Rodzaje CV.doc

(283 KB) Pobierz
Rodzaje CV

Rodzaje CV

Poniżej zamieszczamy przykłady czterech rodzajów CV. Dwa z nich są stosunkowo dobrze znane: chronologiczne i funkcjonalne, dwa pozostałe - pojawiają się bardzo rzadko. Do tego stopnia, że nie mają jeszcze swoich polskich nazw, dlatego też i my pozostajemy przy oryginalnych, angielskich.

CV chronologiczne - najbardziej powszechny i uniwersalny rodzaj CV; w kolejności chronologicznej (ale zaczynając od danych najświeższych), należy wpisać ukończone szkoły i kursy, miejsca pracy, itd.

CV funkcjonalne - wykorzystywane przez specjalistów, osoby z doświadczeniem; wpisy w CV dotyczą pełnionych funkcji, zakresu obowiązków w dotychczasowych miejscach pracy; zalecane osobom z dużym doświadczeniem, współpracującym z wieloma pracodawcami.

Skill CV - polecane osobom z niewielkim lub bez doświadczenia, które jednak posiadają spore umiejętności w danej dziedzinie; wpisy powinny skupiać się na konkretnych umiejętnościach a nie ścieżce kariery, która nie musi być zachęcająca dla pracodawcy.

Success CV - zalecane osobom z dużym doświadczeniem i osiągnięciami, takim, w których przypadku "sukcesy mówią same za siebie" i przedstawiane miejsca pracy czy ukończone szkoły mają wartość tylko uzupełniającą.

Profesjonalne CV kluczem do Twojej kariery

Napisanie nawet rewelacyjnego CV nie załatwi Ci pracy. To dopiero pierwszy etap rekrutacji, wstępny. Ale wysłanie nieprofesjonalnego CV, źle skonstruowanego, z błędami - może Twoją szansę na pracę zaprzepaścić. Nie dopuść do tego! Skorzystaj ze wszystkich możliwości, jakie stwarza ta forma zaprezentowania się pracodawcy! Tylko w CV możesz napisać o swojej pracy sprzedawcy hot-dogów na rogu dwóch ruchliwych ulic, że "byłe(a)m wyłącznym dystrybutorem produktów gastronomicznych w centralnym rejonie miasta"! Wykorzystaj to!

Wzory CV

Przejrzyj przykłady CV! Zobacz, jak wyglądają dobrze przygotowane dokumenty polskie, angielskie, niemieckie i hiszpańskie! Pamiętaj, że dostęp do nich mają też pracodawcy - nie wysyłaj ich w tej postaci:)

więcej

Nie wiesz, jak..

... napisać w CV o przerwie w pracy?

... "ukryć" w CV zbyt wysokie kwalifikacje?

... określić w CV swój cel zawodowy?

... pisać w CV o przyczynach utraty pracy?

... pisać CV, jeśli w tym roku skończyłe(a)ś studia?

» zobacz dylematy CV

Najczęstsze błędy w CV

Maja Karwacka, specjalista ds. public relations, AG TEST Human Resources:

1.      Przede wszystkim osoby starsze, chcąc wiarygodnie przedstawić swoją osobę, piszą czasem o rzeczach nieistotnych. Niektóre z ich CV mają często ogromną objętość i wiele szczegółów dotyczących np. stanu zdrowia, dorastających dzieci i zawodu współmałżonka/i.

2.      Kandydaci mają często problem ze skondensowaniem przekazu, nie potrafią dokonać selekcji informacji. Ponadto często wysyłają takie samo CV, aplikując na różne stanowiska, a to naprawdę od razu można wychwycić. Warto poświęcić chwilę czasu na dopracowanie wysyłanego dokumentu, który jest naszą wizytówką.

3.      Strasznym faux pas są dołączane zdjęcia w bikini i innych negliżach (co zdarza się nader często). Starsze osoby natomiast notorycznie przesyłają swe zdjęcia sprzed 10 lub więcej lat.


Urszula Zdziarska, dział personalny Kredyt Banku:
 

1.      Umieszczanie doświadczenia zawodowego w nieodpowiedniej kolejności czyli od najstarszego do aktualnego.

2.      Brak opisu poziomu znajomości języka.

3.      Wpisywanie zdarzeń, których w kolejnym etapie rekrutacji kandydat nie jest w stanie udokumentować.

4.      Zbyt dużo szczegółów, a co za tym idzie niewłaściwa długość CV (dokument nie powinien być zbyt długi ani zbyt ubogi w treść).


Monika Robakiewicz, specjalista w dziale zarządzania zasobami ludzkimi Commercial Union Polska:

1.      Chronologiczny układ CV.

2.      CV mało czytelne i mało przejrzyste (ciągły tekst, bez wyróżnienia najważniejszych rzeczy).

3.      Błędy ortograficzne i literówki.

4.      Dokument mało estetyczny / z udziwnieniami.

Dorota Adamowicz, Dział Zarządzania Personelem, Siemens Sp. z o.o.:

1.      Bardzo dużym błędem jest nieumiejętność konstruowania samej formuły aplikacji. Polega on między innymi na podawaniu zbyt wielu szczegółowych informacji i w nieczytelnej formie (np. dokumenty pisane drobnym maczkiem).

2.      Aplikacje prawie zupełnie pozbawione informacji o kandydacie - aplikujący podaje kilka dat i kilka enigmatycznych haseł, z których tak naprawdę nic nie wynika.

3.      Kandydaci bardzo często gubią chronologię wydarzeń, lata nauki przeplatają się z latami doświadczeń zawodowych, co niewątpliwie burzy całą kolejność i logikę aplikacji.

Ewa Fiedor, Specjalista ds. Rekrutacji, Grupa TemPo - Doradztwo Personalne i Organizacyjne

1.      Brak podstawowych informacji (nr ref, zajmowane stanowisko, obowiązki).

2.      Zamieszczanie informacji zbędnych (ilość dzieci, imiona rodziców).

3.      Niedokończone lub niedopracowane aplikacje, zawierające np. informacje o dokonanych w szablonie zmianach lub przypisy typu "tu wstaw nazwę stanowiska", źle ustawione marginesy, właściwości, nieodpowiednie sformatowanie dokumentu.

Katarzyna Kubat, Specjalista ds. rozwoju i integracji kadr, Almi Decor:

1.      Najczęściej powtarzającymi się omyłkami są błędy ortograficzne i fleksyjne w nazwie naszej firmy. Kandydaci wykazują się niebywałą kreatywnością - wyrazy "ALMI DECOR"odmieniają na wszelkie sposoby, spolszczają to, co brzmi dla nich obco, czasami wpisują też brzmiącą podobnie nazwę jednego z naszych konkurentów. Niekiedy posługują się formalną nazwą prawną naszej spółki, jednak tą sprzed zmiany formy prawnej, a więc nieaktualną.

2.      Kandydaci rzadko selekcjonują informacje, zamieszczając w CV wszystkie swoje przeżycia zawodowe (a czasami też osobiste!). Część osób - zwłaszcza humaniści z kilkoma fakultetami - bardzo piękną polszczyzną zapisuje wiele stron, zapominając, że gdy osoba rekrutująca otrzymuje ok. 100 aplikacji, delektowanie się każdym słowem nie jest dla niej priorytetem.

3.      Ciekawostką jest sposób autoprezentacji kandydatów. Jeden z ostatnich cytatów to: "Proszę o przyjęcie mnie na oferowane stanowisko, ponieważ uważam, że się do tego nadaję". Zauważyłam, że w dokumentach aplikacyjnych kandydaci balansują między dwiema skrajnościami, które w uproszczeniu nazwałabym nadmierną pewnością siebie z towarzyszącym jej wodolejstwem oraz kompletnym brakiem umiejętności wskazania swych mocnych stron, idącym w parze z retoryką dużej uległości, np. "Pozwalam sobie wskazać Państwu możliwość ewentualnego zatrudnienia mnie, gdybyście tylko Państwo chcieli dać mi szansę, abym mógł pokazać, że się do Was nadaję".

Małgorzata Świdzińska, Firma Doradztwa Personalnego HAYS:

1.      Jednym z poważniejszych błędów pojawiających się w nadsyłanych życiorysach jest brak danych kontaktowych, co skutecznie uniemożliwia szybkie powiadomienie kandydata o rezultacie jego zgłoszenia. Na szczęście nie zdarza się to często. Innym spotykanym w naszej praktyce błędem jest chaotyczność informacji zawartych w CV, nieprzejrzysta struktura, bądź akcentowanie informacji o drugorzędnym znaczeniu. Zdarza się również, że niektórych istotnych informacji - jak na przykład nazwy stanowiska lub zakresu obowiązków - zupełnie brakuje.

2.      Jeśli chodzi o nietypowe CV, często zadziwia niezwykła kreatywność kandydatów w opisie znajomości języka obcego, w przypadku, gdy nie jest ona bardzo dobra. Zdarza się również, że kandydaci, nie znając dostatecznie języka, tłumaczą swoje CV i listy motywacyjne ze słownikiem w ręku, co daje naprawdę zaskakujące rezultaty. Zapamiętywane są również CV z zupełnie nieadekwatnymi do tego rodzaju dokumentu zdjęciami. Zdarza się, że ze zdjęcia dowiadujemy się na przykład, w jakim kraju kandydat spędził ostatni urlop.

Agnieszka Witkowska, Konsultant ds. Rekrutacji, P.B.A. Doradztwo Personalne:
 

1.      Najczęstszym błędem popełnianym przez kandydatów podczas pisania aplikacji jest niewątpliwie nieczytelność i chaotyczność informacji w niej zawartych. W tego typu dokumentach trudno na pierwszy rzut oka wyłapać interesujące nas cechy kandydata. Nagminnie zaobserwować również można stosowaną przez kandydatów wyliczankę opisującą przebyte przez nich staże i praktyki. Kandydaci nie zdają sobie sprawy, iż nie ilość a jakość jest brana zazwyczaj pod uwagę. Pojawiają się również CV o bardzo dużej pojemności, które są automatycznie usuwane, ponieważ blokują skrzynki pocztowe.

2.      Jeżeli chodzi o dziwne informacje zamieszczane w życiorysach, na pewno dość dziwnym i interesującym jest fakt zamieszczenia w swojej aplikacji zdjęcia z wakacji (np. w szortach lub bikini) bądź też zamieszczanie informacji o zainteresowaniach, na temat których kandydat podczas rozmowy nie jest w stanie nic powiedzieć.

Marek Kubiak, kierownik sekcji rekrutacji Polskiej Telefonii Cyfrowej:

Do "grzechów głównych" kandydatów należą:

1.      Powielanie tych samych danych w CV i liście motywacyjnym.

2.      Podawanie nieprawdziwych informacji bądź stosowanie sformułowań nie do końca obrazujących faktyczny zakres odpowiedzialności czy udział w realizowanych zadaniach (np. kandydat pisze "stworzyłem system naliczania prowizji", kiedy w trakcie rozmowy rekrutacyjnej okazuje się, że de facto obsługiwał jedynie system już w firmie istniejący, poprzez wpisywanie danych do gotowej aplikacji komputerowej).

3.      Zakładanie, że pewne informacje są oczywiste i w pełni zrozumiałe dla odbiorcy dokumentów (np. informację, że byliśmy zatrudnieni w firmie XYZ Sp. z o.o. dobrze byłoby wesprzeć jeszcze krótkim, nawet jednozdaniowym opisem, czego dotyczyła działalność firmy, w jakiej branży funkcjonowała).

4.      Kamuflowanie przerw w zatrudnieniu lub prawdziwych staży w poszczególnych miejscach pracy.

5.      Przedstawianie zbyt szczegółowych informacji w rubryce "dane osobowe" (np. nazwisko rodowe żony, liczba i wiek dzieci itp.).

6.      Zbyt szczegółowy opis programu kursów i szkoleń lub brak kluczowych informacji na temat roku, w którym szkolenie się odbyło, czasu jego trwania i organizatora szkolenia.

7.      Dołączanie do aplikacji niezliczonych ilości załączników, kserokopii dokumentów, opinii o kandydacie, które na tym etapie selekcji nie mają większego znaczenia.

123456789następna strona »

drukuj poleć stronę dodaj do ulubionych

CV - nikt nie mówił, że będzie z nim łatwo

Sposób na dobre CV
Jak napisać CV skuteczne CV, które zainteresuje każdego pracodawcę? Odpowiada Maja Karwacka z AG TEST Human Resources.

więcej

Tu i papież nie pomoże
Duże emocje wśród kandydatów do pracy budzi konieczność przysłania zdjęcia. Niektórzy pracodawcy oczekują tego od każdego pracownika, inni - tylko od tych, którzy będą pełnić "reprezentacyjne" funkcje.

więcej

Trudny pierwszy krok
Dziesiątki poradników, setki wzorów cv w Internecie, szkolenia organizowane przez biura karier nie pomagają. Część osób poszukujących pracy robi poważne błędy w podstawowym elemencie aplikacji, czyli życiorysie.

więcej

CV - jak skonstruować?
Napisanie dobrego CV nie jest łatwym zadaniem. Zwłaszcza, że istnieje wiele różnych poradników i wzorców, które mają zapewnić sukces w ubieganiu się o pracę. A do tego jeszcze przecież osoba, która przeprowadza rekrutację, może mieć swoje własne preferencje odnośnie formy graficznej czy doboru informacji.

więcej

Zacznij od CV
Napisanie dobrego CV może być kluczem do sukcesu. Większość rekruterów od niego zaczyna przeglądanie aplikacji kandydata. Jeśli nie znajdzie w nim potrzebnych informacji – przechodzi do kolejnej osoby.

więcej

zobacz więcej artykułów o CV

W CV unikaj banału...

... ale również ekstrawagancji. Przeczytaj, z jakimi typowymi i niespodziewanymi sytuacjami zetknęli się specjaliści analizujący życiorysy.

przykłady nietypowych sytuacji w CV

Katarzyna Kubat, Specjalista ds. rozwoju i integracji kadr, Almi Decor

1. Moje zdziwienie wciąż budzi dołączanie do curriculum vitae nieoficjalnych zdjęć - fotografii z wakacji (kandydat w slipkach), z imprezy (kandydat z butelką piwa w ręku, wyraźnie „zmęczony”), fragmentu wyciętego ze zdjęcia grupowego przedstawiającego bardzo niewyraźny zarys twarzy itp. Fotografie artystyczne załączane przez kandydatów na stanowisko stylisty czy dekoratora uważam jednak za przejaw pomysłowości i indywidualizmu, natomiast gdy od aplikanta do działu analiz otrzymuję zdjęcie jego lewego oka, zastanawiam się, jaką skrupulatnością wykazał się zapoznając się ze standardami edytowania dokumentów rekrutacyjnych.

2. Ciekawym motywem przewijającym się w dokumentach aplikacyjnych jest pomysłowe ukrywanie bezrobocia: pomijanie dat, określanie danego czasu „działalność inna” itp. A przecież brak pracy nie zawsze jest zależny od woli człowieka. Jeśli czas ten wykorzystał efektywnie - np. na naukę języka obcego lub uzyskanie prawa jazdy - to może użyć tego jako argumentu świadczącego o operatywności i chęci rozwijania swoich kompetencji.

3. Inną typową sytuacją jest przesyłanie aplikacji napisanych w obcych językach. Zdarzyło mi się kilku kandydatów- Polaków (aplikujących na różne stanowiska), którzy zapobiegliwie przysyłali swoje dokumenty w języku angielskim, niemieckim, francuskim. Zupełnie niepotrzebnie, ponieważ znajomość języków obcych sprawdzamy podczas rozmowy rekrutacyjnej - opis rekrutacji znajduje się na naszej stronie internetowej.

CV - Doradca personalny

Wzór CV dostępny w formacie .pdf

ściągnij plik - CV - Doradca Personalny

CURRICULUM VITAE

Jakub Iksiński
ur. 1970 w Karczewie
ul. Makowa 5
09-897 Warszawa FOTO
tel: (+48) 022 893 78 90/
0 780 903 908
E-mail: jakubiksinski@adres.pl

 

 

 

WYKSZTAŁCENIE:

1994 -1996

Studium Podyplomowe, Wydział Marketingu, kierunek: Doradztwo personalne

1989 -1994

Uniwersytet Warszawski, Wydział Marketingu i Zarządzania;
kierunek: Zarządzanie zasobami ludzkimi; praca magisterska na ocenę dobrą

1993 -

kurs organizowany przez Wyższą Szkołę Europejską im. J. Tischnera - Strategie rozwoju firm: zarządzanie ludźmi

1985 - 1989

IV Liceum Ogólnokształcące w Warszawie

 

 

DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE:

II 2005 - IV 2001

Agencja Doradztwa Personalnego YUT, stanowisko: konsultant

Obowiązki:

Opracowywanie raportów nt. rynku pracy, doradztwo kadrowe na zlecenie klientów.
Udział w ogólnopolskim programie badania płac.

II 1999 - I 2001

Agencja Doradztwa Personalnego IYT, stanowisko: asystent
konsultanta
Kompleksowe rozwiązywanie problemów personalnych klientów w oparciu o standardy międzynarodowe m.in. Infoteam Zurich.
Przeprowadzanie szkoleń z zakresu motywacji zespołu, kultury organizacji, e-learning, tworzenie systemu komunikacji wewnątrz firmy.

I 1998- VI 1998

Staż w firmie konsultingowej IUY

 

 

CELE ZAWODOWE:

 

 

Ambitna praca na stanowisku kierowniczym w agencji doradztwa personalnego

 

 

OBSŁUGA KOMPUTERA:

 

 

Biegła znajomość MS Office, Windows, Excel, PowerPoint
Wykorzystywanie systemów informatycznych w zarządzaniu zasobami ludzkimi

 

 

JĘZYKI:

 

 

Język angielski - poziom dobry w mowie i piśmie (ukończony
dwusemestralny kurs Business English)

 

Język francuski - poziom bardzo dobry w mowie i piśmie (zdany egzamin)

 

 

DODATKOWE UMIEJĘTNOŚCI:

 

Prawo jazdy - kat. B
Bezwzrokowe pisanie na komputerze
Prowadzenie szkoleń w atrakcyjny sposób (potwierdzone referencjami firm KIY, KYT)

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zawartych w ofercie pracy dla potrzeb realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z ustawą z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych Dz. U. nr 133, poz. 883)

CV - Kierownik Działu Sprzedaży

Wzór CV dostępny w formacie .pdf

ściągnij plik - CV - Kierownik Działu Sprzedaży

CURRICULUM VITAE

Mariusz Małecki
Ur. 1970 w Warszawie
Adres: ul. Karolkowa 4/9
09-980 Warszawa
tel: (+48) 022 879 90 90/0 605 605 908
E:mail: mariuszmalecki@adres.pl

 

 

CELE ZAWODOWE:

Ambitna praca na stanowisku kierownika działu
handlowego umożliwiająca podnoszenie kwalifikacji

 

 

WIEDZA ZAWODOWA:

Dziesięcioletnie doświadczenie w handlu, nabyte w
firmach z branży FMCG na stanowisku account
managera
Sukcesy handlowe poparte referencjami i wynikami
finansowymi
Umiejętności nawiązywania i podtrzymywania
kontaktów z klientami

 

 

ZARZĄDZANIE:

Koordynowanie pracy działu handlowego na stanowisku
zastępcy kierownika działu handlowego firmie KOU
Umiejętność kierowania zespołem potwierdzona podczas
wyjazdów zagranicznych w ramach pracy trenera i
szkoleniowca

 

 

DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE:

01.2003-11.2005

Firma TYR z branży FMCG, stanowisko: kierownik
działu handlowego

Obowiązki:

Nadzorowanie pracy działu, przygotowywanie
comiesięcznych raportów dla zarządu, pozyskiwanie
nowych klientów (w latach 2003-2004 przybyło ich 2...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin