7
Przykładowy plan indywidualnej pracy z dzieckiem
* o przeciętnym poziomie rozwoju (dysharmonijnym – niski poziom percepcji słuchowej)
w roku szkolnym 2010/2011.
Imię i nazwisko dziecka: Bartek Kowalski
Data urodzenia/wiek dziecka: 19.02.2005 r./ 5 lat
Grupa przedszkolna: III
Nauczyciele prowadzący: Anna Kamińska
Cele ogólne (całoroczne) wspomagania rozwoju dziecka:
- stymulowanie percepcji słuchowej,
- rozwijanie i doskonalenie umiejętności odbioru, rozpoznawania i naśladowania odgłosów i dźwięków z najbliższego otoczenia,
- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej oraz słuchu fonematycznego.
Wyniki obserwacji I cech rozwojowych dziecka 5 - letniego (na podstawie: Arkusza obserwacji cech rozwojowych dziecka)
Dziecko charakteryzuje przeciętny poziom rozwoju z dysharmonią rozwojową - niski poziom rozwoju spostrzegania słuchowego.
Cele szczegółowe (półroczne: wrzesień - styczeń) wspomagania rozwoju dziecka:
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania dźwięków naturalnych (pochodzących z otoczenia),
- rozwijanie umiejętności dostrzegania i opisywania różnic w dźwiękach,
- rozwijanie pamięci słuchowej (powtarzanie różnych dźwięków i ich układów rytmicznych),
- zapoznanie ze strukturą wypowiedzi - wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, w zdaniach - słów,
- rozwijanie umiejętności rytmizacji wypowiedzi z jednoczesnym podziałem słów na sylaby,
- rozwijanie słuchu fonematycznego poprzez określanie pierwszej głoski w słowach.
____________________________________
* Uzupełnienie do wyboru na podstawie wyników obserwacji I Arkusza obserwacji cech rozwojowych dzieci:
- o wysokim poziomie rozwoju (fizycznego/umysłowego/społeczno - emocjonalnego)
- o przeciętnym poziomie rozwoju (harmonijnym/dysharmonijnym)
- o niskim poziomie rozwoju (dysfunkcje określonych cech, np. spostrzegania wzrokowego).
Planowany przebieg pracy z dzieckiem w pierwszym półroczu:
Lp.
Forma realizacji planu
Planowany
okres
realizacji założeń
Opis działań
Pomoce
Bieżące spostrzeżenia dotyczące efektów podjętych działań
1.
Praktyczne działania dziecka w naturalnych sytuacjach
IX - I
· Słuchanie piosenek.
· Odtwarzanie swobodnym ruchem nastroju i charakteru słyszanej muzyki.
· Śpiewanie piosenek.
· Wsłuchiwanie się w dźwięki otoczenia podczas spacerów, zabaw na placu przedszkolnym.
· Reagowanie na różne określenia słowne, np. podskoki, przysiady itp.
nagrania piosenek,
2.
Zabawy
X/XI
XII
I
· Gdzie jest ukryty zegar? - rozpoznawanie źródła dźwięku poprzez wskazywanie miejsca ukrycia.
· Skąd dochodzi głos? - wskazywanie kierunku skąd dochodzi określony dźwięk.
· Czyj to głos? - rozpoznawanie po głosie kolegów.
· Ile dźwięków? - podawanie liczby słyszanych dźwięków.
· Co to za pojazd? - rozpoznawanie i naśladowanie dźwięków wydawanych prze pojazdy.
· Co grało? - określanie kolejności wysłuchanych brzmień instrumentów.
· Poruszam się według poleceń - poruszanie się po sali według polecenia nauczyciela.
· Raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy - reagowanie ruchem (zatrzymanie) na usłyszane hasło.
· Zabawa rytmiczna przy danej piosence.
· Tyle kroków - ile słów - określanie liczby słów w zdaniach, robienie odpowiedniej liczby kroków.
· Dokończ słowo - kończenie słów, których pierwszą sylabę podał nauczyciel.
· Imię na podaną sylabę - podawanie imion rozpoczynających się podaną sylabą.
· Robimy zakupy - określanie pierwszej głoski w słowach - nazwach towarów, których nazwy podał nauczyciel bez pierwszej głoski (np. ∙leko, - mleko, ∙asło - masło).
· Co okręt wiezie? - podawanie słów rozpoczynających się określoną głoską.
głośno tykający zegar
bębenek
instrumenty perkusyjne
nagrania piosenek
3.
Ćwiczenia
XI
· Rozpoznawanie dźwięków dochodzących z otoczenia.
· Rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków -...
nowiny