PODSKALE GE-5.pdf

(96 KB) Pobierz
Podskale GE-5
Wskazania do jakościowej analizy wyników obserwacji
przeprowadzonej przez nauczyciela w październiku/ listopadzie
z zastosowaniem Skali Gotowości Edukacyjnej Pięciolatków (GE-5)
W marcu 2009r w CMPPP przeprowadzono badania standaryzacyjne metody Kryteria
Gotowości Edukacyjnej Pięciolatków (GE-5). W badaniach wzięło udział 800 dzieci i 80
nauczycieli z całej Polski. Na podstawie analizy wyników badań powstała wystandaryzowana
wersja metody Skala Gotowości Edukacyjnej (GE-5). W CMPPP przygotowujemy podręcznik
do metody, którego publikację przewidujemy w I kwartale 2010 rok.
Już dzisiaj, w odpowiedzi na liczne pytania, publikujemy wystandaryzowany Arkusz
obserwacyjny GE-5. W kilku punktach różni się on od wersji eksperymentalnej z
2008r.Pozycje Skali GE-5 tworzą 4 Podskale. Są to:
Kompetencje Poznawcze
Aktywność
Odporność Emocjonalna
Sprawność Psychomotoryczna
Poniżej w Tabeli 1. przedstawiamy numery pozycji Skali GE-5, które należą do
poszczególnych Podskal. Dane te można uwzględnić w jakościowej analizie wyników Skali
Gotowości Edukacyjnej (GE-5) i w projektowaniu kierunków wspomagania dzieci w
osiąganiu gotowości do nauki w szkole.
Tabela 1. Podskale metody GE-5
Podskale GE-5
Obszary aktywności dziecka
w przedszkolu – numery pozycji
z arkusza Skali GE-5
Sfery rozwoju
dziecka
Kompetencje
poznawcze
Poznawanie środowiska i siebie,
rozumienie świata A 3, A 5, A 6
Podejmowanie zadań i praca pod kierunkiem
nauczyciela D 19
Przygotowanie do nauki czytania, pisania
matematyki E 20, E 21, E 22, E 23, E 28,
E 30, E 31
poznawcza
Aktywność
Poznawanie środowiska i siebie,
rozumienie świata A 1, A 2, A 4
Zabawa i nauka w grupie rówieśników
B 7, B 8, B 9
Samodzielność w trudnych sytuacjach
C 12, C 15
Podejmowanie zadań i praca pod kierunkiem
nauczyciela
D 17, D 18
poznawcza,
emocjonalno
społeczna
-
Odporność
emocjonalna
Zabawa i nauka w grupie rówieśników
B 10, B 11
Samodzielność w nowych i trudnych
sytuacjach
C 14, C15, C 16
emocjonalno
-
społeczna
Sprawność
Psychomotoryczna
Przygotowanie do nauki czytania i pisania
E 24, E 25, E 26, E 27, E 29
psychoruchowa
263175552.001.png
Poniżej przytoczymy pełne brzmienie pozycji należących do poszczególnych Podskal.
KOMPETENCJE POZNAWCZE
Pięciolatek:
A 3. wymienia pory roku, związane z nimi zabawy dzieci i zjawiska przyrody
A 5. potrafi grupować przedmioty według różnych kryteriów
A 6. potrafi umieścić nowy przedmiot w odpowiednie miejsce w już ułożonym szeregu
D 19. potrafi zapamiętać i wykonać polecenie
E 20. potrafi opowiedzieć obrazkową historyjkę
E 21. dzieli zdanie na wyrazy
E 22. dzieli wyraz na sylaby i łączy sylaby w wyraz
E 23. rozumie sens umownych znaków graficznych
E 28. potrafi porównać dwa obrazki różniące się szczegółami
E 30. zna i stosuje liczebniki porządkowe
E 31. dodaje i odejmuje „konkretne” przedmioty, liczmany
AKTYWNOŚĆ
Pięciolatek:
A 1. bada przedmioty, eksperymentuje
A 2. pyta o przyczyny obserwowanych zjawisk
A 4. zwraca uwagę na inne dzieci, przewiduje ich zachowania
B 7. mówi w sposób zrozumiały dla innych, np. o swoich potrzebach
B 8. zaprasza dzieci do zabaw i rozmów
B 9. pomaga innym dzieciom spontanicznie lub na prośbę kolegi
C 12. sam podejmuje próby poradzenia sobie z trudnością
C 15. wykazuje inicjatywę, wypróbowuje różne sposoby działania
D 17. jest zainteresowany osiągnięciem celu, stara się dokończyć pracę
D 18. okazuje radość z osiągniętego wyniku
ODPORNOŚĆ EMOCJONALNA
Pięciolatek:
B10. w zabawach i w czasie aktywności zadaniowej reaguje gniewem, obraża się,
odwraca, odchodzi
B 11. łatwo wybucha złością, płaczem, zachowuje się impulsywnie w stopniu
utrudniającym mu kontakty z dziećmi
C 14. unika sytuacji i zadań wymagających samodzielności,
C 15. stara się przebywać blisko nauczyciela lub innej osoby dorosłej w stopniu
utrudniającym zabawę i naukę w grupie
C 16. okazuje niepokój, lęk, wycofuje się
SPRAWNOŚĆ PSYCHOMOTORYCZNA
Pięciolatek:
E 24. sprawnie posługuje się nożyczkami
E 25. lubi bawić się w konstruowanie budowli z drobnych klocków
E 26. prawidłowo trzyma ołówek, kredkę (chwyt, napięcie mięśni)
E 27. rysuje po śladzie, łączy dane punkty liniami, odwzorowuje proste figury
E 29. lubi układanki typu puzzle
Wyniki ponownej obserwacji dzieci w marcu / kwietniu będą mogły być także
zinterpretowane ilościowo w oparciu o opracowane normy dla poszczególnych
podskal.
Zespół pracujący nad standaryzacją metody
Elżbieta Koźniewska
Andrzej Matuszewski
Elżbieta Zwierzyńska
Zgłoś jeśli naruszono regulamin