wstep_do_meteorologii.pdf

(432 KB) Pobierz
(wst\352p do meteorologii)
inŇ. Andrzej Abþamowicz
Wstħp do meteorologii
dla szybownikw
Meteorologia jest naukĢ zajmujĢcĢ siħ badaniem zjawisk i procesw fizycznych
zachodzĢcych w atmosferze. Jest to nauka bardzo obszerna i korzystajĢ z niej nie tylko
lotnicy. Ma ona ogromne znaczenie dla komunikacji w ogle, dla budownictwa, gospodarki
wodnej, a szczeglnie dla rolnictwa.
Nie moŇna w krtkim opracowaniu ujĢę caþoĻci tego obszernego i bardzo ciekawego tematu,
dlatego teŇ ograniczymy siħ do rozwaŇenia jedynie najwaŇniejszych spraw w zakresie
umoŇliwiajĢcym zrozumienie zagadnieı bezpoĻrednio zwiĢzanych z szybownictwem. Tym
Czytelnikom, ktrzy zainteresujĢ siħ meteorologiĢ i zechcĢ pogþħbię swoje wiadomoĻci, radzħ
przeczytaę áMeteorologiħ dla wszystkichÑ - Czesþawa Szczeciıskiego, albo trudnĢ juŇ dziĻ do
zdobycia áMeteorologiħ dla szybownikwÑ - Wþadysþawa Parczewskiego.
To co Czytelnik znajdzie w niniejszym materiale, bħdzie stanowiþo zbir podstawowych
wiadomoĻci uzupeþnionych spostrzeŇeniami pilota. Z pewnoĻciĢ zrobiþby to lepiej zawodowy
meteorolog, bħdĢcy rwnoczeĻnie szybowcowym pilotem wyczynowym wysokiej klasy,
niestety te dwie cechy - jak dotĢd - nie znalazþy sobie odpowiedniego obiektu, a szkoda!
Aby szybowiec mgþ lataę wyŇej i dalej niŇ mu na to pozwala jego lot Ļlizgowy, musi
napotkaę prĢdy wznoszĢce, ktre sĢ jak gdyby jego silnikiem. Czym sĢ prĢdy wznoszĢce,
jakie sĢ ich odmiany, kiedy wystħpujĢ i jakie sĢ moŇliwoĻci ich wykorzystania - tego miħdzy
innymi uczy nas meteorologia. Bez znajomoĻci meteorologii nie moŇna marzyę o sukcesach
w szybownictwie. Ba, nawet uzyskanie przeciħtnego poziomu pilota wyczynowego nie jest
moŇliwe bez znajomoĻci czynnikw ksztaþtujĢcych pogodħ i praw rzĢdzĢcych jej zmianami.
l. Atmosfera
Zjawiska i procesy fizyczne, ktrymi zajmuje siħ meteorologia, zachodzĢ w atmosferze.
Atmosfera jest to warstwa gazw otaczajĢca kulħ ziemskĢ, przy czym zwykliĻmy jĢ dzielię na
nastħpujĢce czħĻci:
troposferħ, siħgajĢcĢ do wysokoĻci okoþo 11 km,
stratosferħ, siħgajĢcĢ do okoþo 80 km,
termosferħ (zwanĢ rwnieŇ jonosferĢ) siħgajĢcĢ do okoþo 800 km
egzosferħ wystħpujĢcĢ powyŇej 800 km.
Te czħĻci atmosfery nie sĢ od siebie wyraŅnie oddzielone, a ich wysokoĻę zaleŇy od miejsca
nad kulĢ ziemskĢ i od pory roku. Dla przykþadu: nad rwnikiem troposfera siħga do
wysokoĻci okoþo 16 000 m, zaĻ nad biegunami tylko do okoþo 8000 m.
W naszych dalszych rozwaŇaniach bħdĢ nas interesowaþy przede wszystkim fizyczne
wþasnoĻci troposfery, a to: jej temperatura, ciĻnienie i wilgotnoĻę powietrza. Czynniki te
wpþywajĢ w zasadniczy sposb na ruch powietrza i na tworzenie siħ chmur. Dla
szybownictwa ruch powietrza ma wielkie znaczenie nie tylko jako wiatr, ale przede
wszystkim jako prĢdy pionowe. Zachmurzenie pozwala pilotowi naocznie ocenię, czy i z
jakimi prĢdami pionowymi siħ spotka. Zanim do tego dojdziemy omwimy pokrtce
wymienione czynniki meteorologiczne.
a. Temperatura
Temperatura powietrza w troposferze stopniowo maleje do okoþo -56 C (Ļrednio okoþo 0,6 C
na kaŇde 100 m wysokoĻci). Na wiħkszych wysokoĻciach utrzymuje staþĢ wielkoĻę, aby
nastħpnie po przejĻciowym wzroĻcie i spadku nadal wzrastaę. Temperatura ulega zmianom
wskutek dopþywu energii cieplnej do atmosfery dziħki promieniowaniu sþonecznemu i
wskutek jej odpþywu poprzez wypromieniowanie ziemi.
b. CiĻnienie
CiĻnienie atmosferyczne maleje z wysokoĻciĢ. Jego przebieg ilustruje rysunek l. Dla nas
wiħksze jednak znaczenie ma poziomy rozkþad ciĻnienia, ktry powoduje powstawanie i
zanikanie wyŇw i niŇw barometrycznych, tj. áukþadw barometrycznych ksztaþtujĢcych
pogodħÑ.
c. WilgotnoĻę
WilgotnoĻę powietrza zaleŇy od iloĻci pary wodnej zawartej w jednostce objħtoĻci powietrza.
Zwykle posþugujemy siħ dwoma okreĻleniami:
wilgotnoĻę bezwzglħdna, tj. ciĻnienie pary wodnej przy danej temperaturze powietrza
(podane w jednostkach ciĻnienia) lub iloĻę pary na jednostkħ objħtoĻci powietrza (w
g/mĎ);
wilgotnoĻę wzglħdna, tj. stosunek ciĻnienia pary wodnej zawartej w powietrzu przy
danej temperaturze do tego ciĻnienia, ktre wywieraþaby iloĻę pary wodnej nasycajĢca
powietrze przy tej samej temperaturze.
2. Ruch powietrza
Skoro znamy juŇ fizyczne wþasnoĻci atmosfery ziemskiej (powietrza), zastanwmy siħ nad
tym, co powoduje jego ruch. OtŇ przyczynĢ powstawania poziomego ruchu powietrza jest
422656356.001.png
nierwnomierny rozkþad ciĻnieı (w poziomie). Ten nierwnomierny rozkþad ciĻnieı powstaje
w wyniku nierwnomiernego nagrzewania siħ powierzchni ziemi (powietrze nagrzane jako
lŇejsze - wznosi siħ, powietrze zimne - jako ciħŇsze - opada). OczywiĻcie inaczej nagrzewa
siħ ziemia w okolicach rwnika, a inaczej w pobliŇu biegunw. RwnieŇ niejednakowo
nagrzewa siħ lĢd i woda. Gdy wiħc powstanie rŇnica temperatur, a wiħc i rŇnica ciĻnieı (w
poziomie), czĢstki powietrza bħdĢ dĢŇyę do przemieszczania siħ od obszaru podwyŇszonego
ciĻnienia ku obszarom niŇszego ciĻnienia.
Niestety, zagadnienie to nie przedstawia siħ aŇ tak prosto, jak mogþoby siħ na pierwszy rzut
oka wydawaę. PoniewaŇ powietrze porusza siħ wzglħdem obracajĢcej siħ Ziemi, wiħc obrt
Ziemi wpþywa na ruch powietrza pod postaciĢ siþy odchylajĢcej (siþy Coriolisa), przy czym
odchylenie od pierwotnego kierunku ruchu nastħpuje w prawo na pþkuli pþnocnej, w
lewo zaĻ na pþkuli poþudniowej.
To jednak jeszcze nie wszystko. Tarcie powietrza o powierzchniħ ziemi powoduje dalsze
zmiany kierunku ruchu powietrza. W ostatecznym wyniku wiatry w rejonach obniŇonego
ciĻnienia, tzw. niŇach, wiejĢ przeciwnie do ruchu wskazwek zegara z odchyleniem w lewo,
tj. ku Ļrodkowi niŇu. W rejonach podwyŇszonego ciĻnienia, tzw. wyŇach, wiatry wiejĢ
zgodnie z ruchem wskazwek zegara z odchyleniem rwnieŇ w lewo, tj. na zewnĢtrz ukþadu
(rys. 2 i 3) Na pþkuli poþudniowej kierunki wiatrw w niŇu i wyŇu barometrycznym sĢ
odwrotne, lecz odchylenia nadal pozostajĢ ku Ļrodkowi niŇu i od Ļrodka wyŇu.
Teraz, gdy juŇ wiemy co powoduje ruch powietrza i jak on powstaje, rozpatrzmy to
zagadnienie dla caþej kuli ziemskiej, biorĢc pod uwagħ, Ňe strefa rwnika jest pod wzglħdem
nagrzewania silnie uprzywilejowana, natomiast okolice biegunw majĢ staþy niedobr ciepþa.
NaturalnĢ konsekwencjĢ tego byþoby stale unoszenie siħ rozgrzanego powietrza nad
rwnikiem i staþe opadanie powietrza nad biegunami. OczywiĻcie uniesione nad rwnikiem
ciepþe powietrze przemieszczaþoby siħ grĢ ku biegunom, aby po ochþodzeniu i opadniħciu w
rejonie biegunw wracaę na maþej wysokoĻci ku rwnikowi stopniowo siħ ogrzewajĢc.
Niestety, ten obraz krĢŇenia powietrza nad powierzchniĢ Ziemi z dwch zasadniczych
przyczyn ulega powaŇnym komplikacjom. PierwszĢ z tych przyczyn jest obrt Ziemi, drugĢ
niejednorodnoĻę jej powierzchni. Rozpatrzmy je kolejno.
UnoszĢce siħ nad rwnikiem ciepþe powietrze skierowuje siħ na wiħkszych wysokoĻciach ku
pþnocy. Wskutek odchylajĢcego wpþywu obrotu Ziemi (na naszej pþkuli w prawo) kierunek
tego powietrza stopniowo siħ zmienia na zachodni (tj. z zachodu - a wiħc ku zachodowi).
Caþkowita zmiana kierunku ruchu powietrza z poþudniowego na zachodni nastħpuje w okolicy
422656356.002.png
30 rwnoleŇnika. Warto tu zwrcię uwagħ, Ňe obwd Ziemi wzdþuŇ 30 rwnoleŇnika jest o
przeszþo 10% mniejszy niŇ wokþ rwnika, co powoduje w omawianym przypadku skupienie
powietrza, podwyŇszenie ciĻnienia, prĢd opadajĢcy, a w wyniku - powrt powietrza na
maþych wysokoĻciach ku rwnikowi. PowracajĢce powietrze znw podlega odchyleniu w
prawo, wiħc jego poczĢtkowy pþnocny kierunek (z pþnocy ku poþudniowi) ulega zmianie na
wschodni (ze wschodu na zachd). I tak zamyka siħ pierwszy ze staþych obwodw krĢŇĢcego
powietrza (patrz rys. 4).
Drugi podobny obwd powstaje pomiħdzy pasem wysokiego ciĻnienia w okolicy 30
rwnoleŇnika oraz pasem niskiego ciĻnienia w okolicy 60 rwnoleŇnika. W oparciu o podane
wyŇej zasady rozkþad zasadniczych kierunkw wiatrw przedstawia siħ tu nastħpujĢco: doþem
wiejĢ wiatry o przewaŇajĢcych kierunkach poþudniowo-zachodnich (z poþudniowego
zachodu), grĢ natomiast przewaŇajĢ kierunki pþnocno-wschodnie.
I wreszcie trzecia strefa - w pobliŇu bieguna - charakteryzuje siħ podwyŇszonym ciĻnieniem,
a wiħc prĢdami opadajĢcymi nad biegunem i wstħpujĢcymi (wznoszĢcymi) w obszarze
niŇszego ciĻnienia w okolicach 60 rwnoleŇnika.
W wyniku oglnej cyrkulacji w atmosferze masy powietrza pozostajĢ przez dþuŇszy czas w
rejonach podwyŇszonego ciĻnienia nad jednym i tym samym obszarem oraz nabierajĢ
jednakowych cech fizycznych. W rezultacie, zaleŇnie od geograficznego poþoŇenia tych
obszarw, nastħpuje podziaþ mas powietrza na: masy powietrza zwrotnikowego zalegajĢce
obszar pomiħdzy rwnikiem i 30 rwnoleŇnikiem, masy powietrza arktycznego zalegajĢce
nad biegunami oraz masy powietrza polarnego zalegajĢce obszar poĻredni.
Pozostaje jeszcze do omwienia wpþyw niejednorodnoĻci powierzchni Ziemi, ktry pozwala
masom powietrza zalegajĢcym te obszary geograficzne na przyjmowanie okreĻlonych cech
fizycznych rŇniĢcych poszczeglne masy miħdzy sobĢ.
NiejednorodnoĻę powierzchni Ziemi polega na podziale na kontynenty i oceany, ktrych
powierzchnie niejednakowo siħ nagrzewajĢ. KaŇda wiħc z wymienionych wyŇej mas
powietrza moŇe dodatkowo zostaę nazwana morskĢ lub kontynentalnĢ, zaleŇnie od tego nad
jakim podþoŇem zalega. I tak dochodzimy do podziaþu mas powietrza w naszym ukþadzie
europejskim na (patrz rwnieŇ rys. 15):
powietrze arktyczno-morskie (PAm), ksztaþtujĢce siħ miħdzy GrenlandiĢ i
Szpiebergen;
powietrze arktyczno-kontynentalne (PAk), ksztaþtujĢce siħ na pþnocnych obszarach
Europy w okolicach Morza Barentsa;
422656356.003.png
powietrze polarno-morskie (PPm), ksztaþtujĢce siħ nad Pþnocnym Atlantykiem;
powietrze polarno-kontynentalne (PPk), ksztaþtujĢce siħ nad obszarami Syberii;
powietrze zwrotnikowo-morskie (PZm), ksztaþtujĢce siħ w rejonie Azorw;
powietrze zwrotnikowo-kontynentalne (PZk), ksztaþtujĢce siħ nad obszarami Bliskiego
Wschodu.
3. Fronty atmosferyczne
Pozostaje jeszcze do omwienia sprawa bardzo waŇna w meteorologii. Chodzi mianowicie o
istnienie warstw powstajĢcych na granicach dwch rŇnych mas powietrza. Warstwħ takĢ
nazywamy powierzchniĢ frontowĢ lub w skrcie frontem. Zetkniħcie siħ mas powietrza o
rŇnych wþasnoĻciach fizycznych powoduje wskutek wzajemnego oddziaþywania
powstawanie chmur, a raczej ukþadw chmur charakterystycznych dla poszczeglnych
rodzajw frontw.
Fronty mogĢ byę rozmaite. Ich charakter i nazwa zaleŇĢ od tego, ktre z mas powietrza je
ksztaþtujĢ, a takŇe od tego czy napþywajĢce powietrze jest cieplejsze, czy teŇ chþodniejsze od
powietrza zalegajĢcego w miejscu nadejĻcia frontu. Tak wie w oparciu o geograficznĢ
klasyfikacjħ mas powietrza front powstaþy na granicy powietrza arktycznego i polarnego nosi
nazwħ frontu arktycznego; zaĻ front powstaþy na granicy powietrza polarnego i
zwrotnikowego nosi nazwħ frontu polarnego.
JeŇeli front przemieszcza siħ od powietrza cieplejszego ku chþodniejszemu, to nosi on
wwczas nazwħ frontu ciepþego. Inaczej moŇna powiedzieę, Ňe jest to taki front, w ktrym
powietrze ciepþe napþywa w kierunku powietrza chþodniejszego. Ciepþe powietrze
odznaczajĢce siħ przy tym mniejszĢ għstoĻciĢ wĻlizguje siħ nad powietrze chþodne tworzĢc
powierzchniħ frontu. To nachylenie jest bardzo maþe, gdyŇ wyraŇa siħ wielkoĻciĢ 0,5 do 1%.
Wskutek tak maþego nachylenia pionowa skþadowa prħdkoĻci wĻlizgujĢcego powietrza jest
znikoma, co decyduje o warstwowym charakterze chmur towarzyszĢcych frontowi ciepþemu.
OczywiĻcie tak maþe pionowe prħdkoĻci powietrza oraz towarzyszĢce im chmury warstwowe
sĢ niesprzyjajĢce dla szybownictwa.
Zupeþnie inaczej przedstawia siħ sytuacja, gdy napþywa chþodne powietrze, tzn. gdy front
przemieszcza siħ w kierunku od chþodnego powietrza ku powietrzu cieplejszemu. Chþodne
powietrze jako għstsze wciska siħ pod powietrze cieplejsze, a podczas doĻę szybkiego
przemieszczania siħ (wskutek zahamowania w wyniku tarcia o powierzchniħ Ziemi)
powierzchnia frontu uwypukla siħ.
422656356.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin