
{16456}{16495} Podczas Sabatu czarownicy i wiedmy
{16497}{16525} najpierw bezczecili więty krzyż Kocioła.
{16670}{16792} Szatan nadaje wszystkim uczestnikom diabelskie imiona.
{16927}{17010} A ceremonialna biesiada trwa dalej.
{17150}{17193} Jadło na Sabacie często było przygotowywane
{17197}{17237} ze zwłok cišgniętych z szubienic.
{17420}{17538} Wszystkie wiedmy musiały okazać Diabłowi|poddaństwo przez całowanie jego zadu.
{17829}{17891} Po wesołych tańcach z diabłami,
{17894}{17957} wiedmy leciały w domowe progi|przed pierwszym pianiem koguta.
{18206}{18287} Te sceny często odnajdujemy na|sławnych obrazach przedstawiajšcych Sabaty Czarownic,
{18290}{18356} od redniowiecza aż do samego renesansu.
{19487}{19547} Cišg dalszy nastšpi.
{19550}{19597} WIEDMA|Rozdział 2.
{19600}{19672} Przeniemy się teraz do podziemi domu wiedmy
{19675}{19734} roku Pańskiego 1488.
{20403}{20474} "Dzisiejszego wieczoru gwiazdy wiecš|pomylnie nad wzgórzami szubienic."
{21752}{21781} "Och, co smród!
{21784}{21869} Ciała złodziei wiszš zbyt długo na szubienicy."
{22534}{22608} "Kiedy taki złodziejski palec wyschnie za bardzo,
{22611}{22706} nie da się już dobrze uwarzyć|żadnego potężnego wywaru."
{24533}{24631} "piesz się i otwieraj, Karna,|żeby przechodnie mnie nie zobaczyli."
{25202}{25269} "Karna, możesz uwarzyć mi napój miłosny,
{25272}{25354} który przywyższy siłš miłoć pobożnego|człowieka do kocioła?"
{25670}{25742} "Teraz, młoda panno,|we porcję kału kota
{25746}{25811} i serca gołębicy,|gotuj to w wietle księżyca."
{25946}{26070} "Kropla tego w człowieka napoju|zmiękczy mu prędko serce."
{27151}{27225} "Karna, mam wystarczajšco silnš dawkę?"
{27349}{27462} "Jeżeli panna pragnie skierować|człowieka z rozumu na miłoć..."
{27574}{27626} "...każę uwarzyć dawkę majowš
{27630}{27706} z dodatkiem młodego i figlarnego wróbla."
{30139}{30266} "Oto twoja zapłata, kobieto!|Pierwsze powšchaj mojš miksturę!"
{30494}{30540} "Mikstura jest dobra,
{30543}{30622} powinna pragnšć pojechać do Brocken,|na jednš noc."
{30705}{30773} "Wystarczy sekretny skład maci
{30776}{30896} a pobożny mnich przybiegnie szybko do twej izby."
{31004}{31069} "Będziecie latać razem w górę do gwiazd
{31073}{31153} i pragnšć mnóstwa głodnych pocałunków."
{33774}{33832} "Posłuchaj bracie, zastanawiam się...|nie powinnimy pomodlić się,
{33835}{33898} zanim zapiszemy się w tak miałe przedsięwzięcie?"
{34017}{34061} "Och więta Matko, wybacz nam
{34065}{34135} za otwarcie nożem trupa tej osoby!"
{34206}{34338} "To nie z przedwczesnej ciekawoci,|która jest złym grzechem..."
{34422}{34525} "...ale z powodu wielu strasznych chorób
{34528}{34621} może być nam objawiona."
{35470}{35500} "Pomóż! Popiesz się!
{35503}{35599} Spokój cmentarza został|zbezczeszczony przez dwie wiedmy."
{35664}{35733} Takie było Wieki rednie,|gdzie czarów i diabelskiej roboty
{35736}{35782} doszukiwano się wszędzie.
{35786}{35875} I dlatego nawet niezwykłe zjawiska|uważano za prawdziwe.
{36394}{36450} "Przeklęta kobieto!|Nie będziesz tu leżeć
{36454}{36524} i rzucać uroków na nogi uczciwych ludzi."
{36631}{36655} "Uważaj!
{36658}{36771} Teraz twoje brudne usta|zostanš otwarte na wiecznoć."
{37322}{37403} Jak to się zdarza z czarami i Diabłem,
{37406}{37499} ludzka wiara w nie była tak silna,|że stała się prawdziwa.
{37950}{38022} Diabeł jest wszędzie|i może zrobić wszystko z każdym.
{38025}{38096} Raz wyglšda jak zmora nocna,|raz jak wciekajšcy się demon,
{38099}{38168} uwodziciel, kochanek czy piękny rycerz.
{40430}{40484} Diabelska kompania może być młoda i piękna,
{40487}{40550} ale najczęciej jest stara, biedna i licha.
{41029}{41106} Być może z tego wiecznego strachu|każdej nocy stosy pełne były
{41110}{41186} biednych starych kobiet redniowiecza?
{41597}{41644} Kiedy wieczorne dzwony oznajmiały noc,
{41646}{41688} a wszystkie wiatła miasta pokrywały się mrokiem,
{41691}{41761} Diabeł budził Apelona|dla własnego pożytku.
{43018}{43093} Wysoko w powietrzu|stał senny zamek Apelona,
{43096}{43187} gdzie Diabeł spełnia wszystkie proby, jakich pragnš wiedmy.
{49205}{4925...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin