gimnastyka umyslu.doc

(253 KB) Pobierz
mgr EWA JANICKAnauczyciel nauczania zintegrowanegoSzkoły Podstawowej Nr 11 we Włocławku

 

 

 

 

 

mgr EWA JANICKA
nauczyciel nauczania zintegrowanego
Szkoły Podstawowej Nr 11 we Włocławku

 

   „Ruch jest drzwiami
do uczenia się

              Paul E. Dennison

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                             Program dla uczniów klas I – III

        kształcenia zintegrowanego szkoły podstawowej

„Gimnastyka umysłu”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Włocławek 2006

 

 

 

Spis treści:

1. Wstęp

2. Podstawa programowa

3. Cele programu

    3.a.  Cele ogólne

    3.b.  Cele dla nauczyciela

    3.c.  Cele dla ucznia

    3.d.  Plan edukacyjny z celami szczegółowymi

4. Zadania szkoły

5. Treści programowe

6. Pomoce  i środki dydaktyczne

7. Oczekiwane osiągnięcia uczniów

   8. Sposoby oceniania osiągnięć

   9. Uwagi o realizacji programu

10. Ewaluacja

11. Bibliografia

12. Szczegółowy rozkład zajęć

 

 

 

 

  1. Wstęp

 

 

Zastanawiając się nad wyborem zagadnienia do opracowania programu autorskiego, usłyszałam o ciekawej formie pracy z małymi dziećmi w wieku przedszkolnym.

Moje zainteresowanie zagadnieniem pogłębiło się kiedy analizowałam Bydgoski Terminarz Szkoleń dla nauczycieli .Bez wahania skontaktowałam się z organizatorami
i znalazłam się na szkoleniu; Kinezjologia edukacyjna P. Dennisona czyli Gimnastyka umysłu.

Pracuję z dziećmi od ponad 20 lat, jako nauczyciel klas zintegrowanych i od dawna dostrzegam zjawisko trudności w czytaniu i pisaniu dzieci. Niemal każdy nauczyciel pracujący na tym etapie kształcenia styka się z tymi problemami.  

              Do nauki pisania i czytania dzieci przygotowują się już od najmłodszych lat, chociaż nie zdają sobie z tego sprawy. Maćkowiak pisze - „Przyjście dziecka do szkoły stanowi dla niego zmianę warunków życia i działalności, jest przyjściem ze świata, w którym pozostawiono mu dużą swobodę ruchów i nie krępowano jego fantazji twórczej, do świata ograniczającego jego ruchliwość i wymagającego obliczonej na dłuższy czas wytrwałości oraz karności, jest przejściem do świata, w którym zarówno cele jak i drogi prowadzące
do tych celów dyktowane są z zewnątrz”. [1]

Przeprowadzone badania wykazują, że w przeciętnej 30 osobowej klasie 3-5 dzieci ma kłopoty w opanowaniu umiejętności czytania i pisania spowodowane deficytami rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych , które stwarzają im trudności w procesie nauczania.

Opracowując program gimnastyki umysłu podejmuję próbę przedstawienia
w praktyce możliwości wykorzystania naturalnego ruchu fizycznego niezbędnego
do organizowania pracy mózgu i ciała oraz przekazania zdobytej wiedzy i narzędzi 
do wykorzystania potencjału umysłu dzieci , aby mogły z łatwością i w naturalny sposób uczyć się i rozwijać.

 

 

 

 

  2. Podstawa programowa

Niniejszy program został opracowany na podstawie rozporządzenia
MEN z dnia 26.02.20002 roku w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego
(DzU nr 51 poz. 451).

Opracowałam i wdrożyłam ten program, ponieważ jest potrzebny szkole, w której pracuję w celu podniesienia jakości pracy. Przy realizacji autorskiego programu brałam
pod uwagę założenia programu wychowawczego szkoły.

 

  3.  Cele  programu

              3. a.  Cele ogólne

„Głównym celem edukacji wczesnoszkolnej jest zapewnienie dziecku warunków
do wszechstronnego rozwoju osobowości, pogłębienie wiedzy i umiejętności zgodnych
z ich potencjalnymi możliwościami.

Edukacja na tym szczeblu kształcenia ma wspomagać:

·         kształtowanie odporności emocjonalnej dziecka na stres, lęki, napotykane trudności, umiejętność radzenia sobie z nimi i działania  w różnych sytuacjach,

·         ciekawość poznawczą, pozytywne nastawienie  do uczenia się,

·         zdobywanie umiejętności czytania, pisania, liczenia, umożliwiające samodzielne uczenie się

·         kształtowanie nawyku dbania o sprawność fizyczną, zdrowie i higienę.”[2]

                       3.b.    Cele dla nauczyciela

1.      Lepsze przygotowanie uczniów do edukacji na kolejnym etapie kształcenia.

2.      Umożliwienie uczniom wykorzystania potencjału ich umysłu aby mogli
z łatwością i w naturalny sposób uczyć się i rozwijać.

3.      Kształcenie naturalnego ruchu fizycznego.

 

    3.c.    Cele dla ucznia

1.Zainteresowanie gimnastyką umysłu.

2.Poznanie swoich fizycznych zdolności

3.Rozwijanie wiary w swoje możliwości i zdolności.

4.Dostrzeganie swoich mocnych stron.

5.Poznanie „magicznych ćwiczeń”, które pomagają w różnych sytuacjach.

25

 


          3.d.    Plan edukacyjny z celami szczegółowymi

 

 

 

Treści nauczania dla klas I - III

 

Formy realizacji - ćwiczenia

Cele operacyjne

-Efekty stosowania ćwiczeń

I. Organizacja pracy

 

1.      Wyjaśnienie terminu Kinezjologia

2.      Poznanie celu Kinezjologii

3.      Poznanie narzędzi Kinezjologii



 

 

 

Ćwiczenia i procedury równoważeń pobudzające naturalne mechanizmy rozwoju

Uczeń:

-   rozumie pojęcie Kinezjologia

-   zna cele Kinezjologii

-   zna narzędzia Kinezjologii

 

II. Zasady Gimnastyki Mózgu

 

1.      Przygotowanie organizmu do testu mięśniowego

·

Woda

 

 

 

 

 

 

 

· Punkty na myślenie

 

 

 

 

 

 

 

 

· Pozycja Dennisona

 

 

 

 

 


 

Picie wody

 

 

 

 

 

Masaż „punktów na myślenie”

 

 

 

 

 

 

I pozycja

Wersja „spódnicowa” lub wersja „spodniowa” lub wersja „leniuszek”

II pozycja

Uczeń:

-   zna Zasady Gimnastyki Mózgu

-   wie, że woda wspomaga uczenie się
i myślenie

-   wie, że woda ma działanie energetyzujące, jest niezbędna
do utrzymania w naszym ciele potencjału elektrycznego, który 
w układzie nerwowym decyduje

-   o szybkości i sprawności myślenia

 

 

-   wie, że efektem ćwiczeń jest przesłanie informacji z prawej półkuli  mózgu do lewej strony ciała i v. v.

-   wie, że masaż wpływa na eliminowanie przekręcania liter, przestawiania sylab, pisanie odręczne

 

 

-   wie, że efekt to wzrost koncentracji,  wymowa, umiejętność słuchania,   poczucie własnej godności,

 
















 

2.      Diagnoza

 

 

· Przewzorowywanie

 

 

 

 

 

 

 

· Integracja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

· Utrwalenie

 

 

Test mięśniowy

- sprawdzian aktywności mózgu

 

Ćwiczenia naprzemienne

 

 

 

Ćwiczenia jednostronne

 

Ruchy naprzemienne

    *Sprawdzian mięśnia

Ruchy jednostronne

    * Sprawdzian mięśnia

Patrzenie na X i jednocześnie test mięśniowy

Patrzenie na II i jednocześnie test mięśniowy

 

Ruchy naprzemienne

Ruchy jednostronne

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin