mgr EWA JANICKAnauczyciel nauczania zintegrowanegoSzkoły Podstawowej Nr 11 we Włocławku
„Ruch jest drzwiami do uczenia się”
Paul E. Dennison
Program dla uczniów klas I – III
kształcenia zintegrowanego szkoły podstawowej
„Gimnastyka umysłu”
Włocławek 2006
Spis treści:
1. Wstęp
2. Podstawa programowa
3. Cele programu
3.a. Cele ogólne
3.b. Cele dla nauczyciela
3.c. Cele dla ucznia
3.d. Plan edukacyjny z celami szczegółowymi
4. Zadania szkoły
5. Treści programowe
6. Pomoce i środki dydaktyczne
7. Oczekiwane osiągnięcia uczniów
8. Sposoby oceniania osiągnięć
9. Uwagi o realizacji programu
10. Ewaluacja
11. Bibliografia
12. Szczegółowy rozkład zajęć
Zastanawiając się nad wyborem zagadnienia do opracowania programu autorskiego, usłyszałam o ciekawej formie pracy z małymi dziećmi w wieku przedszkolnym.
Moje zainteresowanie zagadnieniem pogłębiło się kiedy analizowałam Bydgoski Terminarz Szkoleń dla nauczycieli .Bez wahania skontaktowałam się z organizatorami i znalazłam się na szkoleniu; Kinezjologia edukacyjna P. Dennisona czyli Gimnastyka umysłu.
Pracuję z dziećmi od ponad 20 lat, jako nauczyciel klas zintegrowanych i od dawna dostrzegam zjawisko trudności w czytaniu i pisaniu dzieci. Niemal każdy nauczyciel pracujący na tym etapie kształcenia styka się z tymi problemami.
Do nauki pisania i czytania dzieci przygotowują się już od najmłodszych lat, chociaż nie zdają sobie z tego sprawy. Maćkowiak pisze - „Przyjście dziecka do szkoły stanowi dla niego zmianę warunków życia i działalności, jest przyjściem ze świata, w którym pozostawiono mu dużą swobodę ruchów i nie krępowano jego fantazji twórczej, do świata ograniczającego jego ruchliwość i wymagającego obliczonej na dłuższy czas wytrwałości oraz karności, jest przejściem do świata, w którym zarówno cele jak i drogi prowadzące do tych celów dyktowane są z zewnątrz”. [1]
Przeprowadzone badania wykazują, że w przeciętnej 30 osobowej klasie 3-5 dzieci ma kłopoty w opanowaniu umiejętności czytania i pisania spowodowane deficytami rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych , które stwarzają im trudności w procesie nauczania.
Opracowując program gimnastyki umysłu podejmuję próbę przedstawienia w praktyce możliwości wykorzystania naturalnego ruchu fizycznego niezbędnego do organizowania pracy mózgu i ciała oraz przekazania zdobytej wiedzy i narzędzi do wykorzystania potencjału umysłu dzieci , aby mogły z łatwością i w naturalny sposób uczyć się i rozwijać.
Niniejszy program został opracowany na podstawie rozporządzenia MEN z dnia 26.02.20002 roku w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego (DzU nr 51 poz. 451).
Opracowałam i wdrożyłam ten program, ponieważ jest potrzebny szkole, w której pracuję w celu podniesienia jakości pracy. Przy realizacji autorskiego programu brałam pod uwagę założenia programu wychowawczego szkoły.
3. a. Cele ogólne
„Głównym celem edukacji wczesnoszkolnej jest zapewnienie dziecku warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości, pogłębienie wiedzy i umiejętności zgodnych z ich potencjalnymi możliwościami.
Edukacja na tym szczeblu kształcenia ma wspomagać:
· kształtowanie odporności emocjonalnej dziecka na stres, lęki, napotykane trudności, umiejętność radzenia sobie z nimi i działania w różnych sytuacjach,
· ciekawość poznawczą, pozytywne nastawienie do uczenia się,
· zdobywanie umiejętności czytania, pisania, liczenia, umożliwiające samodzielne uczenie się
· kształtowanie nawyku dbania o sprawność fizyczną, zdrowie i higienę.”[2]
1. Lepsze przygotowanie uczniów do edukacji na kolejnym etapie kształcenia.
2. Umożliwienie uczniom wykorzystania potencjału ich umysłu aby mogli z łatwością i w naturalny sposób uczyć się i rozwijać.
3. Kształcenie naturalnego ruchu fizycznego.
1.Zainteresowanie gimnastyką umysłu.
2.Poznanie swoich fizycznych zdolności
3.Rozwijanie wiary w swoje możliwości i zdolności.
4.Dostrzeganie swoich mocnych stron.
5.Poznanie „magicznych ćwiczeń”, które pomagają w różnych sytuacjach.
25
Treści nauczania dla klas I - III
Formy realizacji - ćwiczenia
Cele operacyjne
-Efekty stosowania ćwiczeń
I. Organizacja pracy
1. Wyjaśnienie terminu Kinezjologia
2. Poznanie celu Kinezjologii
3. Poznanie narzędzi Kinezjologii
Ćwiczenia i procedury równoważeń pobudzające naturalne mechanizmy rozwoju
Uczeń:
- rozumie pojęcie Kinezjologia
- zna cele Kinezjologii
- zna narzędzia Kinezjologii
II. Zasady Gimnastyki Mózgu
1. Przygotowanie organizmu do testu mięśniowego
· Woda
· Punkty na myślenie
· Pozycja Dennisona
Picie wody
Masaż „punktów na myślenie”
I pozycja
Wersja „spódnicowa” lub wersja „spodniowa” lub wersja „leniuszek”
II pozycja
- zna Zasady Gimnastyki Mózgu
- wie, że woda wspomaga uczenie się i myślenie
- wie, że woda ma działanie energetyzujące, jest niezbędna do utrzymania w naszym ciele potencjału elektrycznego, który w układzie nerwowym decyduje
- o szybkości i sprawności myślenia
- wie, że efektem ćwiczeń jest przesłanie informacji z prawej półkuli mózgu do lewej strony ciała i v. v.
- wie, że masaż wpływa na eliminowanie przekręcania liter, przestawiania sylab, pisanie odręczne
- wie, że efekt to wzrost koncentracji, wymowa, umiejętność słuchania, poczucie własnej godności,
2. Diagnoza
· Przewzorowywanie
· Integracja
· Utrwalenie
Test mięśniowy
- sprawdzian aktywności mózgu
Ćwiczenia naprzemienne
Ćwiczenia jednostronne
Ruchy naprzemienne
*Sprawdzian mięśnia
Ruchy jednostronne
* Sprawdzian mięśnia
Patrzenie na X i jednocześnie test mięśniowy
Patrzenie na II i jednocześnie test mięśniowy
...
asiorka_xl