wstum_wyklady.doc

(125 KB) Pobierz
Wprowadzenie do studiów menedżerskich

WSTUM – notatki z wykładów

prof. dr hab. inż. Jerzy Lewandowski

 

17.X.2002r.

Temat: Zarządzanie w działalności przedsiębiorstwa.

 

Co jest ważne dla klienta







DOSTAWA

KOSZTY

JAKOŚĆ

 

 

 

 

 

 

produkt



TQM –filozofia

ISO -system

 

31.X.2002r.

Temat: Parametry oddziaływania otoczenia zewnętrznego

 





NASZA FIRMA

Miejsce lokalizacji                                                                               System religijny

OTOCZENIE ZEW.

OTOCZENIE ZEW.

Konsumenci                                                                                         Lokalny system władzy

Dostawcy                                                                                             Poziom techniki





Producenci                                                                                           Poziom kulturowy

Udziałowcy                                                                                         System prawny

Konkurencja                                                                                        System ekonomiczny

                                                                                                            Ustrój państwa





Zasoby

 

 

 

 



                                  Liczba ludności

 



Stosowanie zarządzania                     Handel

w praktyce                                         Usługi

                                                           Produkcja

                             

           

 

 

 

 

HANDEL

Decyzje dotyczą:

·         Lokalizacji punktu sprzedaży

·         Wyboru właściwych dostawców

·         Konkurencyjności organizacji sprzedaży

·         Form ekspozycji towaru

·         Metod kierowania sklepem i podległym personelem

·         Obsługi klientów

·         I inne J

 

 

24.X.2002r.

 

W zarządzaniu można wyróżnić działania, które mogą doprowadzić firmy do:

·         Upadku

·         Stabilizacji

·         Rozwoju

 

Zarządzanie należy traktować jako formę praktycznej działalności związanej z procesem podejmowania decyzji dotyczących:

ð     Jak najlepszego wykorzystania podejmowanych zasobów rzeczowych

ð     Kapitałowych

ð     Ludzkich

ð     Wiedzy

w celu realizacji złożonych zadań, zapewniających stały rozwój firmy.

 

Słuszność i trafność decyzji, które podejmuje kierujący firmą związana jest z jednej strony z każdym osobistym przygotowaniem do ich podejmowania, a więc:

ð     Osobistymi uzdolnieniami

ð     Wykształceniem

ð     Kwalifikacjami w zakresie zarządzania

ð     Doświadczeniem zawodowym

ð     Umiejętnością kierowania grupami pracowniczymi

ð     I inne

 

14.XI.2002r.

 

ELEMENTY ZARZĄDZANIA:

 

     USŁUGI

Decyzje dotyczą:

·         Wyboru formy działania (restauracja, motel, pralnia, serwis naprawczy i itp.)

·         Lokalizacji

·         Organizacji stanowisk pracy i obsługi

·         Wykorzystania surowców

·         Metod kierowania podległym personelem

·         Jakości usług

·         I inne

 

PRODUKCJA

Decyzje dotyczą:

·         Działalności wytwórczej (warsztat rzemieślniczy, przetwórnia, montownia itp. Wg EKO)

·         Organizacji produkcji

·         Metod kierowania podległym personelem

·         Jakości wyrobów

·         Wprowadzenia systemów zarządzania jakością

·         Bezpieczeństwa pracy

·         Ochrony środowiska itp.

 

Systemy informacyjne

Istota i cele przedsiębiorstwa

O. Lange definiuje przedsiębiorstwo jako zespól ludzi uprawiających w sposób systematyczny działalność zarobkową.

Opierając się na tezach J. Schampetera za przedsiębiorcę należy uznać tego kto:

ð     Tworzy przedsiębiorstwo

ð     Wprowadza postęp techniczny

ð     Wprowadza nowe wyroby

ð     Zdobywa nowe rynki zbytu

ð     Podejmuje decyzje organizacyjne dotyczące połączeń produktów itp.

 

Wyliczone tu umiejętności stanowią specyfikację cech umożliwiających realizację funkcji przedsiębiorcy, a zatem – również przedsiębiorczości, a cechy te nie są jednoznacznie określone, nie ulega jednak wątpliwości, że potocznie określa się przez nie człowieka  aktywnego, twórczego, inteligentnego oraz skłonnego do działania w granicach niepewności.

 

Brak podziału na właścicieli, menedżerów, pracowników (family business)











Przedsiębiorstwo                     (pod kątem typów własności)





Prywatne jako własność na częściach ułamkowych (corporation)

Spółka pracownicza (ESOP) S.A. lub S Z.O.O.

 

Państwowe i komunalne

Prywatne jako własność na częściach ułamkowych (partnerskich)

Prywatne bez najemnej siły roboczej

 

 

 

Prywatne jednoosobowe (proprietor-ship

 

 

 

 



W tym typie własności następuje wyodrębnienie co najmniej dwóch czynników kapitału i pracy. Najczęściej nie dochodzi do oddzielenia własności od zarządzania, czyli nie pojawia się najemna kadra menedżerska.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kryteria grupowania przedsiębiorstw:

ð     Liczba właścicieli:

·         Jednoosobowe

·         Wieloosobowe

ð     Charakter własności:

·         Państwowe

·         Prywatne

·         Spółdzielcze

ð     Podstawa prawna funkcjonowania (dla spółek)

·         S.C.

·         Spółki handlowe

ð     Udział wspólników w prowadzeniu sprzedaży przedsiębiorstwa

·         Spółki osobowe

·         Spółki kapitałowe

 

Polska Klasyfikacja Działalności

Europejska Klasyfikacja Działalności ( EKD )

Podejście dynamiczne do zarządzania przedsiębiorstwem

 





ZAOPATRZENIE DZIAŁALNOŚĆ PODSTAWA SPRZEDAŻ

ODBIORCA

DOSTAWCY

 

 

 

Radykalna zmiana:  

ü      lean management

ü      business process reenpineering

ü      logistyka just-in-time

ü      total quality management

ü      controlling

ü      marketing

ü      human resources management

 

21.XI.2002r.

Temat: Plan obniżki kosztów własnych

 

Wartość dodana – wypracowana na pokrycie kosztów

Logistyka just-in-time

Planowanie

Controlling

Humanizacja pracy

 

Czynniki wpływające na sukces przedsiębiorstwa

1)     Stopnie rozwoju sukcesu przedsiębiorstwa

a)      Założenie i budowa firmy ( bowiem 90% firm upada, nie przetrwawszy roku)

b)     Egzystencja (najmniej rok)

c)      Zysk

d)     Zapewnianie przyszłości

 

2)     Główne zadania przedsiębiorcy

a)      Zaistnieć na rynku

b)     Tworzyć wartości

c)      Zapewnić przyszłość

3)     Czynniki wpływające na sukces przedsiębiorstwa

   1.   Ludzie

v     Sam przedsiębiorca i ludzie z jego najbliższego otoczenia

v     Współpracownicy

v     Klienci i dostawcy

v     Konkurencja

2.      Kapitał

v     Finanse

v     Know-how

v     Powiązania

v     Wiedza i umiejętności

v     Hause

v     Życiowe doświadczenie

v     Zdolność przetrwania

v     Siedziba i infrastruktura

v     image

3.      Rynek

v     Lokalny

v     Regionalny

v     Narodowy

v     Międzynarodowy (eksport)

4.     

Klienci

Konkurencja

marketing

5.      Produkty (usługi) i handel

 

 

 

RYNEK

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin