Ochrona konsumenta - wd 4 - 27.10.09r.docx

(24 KB) Pobierz

Ochrona konsumenta – wd4 – 27.10.09r

Inne instytucje branżowe:

Urząd komunikacji Elektronicznej

WWW.uke.gov.pl

 

Urząd Regulacji Energetyki – rzecznik odbiorców paliw i Energii

WWW.ure.gov.pl

Urząd Regulacji Energetyki

Ul. Chłodna 64

00-872 Warszawa

 

W przypadku naruszenia praw pacjenta, pacjentowi przysługuje skarga na świadczeniodawcę, składana do:

·         Kierownika zakładu opieki zdrowotnej,

·         W tym trybie skarga podlega rozpatrzeniu;

·         Okręgowej izby Lekarskiej – jeśli naruszenie jest spowodowane działalnością lekarza.

·         Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych – jeśli naruszenie jest spowodowane działalnością pielęgniarki lub położnej.

 

Ubezpieczonemu, którego prawa zostały naruszone przez świadczeniodawcę, z którym NFZ podpisał umowę przysługuje ponadto skarga do;

·         Rzecznika praw pacjenta NFZ (w centrali niz.) lub rzecznika praw pacjenta dziejącego przy danym  oddziale NFZ.

 

RZECZNIK PRAW PACJENTA

WWW.BPP.GOV.PL

Biuro praw pacjenta przy ministrze zdrowia stało się biurem rzecznika praw pacjenta.

Ustawa z dnia 24 kwietnia 2009 roku przepisy wprowadzające ustawę o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta,

0 800 190 590 – bezpłatna infolinia

 

 

Generalny Inspektor Danych Osobowych

 

Każdy z nas ma prawo di ochrony dotyczących go danych osobowych.

·         Prawo do sprzeciwu

·         Prawo do informacji

·         Prawo do poprawiania danych

 

Biuro Generalnego Inspektora  Ochrony Danych Osobowych

Ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa

WWW.giodo.gov.pl

 

Racznik Praw Dziecka

www.brpd.gov.pl

ul. Śniadeckich 10

00-56 Warszawa

 

Urząd Lotnictwa Cywilnego

KOPP – komisja ochrony praw pasażerów

 

Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich w Europie (ECC-net)

www.konsument.gov.pl

 

·         Obejmuje całą UE, Norwegię, i Islandię,

·         Doradzanie obywatelom w sprawach ich praw konsumenckich,

·         Organizowanie łatwego dostępu do procedur odszkodowawczych, zwłaszcza w sprawach ponadgranicznych.

 

Misja sieci europejskich centrów konsumenckich

·         Dostarczenie konsumentom kompleksowej obsługi do informacji na temat ich praw konsumenckich po pomoc w uwzględnianiu ich skarg i rozwiązywaniu sporów.

·         Pomaganie konsumentom w korzystaniu z możliwości jakie stwarza jednolity rynek UE bez zagrożeń dla ich zdrowia, bezpieczeństwa oraz interesów ekonomicznych.

 

Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce (ECK)

·         Zostało powołane w styczniku 2005 roku, na mocy porozumienia Komisji Europejskiej z Urzędem Ochrony Konkurencji i konsumentów  (UOKiK).

·         Est członkiem sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net)

 

Zadania ECK:

·         Budowanie wiedzy konsumentów poprzez przekazywanie informacji o dostępnych środkach prawnych w kraju oraz w innych państwach członkowskich UE, Norwegii i Islandii;

·         poradnictwo prawne;

·         Polubowne rozwiązywanie skarg trans granicznych.

·         Popularyzacja pozasądowych / polubownych możliwości rozwiązywania sporów (ADR)

·         Prowadzenie wspólnych z mediami akcji w tematyce konsumenckiej;

·         Wspieranie kampanii informacyjnych na szczeblu wspólnotowym.

·         Gromadzenie szczegółowych informacji o instytucjach UE i Poszczególnych systemach prawnych państw członkowskich oraz o historii prawa konsumenckiego;

·         Informowanie przedsiębiorców i innych środowisk opiniotwórczych i prawach oraz obowiązkach konsumentów;

·         Prowadzenie kampanii edukacyjnych

·         Ścisła współpraca w ramach sieci Europejskich Centrów Konsumenckich w Europie (ECC-Net)

·         Współpraca z innymi siec nim europejskimi w tym zwłaszcza z siecią Solvit i FIN-NET

·         Jestem polakiem i moja sprawa dotyczy zakupów towarów w krajach UE, Norwegii lub Islandii.

·         Jestem obcokrajowcem i moja sprawa dotyczy zakupów towarów i usług w Polsce.

 

DO zadań ECK nie należy:

  1. Rozpatrywanie sporów pomiędzy przedsiębiorcą a przedsiębiorcą;
  2. Rozpatrywanie spraw pomiędzy polskim konsumentem a polskim przedsiębiorcą
  3. Rozpatrywanie spraw spoza terytorium UE, Norwegii i Islandii

 

Pomoc w postaci poradnictwa oraz pomoc prawna na rzecz konsumentów

·         Powiatowy / miejski rzecznik konsumentów

·         Inspekcja Handlowa [IH]

·         Pozarządowe organizacje konsumenckie (Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie konsumentów Polskich);

·         Instytucje branżowe ogarniające ściśle określone sektory rynku;

o        Urząd Komunikacji Elektronicznej – Centrum Informacji Konsumenckiej;

o        Urząd Regulacji Energetyki – Rzecznik Odbiorców Paliw I Energii;

o        Rzecznik Ubezpieczonych;

o        Arbiter Bankowy przy Związku Banków Polskich,

o        Urząd Lotnictwa Cywilnego (Komisja Ochrony Praw Pasażerów)

 

Sądy polubowne:

·         Przy wojewódzkich inspektorach IH

·         Przy rzeczniku Ubezpieczonych

·         Przy Prezesie UKE

 

ADR – Alternative Dispute Resolution (pozasądowe dochodzenie roszczeń konsumenckich)

 

Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwych konkurencji.

              Dz. U. z 2003 r. nr 13, poz. 1503 z późn. Zm.             

Ustawa reguluje:

·         Zapobieganie i zwalczanie nieuczciwej konkurencji w działalności:

·         Gospodarczej, w szczególności produkcji przemysłowej i rolnej, budownictwie, handlu i usługach;

·         W interesie publicznym, przedsiębiorców oraz klientów.

 

Czynem nieuczciwej konkurencji jest:

·         Działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami;

·         Jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.

 

Czynnikami nieuczciwej konkurencji są w szczególności:

·         Wprowadzające w błąd oznaczanie przedsiębiorstwa,

·         Fałszywe lub oszukańcze oznaczanie pochodzenia geograficznego towarów albo usług,

·         Wprowadzające w błąd oznaczanie towarów lub usług,

·         Naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa,

·         Nakłanianie do rozwiązania lub niewykonywania umowy,

·         Naśladownictwo produktów,

·         Pomawianie lub nieuczciwe zachowanie,

·         Utrudnianie dostępu do rynku,

·         Przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną,

·         Nieuczciwa lub zakazana reklama,

·         Organizowanie systemu sprzedaży lawinowej,

·         Organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym (argentyńskim).

 

Czyn nieuczciwej konkurencji:

·         Takie oznaczanie towarów lub usług albo jego brak, które może wprowadzić klientów w błąd co do :

Ø      Pochodzenia

Ø      Ilości

Ø      Jakości

Ø      składników,

Ø      Sposobu wykonania,

Ø      Przydatności,

Ø      Możliwości zastosowania,

Ø      Naprawy, konserwacji,

Ø      Lub innych istotnych cech towarów albo usług,

 

A także zatajenie ryzyka, jakie wiąże się z korzystaniem z nich.

 

Czynem nieuczciwej konkurencji jest – rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody

 

Nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd informacje, w szczególności o;

·         Osobach kierujących przedsiębiorstwem;

·         Wytwarzanych towarach lub świadczonych usługach;

·         Stosowanych cenach;

·         Sytuacji gospodarczej lub prawnej.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin