SCENARIUSZ ZAJĘCIA
Z OBSZARU EDUKACJI PRZYRODNICZEJ
Opracowanie i prowadzenie: mgr Dorota Bonawenturczak
Grupa wiekowa: 6 - latki
Temat zajęcia: ,, Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele’’ -
teatrzyk kukiełkowy w oparciu o utwór H. Łochockiej.
Cel ogólny: Określanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych
dla miesiąca marca ( przedwiośnia ).
Kształtowanie czynnej postawy wobec zdrowia.
Cele operacyjne:
Dzieci:
- właściwie reagują na podany przez nauczycielkę rytm ( biegają, podskakują, maszerują )
- rozumieją znaczenie przysłowia związanego z m- c marcem ,, W marcu, jak w garncu’’
- prawidłowo rozwiązują rebusy literowo – obrazkowe związane ze zjawiskami atmosferycznymi zachodzącymi w m –c marcu ( słońce, śnieg, ulewa, wiatr)
- rozszyfrowują diagram wyrazowy ( zdrowie)
- dokonują wyboru właściwych obrazków , które pomagają utrzymać dobre zdrowie ( sport, owoce, warzywa, higiena ciała…)
- dobierają właściwy ubiór na marcowy spacer
- rozpoznają i odczytują prawidłowo cyfry ( 3, 4, 5, 6,7,8,9,) i poznane litery ( o, w, e, i, z, d, r….)
Metody pracy: podająca, problemowa, praktyczna, aktywizująca
Formy organizacyjne pracy: indywidualna, zespołowa, z całą grupą
Pomoce: tamburyno, sylwety do teatrzyku,( sroka, wiewiórka, zając, sowa, wróbelek Elemelek, łóżko ), diagram wyrazowy ( zdrowie), rebusy obrazkowo - literowe, symbole marcowej pogody ( deszcz, wiatr, ulewa śnieg ), obrazki różnych ubrań, garderoby ( spodnie, ciepły sweter i kurtka, kapelusz, czapka z daszkiem , bluzka z krótkim rękawem, krótkie spodenki…. ), karty pracy indywidualnej, kredki
Literatura: opowiadanie H. Łochockiej ,, Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciela’’
Lp.
Sytuacje
edukacyjne
Zadania
dla dzieci
Zakładany
efekt
Środki
dydaktyczne
1.
Zabawa ruchowa
,, Do czego zaprasza tamburyno’’
Dzieci poruszają się po całej sali
zgodnie z wygrywanym
przez n- lkę
rytmem: ( biegają, maszerują, podskakują) . Na przerwę w graniu przykucają.
Prawidłowo reagują ruchowo na różne rytmy grane przez nauczycielkę. Właściwie reagują na muzykę podskokami, biegiem lub marszem.
tamburyno
2.
Rozmowa nt. aktualnego m-ca marca, przypomnienie przysłów związanych z marcem – wytłumaczenie
ich znaczenia.
Dzieci przypominają nazwę aktualnego m-ca ( marzec ) i przysłowia związane z m –cem : ,, W marcu, jak w garncu’’,
,, Marcowa pogoda raz słońce, raz woda’’
Wyjaśniają znaczenie tych przysłów( pogoda marcowa jest kapryśna w ciągu dnia może padać śnieg, świecić słońce, wiać wiatr… )
Znają nazwę aktualnego miesiąca, wymieniają i tłumaczą znaczenie przysłów związanych z marcem.
3.
4.
5.
Rozwiązywanie rebusów obrazkowo literowych związanych z pogodą marcową.
( słoń + ce =słońce, wiatrak – ak = wiatr….) i dobieranie do nich odpowiednich symboli pogody.
Zabawa ruchowa – ilustrowanie ruchem opowieści n-lki ,, Marcowy spacer’’
Dobierają spośród różnych ubrań, te które należy założyć na marcowy spacer
Dzieci rozwiązują rebusy rysunkowo – literowe i dobierają do danego rebusu odpowiedni symbol pogody narysowany na rysunku,
Dzieci chodzą po Sali i naśladują ruchem opowieść n-lki: ( spacerują wysoko podnoszą ręce i pokazują jak świeci słońce, uderzają rękoma o podłogę naśladując
Dzieci mają na tablicy narysowaną postać chłopca i karteczki z narysowanymi różnymi częściami ubioru. Dzieci zgłaszając się podchodzą do tablicy wybierają , nazywają i łączą z chłopcem ten ubiór, który jest potrzebny na marcowy spacer
Rozwiązują rebusy rysunkowo- literowe, dobierają do danego rebusu odpowiedni symbol pogody ( słońce, wiatr, śnieg, ulewa..)
Prawidłowo naśladują różne zjawiska marcowej pogody ( śnieg, deszcz, wiatr, słońce)
Dobierają właściwy strój na marcowy spacer
4 rebusy rysunkowo – literowe i 4 symbole pogody
Narysowane i powycinane różne części ubrań ( spodnie, sweter, kapelusz….), narysowana postać chłopca.
6.
7.
Wprowadzenie do zajęcia – rozszyfrowanie diagramu wyrazowego
Oglądanie teatrzyku kukiełkowego pt
.,, Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele” wg utworu H. Łochockiej.
Dzieci dobierają do odpowiednich cyfr właściwe litery i rozwiązują diagram wyrazowy, odczytują rozwiązanie
( zdrowie), przeliczają i nazywają samogłoski i spółgłoski w wyrazie.)
Uważnie oglądają teatrzyk
Rozwiązują diagram wyrazowy z hasłem zdrowie
Skupiają uwagę na oglądanym teatrzyku.
Diagram wyrazowy
( zdrowie)
Kukiełki do teatrzyku.
8.
Omówienie teatrzyku
Dzieci odpowiadają pojedynczo, całymi zdaniami na pytania n-lki:
- Co stało się Elemelkowi?
- Kto odwiedził wróbelka?
- Jakie rady dała wróbelkowi sroczka?
- Co przyniosła Elemelkowi wiewiórka?.....
Odpowiadają prawidłowo na pytania związane z obejrzanym przedstawieniem
9.
Gimnastyka przy piosence Głowa, ramiona, kolana, kostki’’
Dzieci ćwiczą pokazują odpowiednie części ciała występujące w piosence
Pokazują właściwe części ciała występujące w piosence
barprus