zagadnienia ogólne-prawo międzynarodowe.doc

(69 KB) Pobierz
Zagadnienia ogólne

5

PRAWO MIĘDZYNARODOWE PUBLICZNE

Zagadnienia ogólne

 

1.        Pojęcie prawa międzynarodowego

1.1.  Definicja

1.2.  Prawo międzynarodowe publiczne a prawo międzynarodowe prywatne

2.        Funkcje prawa międzynarodowego

3.        Cechy charakterystyczne prawa międzynarodowego

3.1.  Brak ustawodawcy w tworzeniu prawa międzynarodowego

3.2.  Brak zorganizowanego aparatu przymusu

3.3.  Brak obowiązkowego sądownictwa międzynarodowego

3.4.  Brak hierarchii źródeł i norm prawa międzynarodowego

4.        Prawo międzynarodowe a prawo krajowe

4.1.  Dualizm i monizm

4.2.  Obowiązek dostosowania prawa wewnętrznego do prawa międzynarodowego

4.3.  Stosowanie prawa międzynarodowego w porządku prawnym Polski

 

 

1. Pojęcie prawa międzynarodowego

 

1.1.  Definicja

 

Prawo międzynarodowe to zespół norm regulujących wzajemne stosunki pomiędzy podmiotami prawa międzynarodowego, tzn. ogólne stosunki między różnymi, niezależnymi od siebie i nie podlegającymi wspólnej władzy państwowej podmiotami

 

1.2.  Prawo międzynarodowe publiczne a prawo międzynarodowe prywatne

 

Prawo międzynarodowe prywatne nie jest prawem międzynarodowym, lecz prawem wewnętrznym poszczególnych państw (w Polsce ustawa z 12 listopada 1965 r. o prawie międzynarodowym prywatnym); jest to zespół norm kompetencyjnych albo kolizyjnych, które rozgraniczają  w stosunkach cywilnych, rodzinnych, opiekuńczych i stosunkach pracy (z tzw. elementem obcym) sfery działania systemów prawnych poszczególnych państw, przez określenie, które z nich należy stosować

 

2.        Funkcje prawa międzynarodowego

 

2.1.  Regulowanie stosunków zewnętrznych państw

 

o       ustalanie ogólnych zasad postępowania państw we wzajemnych stosunkach, np. zasada nieagresji, zasada pokojowego rozwiązywania sporów

o       regulowanie konkretnych stosunków między państwami, np. podjęcie zobowiązań sojuszniczych, udzielanie pomocy gospodarczej

o       regulowanie spraw zasięgu władzy terytorialnej poszczególnych państw poprzez ustalanie granic

o       ustalanie reguł postępowania na obszarach nie podlegających niczyjej suwerenności

 

2.2.  Oddziaływanie na stosunki wewnętrzne państw

 

o       zapewnienie skuteczności norm prawa międzynarodowego

o       zasady postępowania w stosunku do cudzoziemców

o       standardy i metody postępowania, np. w dziedzinie ochrony środowiska, czy praw człowieka

 

3. Cechy charakterystyczne prawa międzynarodowego

 

3.1. Brak ustawodawcy w tworzeniu prawa międzynarodowego

 

o       w stosunkach międzynarodowych nie ma ustawodawcy na wzór ustawodawcy

wewnątrzpaństwowego; nie istnieje ponadpaństwowy organ międzynarodowy powołany do tworzenia prawa wiążącego dla państw

o       prawo międzynarodowe jest tworzone przez same państwa, które są jego podmiotami;

podstawą obowiązywania normy prawa międzynarodowego w stosunku do określonego państwa musi być jego zgoda (zawieranie umów międzynarodowych lub stosowanie określonej praktykę, która przekształca się w zwyczaj

o       wniosek: tworzenie prawa międzynarodowego jest niesformalizowane i zdecentralizowane

 

3.2. Brak zorganizowanego aparatu przymusu

 

o       w prawie międzynarodowym przymus istnieje, jakkolwiek jest on realizowany w innych formach niż w prawie wewnętrznym

o       każde państwo indywidualnie bądź wspólnie z innymi państwami może występować w niezbędnych przypadkach w obronie naruszonego prawa, stosując wobec państw naruszających prawo różne środki przymusu, dopuszczalne i uznane przez prawo międzynarodowe

o       instytucją międzynarodową dysponującą prawem stosowania przymusu (sankcji) jest ONZ; może ona za pośrednictwem RB zastosować takie środki wobec państwa, które dopuściło się zagrożenia pokoju, naruszenia pokoju lub aktów agresji

 

3.3. Brak obowiązkowego sądownictwa międzynarodowego

 

o       kompetencja sądów międzynarodowych musi zawsze opierać się na zgodzie państw; państwo może z góry wyrazić zgodę na poddanie wszystkich swoich sporów lub określonej ich kategorii sądowi międzynarodowemu lub arbitrażowemu

o       z chwilą gdy kompetencja sądu międzynarodowego (stałego lub arbitrażowego) zostanie w konkretnym przypadku uznana, jego wyrok jest bezwzględnie wiążący

 

3.4.            Brak hierarchii źródeł i norm prawa międzynarodowego

 

o       art. 38 Statutu MTS

o       normy prawa międzynarodowego mają w zasadzie jednakową moc wiążącą; ich wzajemny stosunek opiera się na zasadach lex specialis derogat legi generali oraz lex posterior derogat legi priori; pewną hierarchią jest istnienie norm o charakterze ius cogens, które nie mogą być uchylone w stosunkach między stronami; normą o charakterze nadrzędnym jest Karta NZ (art. 103)

 

 

 

 

 

 

4. Prawo międzynarodowe a prawo krajowe

 

4.1. Dualizm i monizm

 

Dualizm (H. Triepel, D. Anzilotti) - prawo międzynarodowe i prawo wewnętrzne są odmiennymi i niezależnymi od siebie systemami prawnymi, które nie mają punktów stycznych; nie istnieje możliwości stosowania prawa międzynarodowego jako takiego wewnątrz państwa; aby prawo to mogło być zastosowane wewnątrz państwa musi zostać przekształcone w prawo wewnętrzne, tzn. ulec transformacji/recepcji (metoda recepcyjna)  poprzez odpowiedni akt parlamentu - dwuetapowa procedura: 1) ratyfikacja, 2) dodatkowa ustawa implementacyjna

 

Monizm (H. Kelsen, A. Verdros) - prawo międzynarodowe i prawo wewnętrzne tworzą jeden system prawny, z tym że przeważnie przyjmuje się, iż hierarchicznie prawo wewnętrzne podporządkowane jest prawu międzynarodowemu; traktaty nabywają status prawa wewnętrznego po ich ratyfikacji i publikacji w dzienniku promulgacyjnym (metoda pozarecepcyjna) – nie wyklucza się inkorporacji w przypadku tzw. norm niesamowykonalnych; norma prawa międzynarodowego jest samowykonalna gdy:

1) jest jasna i precyzyjna

2) jest bezwarunkowa (nie pozostawia państwu swobody działania)

3) jest zupełna (nie wymaga dla swojego wykonania normy prawa krajowego)

 

4.2. Obowiązek dostosowania prawa wewnętrznego do prawa międzynarodowego

 

o       pacta sunt servanda jako jedna z podstawowych zasad prawa międzynarodowego

o       każde państwo ma obowiązek stworzyć u siebie instytucję faktyczną i prawną, w której zobowiązania międzynarodowe będą mogły być przestrzegane i wykonywane

o       państwo nie może powołać się na swoje ustawodawstwo wewnętrzne dla uzasadnienia uchylenia się od wykonywania zobowiązań międzynarodowych (art. 27 KWPT)

o       prawo międzynarodowe nie przesądza, w jaki sposób poszczególne państwa mają zapewnić przestrzeganie i wykonywanie zobowiązań międzynarodowych na swych terytoriach

o       państwa mają w zasadzie swobodę wyboru sposobu dostosowania prawa wewnętrznego do swych zobowiązań międzynarodowych - decyduje o tym prawo wewnętrzne, często normy konstytucyjne

 

4.3. Stosowanie prawa międzynarodowego w porządku prawnym Polski

 

o       art. 9 Konstytucji:

Rzeczpospolita Polska przestrzega wiążącego ją prawa międzynarodowego

- obowiązek ten spoczywa na rządzie, parlamencie, sądach i dotyczy stosowania prawa krajowego, jego tworzenia i interpretacji w zgodzie z prawem międzynarodowym

 

o       rodzaje umów międzynarodowych: ratyfikowane i zawierane w trybie innym niż ratyfikacja (w trybie prostym i zatwierdzane przez RM) - art. 87 ust. 1 Konstytucji: Źródłami powszechnie obwiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia

             

o       rodzaje ratyfikowanych umów międzynarodowych: za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie i bez uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie - art. 89 ust 1 i 2 Konstytucji:

1. Ratyfikacja przez Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowej i jej wypowiedzenie wymaga uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie, jeżeli umowa dotyczy:

1) pokoju, sojuszy, układów politycznych lub układów wojskowych,

2) wolności, praw lub obowiązków obywatelskich określonych w Konstytucji,

3) członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w organizacji międzynarodowej,

4) znacznego obciążenia państwa pod względem finansowym,

5) spraw uregulowanych w ustawie lub w których Konstytucja wymaga ustawy.

2.  O zamiarze przedłożenia Prezydentowi Rzeczypospolitej do ratyfikacji umów międzynarodowych, których ratyfikacja nie wymaga zgody wyrażonej w ustawie, Prezes Rady Ministrów zawiadamia Sejm.

 

o       członkowstwo Polski w UE

art.  90 Konstytucji:

1.      Rzeczpospolita Polska może na podstawie umowy międzynarodowej przekazać organizacji międzynarodowej lub organowi międzynarodowemu kompetencje organów władzy państwowej w niektórych sprawach.

2.      Ustawa, wyrażająca zgodę na ratyfikację umowy międzynarodowej, o której mowa w ust. 1, jest uchwalana przez Sejm większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów oraz przez Senat większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów.

3.      Wyrażenie zgody na ratyfikację takiej umowy może być uchwalone w referendum ogólnokrajowym zgodnie z przepisem art. 125.

4.      Uchwałę w sprawie wyboru trybu wyrażenia zgody na ratyfikację podejmuje Sejm bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.

art.  91 ust. 3 Konstytucji:

Jeżeli wynika to z ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską umowy konstytuującej organizację międzynarodową, prawo przez nią stanowione jest stosowane bezpośrednio, mając pierwszeństwo w przypadku kolizji z ustawami

 

o       przesłanki bezpośredniego stosowania umów międzynarodowym w prawie polskim - art. 91 ust 1. Konstytucji: Ratyfikowana umowa międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw RP, stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy

 

o       kolizja umów międzynarodowych z ustawami – art. 91 ust. 2 Konstytucji: Umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową.

 

o       w systemie prawa polskiego umowa międzynarodowa traktowana jest w stosunku do ustawy lub innego aktu normatywnego jako lex specjalis – w konkretnych przypadkach stosowana  jest przed prawem wewnętrznym

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin