Kryteria diagnostyczne ADHD.doc

(34 KB) Pobierz
Zgodnie z Amerykańską Klasyfikacją Chorób Psychicznych (DSM - IV) o

Zgodnie z Amerykańską Klasyfikacją Chorób Psychicznych (DSM - IV) o

nadpobudliwości świadczą następujące objawy :

 

A.

Sześć lub więcej z podanych poniżej objawów zaburzeń koncentracji uwagi musi utrzymywać się przez przynajmniej 6 miesięcy w stopniu utrudniającym adaptację (funkcjonowanie) dziecka bądź w stopniu nie współmiernym do jego rozwoju.

 

ZABURZENIA KONCENTRACJI UWAGI

*          (dziecko) nie jest w stanie skoncentrować się  na szczegółach podczas zajęć szkolnych, pracy lub w czasie wykonywania innych czynności. Popełnia błędy wynikające z niedbałości,

*          często ma trudności w utrzymaniu uwagi na zadaniach i grach,

*          często wydaje się nie słuchać tego, co się do niego mówi,

*          często nie stosuje się do podawanych kolejno instrukcji i ma kłopoty z dokończeniem zadań szkolnych i wypełnianiem codziennych obowiązków, jednak nie z powodu przeciwstawiania się lub niezrozumienia instrukcji,

*          często ma trudności ze zorganizowaniem sobie pracy lub innych zajęć,

*          nie lubi, ociąga się lub unika rozpoczęcia zajęć wymagających dłuższego wysiłku umysłowego - jak nauka szkolna lub odrabianie zajęć domowych,

*          często gubi rzeczy niezbędne do pracy lub innych zajęć np.: zabawki, przybory szkolne, ołówki, książki, narzędzia,

*          łatwo rozprasza się pod wpływem zewnętrznych bodźców,

*          często zapomina o różnych codziennych sprawach.

 

 

(2) Sześć lub więcej z podanych poniżej objawów nadruchliwości i impulsywności (nadpobudliwości psychoruchowej) musi się utrzymywać przez przynajmniej  6  miesięcy  w  stopniu  utrudniającym  adaptację  (funkcjonowanie dziecka

bądź w stopniu niewspółmiernym do jego rozwoju.

 

NADRUCHLIWOŚĆ

• (dziecko) ma często nerwowe ruchy rąk lub stóp bądź nie jest w stanie usiedzieć na miejscu,

• wstaje z miejsca w czasie lekcji lub w innych sytuacjach wymagających spokojnego siedzenia,

• często chodzi po pomieszczeniu lub wspina się na meble w sytuacjach, gdy jest to zachowanie niewłaściwe - w szkole, w pracy, w domu,

• często ma trudności ze spokojnym bawieniem się lub odpoczywaniem,

• często jest w ruchu; „biega jak nakręcone”,

• często jest nadmiernie gadatliwe.

 

IMPULSYWNOŚĆ

• często wyrywa się z odpowiedzią zanim pytanie zostanie sformułowane w całości,

• często ma kłopoty z zaczekaniem na swoją kolej,

• często przerywa lub przeszkadza innym (np.: wtrąca się do rozmowy lub zabawy).

 

 

B. Niektóre upośledzające funkcjonowanie dziecka objawy zaburzeń koncentracji uwagi lub nadpobudliwości psychoruchowej (nadruchliwości, impulsywności) ujawniły się przed 7 rokiem życia dziecka.

 

C. Upośledzenie funkcjonowania dziecka spowodowane tymi objawami występuje w dwóch lub więcej sytuacjach (np.: w szkole i w domu).

 

D. Stwierdza się klinicznie istotne upośledzenie funkcjonowania społecznego, zawodowego lub szkolnego (w zakresie edukacji).

 

E. Objawy u dziecka nie występują w przebiegu przetrwałych zaburzeń rozwojowych, schizofrenii lub innych psychoz i nie można ich trafniej uznać za objawy innego zaburzenia psychicznego (np.: zaburzeń nastroju, lękowych, dysocja cyjnych lub nieprawidłowej osobowości).

 

 

 

              Według ICD - 10 (ICD-10, 1997)(klasyfikacja chorób Światowej Organizacji Zdrowia) rozpoznanie zaburzeń hiperkinetycznych wymaga wyraźnego stwierdzenia wyraźnie nieprawidłowego nasilenia zaburzeń uwagi, nadmiernej aktywności i niepokoju, które wzmagają się w różnych sytuacjach i utrzymują się w czasie, a które nie są spowodowane przez inne zaburzenia, takie jak autyzm i zaburzenia afektywne.

 

1. BRAK UWAGI

Co najmniej 6 z następujących objawów braku uwagi utrzymywało się przez co najmniej 6 miesięcy w stopniu prowadzącym do nieprzystosowania lub niezgodnych z poziomem rozwoju dziecka.

• częste niezwracanie bliższej uwagi na szczegóły lub częste beztroskie błędy w pracy szkolnej, pracy lub w innych okolicznościach.

• częste niepowodzenia w utrzymaniu uwagi na zadaniach lub czynnościach związanych z zabawą.

• często wydaje się nie słyszeć co zostało do niego (do niej) powiedziane.

• częste niepowodzenia w postępowaniu według instrukcji albo w kończeniu

pracy szkolnej, pomocy w domu lub obowiązków w miejscu pracy (ale nie z powodu zachowania opozycyjnego, ani niezrozumienia poleceń).

• często upośledzona umiejętność organizowania zadań i aktywności.

• częste unikanie lub silna niechęć do takich zadań, jak praca domowa wymagająca wytrwałego wysiłku umysłowego.

• częste gubienie rzeczy niezbędnych do niektórych zadań lub czynności, jak wyposażenie szkolne, ołówki, książki, zabawki lub narzędzia.

• często łatwa odwracalność uwagi przez zewnętrzne bodźce.

• częste zapominanie w toku codziennej aktywności.

 

 

2. NADMIERNA AKTYWNOŚĆ

Co najmniej trzy z następujących objawów nadmiernej aktywności utrzymywały się przez co najmniej 6 miesięcy w stopniu prowadzącym do nieprzystosowania lub niezgodny z poziomem rozwoju dziecka:

• często niespokojnie porusza rękoma lub stopami, albo wierci się na krześle.

• opuszcza siedzenie w klasie lub w innych sytuacjach, w których oczekiwane jest utrzymanie pozycji siedzącej.

• często nadmierne rozbieganie lub wtrącanie się w sytuacjach, w których jest to niewłaściwe (w wieku młodzieńczym lub u dorosłych może występować jedynie poczucie niepokoju).

• często przesadna hałaśliwość w zabawie lub trudność zachowania spokoju w czasie wypoczynku.

• przejawia utrwalony wzorzec nadmiernej aktywności ruchowej, praktycznie nie modyfikowany przez społeczny kontekst i oczekiwania.

 

3. IMPULSYWNOŚĆ

Co najmniej jeden z następujących objawów impulsywności utrzymywał się

przez co najmniej 6 miesięcy w stopniu prowadzącym do nieprzystosowania lub niezgodnym z poziomem rozwoju dziecka:

• często udziela odpowiedzi zanim pytanie jest dokończone.

• często nie umie czekać w kolejce lub doczekać się swej rundy w grach lub innych sytuacjach grupowych.

• często przerywa lub przeszkadza innym (np.: wtrąca się do rozmów lub gier innych osób).

• często wypowiada się nadmiernie bez uwzględnienia ograniczeń społecznych.

 

4. POCZĄTEK ZABURZENIA NIE PÓŹNIEJ NIŻ W WIEKU 7 LAT

 

5. CAŁOŚCIOWOŚĆ

Kryteria są spełnione w więcej niż jednej sytuacji, np.: połączenie braku uwagi i nadaktywność występujące i w szkole, i w domu lub zarówno w szkole, jak i w innych okolicznościach, gdzie dzieci są obserwowane, takich jak klinika (potwierdzenie takiej sytuacyjnej rozpiętości zwykle będzie wymagało informacji z więcej niż jednego źródła, relacje rodziców na temat zachowania w klasie mogą okazać się niewystarczające).

 

6. OBJAWY 1-3 POWODUJĄ ISTOTNE KLINICZNIE CIERPIENIE LUB UPOŚLEDZENIE W ZAKRESIE FUNKCJONOWANIA SPOŁECZNEGO, SZKOLNEGO LUB ZAWODOWEGO

7. ZABURZENIE NIE SPEŁNIA KRYTERIÓW CAŁOŚCIOWYCH ZABURZEŃ ROZWOJOWYCH, EPIZODU MANIAKALNEGO, EPIZODU DEPRESYJNEGO, ANI ZABURZEŃ LĘKOWYCH

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin