Arkusz obserwacyjny dla 3-4 latków w I semestrze
Grupa……….Imię i Nazwisko……………………………………….Wiek…………..
sfera
Umiejętności
Obserwacja I
Data …………
Obserwacja II
Data …………..
Sfera poznawcza
Potrafi przedstawić się, podaje imię
Pokazać/ powiedzieć ile ma lat
Gdzie mieszka
Rozpoznaje swoje miejsce w szatni
Samoobsługa
-samodzielnie spożywa posiłki( gryzie i połyka pokarmy; potrafi utrzymać łyżkę i nabierać na nią pokarmy, trafia łyżką do buzi)
-myję ręce( bawi się, potrzebuje pomocy, potrafi użyć mydła, samodzielnie myje i wyciera ręce, potrafi odkręcić i zakręcić wodę –kran)
-Ubiera się, rozbiera się(wiąże sznurówki, zapina guziki)
-korzysta z toalety( kontroluje, nie kontroluje, kontroluje i sygnalizuje przy użyciu komunikatu, wymaga pomocy,
-sprząta zabawki
-jak reaguje na sytuacje trudne?( spokojnie, płaczem, złością, inne)
zachowanie
-nadmiernie spokojne, osowiałe
-zna i podporządkowuje się zasadom zachowania w grupie
-używa słów dziękuję, proszę, przepraszam, poproszę
Nadpobudliwe- nie przestrzega zasad w grupie, przeszkadza w zajęciach, nadmiernie ruchliwe, nie słucha poleceń
-agresywne
-ciche, nieśmiałe
-inne
Relacja z otoczeniem
-przebywa ciągle wśród dzieci
-przyłącza się zaproszone do zabawy
-Samo zaprasza do zabawy
-odmawia kontaktu, przebywa samo, w stosunku do dzieci –obojętnie
-nawiązuje kontakt z nauczycielką
-przebywa w towarzystwie jednego dziecka
-Zachowanie empatyczne(opiekuje się dziećmi)
Współpraca z dziećmi, uczestniczenie w zajęciach i zabawach
Zajęcia-(współpracuje, aktywnie i chętnie; uczestniczy w zajęciach biernie, przygląda się, milczy ;Nie współpracuje; Współpracuje niechętnie
Zabawa- (bawi się samo, obserwuje bawiące się dzieci, naśladuje bawiące się dzieci, bawi się w grupie.)
Zainteresowanie-Najczęściej bawi się, lubi bawić się( samochodami, lalkami, klockami, przeglądać książeczki rysować , inne)
Komunikacja, porozumiewanie się (aktywność werbalna)
-przy pomocy gestów, pojedynczych słów, zdań
-reaguje na pytania nauczyciela
-Poprawność wypowiedzi dziecka( samorzutne, na temat)
-Rozmawia z dziećmi i nauczycielem, tylko z dziećmi, tylko z nauczycielem
-Nie potrafi milczeć gdy nauczyciel zarządza cisze
-Odzywa się zapytane, często milczy
-Zadaje pytania
-Potrafi zaprzeczyć, odmówić
-Zdolne do dłuższej wypowiedzi, narracji
Aparat artykulacyjny, język i słownictwo
Aparat artykulacyjny (budowa prawidłowa/nieprawidłowa, wada wymowy-( seplenienie, reranie, jąkanie, kapacyzm, nosowanie, mowa szybka, spowolniała, zniekształca słowa, przestawia litery)
Oddycha równomiernie/ nierówno
Mowa zrozumiała, niewyraźna, niezrozumiała
Język i słownictwo( bogate, w normie, ubogie, wyzwiska, wulgaryzmy, buduje zdania poprawne gramatycznie)
Lateralizacja
Ręka –prawa/ lewa
Oko - prawa/ lewa
Noga - prawa/ lewa
Ucho - prawa/ lewa
Rysunek
Rysuje na etapie ( bazgroły, pogrubia kreski, rysuje kreski bez zachowania kierunku, naśladuje je, odtwarza, uderza o siebie narzędziem, głowonogi, postacie)
Chętnie rysuje rysunek dowolny / na temat
Stosunki przestrzenne na rysunku : dużo wolnej przestrzeni, malutkie postaci, postać osadzona
Kolorystyka, proporcje zachowane, szczegóły, schematyzm
Umiejętnie trzyma kredkę i inne narzędzia
Prace manualne wykonuje( wolno-szybko, dokładnie- niedbale, bogate- ubogie)
Przeliczanie i kolory
Przelicza w zakresie …………….
Rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory( czerwony, żółty, zielony, niebieski)
Muzyka
Wyodrębnia dźwięki ( głośno-cicho, wysoko –nisko, smutno- radośnie)
Rozpoznaje instrumenty
Chętnie tańczy i śpiewa, boi się muzyki
Orientacja w schemacie ciała
Rozróżnia prawa i lewą rękę (strony ciała)
Rozpoznaje, wskazuje i nazywa części ciała( głowa, oczy, nos, uszy, ręce, nogi, plecy, brzuch itp.)
Motoryka duża
Chodzenie( chód pewny, chwiejny, czworak uje, pełza, chód na palcach, po linii prostej(równoważny), po schodach, marsz)
Bieganie (ciężki, niepewny, szybki, zwinny)
Podskoki ( w rytm muzyki, skok na jednej nodze, obunóż, przeskok przez sznurek)
Rzut piłki, chwyt piłki, toczenie
Chętnie bierze udział w zabawach ruchowych
Dziecko aktywne ruchowo podczas zajęć dowolnych
Naśladowanie ruchów nauczyciela
Motoryka mała
Nawleka koraliki, przewleka sznurek przez różne rzeczy, i otwory
Wkłada i wyjmuje przedmioty/zamyka i otwiera pojemniki
Darcie papieru( dowolne, na paski, na małe kawałki);lepienie (wypełnianie konturów, lepienie kuleczek, wałeczków, dowolnie)
Ugniata papierowe kule
Układanie (z korali, patyczków, element mozaiki
Percepcja wzrokowa
Rozpoznaje na obrazkach, nazywa( warzywa, owoce, zwierzęta, rośliny, podstawowe kolory, figury geometryczne (koło, trójkąt, kwadrat), zawody, czynności wykonywane w różnych zawodach)
Składa obrazek wg wzoru/bez wzoru
Wyszukuje takie same obrazki, przedmioty/ różnice na obrazku
Percepcja słuchowa
Rozróżnia i nazywa odgłosy( zwierząt, instrumenty( bębenek, grzechotka, dzwoneczki, trójkąt, tamburyno,)
Reakcja na proste polecenia typu ( daj, przynieś, wstań, odnieś, usiądź
...
asiorka_xl