Kozlowska Ewa - O czym powinien pamietac nauczyciel majacy w klasie ucznia z wada sluchu.pdf

(76 KB) Pobierz
Microsoft Word - 4O czym powinien pamietac nauczyciel majacy w klasie ucznia z wada sluchu.doc
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogiczne
Oprac. Ewa Kozłowska
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
1. Zadba# o zmniejszenie poziomu hałasu w klasie:
je&li to mo'liwe wybra# klas( nie od strony ulicy, tak* do której dobiegałoby, jak
najmniej hałasu z zewn*trz,
podklei# nó'ki krzeseł filcowymi podkładkami, aby nie hałasowały przy przesuwaniu,
nauczyciel powinien pami(ta# o noszeniu obuwia na mi(kkiej, nie stukaj*cej
podeszwie.
2. Zmniejszy# pogłos:
Zagospodarowa# &ciany klasy, aby było jak najmniej gładkich, twardych powierzchni.
Zawiesi# mi(kkie firanki, zasłony. Rozwiesi# na &cianach korkowe lub filcowe
tablice.
3. Zadba# o prawidłowe posadzenie ucznia:
Je&li to mo'liwe, wszystkie stoliki ustawi# w podkow(. Stolik ucznia z wad* słuchu
ustawi# z boku, pod oknem, tak, aby widział twarze kolegów.
4. Pami(ta#, w jaki sposób mówimy do dziecka:
Podczas mówienia wystrzega# si( chodzenia po klasie i odwracania si( do tablicy,
Nie stawa# na tle okna,
Mówi# wyra4nie, ale w sposób naturalny, bez przesadnej artykulacji,
Pami(ta#, aby tempo mowy było niezbyt szybkie,
Nie krzyczymy, ale te' nie mówimy zbyt cicho,
Lepiej jest mówi# do dziecka cicho z bliskiej odległo&ci, ni' krzycze# z daleka,
Unika# zarostu na twarzy (w przypadku nauczyciela).
5. Zebra# wiedz( o dziecku:
Zapozna# si( z audiogramem dziecka, zorientowa# si( jaki jest poziom słyszenia
d4wi(ków otoczenia, oraz d4wi(ków mowy.
Zapozna# si( z obsług* aparatów słuchowych, implantu &limakowego czy systemu
FM. Najlepiej zapyta# o to rodziców.
6. Wypracowa# formy pracy z dzieckiem:
Codziennie utrzymywa# kontakt z rodzicami w formie rozmowy lub pisemnie poprzez
zeszyt do korespondencji,
Informowa# o nowym słownictwie, nieznanych poj(ciach
Z wyprzedzeniem informowa# rodzica o tematyce zaj(#, wierszu, czy czytance, która
b(dzie przerabiana,
Czasem prosi# o przygotowanie pomocy dydaktycznej dla swego dziecka,
Przygotowywa# polecenia pracy domowej w formie pisemnej.
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogiczne
Oprac. Ewa Kozłowska
44981079.001.png
7. Pami(ta# o specyfice słyszenia w aparatach w pomieszczeniu (klasie), na sali
gimnastycznej, na boisku (kwestia hałasu, pogłosu, lokalizacji 4ródła d4wi(ku).
8. Przygotowa# uczniów do obecno&ci kolegi z aparatem słuchowym:
Pokaza# aparat, opowiedzie# o nim, zaspokoi# naturaln* ciekawo&# dzieci (mo'e to
zrobi# rodzic),
Przekaza#, jak powinni si( do kolegi zwraca#, w jaki sposób mówi#.
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogiczne
Oprac. Ewa Kozłowska
Zgłoś jeśli naruszono regulamin