Prawo Oświatowe.doc

(97 KB) Pobierz
Prawo Oświatowe

Prawo Oświatowe

 

 

Źródła prawa:

·         Konstytucja (art. 70- nauka do 18 r.ż.)

·         Ustawy zwykłe (ustawa o systemie oświaty 1991 r.)

·         Karta nauczyciela- ustawa o zawodzie nauczyciela, awansie zawodowym, reguluje kwalifikacje

·         Umowy międzynarodowe (m. in. Wzajemnego uznania świadectw szkolnych) konkordat- religia, szkoły publiczne, organ nostryfikacyjny- kurator

·         Przepisy wewnątrzzakładowe- statut, regulamin rady pedagogicznej

·         Rozporządzenia- wydane przez MEN

·         Akty kierownictwa wewnętrznego- zarządzenia dyrektora

 

Prawo oświatowe jest częścią prawa administracyjnego. Normy jednego i drugiego są takie same.

·         Nierównorzędność stron (władza państwo-obywatel).

 

Przedmiotem regulacji ustawy o systemie oświaty jest/są:

·         Etapy kształcenia

·         Wychowanie przedszkolne

·         Zadania socjalne szkół

 

System oświaty służy realizacji zasady powszechności kształcenia.

 

Podmiotem regulacji ustawy o systemie oświaty (art. 2) jest/są:

·         Instytucje oświatowe (funkcjonują przepisy o ustawie oświaty)

·         Zakłady kształcenia nauczycieli (kolegia nauczycielskie, kolegia nauczania języków obcych)

·         Kolegia pracowników społecznych (kształcenie pracowników socjalnych)

 

Organ prowadzący:

1)      szkoły publiczne – osoby prawa publicznego ( jednostki samorządu terytorialnego, Skarb Państwa).

Powstają poprzez AKT ZAŁOŻYCIELSKI, który poprzedza nadanie statutu szkole

·         samorządowe

a)     Gmina – prowadzi przedszkola, SP, Gimnazja

b)     Powiat – prowadzi szkoły ponadgimnazjalne, szkoły specjalne

·         Resortowe – prowadzą Ministrowie, którzy posiadają kompetencje, które wiążą się z profilem kształcenia. (szkoły leśne, szkoły artystyczne) Np. Minister Sprawiedliwości prowadzi jest organem prowadzącym dla zakładów karnych, poprawczych, aresztów śledczych.

2)      szkoły niepubliczne              – osoby fizyczne ( 18 lat, nieubezwłasn.)

  - osoby prawa prywatnego ( S.A., sp. z o.o., fundacje)

Powstają poprzez wpis do ewidencji Szkół Niepublicznych. SP i Gimnazja niepubliczne muszą powstać z uprawnieniami szkoły publicznej, które nadaje gmina. Szkoły ponadgimnazjalne nie muszą mieć tych uprawnień.

 

Szkoły obwodowe:

OBWÓD

§         funkcje kontrolne

§         określenie właściwości dyrektora szkoły

SZKOŁA OBWODOWA – podstawowa lub gimnazjalna, ALE nie specjalna!

 

Obowiązki edukacyjne:

§         roczne przygotowanie przedszkolne 5-6 r.ż. ( realizowane w oddziale przedszkolnym SP lub w przedszkolu)

§         obowiązek szkolny od 6 r.ż. kończy się z ukończeniem gimnazjum

§         obowiązek nauki – od ukończenia gimnazjum do ukończenia 18 r.ż.

 

Trójstopniowy podział szkolnictwa w Polsce:

·         SP

·         Gimnazja

·         Szkoły ponadgimnazjalne

 

Typy szkół:

·         Szkoła podstawowa

·         Gimnazjum

·         Liceum, ZSZ ect. (Podtyp- profil kształcenia)

 

Rodzaj szkoły:

·         Dla młodzieży

·         Dla dorosłych

 

·         Ogólnodostępna

·         Specjalna

·         Sportowa

·         Artystyczna

 

Organ prowadzący ma znaczenie dla oświaty, ponieważ szkoła nie jest osobą prawną, więc reprezentuje ją organ prowadzący.

 

 

Szkoła jako zakład pracy:

·         Pracodawca- jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Szkoła ma prawa w zakresie prawa pracy- reprezentacja szkoły- dyrektor.

 

 

 

Szkoły publiczne- działają w zakresie jednostki budżetowej zakładu budżetowego. Ma obowiązek zatrudniać nauczycieli o określonych kwalifikacjach oraz wydaje świadectwa, zapewnia nieodpłatne kształcenie według ramowego planu nauczania, a za działalność szkoły odpowiada organ prowadzący.

 

Mienie szkoły stanowi własność organu prowadzącego.

 

BHP:

·         Nadzór administracyjno- finansowy

·         Nadzór pedagogiczny

 

Sieć szkolna:

·         Uchwala Rada Gminy (forma: uchwała RG)

·         Wskazanie siedzib szkół i przydzielenie im obwodów

·         Tylko szkołom samorządowym wyznacza się obwody (jeden wyjątek- gdy szkołę publiczną prowadzi inna osoba niż samorządy na podstawie zezwolenia)

·         Publikacja planu sieci szkolnych

 

Decyzja administracyjna- orzekanie o przyjęciu/odmowie przyjęcia ucznia do szkoły przez dyrektora.

 

Zasady wyznaczania obwodu:

·         Odległość (od 1 do 4 klasy- 3 km, od 4 klasy wzwyż- 4 km, jeżeli są takie osoby, które mają dalej to zajmuje się tym gmina (dowóz, zwrot kosztów dojazdu))

 

Kontrola obowiązku nauki do 18 r.ż.- gmina.

 

W przypadku nierealizowania obowiązku szkolnego następuje jego egzekucja.

 

Organ egzekucyjny- gmina

 

Wierzyciele:

·         Dyrektor:

1.     Roczne przygotowanie

2.     Podstawówka

·         Gimnazjum- gmina

 

 

 

 

 

 

 

 

Sieć przedszkolna:

·         Określenie sieci- wskazanie siedzib

·         Bezpłatność tylko w zakresie podstawy programowej (5 godz.-bezpłatne, pozostałe- płatne)

·         Dyrektor ma możliwość odmowy przyjęcia dziecka do przedszkola (pierwszeństwo dla dzieci samotnych matek/ojców, niepełnosprawności, rodzin zastępczych)

·         Nie ma kryterium odległości jako kryterium rekrutacyjne

·         Pierwszeństwo dla dzieci zamieszkałych w gminie, która prowadzi przedszkole

·         Ograniczona liczba dzieci w przedszkolu (grupa 25 osób)

·         Każdy nauczyciel musi mieć odpowiednie kwalifikacje

 

Dyrektor szkoły obwodowej może odroczyć obowiązek szkolny o rok bez ograniczeń w ilości razów.

 

Edukacja domowa:

 

Dyrektorem właściwym jest dyrektor szkoły, do której dziecko zostało przyjęte. Do niego trzeba złożyć wniosek do 31.05 wraz z opinią z poradni. Decyzja ma charakter uznaniowy. Rodzice muszą zobowiązać się do przeprowadzenia podstawy programowej lub przygotowania dziecka do egzaminów klasyfikacyjnych. Egzaminy klasyfikacyjne mogą być realizowane w formie ustnej lub pisemnej i odbywają się one przed komisją powołaną przez dyrektora. Zaniechanie edukacji domowej następuje z urzędu bez wniosków rodziców, gdy np. dziecko nie przystąpi do egzaminów.

 

Zarządzanie w systemie oświaty

 

Zadania Ministra Edukacji Narodowej:

·         Nadzór nad kuratorami

·         Usprawnienia koordynacyjne (może wpływać na poszczególne organy, ale nie ma wpływu na innych Ministrów)

 

Kuratoria funkcjonują w strukturze województwa.

W przypadku odwołania stanowiska kuratora wojewoda zleca zastępstwa zadań wicekuratorowi. Powołanie tych obowiązków jest obligatoryjne. Kuratora oświaty można tylko powołać drogą konkursu. W przypadku nieroztrzygnięcia konkursu musi ogłosić nowy ( w przeciągu 1 miesiąca).

 

Kurator:

·         Nauczyciel mianowany lub dyplomowany

·         Odpowiedni staż pracy 7 lat- nauczyciel, 3 lata nadzoru pedagogicznego

·         Wykształcenie magisterskie

 

 

Konkurs składa się z 2 części:

1.     Formalna- sprawdza się czy kandydaci spełniają wymogi

2.     Merytoryczna- ocena kandydatów

 

Pracami kieruje przewodniczący wybrany przez wojewodę.

 

Zadania kuratora:

·         Sprawdzanie nadzoru pedagogicznego na obszarze województwa (szkoły publiczne i niepubliczne, szkoły resorowe- tylko przedmioty ogólnokształcące)

·         Kierownik kuratorium- wydaje decyzje administracyjne

 

Kuratoria- państwowe jednostki budżetowe

 

Siedziby kuratoriów określa statut urzędu wojewódzkiego. Kuratoria nie mają własnego statutu.

 

Nadzór kompleksowy w przypadku wszystkich szkół samorządowych oraz nadzór Ministra Kultury (bursy, internaty placówek artystycznych, doskonalenie nauczycieli artystycznych).

 

Kompleksowy nadzór pedagogiczny- sprawowanie nadzoru wszystkimi możliwymi środkami ujętymi w ustawie

 

Nadzór pedagogiczny- stałe i symetryczne badanie warunków i efektów działalności szkolnej

 

Rodzaje:

·         Wewnątrzszkolny (wewnętrzny)- sprawowany przez dyrektora i nauczycieli na stanowiskach kierowniczych wobec innych nauczycieli

·         Zewnątrzszkolny (zewnętrzny)- sprawowany przez organy prowadzące

 

Możemy wyróżnić 2 sfery:

1.     Nadzór właściwy- strefa kontrolno-oceniająca, badanie jakości procesu nauczania i wychowanie w szkole, prawo do ingerowania w działalność statutową szkoły zapisaną w ustawie

2.     Sfera doradczo- wspomagająca

 

Nadzór pedagogiczny:

·         Realizacja statutu

·         Przestrzeganie praw dziecka i ucznia

·         BHP

 

Nadzór administracyjny- ma uprawnienia do przeprowadzenia kontroli w szkole

 

Środki nadzoru pedagogicznego- doraźne zalecenia, uwagi, art. 33 ust. 4 (ustawa nie określa ścisłych zaleceń)

 

Dyrektor ma 7 dni na wniesienie zastrzeżeń:

·         Zwykły środek

·         Kwalifikowany środek

 

Decyzja może być wydana wobec szkoły lub organu prowadzącego.

 

Decyzja administracyjna art.34 ust.1:

 

Musi być zrobiony harmonogram naprawczy oraz harmonogram jego realizacji.

 

1.     Stwierdzenie niedostatecznych efektów kształcenia w szkole

2.     Przygotowanie programu przez dyrektora

3.     Opinie rady rodziców

4.     Zatwierdzenie programu i harmonogramu jego realizacji

 

Zlekceważenie przez dyrektora programu naprawczego- sankcją jest żądanie skierowane do organu prowadzącego o odwołaniu dyrektora ze stanowiska.

Do wniosku o odwołanie dyrektora kurator musi dołączyć czy odwołanie ma być natychmiastowe.

 

Organ nadzoru pedagogicznego może żądać:

·         Odwołanie dyrektora od organu prowadzącego

·         Poinformowania wojewody o naruszeniu prawa

 

Kwalifikacje nauczycieli

 

Karta nauczyciela art.9

·         Nauczyciel ma mieć wykształcenie wyższe i kwalifikacje pedagogiczne

 

Szkoły gimnazjalne i ZSZ:

·         Nie trzeba mieć wykształcenia magisterskiego i wykształcenia pedagogicznego

 

Nauczyciele szkół podstawowych nie muszą mieć wykształcenia wyższego wystarczy Zakład Kształcenia Nauczycieli.

Nauczyciele przedszkoli i klas 1-3 muszą mieć skończone studia przygotowujące do pracy w tym zakresie lub ZKN.

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin